Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3183
Er det lettere å få nye venner i utlandet? Er Norge et land det er spesielt vanskelig å få nye bekjentskaper i?

Dere som har bodd i utlandet i flere år, hva er deres mening om dette?
Nei, egentlig ikke, kanskje tvert imot vil jeg si. Nordmenn er generelt sett tillitsfulle, så det er lettere å få tillit i Norge, og slik sterkere vennskap fortere.
Har også hørt at spesielt amerikanere og andre utlendinger har sagt at studieåret deres og tiden i Norge har vært deres mest ensomme.
Irland var det bare å gå på en pub og plutselig hadde du venner under hele oppholdet.
Norge blir folk rare bare man får blikkontakt.
Sikkert ganske individuelt men dette er min smått autistiske erfaring.
Jeg syntes det er mye lettere å bli kjent med nye folk i utlandet.

Man prater ofte engelsk, og kan ta på seg en slags ny persona som er mer uavhengig av ens norske bagasje som jeg tror er ganske tett bundet til språket. Prøve å være noen litt andre enn den man alltid er på norsk.

De fleste er på bortebane, litt i ferie modus uten de vanlige standardene som kan holde en tilbake.

Det er mindre tvil om du passer inn eller ikke. Det er et fremmed land og du passer ikke inn, alle vet det og forventer ikke at du allerede kan alle reglene.

Ofte havner man i grupper og omgås folk man aldri ville oppsøkt hjemme
Sist endret av Bothrops; 11. oktober 2023 kl. 16:04.
De fleste Nordmenn er veldig rare
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
De fleste Nordmenn er veldig rare
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Sitat av something Vis innlegg
Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi de er så lite imøtekommende og nekter å se ting fra forskjellige perspektiv. Får man blikkontakt så cringer de eller ser helt rare ut. Har flere utenlandske venner enn norske. Nordmenn er også med et godt ord: Fiendtlige OG passiv aggressive
Sist endret av AllHourCymbals; 11. oktober 2023 kl. 16:18.
Jeg synes utlendinger er rare jeg
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
Fordi de er så lite imøtekommende og nekter å se ting fra forskjellige perspektiv. Får man blikkontakt så cringer de eller ser helt rare ut. Har flere utenlandske venner enn norske. Nordmenn er også med et godt ord: Fiendtlige OG passiv aggressive
Vis hele sitatet...
Huff a meg så fæle vi nordmenn er. Kanskje du skal flytte til et annet land? Det hadde jeg gjort om jeg var deg
Har også hørt noen si at nordmenn er det snilleste og mest hjelpsomme folkeslaget de har møtt :S
Jeg mener det er en overdrevet stereotypi at nordmenn lissom er så vanskelige å prate med og så avvisende.

Hvis du går rundt i gata og spør folk om de vil være vennen din så vil du få noen rare blikk og muligens en på trynet hvis du er i Oslo.

Men hvis du oppsøker arenaer for aktiviteter eller går på skole, eller jobber så er det helt naturlige måter man går frem på.

Du blir med på det sosiale hvis det er noe på jobb. Du snakker med folk, du blir kjent med folk. Du spør om noen vil «ta en øl», men spør gjerne en gruppe først kanskje. Nordmenn er ikke noe vanskeligere enn andre tror nå jeg. Men kommer du fra et annet sted, og kanskje har noen språkproblemer så kan det seff være vanskeligere. Og da må man……?
Av og til synes jeg det. Av og til synes jeg det er veldig lett.

Jeg har funnet ut av at meningen min stort sett avhenger av hvordan jeg vurderer meg selv rundt andre.

Det vil si, om jeg føler meg for eksklusiv for andre som virker litt lonely og sære, blir det fort til at jeg ikke etablerer noe nye vennskap for å si det slikt...

Om jeg derimot våger å hive meg ut på diverse arrangement på jobben, eller sier ja til den tilfeldige invitasjonen jeg fikk av en gammel kjenning, får du et kickstart til å treffe på nye folk.

Jeg liker ikke å drikke, og heller ikke å ruse meg med andre, men tar likevel 2-3 øl når det blir fest. Om du våger å gi litt faen og by på deg selv, får du fort bekjentskap med nye folk.

