Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 5911
BRAND ∞ STRONG
Riktig nok ikke så veldig ofte hunder går til angrep, men jeg har inntrykk av at det nærmest er opplest og vedtatt
at hvis det skjer så er man nærmest grise fucked.
Tenker at en hund er raske, men ikke så rask og grunnet størrelsen vil man typisk se den komme. I likhet med oss
har den et ganske sårbart ansikt og hode og jeg vil tro at et heavy slag rett på nesa vil senke selvtilliten til bikkja betraktelig,
men kan ikke huske å ha hørt om folk som har senka en hund slik.

Har noen sett det skje?

ps. er glad i dyr og ingen hunder ble skadet i dette innlegget.
Slå på nesa som du sier, eller gå for øynene. Vil tippe de aller fleste som lir angrepet av en hund blir for stressa og redde tilåforeta seg noe fornuftig. I tillegg er det sikkert jævla vondt når de først biter hardt.
morkakespisende
Vet ikke, men jeg sparket til en kjøter av en nordlending for ikke så lenge siden.

En bekjent har en bull terrier som er dårlig oppdratt (sukk). Jeg har aldri måtte gi den en på trynet, takk Gud. Jeg er sikker på at om den hadde kommet i ordentlig drapshumør så kunne den sikkert tatt adamseplet mitt i én eneste glefs.

Jeg har sett videoer av folk som har beskyttet seg selv mot bjørn (lol) og kenguruer med knyttneven. Veldig tilfredsstillende å se på. Jeg er også glad i dyr altså, bare, jeg er nødt til å være ærlig å si at det var noe kult ved f.eks. bjørneangrepet
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
I tillegg er det sikkert jævla vondt når de først biter hardt.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro, men når den først henger der (forhåpentligvis i venstre armen) burde det ikke være så altfor mange slag som trenges
før bikkja er ute og eller leverer inn tøfla for godt.

Digger Tom Waits referansen
Sist endret av vindaloo; 19. januar 2023 kl. 08:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Klarer du og holde deg rolig så er det reletift enkelt og beskytte seg mot en hund. Men er jo en trenings sak skom alt annet innen beskyttelse.
Det er nok adskillig enklere å gjøre noe med egen frykt for firbente enn å gå rundt å være forberedt på å meie ned en hund hvis det mot alle odds skulle skje.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Slå på nesa som du sier, eller gå for øynene. Vil tippe de aller fleste som lir angrepet av en hund blir for stressa og redde tilåforeta seg noe fornuftig. I tillegg er det sikkert jævla vondt når de først biter hardt.
Vis hele sitatet...
Vondt er det men skadeomfanget er ikke alltid så ille. Hunder med basic oppdragelse har bittkontroll. Dette lærer de i valpetiden med at det på sett og vis er greit å bruke tenna til kos uten å legge tyngde i det. De lærer å bite i leker. Av samme grunn brukes det f.eks mye jute i bitetrening på samme måte som en figurant bruker beskyttelse i forsvarstrening. Figuranten bruker ikke bare beskyttelse for seg selv men for at hunden også skal lære seg at det er greit å bite i figuranten der denne har beskyttelse. Dette ser vi mange eksempler på og det er faktisk en bevissak i retten når det er snakk om brudd på hundeloven, skadeomfanget og skadepotensialet. Det skilles her på "punktering" i huden, dvs åpent sår etter bitt. Et blåmerke som er skaden i 9 av 10 tilfeller er formildende. Hvis en hund ønsker det så punkterer den huden din tvert før du rekker å tenke.

Skartptrente hunder (tjenestehunder/politi) er også et eksempel på dette, de trenes til å bite i mennesker. Dere har ikke så mye å frykte og jeg ville vært mer redd for små ankelbitere med fri oppdragelse enn større hunder med skadepotensiale.

Dette kan også fremproveres, ikke noe jeg anbefaler men profesjonelle trenere kan gjøre dette på hunder de stoler på. De kan fyres opp til angrep/forsvar men så bråsnur hunden i det den skal sette tenna i personen. Interessant å observere, det er som å slå av en lysbryter.
Sist endret av Dough; 19. januar 2023 kl. 09:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som har hjulpet meg i konfrontasjon med sinte løshunder har vært å ta armene over hodet så jeg ser mye større ut og ikke backe en millimeter. Og beveger meg mot hunden.


