Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1884
Hunder oppfører seg merkelig når man blåser de i ansiktet.
En venn har en valp på fem måneder, mix med blant annet terrier og border-collie som er ganske breial og gjør stortsett som den føler for. Hvis jeg blåser den lett i ansiktet stopper den helt opp for så å bli totalt underdanig og komme så nær meg som mulig, smyge seg inntil meg mens den kikker på meg med en blanding av lykke og usikkerhet .

Hvorfor gjør de dette, hvordan oppfører deres hunder seg hvis de blir blåst på?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tipper det er mer usikkerhet enn lykke. Jeg er ikke ekspert, men tror ikke hunder pleier å like slikt. Bikkja tar kanskje ikke skade av det i moderasjon, under lek eller som mild irettesettelse, men det er neppe noen vits i å overdrive.
Beste tilnærming til hund er å studere hundespråk f. eks mellom mor og valper. Å blåse hunden i ansiktet er ikke naturlig og gjør den sikkert forvirra.
Vi hade hund en gang-noen andre ertet den en gang med å blåse på den. Trudde kanskje den fikk smerter av det siden den ristet på hodet av det. Så dette ble det bråstopp med.
Tenk selv hvordan man hade reagert om et fremmed vesen plutselig gikk fram og blåste deg i ansiktet?
Sitat av rognefjorden Vis innlegg
Vi hade hund en gang-noen andre ertet den en gang med å blåse på den. Trudde kanskje den fikk smerter av det siden den ristet på hodet av det. Så dette ble det bråstopp med.
Tenk selv hvordan man hade reagert om et fremmed vesen plutselig gikk fram og blåste deg i ansiktet?
Vis hele sitatet...
Nesa til hunden er jo vanvittig følsom også.
Kanskje den oppfører seg slik for å få deg til å aldri gjøre det igjen.
Hvis vi mennesker synes andre folk har dårlig ånde, tenk hvordan en hund har det som kan lukte hver celle som kommer ut av den fuktige, illeluktende munnen din. Kanskje den viser sympati siden du har et hull i ansiktet ditt som lukter værre en en hunds rumpe :P
De kan også lukte sykdommer så mulig du har noe på gang i ansiktshullet ditt. På tide å gå til tannlegen, kanskje? :P
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Nesa til hunden er jo vanvittig følsom også.
Vis hele sitatet...
Nå gjelder nok ikke dette bare nesa og ansiktet.
Jeg har sett hunder bli forstyrret når jeg blåser dem på ryggen.

Er nok bare en uventet respons de ikke vet hvordan de skal reagere på.
Passer hund iblant, som skal slikke HELE tiden.
Blåser den på ryggen, så blir det stopp noen sekunder. Så gjentar det seg.

Etter noen uker var hunden lei av å slikke på meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av JegBareLurer Vis innlegg
Kanskje den oppfører seg slik for å få deg til å aldri gjøre det igjen.
Hvis vi mennesker synes andre folk har dårlig ånde, tenk hvordan en hund har det som kan lukte hver celle som kommer ut av den fuktige, illeluktende munnen din. Kanskje den viser sympati siden du har et hull i ansiktet ditt som lukter værre en en hunds rumpe :P
De kan også lukte sykdommer så mulig du har noe på gang i ansiktshullet ditt. På tide å gå til tannlegen, kanskje? :P
Vis hele sitatet...
Bikkjer får fort for seg å spise andre dyrs dritt hvis man ikke følger med, så jeg tror ikke det er akkurat der problemet ligger. Da skal man i tilfelle ha jævligere ånde enn de aller fleste.
Da ville vel det aller meste luktet ekstremt vondt for en hund, så den kjøper jeg ikke. De sover jo med snuta nedi skoa våres, og er ikke redd for å spise en bæsj eller to.

Sitat av rognefjorden Vis innlegg
Vi hade hund en gang-noen andre ertet den en gang med å blåse på den. Trudde kanskje den fikk smerter av det siden den ristet på hodet av det. Så dette ble det bråstopp med.
Tenk selv hvordan man hade reagert om et fremmed vesen plutselig gikk fram og blåste deg i ansiktet?
Vis hele sitatet...
Hunder er ikke mennesker. Hvordan ville du reagert om en fremmed kom å klødde deg bak øret?
Sist endret av Majao Gibensis; 2. desember 2023 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Da ville vel det aller meste luktet ekstremt vondt for en hund, så den kjøper jeg ikke. De sover jo med snuta nedi skoa våres, og er ikke redd for å spise en bæsj eller to.



Hunder er ikke mennesker. Hvordan ville du reagert om en fremmed kom å klødde deg bak øret?
Vis hele sitatet...
Glefset
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Nå gjelder nok ikke dette bare nesa og ansiktet.
Jeg har sett hunder bli forstyrret når jeg blåser dem på ryggen.

Er nok bare en uventet respons de ikke vet hvordan de skal reagere på.
Passer hund iblant, som skal slikke HELE tiden.
Blåser den på ryggen, så blir det stopp noen sekunder. Så gjentar det seg.

Etter noen uker var hunden lei av å slikke på meg.
Vis hele sitatet...
Hunder slikker også for å få utløp for stress. Det kan hende det var stresset som gikk over.
Hunder er, enda mer enn oss, flokkdyr med nedarvede instinkter som styrer deres plass i et slags hierarki / organisering
der luktesansen og hørselen er bedre enn menneskeskets og med litt andre preferanser. Både snute og ører er følsomme organ.
Hvordan man blåser på en hund / valp er vesentlig, siden de er mer sensitiv i tidlig tilkytning til sine omgivelser, og
Gruppe / Familie der du / dere er sjefen , alt etter som, og med, måte
-
Ellers er min erfaring er at dårlig ånde er vel så vanlig blandt hunder ..
Sist endret av herognå; 3. desember 2023 kl. 02:06.