Jeg har stort sett levd usosialt, og særlig lite interessert i å henge med folk hver helg osv. Men jeg snakker nokså ofte med folk på Discord o.l. lett å finne folk der.

Uten at jeg 100% vet hvordan du har det i ditt liv, vil jeg tro at du alltid har NOEN.

Send en melding til NOEN. Rydd hjemme, og inviter dem hjem! Fiks litt øl og drikke, så blir det automatisk kos. Be dem ta med vennene sine.

Så får du nettverk.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Men kommer du fra et annet sted, og kanskje har noen språkproblemer så kan det seff være vanskeligere. Og da må man……?
Vis hele sitatet...
Dra på en språkkaffe!
Sist endret av KrølleBølleBrur; 11. oktober 2023 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tok kanskje litt hardt i på min forrige post. Mange nordmenn er greie, var nok litt depresjonen min som snakket
Har også hørt at spesielt amerikanere og andre utlendinger har sagt at studieåret deres og tiden i Norge har vært deres mest ensomme.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje naturlig når man reiser fra venner og familie til et fremmed land?

Det vil ta tid og bygge opp samme relasjoner som man opparbeidet seg gjennom et helt liv på et nytt sted og kanskje til og med umulig om man bare er her ett år?
Sist endret av Lilleoslo; 11. oktober 2023 kl. 19:46.
må si meg uenig at det er lett å få venner her jeg angrer mye på feil videregående deg jeg var den eneste med utlandsk bakgrunn i mine 3 år der fikk jeg ikke noe nye venner har flere anledning møtt på mine " klasse kamerater" uten at de sa hei engang bare ga meg skinnet og gikk videre . har alltid trodd at det var noe med meg og at det er jeg som ikke prøvde men i ettertid fant jeg ut at at folk i dette landet er vanedyr med utnellsyn og alt som er fremmed og ulikt er et nei nei er en grunn til at det ikke stort med grunderskap, talenter pga det blir sett ned på å være for flink for smart eller for rik for den slags skyld

for å svare på spørsmålet er mye mye lettere i utlandet , bokstavelig talt var en gang i utlandet og to jenter kom bort til meg og begynte å prate med meg endte opp med at jeg var med dem en hel kveld før jeg reiste videre dagen etter.
Etter 4 år i Spania kan jeg med hånden på hjertet svare ja på det uten at det nødvendigvis er noe negativt,det er bare sånn vi er og liker å ha det.

Jeg merker at jeg er veldig "Norsk" når det kommer til dette med å hilse på folk,dette er veldig vanlig i Spania men jeg syns det er kleint,nå har dette sikkert noe å gjøre med sosial angst også så kan være jeg en dag vil finne det mer naturlig..

Planen min er å flytte hjem neste sommer rett og slett fordi jeg savner Norge, årstidene og det norske dagligdagse der man kan gå på gaten uten å frykte nevneverdig at du vil bli stoppet på gaten for en "kjas"

Norge er et paradis for introverte og det er helt topp
Sitat av something Vis innlegg
Er det lettere å få nye venner i utlandet? Er Norge et land det er spesielt vanskelig å få nye bekjentskaper i?

Dere som har bodd i utlandet i flere år, hva er deres mening om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er lettere å få venner i andre land enn i Norge...
Sitat av bia Vis innlegg
Jeg synes det er lettere å få venner i andre land enn i Norge...
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Syns det er veldig lett å komme i kontakt med nordmenn på sosiale arenaer, eller ute på byen. Det er verre med å få varige vennskap, det syns jeg er litt vanskelig i Norge.
Flytta til ny by for et par mnd siden, har fått veldig mange bekjente, men ikke mange av dem jeg ser på som «venner». Tenker i den forstand at om jeg hadde ringt på en ukedag og spurt om vi skulle tatt en kebab eller gjort noe sosialt utenom alkohol så ville det blitt litt rart stemning.
Sitat av something Vis innlegg
Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at andre kulturer er mer imøtekommende. De dømmer deg ikke så fort de får øye på deg og det er mer normalt å være sosial og hyggelig mot folk man ikke kjenner.
Lettere å feks sette seg ned med ukjente på en bar eller pub ett sted i utlandet bare ved spørre om du kan sitte der og du blir inkludert på en helt annen måte.