De jeg var med løp og hunden ble da motivert til å jage de.

Jeg tror på at det viktigste er hvordan man bærer seg selv.
Sinte løshunder er så og si alltid bare sinte. De er i forsvar og vil aldri angripe noen i forsvar, dette ligger i dems natur å utgi seg for å advare før angrep.
Kan da ramser opp ett par ting jeg har hørt. Om det er myter aner jeg ikke.
Blir du bitt i underarmen, så presser du armen lengre inn i kjeften på bikkja pga. tennenes form. Det gjør du med å legge hånden bak hodet på hunden. Og da har du forsovet kontroll. Dog du er bitt.
En annen ting jeg har hørt er at korsryggen på hunden er særdeles sensitiv. Ett hard slag der vil sette den litt ut av spill.
Om det er fler hunder så er du føkkt. De går inn for å rive av deg musklene dine.
Men har selv jobbet på gård, med en del testofulle hanndyr. Og attitude har mye å si, men aller mest vi er større og sterkere enn hunder. Pluss vi kan graple og sparke. Hunder kan bare bite og bjeffe.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Levitatoren Vis innlegg
Men har selv jobbet på gård, med en del testofulle hanndyr.
Vis hele sitatet...
Var en hendelse for et par år siden i Sykkylven på Sunnmøre hvor en mann og sønnen hans
døde etter et angrep av en eller flere okser.

Er litt verre å knocke de ut.
Sist endret av vindaloo; 19. januar 2023 kl. 10:47.
Sitat av Levitatoren Vis innlegg
Kan da ramser opp ett par ting jeg har hørt. Om det er myter aner jeg ikke.
Blir du bitt i underarmen, så presser du armen lengre inn i kjeften på bikkja pga. tennenes form. Det gjør du med å legge hånden bak hodet på hunden. Og da har du forsovet kontroll. Dog du er bitt.
Vis hele sitatet...
Dette avhenger jo av at hunden skifter bitt, gnager eller "tygger", jeg skal love deg at en hund som virkelig biter den sitter fast. Jeg har faktisk en del erfaring med forsvarstrening og det innebærer hvordan hundene biter naturlig og hva vi kan lære de. Tygging vil også av naturlige årsaker bare gjøre vondt verre, kansje like greit å bare be en bønn og vente på bedre tider. Får du armen helt inn i kjeften får også hunden større momens på bittet og kan sitte bedre fast.

En annen ting jeg har hørt er at korsryggen på hunden er særdeles sensitiv. Ett hard slag der vil sette den litt ut av spill.
Om det er fler hunder så er du føkkt. De går inn for å rive av deg musklene dine.
Vis hele sitatet...
Dette med korsryggen er tildels sant men hvordan tenkte du å komme til der uten å gå med en stokk i baklomma? At de går inn for å rive av deg musklene er jo bare tøv, tull og tøys med mindre den har rabies eller noe (sett på film). Her er det riktignok litt rasespesifikk avl hvordan de biter.

Men har selv jobbet på gård, med en del testofulle hanndyr. Og attitude har mye å si, men aller mest vi er større og sterkere enn hunder. Pluss vi kan graple og sparke. Hunder kan bare bite og bjeffe.
Vis hele sitatet...
Greit nok.
Hvordan en hund reagerer på slag er veldig avhengig hvordan hunden er. Treffer du rette typen tennen den bare mer.

Hvis hunder slåss og biter seg fast i hverandre er det vanlig å gi de en dask i hodet slik at de slipper. En bør da bruke en gjenstand ikke hendene sine slik at en ikke blir bitt.

Hvis en sparker eller slår en hund skader en den veldig fort. Knekte ribbein osv. Så jeg ville nok prøvd noe annet.

Med en farlig og angripende hund (noe som jeg forøvrig bare har sett en gang i mitt liv) er det best hvis en får tak i halsbåndet og kveler den til den svimer av.
Sist endret av KnutAnkhAton; 19. januar 2023 kl. 11:08.
Alt kommer ann på hvilken rase det er, om en rottweiler eller cane corso går til angrep har man lite å stille opp med. Holdning og prøve å gjøre seg stor er beste tips då, klarer ikke å "knocke" ut en hund på 45kg pluss.

