Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 5665
Hei, har lest noen tråder men de fleste var 2-6 år gamle. Jeg fikk et brev idag der det sto litt info pluss at jeg må besvare noen spørsmål. Jeg går vg2, neste år skal jeg vær lærling i 2 år. Så blir en stund til jeg har mulighet uansett.

Så jeg lurer litt på hva som skal til for å komme seg vekk fra dette styret? jeg vil ikke høre hvor kjekt det er der, jeg vil ikke

Håper på noen seriøse svar.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Er vansklig å komme inn i millitæret. Jeg ville inn og svarte at jeg ville, men jeg kom ikke inn. Så med litt flaks så slipper du
Jeg tror faktisk det er så enkelt som å si at du rett og slett ikke har lyst. Tror de har nok folk som vil inn. Hvis du holder på med utdanning så er det også et bra argument for å slippe.
Jeg krysset av på at jeg ikke ville inn i militæret, men ble sendt til sesjon del 2. En venn av meg krysset av på at han ville inn i militæret, men ble ikke innkalt til sesjon del 2. Lurer på om det er helt tilfeldig, eller om de faktisk har et system.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Jeg krysset av på at jeg ikke ville inn i militæret, men ble sendt til sesjon del 2. En venn av meg krysset av på at han ville inn i militæret, men ble ikke innkalt til sesjon del 2. Lurer på om det er helt tilfeldig, eller om de faktisk har et system.
Vis hele sitatet...
Det som også er veldig relevant er hvilken medisinsk bakgrunn du har. Om du som krysset av ikke ville, men har en strøken medisinsk bakgrunn og fremstår som relativt oppegående er det interessant for de å få deg inn på del 2 og se hva du faktisk er lagd av. Det er fortsatt langt ifra garantert at du vil bli kalt inn til tjeneste.
Jeg er usikker om det er en faktor, men de har vel også et visst antall personer fra hver del av landet de vil ha inn hvert år for å skape en viss geografisk fordeling av de innkalte.
Sist endret av antring; 5. september 2012 kl. 16:18.
Kryss av på at du ikke vil, har dårlig motivasjon, er svak, har dårlig kondisjon og at du håndterer stress dårlig, så tror jeg du ganske greit slipper
Perioder med depresjon - Nei du vil ikke ha hjelp - Problem solved !
Ble veldig dårlig og til dels løy på sesjon del 1 (som jeg ikke anbefaler noen), som var nok til at jeg fikk svar at jeg ikke var tjenestedyktig. Jeg har ikke plettfri medisinsk bakgrunn så var realivt safe uansett, men skal ikke være noe problem og slippe.

Hørte og her på forumet en gang om en som var blitt innkalt til sesjon del 2, der han var spilte så våpenfiksert at han ble kastet på ræva og hodet ut.
Sitat av antring Vis innlegg
Det som også er veldig relevant er hvilken medisinsk bakgrunn du har. Om du som krysset av ikke ville, men har en strøken medisinsk bakgrunn og fremstår som relativt oppegående er det interessant for de å få deg inn på del 2 og se hva du faktisk er lagd av. Det er fortsatt langt ifra garantert at du vil bli kalt inn til tjeneste.
Jeg er usikker om det er en faktor, men de har vel også et visst antall personer fra hver del av landet de vil ha inn hvert år for å skape en viss geografisk fordeling av de innkalte.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne at jeg krysset av på at jeg var overvektig, men jeg ble tilkalt til del 2 uansett. Da del 2 var ferdig, fikk jeg som svar at jeg var overvektig, og at de ikke ville ha meg inn i militæret.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Hei, har lest noen tråder men de fleste var 2-6 år gamle. Jeg fikk et brev idag der det sto litt info pluss at jeg må besvare noen spørsmål. Jeg går vg2, neste år skal jeg vær lærling i 2 år. Så blir en stund til jeg har mulighet uansett.