Gjør man tilsvarende i Norge vil man bare bli sett rart på og man blir sjeldent inkludert ved mindre folkene er dritings allerede.
Sier ikke at det alltid er tilfellet, men fra egen erfaring så har det stort sett alltid vært lettere i utlandet.
Det synes også godt på diverse mat og reiseprogrammet fra utlandet. Aldri opplevd Norge på den måten som feks store deler av Asia kan oppleves.
Sitat av thenorwegiandud Vis innlegg
må si meg uenig at det er lett å få venner her jeg angrer mye på feil videregående deg jeg var den eneste med utlandsk bakgrunn i mine 3 år der fikk jeg ikke noe nye venner har flere anledning møtt på mine " klasse kamerater" uten at de sa hei engang bare ga meg skinnet og gikk videre . har alltid trodd at det var noe med meg og at det er jeg som ikke prøvde men i ettertid fant jeg ut at at folk i dette landet er vanedyr med utnellsyn og alt som er fremmed og ulikt er et nei nei er en grunn til at det ikke stort med grunderskap, talenter pga det blir sett ned på å være for flink for smart eller for rik for den slags skyld

for å svare på spørsmålet er mye mye lettere i utlandet , bokstavelig talt var en gang i utlandet og to jenter kom bort til meg og begynte å prate med meg endte opp med at jeg var med dem en hel kveld før jeg reiste videre dagen etter.
Vis hele sitatet...

Hvor gammel er du nå? Hvilket yrke gikk du?

Mtp brukernavnet ditt må jeg bare spørre, er du norskoppvokst siden dag 1 i livet?

Ble bare litt uklart for meg om du er en som begynte på norsk skole og snakke norsk når du var 10 år, eller om du vært i Norge siden du ble født..



Og det er veldig veldig leit at det er slikt.... Om det hjelper noe, så kan jeg si at de beste vennene jeg har er de som jeg møtte før eller etter videregående.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvor gammel er du nå? Hvilket yrke gikk du?

Mtp brukernavnet ditt må jeg bare spørre, er du norskoppvokst siden dag 1 i livet?

Ble bare litt uklart for meg om du er en som begynte på norsk skole og snakke norsk når du var 10 år, eller om du vært i Norge siden du ble født..



Og det er veldig veldig leit at det er slikt.... Om det hjelper noe, så kan jeg si at de beste vennene jeg har er de som jeg møtte før eller etter videregående.
Vis hele sitatet...
jeg er 26 år gammel vokste opp her siden dag 1 og gikk gjennom det norske skolesystemet
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg mener det er en overdrevet stereotypi at nordmenn lissom er så vanskelige å prate med og så avvisende.
Vis hele sitatet...

Det er ikke overdrevet, det er fakta.

Etter å ha reist verden rundt - og møtt forskjellige kulturer og mennesker, kan jeg på hånde med hjertet si at nordmenn er vanskelig å snakke med. Det at folk sliter med ensomhet i det landet her, er vel ikke noe hemmelighet.

Det fører oss videre til: nordmenn er dømmende. Vi har et snevert syn på ting - der vi basert på materialistiske/eller moralske barometer avgjør hvem vi skal henge med og ikke. En med mastergrad, vil f.eks ikke henge med en tidligere innsatt o.l

Hadde en tidligere norsk etnisk venn som hang med en somaler. Det han etniske norske ikke kunne forstå var at somalere med alle forskjellige bakgrunn satt sammen. En trygdesvindler, tidligere innsatt, ingeniør og lege kunne sitte sammen. Dette synes han var rart, for det er noe "aldri nordmenn kunne ha gjort".

Trist at det er sånn - for vi lever en gang. Jeg tenker at vi mennesker er til og for hverandre. Livet er for kort til å være ensomme, eller la hverandre ute i kulden.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ja
Vis hele sitatet...


