Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1892
Heisann. får aap fra nav, men ønsker nå å flytte for meg selv. Får knappe 10k i måneden i aap, og det holder ikke i dag om jeg ønsker å¨leie en leilighet/hybel. Vet jeg har redusert arbeidsevne, kan jeg da ha krav på støtte til husleie? En hybel/leilighet får man ikke for under 5k her i området, og da er det ikke mange kronene igjen til andre utgifter. Setter pris på svar, takk.
Hadde litt samme tanke som deg for en stund siden går 2. året AAP nå, og for meg er det umulig å flytte ut med så lite stønad, hadde sultet som en bikkje derfor venter jeg til jeg får ung ufør, Da kan jeg begynne se etter bolig.
Du får ikke støtte på grunn av redusert arbeidsevne nei.

Bostøtte er en statlig støtteordning for deg som har lave inntekter og høye boutgifter.
Du får en smålig stønad fra husbanken. Fikk 1400 i måneden når jeg var på AAP (16k). Det er ganske hardt men det går. Hadde da en lav leie på 5000kr for 60 kvm leilighet. Ditt mareritt blir uforutsette regninger. Hadde heller valgt å spare opp evt vente på ufør. Du kan å jobbe 20-40% ved siden. Da blir det mye enklere.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Hadde litt samme tanke som deg for en stund siden går 2. året AAP nå, og for meg er det umulig å flytte ut med så lite stønad, hadde sultet som en bikkje derfor venter jeg til jeg får ung ufør, Da kan jeg begynne se etter bolig.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg vil bli ufør heller. Vil ha fast inntekt, og ut av dette forbanna systemet. Mor og far er i nav systemet de også og har aldri kommet seg ut igjen. Vil jo skape et godt eksempel ovenfor de og familie om at jeg klarer meg på egen hånd, men jeg er fortsatt veldig dårlig psykisk, og vet ikke når jeg blir frisk nok til å ta utdanning. Har flere fag på vgs jeg må ta opp, og sist jeg prøvde så gikk ikke dette pga helsa mi. Føler på en måte jeg har null framgang og at jeg bare er stuck i samme situasjon år etter år..
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Vet ikke om jeg vil bli ufør heller. Vil ha fast inntekt, og ut av dette forbanna systemet. Mor og far er i nav systemet de også og har aldri kommet seg ut igjen. Vil jo skape et godt eksempel ovenfor de og familie om at jeg klarer meg på egen hånd, men jeg er fortsatt veldig dårlig psykisk, og vet ikke når jeg blir frisk nok til å ta utdanning. Har flere fag på vgs jeg må ta opp, og sist jeg prøvde så gikk ikke dette pga helsa mi. Føler på en måte jeg har null framgang og at jeg bare er stuck i samme situasjon år etter år..
Vis hele sitatet...
Har ikke sånn veldig lyst til å bli ufør jeg heller, men vi må tenke logisk her og hva vi får mest ut av. Isteden for å finne bolig nå så burde du heller finne ut av hva du trenger framover, det virker som du er usikker på akkurat det. Om man ender opp med ung ufør so be it, kan fortsatt bli grunder eller bare jobbe 20-40% et sted.

Mye som skulle vært annerledes!
Veien til suksess er ikke nødvendigvis gjennom utdanning. Hvis man sliter litt psykisk fra før kan det fort gjøre ting verre. Er mange gode mulugheter for jobb der ute hvor man ikke trenger utdanning. Selv angrer jeg veldig på at jeg tok allmenn fag. Har aldri hatt bruk for det. Hadde jeg kunnet velge igjen hadde jeg lærr meg å snekre ig gått rett i jobb.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Veien til suksess er ikke nødvendigvis gjennom utdanning. Hvis man sliter litt psykisk fra før kan det fort gjøre ting verre. Er mange gode mulugheter for jobb der ute hvor man ikke trenger utdanning. Selv angrer jeg veldig på at jeg tok allmenn fag. Har aldri hatt bruk for det. Hadde jeg kunnet velge igjen hadde jeg lærr meg å snekre ig gått rett i jobb.
Vis hele sitatet...
Greia er at jeg er ikke bittelitt praktisk anlagt en gang, har alltid vært flink rent karaktermessig på skolen, men alt som har med praktisk arbeid å gjøre, er helt umulig for meg uansett hvor mye tid jeg legger inn i det.

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Har ikke sånn veldig lyst til å bli ufør jeg heller, men vi må tenke logisk her og hva vi får mest ut av. Isteden for å finne bolig nå så burde du heller finne ut av hva du trenger framover, det virker som du er usikker på akkurat det. Om man ender opp med ung ufør so be it, kan fortsatt bli grunder eller bare jobbe 20-40% et sted.