Så jeg lurer litt på hva som skal til for å komme seg vekk fra dette styret? jeg vil ikke høre hvor kjekt det er der, jeg vil ikke

Håper på noen seriøse svar.
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du?
Krysset av at jeg har brukt nakotika, kan bli så sur at jeg ikke kan kontrollere handlingene mine osv..
Fikk tilbake svar at jeg ikke vil bli tilkalt eller framover i tiden, så jeg er vist bare en slask for militæret
Jeg gikk 2 år på vgs og 2 år i læra.. Jeg svarte ganske dårlig på den nett-testen.. Jeg angret litt fordi det begynte og bli en mulighet etter jeg var ferdig med læringstiden. Tenk deg godt om
Jeg tar gjerne plassen din, om du får fiksa det.
Hva med å nekte på grunnlag av politisk/religiøs/etisk overbevisning? Sida siviltjenesten ikke eksisterer lenger, så vil jeg tro at du vil slippe greit unna. Det er uansett hyggelig å være pasifist.
Jeg sa jeg ikke hadde lyst. Kom likevel inn, gjorde det dårlig på tester for å håpe at de ville sende meg ut, men da ble jeg sendt til madla, et rolig sted hvor de slappeste kommer inn i rekrutten.

Hvis du ikke vil inn bør du skrive på den avtalen du får på sesjonen at du har brukt eller bruker narkotika. Kanskje ikke så kult hvis du en gang vil inn i forsvaret igjen. Det jeg vil råde deg til å si til legen på sesjon, som og har taushetsplikt, Er at du har en kjæreste du ikke vil miste kontakten med, at dere venter barn, at du røyker hasjis i helgene.
Du kan og svare litt feil på fargeblindhetstesten og rett og slett oppføre deg som en raddis.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Er som regel ikke noe problem å slippe førstegangstjenesten. Når jeg var inne som gardist var vi 500stk som møtte opp i Elverum, når rekrutten var over og vi skulle overføres til Huseby var det rundt 200stk igjen..

Jeg vet du ikke ville høre det, men jeg hadde i det minste et fantastisk år i forsvaret som jeg ikke har noen problemer med å anbefale andre. Hvis du har rett instilling blir det et sinnsykt kult år.

Synes denne passa godt:
Fake synstesten, så blir du aldri kontaktet igjen.
Det er også mye annet du kan si. Du kan si du er homo, hører dårlig, gamer bf og cod fordi du liker å skyte ting, si at du er voldelig osv. Kreativiteten setter grensene.
The lab series
Forman's Avatar
Er det ikke blitt sånn etter tiden att det nesten er frivillig og komme i militæret?

Edit: Slipper man politiet hvis man har rulleblad?
Sist endret av Forman; 5. september 2012 kl. 17:12.
Hvorfor gjøre det så vanskelig? Siviltjenesten er avskaffet, så du trenger bare fortelle Forsvaret at du er pasifist så slipper du unna.

kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=662967

Dette temaet er tatt opp til det kjedsommelige i x antall tråder, som alle er fulle av mer eller mindre gode metoder for å slippe unna. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt?
Sist endret av liasis; 5. september 2012 kl. 17:16.
Sitat av Forman Vis innlegg
Edit: Slipper man politiet hvis man har rulleblad?
Vis hele sitatet...
Ehm, du slipper politiet ved å ikke søke på jobb der...
Tror ikke det å si at du bruker hasj er den lureste måten. Mener å ha lest om enkelte som fikk problemer med politiet pga dette.
Hele testen er anonym. Om folk hadde fått problemer med hadde hele vitsen med spørsmålet vært vekke.

Tror heller ikke at politiet har lov til å bruke det som bevis.
Jeg forstår ikke hvorfor folk på liv og død skal sluntre unna militære. Greit, smaken er som baken, men man blir en erfaring rikere og det er fantastisk samhold i en tropp. Man blir gode venner med de man tjener med, og hvis man er av den typen som ikke sitter på kontor kan det vente mye moro. Man blir definitivt en annen person etterpå ettersom man vokser opp, og man lærer veldig mye om seg selv. Jeg synes det rett og slett er voksenopplæring. Jeg kan ikke si at jeg følte meg særlig kul da jeg dukket opp på rekrutten, og jeg var litt nervøs men i dag over 10 år senere ser jeg tilbake på tiden i militæret som noe meget positivt.

Man er også i veldig god form etterpå (med mindre man sitter på kontor) og da jeg dimma fikk jeg plutselig mer oppmerksomhet av det motsatte kjønn. Det første året etter jeg dimma var et av de beste i min ungdom.
Sist endret av Flaskeposten; 5. september 2012 kl. 18:43. Grunn: la til tekst.
Enig med Flaskeposten, jeg var usikker på om jeg ville, prøvde å dimme også, men glad for at jeg ikke gjor det.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hele testen er anonym. Om folk hadde fått problemer med hadde hele vitsen med spørsmålet vært vekke.