Aldri ta hånden lengre inn i munnen på hunden, ikke akkurat ett stalltips da hunder har mer bitekraft på jekslene bak, til og med småhunder kan knuse bein. En liten terrier har ingen problemer med å bite av en finger, men det er lite sannsynlig at det skulle skje.

Ikke vis frykt, spørre eier om man kan klappe de før man gjør det og la hunden få lukte på deg først. Om man blir angrepet av en hund som man klarer å holde i ro, så hold den godt fast i nakken og ikke slipp før den er rolig eller du har fått hjelp.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Med en farlig og angripende hund (noe som jeg forøvrig bare har sett en gang i mitt liv) er det best hvis en får tak i halsbåndet og kveler den til den svimer av.
Vis hele sitatet...
Får du tak i halsbåndet har du gjerne kontroll, da skal du ha enten ha gjemt deg godt eller ha skjellig god grunn for å kvele det stakkars forsvarsløse dyret.

Sitat av AlBundy Vis innlegg
Om man blir angrepet av en hund som man klarer å holde i ro, så hold den godt fast i nakken og ikke slipp før den er rolig eller du har fått hjelp.
Vis hele sitatet...
Nettopp.
Dette temaet minnet meg på når jeg var i behandling, traff en kar der som drev med oppdrett og dog fighting, både i Norge og utlandet… skummelt å tenke på at det finnes slike folk.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Dette temaet minnet meg på når jeg var i behandling, traff en kar der som drev med oppdrett og dog fighting, både i Norge og utlandet… skummelt å tenke på at det finnes slike folk.
Vis hele sitatet...
Enig!
All dyremishandling er noe dritt.
Jeg har gølva en kjøter jeg. Ikke den letteste måten å avverge eller forsvare seg mot hundebitt. Får man tak i bena kan du enkelt huke den å legge den på rygg. PS. Jeg prøvde på sånn brake dance triks. Helikopter eller windmill. Så ikke hunden ^^ den kom seg kjapt.
Sitat av Dough Vis innlegg
stakkars forsvarsløse dyret
Vis hele sitatet...
Meh. En aggressiv hund har ikke livets rett. Om du må kvele den til den kneler er det like greit å gjøre jobben ferdig.
Hundebitt kan gjøre overraskende vondt. Ble en gang bitt i underarmen av en bitteliten fransk bulldog (den prøvde å bite en en annen hund, men bommet), og det var overraskende vondere enn jeg hadde forestilt meg. Den følelsen av tenner som gnaver seg ned i kjøttet og lukker seg fast, før bikkja RISTET på hodet så jeg kjente det langt inn i benpipene, det var fire sekunder temmelig vemmelig smerte.

Jeg observerte forresten det samme dyret spise et pinnsvin. Den bare holdt fast og tygde på, helt uanfektet av at munnen ble gjennomboret av lange kvasse pigger.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Meh. En aggressiv hund har ikke livets rett. Om du må kvele den til den kneler er det like greit å gjøre jobben ferdig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innleggene mine så misforstår vi mennesker som oftest hundene, de er sjeldent hverken sinte eller aggressive. Oftest er de bare redde og prøver forsvare seg. Så kommer du å knøvler de i bakken det bidrar jo ikke til noe positivt.

Det er straffbart å mishandle dyr.
Sist endret av Dough; 19. januar 2023 kl. 13:23.
Sitat av Dough Vis innlegg
Oftest er de bare redde
Vis hele sitatet...
Det er ikke "bare bare", tvert i mot er det gjerne frykten som gjør de farlige.

Å slå i hjel en farlig hund er ikke mishandling, det er å ta ansvar. 9 av 10 ganger har eier vært fullstendig klar over problemet, og det ender ikke før noen blir alvorlig skadet: https://www.nrk.no/innlandet/samme-h...ept-1.16197773

Jeg ble angrepet av en slik hund i skauen en gang, hadde jeg vært på jakt den dagen hadde jeg skutt bikkja uten å nøle.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er ikke "bare bare", tvert i mot er det gjerne frykten som gjør de farlige.

