Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9136
Hei!
Jeg har søkt på folkehøgskole og har kommet inn. Jeg vil gjerne slippe militære men vet ikke hvor jeg kan søke. finner ingen søknadskjemaer eller plasser hvor en kan be om å få slippe. jeg har andre grunner som astma som burde holde til å få slippe. har foresten ikke fått inkallelse enda . noen andre 18 åringer som har fått inkallelse?
Du får ikke innkallelsen før et par måneder (maks) før du blir kalt inn. Når du får den får du beskjed om hvordan du søker utsettelse. Skal du dimme tror jeg det er for sent, det må i så fall bli gjort på sesjon....
Å dimme etter sesjon er ikke noe problem, men det skla bare mye mere til. Selv måtte jeg sende inn 3 legemeldinger før jeg fikk lov til å slippe
Jeg ble oppringt av vpv i dag og spurt om jeg skulle gå på skole neste år (går vk II). Han sa at de ikke tok inn dem som skulle gå skole, for da ville det uansett bare komme en søknad om utsettelse. Jeg skal ikke på skole og ble dermed vernepliktig.

Skal selv til GSV så vet ikke om det har noe å si, men jeg har ikke hørt om noen andre som har blitt oppringt...
Er det ikke blitt sånn at ikke alle kalles inn (etter sesjon tenkte jeg på), eller er nødt å tjene landet sitt ?
John_B: jeg tror det er lettere å slippe unna førstegangstjenesten nå enn det var før i tiden, jeg slipper høyst sannsynlig bare fordi jeg bruker briller/linser.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Det eksisterer vel allerede en haug med tråder angående hvordan slippe unna forcen. (I mine øyne bør alle være igjennom det, men det er jo deres valg..)
mvh
-totto
Spikeman: Du får vel antageligvis tjenesten utsatt nå, siden du alt har fått plass på FHS. Av nysgjerrighet: Hvor er det du skal forresten?

Sitat av totto
Det eksisterer vel allerede en haug med tråder angående hvordan slippe unna forcen. (I mine øyne bør alle være igjennom det, men det er jo deres valg..)
mvh
-totto
Vis hele sitatet...
Ja dette må jo være opp til hver enkelt. For noen år siden hadde jeg lyst inn, men nå, etter FHS og tre års utdannelse virker det ikke så spennende lenger. Jeg begynner vel kanskje å bli litt "etablert" på flere måter, og krysser derfor fingrene for at jeg aldri kommer inn. Jeg har full forståelse for de som mener at norsk ungdom har godt av et slikt år (er forsåvidt enig), men når man har andre planer og drømmer er det faktisk få ting som virker mer bortkastet enn et år i Knugens klær!
Sitat av Freedo
John_B: jeg tror det er lettere å slippe unna førstegangstjenesten nå enn det var før i tiden, jeg slipper høyst sannsynlig bare fordi jeg bruker briller/linser.
Vis hele sitatet...
Beklager, men det tror jeg ikke du skal ta for gitt. At du blir dimmet skjer nok kanskje ikke, men sjansen for å bli kalt inn blir kanskje mindre.
Sitat av John B
Er det ikke blitt sånn at ikke alle kalles inn (etter sesjon tenkte jeg på), eller er nødt å tjene landet sitt ?
Vis hele sitatet...
Det var faktisk en god del av mine kamerater som ikke ble kalt inn. Har hørt om folk som har blitt kalt inn i Januar.

Man får vanligvis ikke utsettelse dersom man studerer (ikke FHS) i Norge, men en kompis sendte søknad om utsettelse og fikk det fint uten problemer...
Sitat av |FSK|
Beklager, men det tror jeg ikke du skal ta for gitt. At du blir dimmet skjer nok kanskje ikke, men sjansen for å bli kalt inn blir kanskje mindre.
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke det ikke for gitt at jeg ikke blir kalt inn i militæret. Jeg fikk tjenestestatusen: Tjenestedyktig, men ikke stridsdyktig. Dvs. at mine muligheter innenfor militæret blir sterkt redusert og jeg vet jeg ikke kommer inn på ting jeg hadde lyst på. Dessuten var det han sesjons-karen som informerte om at jeg sannsynligvis ikke blir kalt inn, blir jeg det så drar jeg jo.
Man får vanligvis ikke utsettelse dersom man studerer (ikke FHS) i Norge
Vis hele sitatet...
om man studerer får man stort sett utsettelse, om man derimot skal BEGYNNE å studere er ikke det grunn for utsettelse da man får holde av studieplassen sin til neste år uansett. (såfremt man ikke skal studere f.eks medisin, da vil forsvaret heller ha deg som vernepliktig lege når du er ferdig)
Kryss nei/ja på alt som du tror Forsvaret helst ikek vil at du krysser på. "Har du noen gang besvimt i løpet av det siste året?" "Har du hatt noen mentale lidelser, i så fall utdypt". Slike ting.