Tror heller ikke at politiet har lov til å bruke det som bevis.
Vis hele sitatet...
Hadde testen vært anonym hadde de jo ikke visst hvem de skal kontakte for sesjon del 2...
Hei jeg var så dum i hodet da jeg var 17 og sa at jeg faktisk ville inn i militæret (Jeg gikk ikke på skole eller jobb). Nå som jeg er 21 har lastebil lappen og fast jobb skal de ha meg inn. Er jeg fucked? Hvorfor i pokkeren må jeg heilt opp i nord for å si at jeg ikke har lyst? Har prøvd å sende brev men det funket jo heilt elendig. Tips til å slippe unna uten å dra langt faen opp i nord?
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Hei jeg var så dum i hodet da jeg var 17 og sa at jeg faktisk ville inn i militæret (Jeg gikk ikke på skole eller jobb). Nå som jeg er 21 har lastebil lappen og fast jobb skal de ha meg inn. Er jeg fucked? Hvorfor i pokkeren må jeg heilt opp i nord for å si at jeg ikke har lyst? Har prøvd å sende brev men det funket jo heilt elendig. Tips til å slippe unna uten å dra langt faen opp i nord?
Vis hele sitatet...

Har du lastebillappen kommer du sikkrt til å bli sjåfør. Du kan sikkert også søke om du kan få blålappen på panservogn, artillerivogn eller andre kule ting.

edit : Se på det som en mulighet, ikke som noe som "fucker" deg.

Fikk ikke lagt til

Hvis du liker å kjøre store kjøretøy kan det være perfekt for deg. Bare prøv å kom i ingeniørtroppen eller lignende så kan du rælle rundt i svære kjøretøyer, et av de som har en svær javla metallbro på taket som du styrer med noen spaker som brukes til å legge over vann slik at folk kan kjøre over. Militæret har kjøretøy på opp til 30-50 tonn hvis jeg skulle gjette. Du får også studiepoeng for tjenesten i tilfellet du skal studere senere.
Sist endret av Flaskeposten; 5. september 2012 kl. 19:13.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Har du lastebillappen kommer du sikkrt til å bli sjåfør. Du kan sikkert også søke om du kan få blålappen på panservogn, artillerivogn eller andre kule ting.

edit : Se på det som en mulighet, ikke som noe som "fucker" deg.

Fikk ikke lagt til

Hvis du liker å kjøre store kjøretøy kan det være perfekt for deg. Bare prøv å kom i ingeniørtroppen eller lignende så kan du rælle rundt i svære kjøretøyer, et av de som har en svær javla metallbro på taket som du styrer med noen spaker som brukes til å legge over vann slik at folk kan kjøre over. Militæret har kjøretøy på opp til 30-50 tonn hvis jeg skulle gjette. Du får også studiepoeng for tjenesten i tilfellet du skal studere senere.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg mitt i ræva om hvor ''store'' og ''kule'' ting jeg får kjøre jeg vill heller være i mitt eget hjem, tjene masse penger og slippe å rengjøre senga mi hver dag.

Vis jeg ABSOLUTT har prøvd ALT som går ann og fortsatt må inn selvfølgelig skal jeg nyte det så godt jeg kan men til nå er det no go.
si du bruker narkotika daglig - er overvektig - takler stress dårlig - har dårlig kondisjon - at du ikke trener noen gang - at du ikke liker og dele rom med andre- ++ negativiteter

Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Tror ikke det å si at du bruker hasj er den lureste måten. Mener å ha lest om enkelte som fikk problemer med politiet pga dette.
Vis hele sitatet...
neida bare tull, skreiv at jeg brukte cannabis månterlig og ble ikke noe problemer i det heletatt. dem har ikke lov heller og informere noen om det.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg bryr meg mitt i ræva om hvor ''store'' og ''kule'' ting jeg får kjøre .
Vis hele sitatet...

Vel det var det jeg antok siden du kjører lastebil. Men hvis du vil takke nei til noe du aldri har opplevd så vær så god. Hvem bryr seg om en opplevelse du vil huske resten av livet?
Sist endret av Flaskeposten; 5. september 2012 kl. 20:06.
I dag er det vel bare å si at man ikke vil? Såvidt jeg vet er det bare et lite mindretall som må avtjene verneplikten. Trikset er kanskje å gjøre en dårlig jobb under sesjonen slik at du ikke framstår som en egnet rekrutt?