Å slå i hjel en farlig hund er ikke mishandling, det er å ta ansvar. 9 av 10 ganger har eier vært fullstendig klar over problemet, og det ender ikke før noen blir alvorlig skadet: https://www.nrk.no/innlandet/samme-h...ept-1.16197773

Jeg ble angrepet av en slik hund i skauen en gang, hadde jeg vært på jakt den dagen hadde jeg skutt bikkja uten å nøle.
Vis hele sitatet...
Jeg har fulgt en del sånne saker tidligere og akkurat den der er virkelig et ekstremtilfelle.
Den var absolutt worst case, men den følger et kjent mønster. Eier får som regel nok av advarsler, men velger å bortforklare problemet.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Meh. En aggressiv hund har ikke livets rett. Om du må kvele den til den kneler er det like greit å gjøre jobben ferdig.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange aggressive hunder som lever helt fint med en ansvarlig eier. Problemet er de som ikke klarer å kontrollere bikkjene sine. Om man først blir angrepet har man lov å gjøre det som trengs, samme med bønder som skyter hunder som jager sau og, har ingen problemer med det.

Virker som folk her overvurderer sine evner til når det gjelder å forsvare seg mot hund. Kan ta et eksempel her hvor jeg bor er det mange gårder som har gjeterhund og mastiff som passer på dyrene, ofte en av hver, om de hadde gått til angrep på meg når jeg passerte, hadde det siste jeg burde gjort vært å gått til angrep tilbake mot de, hadde blitt bitt eller verstefall alvorlig skadet. Derfor du alltid skal deeskalere, holde deg rolig så godt det lar seg gjøre og om man blir bitt så tar man det med politi og eier etterpå.

For å holde poenget i tråden litt, nei man slår ikke knockout på en hund på 25kg pluss uten av man i det minste blir skambitt selv. Heldigvis er hunder snille dyr og går sjeldent mot andre mennesker, så det er en problemstilling svært få trenger å bekymre seg over.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Noen hunder er mer tilbøyelige for vold enn andre. Spesielt pitbull. Slike hunder burde være forbudt å ha og burde ikke drives avl på.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Noen hunder er mer tilbøyelige for vold enn andre. Spesielt pitbull. Slike hunder burde være forbudt å ha og burde ikke drives avl på.
Vis hele sitatet...
Pit har vært forbudt i Norge noen år nå. forøvrig helt enig, disse hører hjemme i historiebøkene.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Den var absolutt worst case, men den følger et kjent mønster. Eier får som regel nok av advarsler, men velger å bortforklare problemet.
Vis hele sitatet...
Den er vel ikke bare worst-case men også veldig one-of-a-kind.

Enig i at det er eierne som er problemet. Det er de fleste hundekjennere enig i.

Det jeg tenkte på var alle sakene i media som ender i avlivning eller sak om avliving. Der har det vært en hundelov som har skapt mye furore med altfor mye saker om avliving av farlige hunder som har vært mer uheldige enn farlige. Typisk vært borti litt hud med tenna så det knapt er blåmerke. I denne sammenheng så har det nå vært oppe forslag om ny hundelov som skal sikre ufarlige hunders liv bedre, det er ikke uten grunn.
Sist endret av Dough; 19. januar 2023 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Verneklogg rett i brystbenet bruker å slukke lyset rimelig fort hos bikkjer. Spenner du hardt nok knekker brystbenet og kan gå i hjertet, så er det nattinatt.

Den gode gamle fing i rævva funker også om de ikkje vil slippe taket.
Vet ikke om det er så relevant men jeg knocka ut en bie engang.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Problemet er de som ikke klarer å kontrollere bikkjene sine.
Vis hele sitatet...
Alle har kontroll, helt til de ikke har det. Og da står de der og later som om de ikke kunne forhindret det...

Jeg har drevet med våpen (nesten) hele livet. Så jeg vet at de kan være farlige, men ingen våpen lader seg selv eller peker i farlig retning. En hund er derfor mye mer uberegnelig, og jeg synes man skal ha veldig gode grunner for å ha en aggressiv hund.