If all else fails så tror jeg det funker ganske bra om du møter opp på sesjon i rutesinglet, truse, hatten på snei, cigar i munnviken, halvtom whiskeyflaske i den ene handa og skriker "NÅR FAEN FÅR VI VÅPEN OG KAN SKYTE NIGGERE!?", samtidig som du holder ut den andre hånda og later som om det er en pistol.
Sitat av duxo
Kryss nei/ja på alt som du tror Forsvaret helst ikek vil at du krysser på. "Har du noen gang besvimt i løpet av det siste året?" "Har du hatt noen mentale lidelser, i så fall utdypt". Slike ting.

If all else fails så tror jeg det funker ganske bra om du møter opp på sesjon i rutesinglet, truse, hatten på snei, cigar i munnviken, halvtom whiskeyflaske i den ene handa og skriker "NÅR FAEN FÅR VI VÅPEN OG KAN SKYTE NIGGERE!?", samtidig som du holder ut den andre hånda og later som om det er en pistol.
Vis hele sitatet...
Tror nok den siste løsningen funker
Jeg vil ikke kalle det å "slippe unna". Jeg vil heller kalle det å "gå glipp av"...
Utdanningsmulighetene i militæret er enorme! Man opplever sinnsykt mye kult, og kameratskapet blir så bra at det ikke kan settes ord på!
Unnasluntrere er pysete mammagutter med jentetiss. Pingler, høns og fan av Homsepatruljen. Gud være med dere i fremtiden
Sist endret av rcW; 17. februar 2005 kl. 01:44.
Jeg mener at dette er noe alle bør gjennomføre. Viss dem ikke har fysiske plager som gjør det umulig med andre ord. Men meste parten av 18 åringene er som regel frisk. At man ikke gidd, eller ikke har lyst spille forsåvidt ikke noen rolle. Litt knall disiplin har man vel bare godt av
Militæret er absolutt noe positivt en kan ta med seg videre. Eller som rcs sier, utdanningsmulighetene i militæret er mange. Hvorfor takke nei til gratis utdanning med lønn?
Er fargeblindhet en god grunn til å slippe millitæret??

-normal
normal: nei, ikke god nok. En god grunn er om du er tilbakestående, fysisk utviklingshemmet, homo, pingle, raddis, hjulbeint eller om du rett og slett bare vil jobbe i tantes blomsterbutikk på Grønnland (siviltjeneste aka reddforaction)
Sist endret av rcW; 17. februar 2005 kl. 06:16.
Innkallelsen kommer i mars. Etter innkallelsen har du en måned på deg for å søke om utsettelse. Snakk med skolen din og be om en attest på at du har kommet inn.

Vil du slippe militæret må du ha en legeattest på at du har astma, send så den inn til Vernepliktsverket på Hamar.Kommer søknaden gjennom, blir du erklert ikke-tjenestedyktig.
Sist endret av Surrehu; 17. februar 2005 kl. 11:03.
Sitat av moridin
om man studerer får man stort sett utsettelse, om man derimot skal BEGYNNE å studere er ikke det grunn for utsettelse da man får holde av studieplassen sin til neste år uansett. (såfremt man ikke skal studere f.eks medisin, da vil forsvaret heller ha deg som vernepliktig lege når du er ferdig)
Vis hele sitatet...
Kompisen min begynte på utdannelsen sin i år, og fikk utsettelse. Skrev bare at han ikke ville ha pause mellom VGS og videre studier. Han skal studere matte.
nå blir det vel lettere, eettersom at de skal spare inn penger. så på nyhetene i går at de _kanskje_ ikke tar inn noen til hæren, førstegangstjeneste.
hvorfor vil du ikke inn? alle har jo godt av noen måneder i grønt..
er selv inne for tida, og trives mye bedre enn på skole....
Jeg vet faktisk av en fyr som klarte å overbevise sesjonslegen om at hver gang han traff en autoritær person (les: offiser), så dreit han på seg. Ikke noe førstegangstjeneste på han
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg åpner denne tråden igjen om håp på svar av dere som kanskje har litt mer peiling enn meg. Det har seg slik at, jeg var på sesjon for en stund tilbake, jeg dro dit mest på grunn av press fra familie, men jeg har egentlig ikke så veldig lyst til å inn i militæret. Jeg er en du kan kalle militærnekter. Men, jeg glemte helt av at jeg hadde vært på sesjon, og nå fikk jeg et brev hvor det sto at de har tenkt å kalle meg inn i 2009.