Mye som skulle vært annerledes!
Vis hele sitatet...
ja sant sant, ja jeg sliter veldig med å finne ut av hva jeg skal gjøre med livet sånn generelt. Brenner jo for trening og kosthold, og tanken egentlig var å ta bachlor innenfor bevegelsesvitenskap, men spørsmålet er bare om helsa kommer tilbake.
Sist endret av Idek13378; 5. mars 2024 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Greia er at jeg er ikke bittelitt praktisk anlagt en gang, har alltid vært flink rent karaktermessig på skolen, men alt som har med praktisk arbeid å gjøre, er helt umulig for meg uansett hvor mye tid jeg legger inn i det.



ja sant sant, ja jeg sliter veldig med å finne ut av hva jeg skal gjøre med livet sånn generelt. Brenner jo for trening og kosthold, og tanken egentlig var å ta bachlor innenfor bevegelsesvitenskap, men spørsmålet er bare om helsa kommer tilbake.
Vis hele sitatet...
Flask for deg da at verden går mot mindre praktisk arbeid og mer byråkrati og svada. Ønsker vi noe arbeid utført så outsourcer vi det, hur enkelt som helst.

Hilsen Erna
Det var lite du fikk. Jeg får sosialhjelp nå til jeg kommer meg på beina igjen. Da får jeg 7800, og de dekker husleie på 8000 og strøm..
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Det var lite du fikk. Jeg får sosialhjelp nå til jeg kommer meg på beina igjen. Da får jeg 7800, og de dekker husleie på 8000 og strøm..
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk du frem for å få så mye?
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Hvordan gikk du frem for å få så mye?
Vis hele sitatet...
Sendte inn søknad om sosial hjelp på nav.no og var i møte med saksbehandler.

Jeg var på utkikk etter leilighet og de sa de kan dekke leie optil 9000+strøm og at jeg får 7800 til livsopphold.

Usikker på om de vurderer hvert enkelt tilfelle ulikt da. Kommer vel annpå hvor dyrt det er i området du bor, men uansett dekker sosialhjelp ihvertfall leie.

Vet ikke om man kan bytte over til det fra AAP, men du kan jo ringe og høre med ditt NAV kontor om hva som er mulig.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Hvordan gikk du frem for å få så mye?
Vis hele sitatet...
Du vil kunne få supplerende stønad, når du bor for deg selv.
Nav må da gi deg en ekstra stønad for at du skal kunne dekke boutgifter og livsopphold for deg selv.
Du må søke bostøtte, og du vil få en max grense fra nav på hva du kan leie for, de dekker ikke hva som helst. Det skal være nøktern standard.