Hvis det ikke allerede er for seint kan du kanskje også erklære deg selv som pasifist.

Så har du de berømte dimmetriksene om du skulle være så uheldig at du havner en plass langt oppi gokk. Du får sikkert mer info om det hvis du søker etter "dimmetriks" på google.
Rimelig offtopic: Hvordan er egentlig militærets holdning til personer med asbergers? En på skolen til brutter (sammen med brutter selv) kom ikke inn selvom begge hadde god kondis, og var mentalt stabile ellers.
Si at du ikke takler stress i-det-hele-tatt, si du kollapser under press f.eks. Rekrutten handler om det å bygge evne til å takle stress godt. Men hvem vet, har 2 stykker på rommet som ikke ville hit og prøvde nesten alt. (De liker seg godt nå )
Sist endret av Oransje; 5. september 2012 kl. 20:17.
Si du er imot og bære Våpen xD
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Vel det var det jeg antok siden du kjører lastebil. Men hvis du vil takke nei til noe du aldri har opplevd så vær så god. Hvem bryr seg om en opplevelse du vil huske resten av livet?
Vis hele sitatet...
Jeg liker å spise det samme hver dag. Jeg liker å gjøre de samme tingene hver dag. Jeg trenger intet nytt. JA det hadde hvert kult å kjøre en tanks. Men det er kulere å faktisk tjene mer en 160 kroner dagen. Dessuten er jeg kalt inn til CSS bataljonen så jeg ender nok opp med og kjøre en kjedelig lastebil og det gidder jeg desverre ikke.
Anbefaler deg å ta lærlingtiden din her i forsvaret, jeg er Journalist(ikke lærling). Men det er en utrolig bra arbeidsplass!
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg liker å spise det samme hver dag. Jeg liker å gjøre de samme tingene hver dag. Jeg trenger intet nytt. JA det hadde hvert kult å kjøre en tanks. Men det er kulere å faktisk tjene mer en 160 kroner dagen. Dessuten er jeg kalt inn til CSS bataljonen så jeg ender nok opp med og kjøre en kjedelig lastebil og det gidder jeg desverre ikke.
Vis hele sitatet...
Ok, men husk at det går an å søke transfer

Sitat av homoludens Vis innlegg
Trikset er kanskje å gjøre en dårlig jobb under sesjonen slik at du ikke framstår som en egnet rekrutt?
.
Vis hele sitatet...

Høres ut som en fremtidig infanterist, kanonføde. Det er der the dirty dozen havner
Personlig slapp jeg militæret ved å utdanne meg, søke om utsettelse, utdanne meg videre, søke om utsettelse. Etter at jeg var ferdig har jeg ikke hørt noe mer fra dem, så jeg tror nok det kan være en ide.

edit: Dessutten, utsetter du til du er blitt 23 år gammel kan du starte en religion og utnevne deg til en rolle som gjør at du har krav i følge loven på å slippe militæret.
Sist endret av Warz; 5. september 2012 kl. 20:35.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Hei, har lest noen tråder men de fleste var 2-6 år gamle. Jeg fikk et brev idag der det sto litt info pluss at jeg må besvare noen spørsmål. Jeg går vg2, neste år skal jeg vær lærling i 2 år. Så blir en stund til jeg har mulighet uansett.

Så jeg lurer litt på hva som skal til for å komme seg vekk fra dette styret? jeg vil ikke høre hvor kjekt det er der, jeg vil ikke