Har jeg da fortsatt en mulighet til å få slippe militæret? etter å ha vært på sesjon osv.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Har nettopp blitt kalt inn til sjørforsvaret selv. Vel, fått varsling om inkallelse. Sto mars 2009. Jeg skal selv prøve å dimme, ikke fordi jeg ikke vil i militæret, men andre årsaker. Skal flytte til Italia i august, men vet ikke om det er godkjent grunn til å dimme.
Dette gjør du. Send følgende mail:

Hei mitt navn er ______ og jeg har et lite spørsmål angående innkallelsen til militæret. Jeg går for tiden på en kur med steroidene Dianabol og Testosteron, og vil fortsette med dette til like før inntak. Byr dette på noen problemer? Det er jo lov i henhold til norsk lov?

Mvh ______

Da slipper du både militæret og konsekvensene de andre dimme-grunnene (som f.eks narko) gir.
Er jo generelt sett ikke så jævlig lurt å lyve, kødde, etc. hvis du har lyst til å slippe militæret.

Det er jo mange måter å slippe militæret på. Jeg fikk utsatt det pga studier, eller jeg søkte om å få utsettelse, men fikk aldri noe svar på den forespørselen. Skulle vært inne i marinen i Januar, men siden jeg aldri hørte noe fra dem og ikke møtte opp tipper jeg de har glemt meg.

Reglene hvis du skal slippe pga stuider er vel at du må ha studert 3 måneder før innkallingspunktet, men jeg tror de er ganske liberal når det gjelder slikt, og ser vel ann hvor vanskelig det er å holde av en plass på det studiet du har kommet inn på/skal søke på. En kompis av meg kom inn på et åpent studium og søkte om utsettelse, men fikk det ikke. Jeg kom inn på et lukket studie med ganske mange søkere, og fikk utsettelse (tror jeg).

Hvis man ikke skal søke studier og bare ta et år der man slapper av, hvorfor ikke bare ta siviltjeneste? Det kan faktisk være veldig givende, og jeg har mange kamerater som har hatt det sykt fett under siviltjenesten. Det er en myte som sier at det eneste de gjør er å vaske gamlinger i ræva, eller lignende, men per dags dato tror kjenner jeg ikke en eneste en som har gjort det. Yrker de har blitt tildelt er av typen; Ungdomsklubb, Jobbe i MediaNorge(?) med filmdatabase/kundebehandling, barnehage, bibliotek, G-Sport, Klara-Klok(!), etc. Så det er ganske varierte tilbud.

og hvis du absolutt ikke vil inn i militæret kan du jo alltids bare si det til en lege og få papirer på det. Så slipper du nok ganske greit unna.

Så er det jo også ganske enkelt å bare skrive under papirer på at du er pasifist, så tar det kanskje 3-5 dager også er du ute! Merk at du da mest sannsynlig må i siviltjenesten.

Noen tips
Takk takk ja jeg har planer om å ta sivil tjensten. Da jeg jobber i en ungdomsklubb fra før av å de vill nokk gjærne ha meg der som sivil arbeider, så det du sier at jeg kan gå til legen å ta meg en prat med han så kan alt ordne seg? Det høres veldig bra ut.