To unge gutter i min nære krets har begge AAP, de leier til 8000 kr i mnd og får dekket det som mangler for livsopphold gjennom supplerende stønad. De lever ikke fett for å si det mildt.
Du får bostøtte pg du kam søke supplerende sosialhjelp. Det blir ikke mye, men nok til at du kan leve for deg selv
Har du sluttet med hasj da? Er en del penger å hente der.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Vet ikke om jeg vil bli ufør heller. Vil ha fast inntekt, og ut av dette forbanna systemet. Mor og far er i nav systemet de også og har aldri kommet seg ut igjen. Vil jo skape et godt eksempel ovenfor de og familie om at jeg klarer meg på egen hånd, men jeg er fortsatt veldig dårlig psykisk, og vet ikke når jeg blir frisk nok til å ta utdanning. Har flere fag på vgs jeg må ta opp, og sist jeg prøvde så gikk ikke dette pga helsa mi. Føler på en måte jeg har null framgang og at jeg bare er stuck i samme situasjon år etter år..
Vis hele sitatet...
Hva med og drite i utdannelsen da vist der ikke går. Og heller prøve og finne en jobb du kan trives med.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hva med og drite i utdannelsen da vist der ikke går. Og heller prøve og finne en jobb du kan trives med.
Vis hele sitatet...
Er ganske begrensa med jobber man kan få uten utdanning. Vil ikke sitte i kassa på rema resten av livet, og er ikke noe flink praktisk i det hele tatt, uansett hvor mye jeg øver på det.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Er ganske begrensa med jobber man kan få uten utdanning. Vil ikke sitte i kassa på rema resten av livet, og er ikke noe flink praktisk i det hele tatt, uansett hvor mye jeg øver på det.
Vis hele sitatet...
Kan gjøre karriere av butikkjobb. Det er ikke det samme «ende opp i kassa på» stigmaet lenger. Både rema og Kiwi er vel franchisebedrift. Så du lærer deg butikken gradvis, be om kursing og slikt så har du egen butikk om noen år kanskje. Lønna har vel blitt helt grei og mener jeg
Hva skjer med den uoppfordra moralprekninga om å røyke bønne?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Kan gjøre karriere av butikkjobb. Det er ikke det samme «ende opp i kassa på» stigmaet lenger. Både rema og Kiwi er vel franchisebedrift. Så du lærer deg butikken gradvis, be om kursing og slikt så har du egen butikk om noen år kanskje. Lønna har vel blitt helt grei og mener jeg
Vis hele sitatet...
Jo men jeg trives rett og slett ikke i butikk. Har en butikkjobb nå, og det er helt ok betalt, men jeg mistrives ganske kraftig. er ikke noe jobb for meg, hvertfall ikke på lang sikt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Hva skjer med den uoppfordra moralprekninga om å røyke bønne?
Vis hele sitatet...
Hva skjer med den uoppfordrede moralprekenen om moralprekener?
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Har du sluttet med hasj da? Er en del penger å hente der.
Vis hele sitatet...
Ja har slutta.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Jo men jeg trives rett og slett ikke i butikk. Har en butikkjobb nå, og det er helt ok betalt, men jeg mistrives ganske kraftig. er ikke noe jobb for meg, hvertfall ikke på lang sikt.
Vis hele sitatet...
Du kan jobbe i helsevesenet som ufaglært, feks på aldershjem, psykiatri eller med demens eller som portør på sykehus der du triller senger med pasienter fra et rom og feks til behandling, operasjon osv.

Lagerjobb er et annet alternativ. Godt betalt er det også. Eller hva med selger?

Assistent i barnehage, Kjøre transport av mat eller for butikker?

Kommunal jobb i uteavdeling?

Det er hundrevis av andre jobber også.

Men hvorfor så negativ til butikkjobb? Du tjener lett 500 000 + i året, får masse gratis kursing, og på sikt ledererfaring som gjør at du kan søke på andre lederjobber.

Det blir for dumt å ønske seg et annerledes liv uten å være villig til gjøre noe for at ting skal bli bedre. Orker du ikke utdanning så jobb det du kan i butikk - da kan du flytte for deg sjæl. Ta kursing, bli skiftleder, nøkkelansvarlig, osv. Årene raser avgårde mens du tjener gode penger, og kan kjøpe din egen bolig. Og før du aner det så har du så mye ledererfaring at du er attraktiv for andre lederjobber.

Ikke grav deg ned i et hull og tenk at livet er over fordi du ikke fikser utdanning. Tenk heller sånn at en grad er 3 eller 5 år. Bruker du de årene feks i butikkjobb så har du fått verdifull erfaring, tjent penger og har spart opp penger. Enhver jobb er et steg videre på stigen og du stagnerer ikke om du vil videre. Om du gir etter for følelser og driter i feks butikkjobb fordi du ikke trivs da stagnerer du. Uten penger, uten sosiale kontakt du ville hatt på jobb blir du fort ensom i din nye bolig.
Hva med å ta deg en jobb? Du sitter jo her og skriver på nettforum. Det må jo være noe du kan gjøre som innebærer data og skrift. Er forjævlig at jeg skal finansiere latskapen din.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva med å ta deg en jobb? Du sitter jo her og skriver på nettforum. Det må jo være noe du kan gjøre som innebærer data og skrift. Er forjævlig at jeg skal finansiere latskapen din.
Vis hele sitatet...
Jeg kan også like fint si at statsapparatet min skatt går til har sviktet deg helt grusomt, sånn som du er. Kan du ikke bare holde kjeften på deg, da?
Sist endret av robhol; 7. mars 2024 kl. 17:40.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva med å ta deg en jobb? Du sitter jo her og skriver på nettforum. Det må jo være noe du kan gjøre som innebærer data og skrift. Er forjævlig at jeg skal finansiere latskapen din.
Vis hele sitatet...
Jeg finansierer gladelig for alle som trenger det via skatteseddel. Whatever årsaken er.

Jeg tror ikke dette handler om latskap først og fremst men at ts har gått seg litt fast i sin situasjon. Når livet blir slik at en ender på AAP og en fortsatt bor hjemme men ønsker seg noe annet er det fort gjort at negative tanker fyller opp plassen i hodet så det blir vanskelig å tenke fremover.