@Dough: Nei, dette er ikke en unik hendelse. Vi snakker om mer enn ti tusen bittskader per år, og 9 dødsfall de siste 20 år bare her i Norge.

Vi kan selvfølgelig strebe etter å bli bedre på å sile ut reelt farlige hunder, men jeg foretrekker å feile litt på sikker side her. Hunder er det nok av.
Om man ikke klarer å kontrollere hunden så burde man klare å kontrollere omgivelsene den får oppholde seg i, munnkurv når den går tur er og en grei sikring. Dette er endel av å være en ansvarlig hundeeier. Problemet er det samme som med våpen siden du nevnte det, når de havner i feil hender. En som eier hund for første gang burde ikke eie en amstaff eller dobbermann, samme som en som begynner å skyte i klubb eller med jakt ikke burde starte med mp5 eller en dessert eagle.

Å eie en hund som er så mannevond at den ikke kan omgås noen er en stor belastning for eiere og mulig jeg er naiv, men tror det avlives mange hunder hvert år fordi de oppleves som skremmende og eier ikke klarer å håndtere hunden lengre. Alt kommer med risiko, hundehold gjort skikkelig er rimelig risikofritt.
Sitat av Fulmen Vis innlegg

@Dough: Nei, dette er ikke en unik hendelse. Vi snakker om mer enn ti tusen bittskader per år, og 9 dødsfall de siste 20 år bare her i Norge.
Vis hele sitatet...
Jo denne saken er helt unik i norsk sammenheng. 7 år med varsellamper. Kom gjerne med lignende eksempler:

Samme hund hadde skadet fem barn før smågutt ble drept Hunden som drepte et barn på ett år og åtte måneder hjemme hos barnets farmor i Brumunddal, hadde tidligere bitt og skadet fem andre barn.
Det fortalte aktor, statsadvokat Magnus Schartum-Hansen i sin innledning i rettsaken mot kvinna i 50-åra i tingretten på Hamar.

Første gang den samme rottveileren hadde angrepet et barn var 1. januar 2016.

Deretter var det fire ganger samme hund skadet barn. Blant annet en bror til gutten som ble drept i juni i fjor. Den tiltalte kvinna nekter straffskyld på begge punktene i tiltalen.
Vis hele sitatet...

Vi kan selvfølgelig strebe etter å bli bedre på å sile ut reelt farlige hunder, men jeg foretrekker å feile litt på sikker side her. Hunder er det nok av.
Vis hele sitatet...
Se forrige innlegget mitt. Dette har vært prøvd nå, men ja jeg er forsåvidt enig men det må skje på andre premisser enn avliving på grunn av bagateller uten bakgrunn i hundens mentalitet. Hundens mentaltstatus må være mye mer avgjørende. Det finnes folk som driver med dette i dag og verden er kommet veldig mye lenger enn bare noen tiår siden når dagens hundelov ble til. Historikken har jeg faktisk litt erfaring med.
Jeg har ingen andre eksempler å gi, men jeg tror det er naivt å tro at dette er unikt. Kanskje det er det verste eksempelet på lang tid, men dette er likevel klassisk skjødesløshet. De færreste ulykker kommer uten forvarsel, som regel har det vært mange.

Vurdering av lynne er dessverre veldig vanskelig. I denne saken konkluderte en "ekspert" med at hunden er trygg, jeg tillater meg til å være uenig: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemar...ves-1.15638979
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Riktig nok ikke så veldig ofte hunder går til angrep, men jeg har inntrykk av at det nærmest er opplest og vedtatt
at hvis det skjer så er man nærmest grise fucked.
Tenker at en hund er raske, men ikke så rask og grunnet størrelsen vil man typisk se den komme. I likhet med oss
har den et ganske sårbart ansikt og hode og jeg vil tro at et heavy slag rett på nesa vil senke selvtilliten til bikkja betraktelig,
men kan ikke huske å ha hørt om folk som har senka en hund slik.

