Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 938
Jeg trenger å åpne porter på skolen, siden jeg skal sette opp bf server. Hørte av en jeg kjenner at jeg kan bruke telnet til dette. Men jeg trenger passordet. Noen som kan hjelpe ? Jeg er desp :P
spørr sysadmin på skolen din..

Scha
Trådstarter
Haha.. Ja je gskal spørre.. Nei men seriøst jeg vil bare vite hvordan jeg får åpna en liten forpult port..
Har du ekstern IP addresse på maskinen din da? Slik at det bare er porten du skal ha inn? Eller skal du ha mappet inn en port fra f.ex. NAT routeren til skolen din?
Det kommer helt ann på hvordan brannvegg som blir bruk, så det går ikke ann å svare uten å vite det

[EDIT]
NAT router??? på en skole??? _litt_ usansynlig, men det kan vell hende
[/EDIT]

Scha
NAT routere er UHORVELIG vanlige på skoler. Spessielt når hele fylke/kommunen går sammen med eget nett og spleiser på oppkobling.
uhmm.. er du så sikker på det?

NAT'ing vill jeg tro er en selvfølge, menne.. å kjøre routere istede for brannvegger er vell ikkeno serlig gunstig.. Skolene har vell ofte egene webservere som står på skolen, og sikkerheten blir BETYDELIG svekket ved å ikke ha en DMZ å sette den i.

I tillegg vill jeg tro, av sikkerhetsmessige grunner, at skolenett har en 3'dje sone for lærernettet.

Scha
Trådstarter
Hmme.. Jeg er litt usikker der.. Når jeg kjører dns i irc får jeg opp: 80.213.212.2.. Som er ip,, Når jeg kjører ipconfig i cmd får jeg : 192.168.1.54..

Hvordan ruter vi har vet jeg ikke.. Tipper vel på en firewall... Det rare er at når jeg brukte blueportscan, så fant den ikke portene mirc eller msn bruker.
Når du kjører en portscan får du opp hvilke porter som er åpen for inngående trafikk. Dersom du kjører portscan på 80.213.212.2, kjører du portscan på routeren/brannveggen, og ikke den maskinen du sitter på.

Scha
Trådstarter
I see.. Kjørte p åbegge.. Når jeg kjørte på routeren/brannmurens ip, så fikk jeg bare bare opp ftp,telnet,http,smtp og pop3 portene.. Er det noen grunn til at 6667 og sånt ikke funker..
vet ikke hvordan det er der nede men her er det bygd opp slik:

1- nett til administrasjonen adskilt fra elevnettet (tror dette er krevd av data tilsynet)

2- admin nettet går opp igjennom en fast linje til tromse der citrix servern står. og ut på nett via der..

3- elevnettet

4- ISA server som proxy og eneste vei ut av elevnettet. (tror denne går til tromse og ut via ruter der. men dette er adskilt fra admin nett fortsatt ved hjelp av bruter eller lignende
Sist endret av Psych|Com; 4. februar 2004 kl. 14:44.
Trådstarter
Noen som har en idè om hvordan jeg kan få fiksa slik at serveren funker ?
nico tror ikke det går vist ikke du har passordet til server/ruter de bruker så..
vi har pass til admin da :P men vet ikke om det hjelper ?
da finner dere ut hvordan dere har inett. er det en ruter eller en ISA server ? vist det er vanlig isa server så kan dere remote desktop til servern og logge på med admin kontien og stille ivei..
Hvis du skal portscanne en maskin som ligger i et sub-nettverk "må" du bruke -P0 kommandoen i nmap, eneste måten jeg vet i hvertfall bortsett fra å src-portscanne gjennom firewallen hvis den har..
det er en zyxel router