Vært uheldig eller,
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ordentlige Venner i Norge i stortsett de man vokste opp med/gikk på skole med,er enig at de kan se magert ut å vi kan virke lite imøtekommende, trenger noe inspirasjon fra utlandet til å smitte over til oss,spesifikt amerikanere..mange liker å hate på USA,men amerikanere er langt lettere å bli kjent med enn oss nordmenn.
Enkelt å få bekjentskap. Vennskap blir litt for intimt. Det tar flere år å utvikle og derfor som brukeren over meg nevner
Sitat av JayHova Vis innlegg
Ordentlige Venner i Norge i stortsett de man vokste opp med/gikk på skole med
Vis hele sitatet...
Folk i Oslo bør da ha litt bedre sosiale antenner enn de fra distriktene (ikke vondt ment) og dermed mindre rare for utlendinger.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Huff a meg så fæle vi nordmenn er. Kanskje du skal flytte til et annet land? Det hadde jeg gjort om jeg var deg
Vis hele sitatet...
Underbygger ikke du bare påstanden ? Man kan pelle seg ut om man ikke er enig med deg?
Sist endret av hala; 25. november 2023 kl. 20:33.
Folk flest har sine, eller så har de mistet sine og ønsker ikke den leksa igjen.

Selv syns jeg det er fornuftig og trygt å holde nye bekjentskaper på en god avstand og heller ta godt vare på dem du allerede har sluppet inn.

En god norsk familie trenger ikke nye venner. Dem har sine.
Mye lettere å bli kjent med folk i utlandet. Nordmenn er rare.

Gjelder både vennskap/dra damer
Forrige meldinga mi blei sendt i fylla,man kan fint fiksa venner i Norge utenom det jeg sa,men føler fortsatt vi har noe å lære
Ja, siden nordmenn er kjent for å være veldig kritisk til fremmede og veldig angstfulle når det kommer til å møte fremmede, og vi scorer nok også høyt på sosial angst og agorafobi.
Sikkert mye av det samme i Sverige og Danmark. Med den teknologiske tidsalderen blir det nok verre, siden stadig flere og flere jobber trenger man ikke å forlate boligen for å få og jobbe.

Vi scorer nok også høyt på angstlidelser. Blir også stadig lettere å få dagligvarer som mat og drikke levert på døren. Snart trenger vi ikke å dra på butikken i det hele tatt for å gjøre dagligvarekjøp.

Til og med bil kan man kjøpe via nettet og få levert på døren.

Ser for meg at Norges nye olje og gass blir teknologibasert. Snart kan vi kutte ut gass og olje og heller fortsette vår rikdom via noe teknologibasert. Kanskje blir det en nordmann som finner opp den nye bitcoin.
Men vi trenger mer innvandring. Jo større befolkning jo større sjanse for at det blir en nordmann som finner opp den nye oljen. La oss friste svensker, dansker, finsker, tyskere, franskmenn, engelske, irske, skotsker og andre som lever i vest-europa, midt-europa og sør-europa.
Sist endret av einsteindragon; 29. november 2023 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Ja, siden nordmenn er kjent for å være veldig kritisk til fremmede og veldig angstfulle når det kommer til å møte fremmede, og vi scorer nok også høyt på sosial angst og agorafobi.
Sikkert mye av det samme i Sverige og Danmark. Med den teknologiske tidsalderen blir det nok verre, siden stadig flere og flere jobber trenger man ikke å forlate boligen for å få og jobbe.

Vi scorer nok også høyt på angstlidelser. Blir også stadig lettere å få dagligvarer som mat og drikke levert på døren. Snart trenger vi ikke å dra på butikken i det hele tatt for å gjøre dagligvarekjøp.

Til og med bil kan man kjøpe via nettet og få levert på døren.

Ser for meg at Norges nye olje og gass blir teknologibasert. Snart kan vi kutte ut gass og olje og heller fortsette vår rikdom via noe teknologibasert. Kanskje blir det en nordmann som finner opp den nye bitcoin.
Men vi trenger mer innvandring. Jo større befolkning jo større sjanse for at det blir en nordmann som finner opp den nye oljen. La oss friste svensker, dansker, finsker, tyskere, franskmenn, engelske, irske, skotsker og andre som lever i vest-europa, midt-europa og sør-europa.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker oda,hehehe

But,let me tell u,its not a good situation having 50 beers letftwhen u you got a alcohol problem
Sist endret av JayHova; 30. november 2023 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke morsomt Einar,jeg har seriøst alkohol problemer

Oda er en online dagligvare får det på døra
Sist endret av JayHova; 30. november 2023 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.