Har noen sett det skje?

ps. er glad i dyr og ingen hunder ble skadet i dette innlegget.
Vis hele sitatet...
Som tidligere eier av 50kg hund typ rottweiler så kan jeg si at den er rask og vanskelig å se bittet komme noen ganger. Det beste du kan gjøre er å holde deg helt i ro. Ikke riv i hånden, det gjør det værre og kan være forskjell på blåmerke og legevaktbesøk, og alt ettersom hvilken hund hjelper det ikke nødvendigvis å slå på nesa, kanskje i øynene.
Da jeg var med på IPO trening ble ofte hundene klepet (ikke hardt) på nesa for at de skulle holde bittet og ikke slippe uansett hva.
Ikke angrep på menneske her, men hunden min ble stygt angrepet av hunden til en kompis en gang. Min fikk grisejuling og prøvde bare å komme seg vekk og den andre hunden beit seg tilslutt fast etter halsen på'n. Kompisen ble stressa og fly forbanna, smurte hunden på nesa og sparket den, rakk ikke og få min inn i bilen igjen før den sinte karen igjen kom som en rakett og skulla ta han. Rakk og løfte han opp og ble selv bitt i kneskåla, kompis slo hunden på ryggen og nesa og slengte han i bilen.
Han var fortsatt drit sint bak i bilen hans og glefsa, kjefta og knurra etterpå.
Han viste ingen tegn (som vi så) til aggressivitet i starten da de hilste og lukta og smålekte litt sammen før det plutselig smalt.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Ikke angrep på menneske her, men hunden min ble stygt angrepet av hunden til en kompis en gang. Min fikk grisejuling og prøvde bare å komme seg vekk og den andre hunden beit seg tilslutt fast etter halsen på'n. Kompisen ble stressa og fly forbanna, smurte hunden på nesa og sparket den, rakk ikke og få min inn i bilen igjen før den sinte karen igjen kom som en rakett og skulla ta han. Rakk og løfte han opp og ble selv bitt i kneskåla, kompis slo hunden på ryggen og nesa og slengte han i bilen.
Han var fortsatt drit sint bak i bilen hans og glefsa, kjefta og knurra etterpå.
Han viste ingen tegn (som vi så) til aggressivitet i starten da de hilste og lukta og smålekte litt sammen før det plutselig smalt.
Vis hele sitatet...
Ble hunden til kompisen din skada? Ofte når 2 hunder barker sammen er det mye lyd og knuffing men å få skikkelig skade/død er ikke så vanlig. Har ved et par anledninger observert lignende og det beste er å ikke blande seg da det fort kan bli værre.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ble hunden til kompisen din skada? Ofte når 2 hunder barker sammen er det mye lyd og knuffing men å få skikkelig skade/død er ikke så vanlig. Har ved et par anledninger observert lignende og det beste er å ikke blande seg da det fort kan bli værre.
Vis hele sitatet...
Det er mange tilfeller med døden til følge der det er stor forskjell i størrelse mellom de.

Nettopp fordi det fort kan bli verre bør man gjøre en innsats for å skille de.
Sist endret av Dough; 20. januar 2023 kl. 08:01.
Faren til en kamerat som opprinnelig kom fra en plass i Sør Amerika fortalte om en historie. Han er tidligere mester i thaiboksing og var god i bruk av nunchaku.

På vei hjem en dag fra sin daglige trening, fikk han to hunder løpende etter seg. Han reagerer med å hoppe opp på en bil. Bikkjene stod og bjeffet halvveis stående opp mot bilen. Han tar opp sin nunchuko og smeller den ene bikkjen så hardt i hodet, at han knuser kraniet... Den dør momentant. Den andre stoppet, kikket på den andre bikkjen som lå der død, og løp sin vei...

Skjedde ikke i Norge tho.
Dere som skryter uhemmet og mener det er greit å mishandle og drepe dyr bør kanskje ikke være like åpne om det på neste Tinderdate.
Det er mye forskning som viser sammenheng her med mangel på empati fra barndommen og tilbøyelighet til å utøve vold og begå drap.

– Dyremishandlere kan ende opp som mordere
(Tilfeldig artikkel, finnes mengder med stoff om dette).
Sist endret av Dough; 20. januar 2023 kl. 10:04.
Har selv fundert på hvordan en kan beskytte seg mot en hund som angriper. Pitbull, rottweiler og andre muskuløse kamphunder er nokså håpløst å forsøke å håndtere uten skytevåpen. Usedvanlig sterke hunder i denne kategorien. German shepherd og lignende hunder er også vanskelige, men jeg tror at man har bedre odds med en GS enn med en pitbull.