Siden ts er på AAP så er det ikke utenkelig at arbeidskapasitet er endret, enten varig eller midlertidig. Uansett årsak bør ts forsøke å se på tiden fremover som noe ts bare må komme seg gjennom. Litt som førstegangstjeneste eller videregående. Det er kanskje ikke helt topp mens en står i det, men en vokser på det likevel om en greier å gjennomføre.
venstrehook, TS sa jo at han jobber i butikk.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva med å ta deg en jobb? Du sitter jo her og skriver på nettforum. Det må jo være noe du kan gjøre som innebærer data og skrift. Er forjævlig at jeg skal finansiere latskapen din.
Vis hele sitatet...
Har jobb, og jeg er ikke lat, har slitt enormt psykisk i flere år nå. Har vært innlagt på DPS Døgn og er nettopp kommet ut fra et 3 ukers opphold. Om jeg bare skaffer meg en jobb jeg mistrives sterkt med, vet jeg at det kommer til å ende med at jeg fullstendig mister gnisten igjen. Om jeg har lært en ting fra oppholdet mitt, så er det at jeg må gjøre ting som gir meg noe i livet, noe som gjør at jeg klarer å holde på motet til å fortsatt være tilstedet. Driver å tar opp gamle hobbyer som gjorde meg godt for årevis siden, for å få igjen gnisten som har fullstendig slukna. Det å stå i en jobb jeg hater, kommer ikke til å ende bra for min del, sure, jeg tjener penger, men min lykke kommer over penger. Driver å skal gå rundt med cver til forskjellige arbeidsplasser jeg vet jeg hadde trives med, som feks resepsjonist på treningssenter, det vet jeg at jeg hadde stortrivdes med. Ikke mye utdanning/erfaring krever det heller.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva med å ta deg en jobb? Du sitter jo her og skriver på nettforum. Det må jo være noe du kan gjøre som innebærer data og skrift. Er forjævlig at jeg skal finansiere latskapen din.
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan jobbe i helsevesenet som ufaglært, feks på aldershjem, psykiatri eller med demens eller som portør på sykehus der du triller senger med pasienter fra et rom og feks til behandling, operasjon osv.

Lagerjobb er et annet alternativ. Godt betalt er det også. Eller hva med selger?

Assistent i barnehage, Kjøre transport av mat eller for butikker?

Kommunal jobb i uteavdeling?

Det er hundrevis av andre jobber også.

Men hvorfor så negativ til butikkjobb? Du tjener lett 500 000 + i året, får masse gratis kursing, og på sikt ledererfaring som gjør at du kan søke på andre lederjobber.

Det blir for dumt å ønske seg et annerledes liv uten å være villig til gjøre noe for at ting skal bli bedre. Orker du ikke utdanning så jobb det du kan i butikk - da kan du flytte for deg sjæl. Ta kursing, bli skiftleder, nøkkelansvarlig, osv. Årene raser avgårde mens du tjener gode penger, og kan kjøpe din egen bolig. Og før du aner det så har du så mye ledererfaring at du er attraktiv for andre lederjobber.

Ikke grav deg ned i et hull og tenk at livet er over fordi du ikke fikser utdanning. Tenk heller sånn at en grad er 3 eller 5 år. Bruker du de årene feks i butikkjobb så har du fått verdifull erfaring, tjent penger og har spart opp penger. Enhver jobb er et steg videre på stigen og du stagnerer ikke om du vil videre. Om du gir etter for følelser og driter i feks butikkjobb fordi du ikke trivs da stagnerer du. Uten penger, uten sosiale kontakt du ville hatt på jobb blir du fort ensom i din nye bolig.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men jeg vet personlig at det å trives i en jobb er viktigere for meg enn hvor mye penger jeg tjener, men som sagt skal jeg gå rundt med cver neste uke. Har erfaring innenfor helse, så det er et alternativ. Eller som sagt, treningssenter. Har jobba innenfor det før, og selv om lønna var dritt så våkna jeg hver morgen med et smil rundt munnen og gleda meg genuint til å dra på jobb.
Sist endret av Idek13378; 7. mars 2024 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sånn til info kan du søke om tilleggsstønad til flytting og såkalt etablering, dvs x-antall kroner til å kjøpe inn møbler etc. Ellers er ett godt råd når det gjelder møbler å følge med på "gis bort" på finn, der kan du finne ganske mye nice. Jeg flytta fra en del av landet til en annen og fikk ikke plass til sofa etc, men jeg fant både sofa, stuebord, tvbenk og litt annet diverse på finn.