Takk igjen for fine svar!
Selv om jeg personlig selv, synest førstegangs tjeneste i militæret er noe alle bør komme seg igjenom, kan du sikkert lese noe nyttig informajon i denne tråden:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...pe+milit%E6ret

Ellers kan denne tråden være ganske nyttig:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=63063
Sist endret av hyys; 4. mars 2008 kl. 01:22.
Hm, nei, for allt jeg kom fram til når jeg leste den post'n, var hva jeg kunne ha gjort før og under sesjon, mulig skummlesinga mi var ræva men.
Sitat av Kukhaar
Takk takk ja jeg har planer om å ta sivil tjensten. Da jeg jobber i en ungdomsklubb fra før av å de vill nokk gjærne ha meg der som sivil arbeider, så det du sier at jeg kan gå til legen å ta meg en prat med han så kan alt ordne seg? Det høres veldig bra ut.

Takk igjen for fine svar!
Vis hele sitatet...
Vel jeg vet om folk som har sagt til en lege at hvis de kom i militæret ville de blitt deppa, og at de sleit litt fra før. Dette er selvfølgelig ikke noe man kan lyve om.

Hvis du skal ha siviltjeneste går det ann å bare søke om det. Jeg er ikke så opplyst, men jeg anntar du kan finne noe interessant på http://www.siviltjenesten.no/

Lykke til!
Sitat av rcW
Jeg vil ikke kalle det å "slippe unna". Jeg vil heller kalle det å "gå glipp av"...
Utdanningsmulighetene i militæret er enorme! Man opplever sinnsykt mye kult, og kameratskapet blir så bra at det ikke kan settes ord på!
Unnasluntrere er pysete mammagutter med jentetiss. Pingler, høns og fan av Homsepatruljen. Gud være med dere i fremtiden
Vis hele sitatet...
ER jeg homo fordi jeg ikke vil tape ei hel årslønn???!!! det er snakk om veldig masse penger!
Personlig ville jeg slippe militæret fordi jeg ikke orka å miste 2 studieår på førstegangstjenesten. Skjønner ikke hvorfor det skal gjøre meg til en pysete mammagutt med jentetiss, pingle, høns, eller fan av homsepatruljen.

Jeg skjønner godt hvordan noen vil inn i militæret, men jeg skjønner like mye de som ikke vil inn. Er vel et spørsmål om personlige valg. Så syns det blir feil å dømme noen for et valg, uansett hvilken "side" det faller på.
Fikk ett "Varsel omplanlagt innkalling" i Januar 2009.
Avslutter tredjeåret på VGS i år, og skal søke til universitetet på en åpen bachlor studie til høsten...
Noen som har opplevd at de ikke får utsettelse i et slikt tilfelle?
Eller holder det at du har søkt?
Sist endret av Turbolego; 4. mars 2008 kl. 18:00.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Siden når behøvde man søke om å slippe ?

Jeg ringte de alle 6 gangene jeg fikk brev og sa at jeg gikk på skole og etter det fikk jeg et brev som sa "du er fritatt for militærtjeneste".

Nå er det også et kjent faktum at 50% av de som møter opp til førstegangstjeneste blir sendt hjem.
Sitat av rcW
normal: nei, ikke god nok. En god grunn er om du er tilbakestående, fysisk utviklingshemmet, homo, pingle, raddis, hjulbeint eller om du rett og slett bare vil jobbe i tantes blomsterbutikk på Grønnland (siviltjeneste aka reddforaction)
Vis hele sitatet...
wow, skjer her da? Synes jeg hører en som har vrt inne til førstegangstjeneste og synes det er toppen av tøffhet.

Om du ikke har vrt inne til fsk eller no sånt, kunne alle de du ramset opp over klart det. Du kan faktisk være blind, døv, mangle begge armene og ikke kunne navnet på mer enn to forskjellige farger, og likevel klare deg supert i førstegangstjenesten. DERFOR vil ikke jeg gå.

(PS, kom selv inn på befalsopptak i sommer, men droppet det for studier, og hvem vil i militæret etter å ha tatt en bachelor når valget står mellom milten med en gjeng daffe udugelige 18åringer eller arbeidslivet med bra betaling? Da snakker vi tilbakestående.)
Jeg fikk også innkalling til januar 2009 noen dager tilbake, har egentlig ikke noe imot dra i militæret men skal gå 4 påbyggning til høsten, en linje som egentlig ble lagt ned når man gikk fra reform 97 til kunnskapsløftet. Det betyr at hvis jeg drar i millitæret da så er det ikke sikkert at den linja fortsatt finnes når jeg kommer ut igjen. Det må vel være god nok grunn for å få utsettelse?