Stikkvåpen som er lett tilgjengelig er nok det "beste" en kan ha på seg. Hunder går for skrittet når de ikke får tak i ansiktet og halsen - verdt å huske på. Jeg har ikke vært i kamp mot en hund, men tenker at det mest "optimale" hvis en ikke kan rømme er å gi den en arm å hekte seg fast i for så og bruke kroppsvekten til å presse hunden ned og kvele/slå/stikke den til den slutter å være et faremoment. På ingen måte ideelt, en risikerer jo å blø i hjel hvis større blodkar i armen skades.

Sitat av Dough Vis innlegg
Dere som skryter uhemmet og mener det er greit å mishandle og drepe dyr bør kanskje ikke være like åpne om det på neste Tinderdate.
Det er mye forskning som viser sammenheng her med mangel på empati fra barndommen og tilbøyelighet til å utøve vold og begå drap.

– Dyremishandlere kan ende opp som mordere
(Tilfeldig artikkel, finnes mengder med stoff om dette).
Vis hele sitatet...
Usikker på hvem du referere til, men hvis en hund angriper deg på alvor, vil du si at det er sykt å forsvare seg? Står det mellom meg og hunden, så kverker jeg hunden (hvis jeg klarer), er det sykt?
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Usikker på hvem du referere til, men hvis en hund angriper deg på alvor, vil du si at det er sykt å forsvare seg? Står det mellom meg og hunden, så kverker jeg hunden (hvis jeg klarer), er det sykt?
Vis hele sitatet...
En hypoetese som aldri har falt meg inn og jeg har holdt på mye med hund inkludert vanskelige hunder og forsvarstrening av hunder.
Sitat av Dough Vis innlegg
En hypoetese som aldri har falt meg inn og jeg har holdt på mye med hund inkludert vanskelige hunder og forsvarstrening av hunder.
Vis hele sitatet...

Så du har aldri opplevd truende situasjon med hund? Det høres veldig bra ut.

Er du ikke betenkt/kritisk ?

Det er ikke noe sykt med å tenke over hvilke situasjoner som kan oppstå og ta høyde for at ting kan skje og hvordan man reagerer på det.
@Dough: Nå blander du kortene. Temaet her er selvforsvar, ikke mishandling.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dere som skryter uhemmet og mener det er greit å mishandle og drepe dyr bør kanskje ikke være like åpne om det på neste Tinderdate.
Det er mye forskning som viser sammenheng her med mangel på empati fra barndommen og tilbøyelighet til å utøve vold og begå drap.

– Dyremishandlere kan ende opp som mordere
(Tilfeldig artikkel, finnes mengder med stoff om dette).
Vis hele sitatet...
Som jeg bruker å si, ikke stol på folk som er slemme med dyr.
Etter å ha blitt bitt endel ganger, kan jeg legge til at det er så vondt at det er vanskelig å gjøre så mye i en slik situasjon.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Etter å ha blitt bitt endel ganger, kan jeg legge til at det er så vondt at det er vanskelig å gjøre så mye i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Tenker det samme.

Jeg ble bitt i hånda av en hest en gang.
Det er ikke et rovdyr, har langt større overflateareale på tennene osv., men jeg var ikke i stand til å gjøre en dritt før den slapp opp litt.
Først da var det mulig å gi den en saftig knytteneve som gjorde at den slapp taket helt.

Når tennene fra en hund med store mengder adrenalin i systemet trenger gjennom hud, muskelvev blodårer og nerver... Ja, dere skjønner sikkert hvor jeg vil med dette.
Og hvordan skal man generere betydelig slagkraft med en rabiat hund hengende i den ene armen?

Hva tror dere om å trampe med full kraft på labbene til en hund som har bitt seg fast?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Hvis man har en eller begge armer fri så vil man vel instinktivt forsøke å slå den tenker jeg, men det er vanskelig å
vite hvordan man vil reagere på noe sånt. Nærmeste jeg har vært en konflikt med hund er i demonstrasjons tog da jeg var yngre.