Håper på noen seriøse svar.
Vis hele sitatet...
Si at du er Kristen og iflg Bibelen (10 bud) ikke kan ta liv.
De vil komme med spørsmålet `om dine nærmeste er truet på livet og du ikke gjør noe, ville du skutt da?`Svar nei. Eneste måte å slippe millitæret pga din kristne overbevisning om aldri å drepe/skade noen. Det virker.
Sitat av raker1 Vis innlegg
Hadde testen vært anonym hadde de jo ikke visst hvem de skal kontakte for sesjon del 2...
Vis hele sitatet...
Pcen du gjorde greiene på kan ihvertfall ikke gjøre det automatisk.
Tror ikke det hjelper å bare si nei. Har to kompiser som går i lære innen offshore arbeid, og det at de vil tape en årsinntekt var ikke en god nok grunn.
Selv skrev jeg på sesjon del 1 at jeg hadde ryggproblemer, mye allergi, tok narkotika og hadde sinneproblemer fordi jeg også jobber offshore, og har lån på bil og leilighet. Så ikke faen om jeg skal leve på 100kr dagen i militæret
Sa jeg røyka cannabis for ca 3-4 år siden etter et års bruk med lengre pauser. Rett ut var det.. Sa til og med at jeg var villig og scoret veldig så bra på de testene og hos psykologen(?) før legen, men var ikke nubbesjans.
Spør legen på sesjon om militæret er likt skytespill og sånn mens du gliser!
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Spør legen på sesjon om militæret er likt skytespill og sånn mens du gliser!
Vis hele sitatet...
Evt. uten gliset, da de sikkert har ett par sånne innom, og klarer å gjennomskue de.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Fake synstesten, så blir du aldri kontaktet igjen.
Det er også mye annet du kan si. Du kan si du er homo, hører dårlig, gamer bf og cod fordi du liker å skyte ting, si at du er voldelig osv. Kreativiteten setter grensene.
Vis hele sitatet...
Har -2,5 på begge øynene, ser svært dårlig uten linser.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Vel det var det jeg antok siden du kjører lastebil. Men hvis du vil takke nei til noe du aldri har opplevd så vær så god. Hvem bryr seg om en opplevelse du vil huske resten av livet?
Vis hele sitatet...
Det der argumentet der er så jævla bullshit. Er selv i tjeneste, 3 måneder igjen. Og foruten nye venner, har tjenesten gitt meg absolutt null og niks. Det eneste jeg sitter igjen med etter dette året, er 1 år rett i dass, mange penger jeg går glipp av, og nå må jeg jobbe enda hardere for å få kjøpt meg bolig. Det værste som kunne skjedd meg, var å komme inn i tjeneste midt i etableringsfasen.
Hadde akkurat bestått fagprøve, flyttet ut hjemme fra, forlovet meg, og generelt startet mitt voksne liv. Så kommer forsvaret og tar alt dette fra meg.

Og det bullshittet man alltid hører om alle de "gode" mulighetene for utdanning i forsvaret osv. er så jævla tull. Med mindre du vil ta sveisekurs, eller andre (for meg) helt ubrukelige kurs, så har de ikke noe relevante utdanningstilbud.

Dette er ett år av livet jeg aldri får igjen, og jeg har full null og niks ut av det.
Hadde jeg fått sjansen til å ta sesjonen om igjen, skal jeg love deg jeg og hadde spilt idiot!

Dere som elsker forsvaret slik, å forstå at dette ikke er for alle. Selv om dere kanskje var 18-19 år, og forsatt bodde hjemme hos mamma å pappa, og ikke gikk glipp av noen verdens ting ved å gå inn i tjenesten, er ikke dette situasjonen for alle andre. Blir alltid like provosert når folk som deg kommer med slike argumenter.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor folk på liv og død skal sluntre unna militære. Greit, smaken er som baken, men man blir en erfaring rikere og det er fantastisk [etc etc etc]
Vis hele sitatet...
Noen er interessert i andre erfaringer enn akkurat disse. Det er ikke så komplisert.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Vel det var det jeg antok siden du kjører lastebil. Men hvis du vil takke nei til noe du aldri har opplevd så vær så god. Hvem bryr seg om en opplevelse du vil huske resten av livet?
Vis hele sitatet...
Sitte på ræva i militæret ett år < Kose seg ute i verden, farte rundt og prøve forskjellige jobber, skaffe etterkurs, få kontakter og venner.


Yeah... Right.

Søsteren min føk til england og skaffet seg innen ett år kontrakter som frilans-journalist for 3 aviser, frilansfotograf for ett magasin, samt en nettside, mange venner og møtte fikk arrangert en familietur hvor vi møtte folka bak bandet Mercury, samt møtte moren og fetteren (elns.) til freddie mercury.

Hun prøvde ikke en gang, så tenk så mye en kan få gjort som 19åring når man prøver?
Sist endret av Freddy_fred5; 5. september 2012 kl. 22:51.
føler jeg er en av den skjeldene typen. 17 år, å ser frem til militæret, å det uten å være en våpenfreak eller serlig aktiv person....
Skal selv på Sesjon del 2 imorgen, og har nettopp startet lærlingstiden min...håper jeg slipper å kaste bort 1 år av livet mitt i forsvaret (ønsk meg lykke til..)