Leste forresten også at hvis du får utsettelse får du _inget_ svar eller noe som helst, du får bare ikke innkallelses brevet 2-3 måneder før du skal inn.

Fra du får varsel om innkallelse til selve innkallelsen skulle visst være ca 14 måneder.
Har du astma så kommer du ikke inn
Sist endret av Lulz; 4. mars 2008 kl. 20:40.
Sitat av Mowie
Vel jeg vet om folk som har sagt til en lege at hvis de kom i militæret ville de blitt deppa, og at de sleit litt fra før. Dette er selvfølgelig ikke noe man kan lyve om.

Hvis du skal ha siviltjeneste går det ann å bare søke om det. Jeg er ikke så opplyst, men jeg anntar du kan finne noe interessant på http://www.siviltjenesten.no/

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk, jeg skal sjekke det ut så fort jeg får tid
Jeg er ganske sikker på, at om du går inn for det, blir du dimmitert etter maks en uke.

Vær det de kaller i militæret "sjangseløs" i noen dager, så orker dem ikke ha deg der.

Dette er min erfaring, der det ble dimmitert hele 300 av 450 stk på en måned. Noe medisinske grunner, andre av håpløse holdninger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bruker denne tråden her for å spørre om noe jeg lurer på jeg..
Finnes det noen måte å finne ut om man kommer til å bli innkalt før man blir det?

Er 20 år og er i læra, de sa på sesjon at hvis jeg blir innkalt blir jeg det i august2008(da lærerkontrakten går ut) Mange av de jeg kjenner som også er i læra har fått brev. Har jeg sluppet unna?
Sist endret av rettOpp; 19. april 2008 kl. 20:25.
Ring 03003 mellom 0800-1500 på hverdager og spør. Da trenger du bare si personnummeret ditt så får du vite om du er planlagt innkalt.
eg tror eg slapp unna, møtte opp på sesjon. fyllasyk, og med kroppen full av tegninger og skrift, noen som hadde tusjet over hele meg, sto alt mulig om negre, også var det et svært nazi tegn over brystet, . måtte jo ta av meg på overkroppen under lege sjekken, lurer på ka han skrev på den lappen når han så meg? også den iq testen vi tok, eg tippet på alle spørsmålene, regner med eg fikk karakter " Retard "

jaja, 20år nå, og ingen innkalelse, like greit, siden eg er i lære, og man tjener mye mer penger på det, enn å sløse bort 1år i millitæret
Sitat av rcW
Jeg vil ikke kalle det å "slippe unna". Jeg vil heller kalle det å "gå glipp av"...
Utdanningsmulighetene i militæret er enorme! Man opplever sinnsykt mye kult, og kameratskapet blir så bra at det ikke kan settes ord på!
Unnasluntrere er pysete mammagutter med jentetiss. Pingler, høns og fan av Homsepatruljen. Gud være med dere i fremtiden
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har igrunn ikke noe imot militæret. Problemet er at jeg nå til sommern er ferdig med bachelorgrad og fått varsel om innkallelse i januar. Da er jeg 23 og kunne egentlig brukt tiden min på jobbing, men må istedet vasse i skauen med en gjeng med umodne 18åringer. Gleder meg.
Sitat av PeterGriffin
eg tror eg slapp unna, møtte opp på sesjon. fyllasyk, og med kroppen full av tegninger og skrift, noen som hadde tusjet over hele meg, sto alt mulig om negre, også var det et svært nazi tegn over brystet, . måtte jo ta av meg på overkroppen under lege sjekken, lurer på ka han skrev på den lappen når han så meg? også den iq testen vi tok, eg tippet på alle spørsmålene, regner med eg fikk karakter " Retard "

jaja, 20år nå, og ingen innkalelse, like greit, siden eg er i lære, og man tjener mye mer penger på det, enn å sløse bort 1år i millitæret
Vis hele sitatet...

Haha, sjukt bra! Bortsett fra at IQ-testen er veldig lett å gjennomskue om man faktisk er retard eller ikke da.

Men det med å tegne nazi-tegn og rasistiske utsagn over hele kroppen funker sikkert! Har aldri hørt om noe sånt, men tror det der er et godt tips!
Jeg fikk innkallning til sesjon for 2 år siden, og jeg orka aldri sende inn de papirene, eller møte opp. Har ikke hørt noe fra de siden da. Er de enda like streng når det gjelder at alle må i militæret?