Det var Willy Haugli som styrte Oslo Politiet og han sendte både hester og hunder på folk. Kan lett gå veldig dårlig hvis en hest
sparker deg hodet.
Sitat av Knask Vis innlegg
Tenker det samme.

Jeg ble bitt i hånda av en hest en gang.
Det er ikke et rovdyr, har langt større overflateareale på tennene osv., men jeg var ikke i stand til å gjøre en dritt før den slapp opp litt.
Først da var det mulig å gi den en saftig knytteneve som gjorde at den slapp taket helt.

Når tennene fra en hund med store mengder adrenalin i systemet trenger gjennom hud, muskelvev blodårer og nerver... Ja, dere skjønner sikkert hvor jeg vil med dette.
Og hvordan skal man generere betydelig slagkraft med en rabiat hund hengende i den ene armen?

Hva tror dere om å trampe med full kraft på labbene til en hund som har bitt seg fast?
Vis hele sitatet...
Hester biter mye kraftigere enn de fleste hunder. Bare se hvor store kjevemuskler de har. Ved å google 'horse biting force' og 'german shepherd biting force' kom jeg frem til at en hest biter med 500 psi kraft, mens en german shepherd biter med 240 ish. Tenner hos en hest er ikke like spisse, men de er ikke ukvass heller, blir nesten som en svær avbitertang.

Ang. det å "generere betydelig slagkraft med en rabiat hund hengende i den ene armen" tenkte jeg at en bruker kroppsvekten sin til å falle over hunden og presse den ned så godt det lar seg gjøre, at den ikke har "veigrep" med labbene, helst havner den på rygg med deg oppå seg.

For man kan ikke dra armen ut, det vil bare gi mer skade, en bør dytte armen lenger inn for å oppnå bedre kontroll over hodet til hunden slik at den ikke river fra side til side. Det å være på toppen av hunden vil hjelpe på det. Så stikker man med den frie hånden.

Jeg forstår jo at alt dette er lettere sagt enn gjort, samtidig er det mye adrenalin og sånt i bilde, så man kan potensielt klare mer enn normalt, også pushe gjennom smerte.
Sitat av Knask Vis innlegg
Tenker det samme.

Jeg ble bitt i hånda av en hest en gang.
Det er ikke et rovdyr, har langt større overflateareale på tennene osv., men jeg var ikke i stand til å gjøre en dritt før den slapp opp litt.
Først da var det mulig å gi den en saftig knytteneve som gjorde at den slapp taket helt.
Vis hele sitatet...
Hester har ikke tenner mellom jekslene og den fremre tannrekka, ca ved munnviken. Så neste gang du trenger å åpne kjeften på en hest, stikk fingrene/hånda inn der.
Sist endret av *pi; 20. januar 2023 kl. 14:09.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hester har ikke tenner mellom jekslene og den fremre tannrekka, ca ved munnviken. Så neste gang du trenger å åpne kjeften på en hest, stikk fingrene/hånda inn der.
Vis hele sitatet...
Det var min egen hest så det er jeg klar over.

Skal huske det neste gang jeg har en svær dølahest tredd over hånda!
Sitat av Knask Vis innlegg
Det var min egen hest så det er jeg klar over.

Skal huske det neste gang jeg har en svær dølahest tredd over hånda!
Vis hele sitatet...
Har tilgode å oppleve at en hest biter seg fast i meg og ikke slipper, men har måttet løsne den fra andre ting/dyr. Men de biter hardt, ja!
Vil bare si at de aller fleste bitt skjer når man forsøker å skille 2 kamphaner. At en hund rømmer og løper rundt å biter tilfeldige på gaten har jeg aldri hørt skjedd. Det må være gjenger med gatehunder i enkelte u land i så tilfelle. Måten man skiller to bikkjer som sloss på er å dra hundene i bakbeina og vrir, begge eierne må selvfølgelig bidra her. Om man går i mellom aleine er sjansen stor for at du blir bitt.

Vil tro de fleste her inne har sett nok videoer av politihunder som blir sendt på folk til å skjønne at det og holde balansen og slå tilbake er rein utopi med mindre man heter Eddie Hall og sterk som ett fjell. Derfor man alltid skal deeskalere om en hund kommer truende mot deg.