Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1025
Hei, jeg skulle gjærne hatt en dokking stasjon som klarer følgende:
-Dokke jobb pcen med usb C.
-dokke den stasjonære private pcen min som ikke har usb C.
-bytte mellom begge PCene ute mye omkobling av kabler.

Er dette et produkt som finnes? Har prøvd å google litt, men finner kun for en pc av gangen.
Det du spør om ligner nok mer på KVM switching enn docking.

Her er en skjerm fra BenQ som gjør dette for deg.

https://www.benq.com/en-us/campaign/...-with-kvm.html
Så dette er ikke et vanlig produkt som selges, til vanlig folk
https://www.amazon.com/SABRENT-2-Por...07Y2HKN37?th=1

Den har 1 usc-c port og hdmi port til stasjonæren


*Nvm den er 2 USB-C, men finnes sikkert lignende om du googler litt
Sist endret av sisterfister; 2. september 2023 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du sier ingenting om hva som skal dockes med hva.. Vanskelig å gi deg konkrete produkteksempler på hva som fyller kravspesifikasjon når du bare slenger rundt deg med buzzwords du ikke selv forstår uten å gi kontekst eller spesifikk informasjon om utstyret som skal snakke sammen og hva du ønsker de skal løse av problem
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du sier ingenting om hva som skal dockes med hva..
Vis hele sitatet...
To pc til en dokking stasjon som er koblet til en skjerm tror jeg.
Uten at jeg skjønner hvorfor er det tydeligvis et problem at den ene pc har usb-c mens den andre ikke har det.

Det finnes vel i så fall overganger mellom forskjellige usb-kabler eller dokking stasjoner som tar både usb-c og andre.
Sist endret av vindaloo; 2. september 2023 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skal dokke mine 2 skjermer, 1 tastatur, 1 headset, 1 mus, til min private stasjonære, og min bærbare jobb pc.
Problemet med at den stasjonære ikke har usb C er at de fleste dokkingstasjoner bruker denne kabelen i dag.
Hvorfor kan du ikke bruke en USB til USB-C adapter?

Noe sånt

Jeg snakker altså om den ene pc din som ikke har usb-c hvis det var vanskelig for deg å skjønne.
Sist endret av vindaloo; 2. september 2023 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Jeg skal dokke mine 2 skjermer, 1 tastatur, 1 headset, 1 mus, til min private stasjonære, og min bærbare jobb pc.
Problemet med at den stasjonære ikke har usb C er at de fleste dokkingstasjoner bruker denne kabelen i dag.
Vis hele sitatet...
Har du ledig pci-spor så kan du vel bare sette inn pci usb C på den stasjonære?

Eller sette opp en delt mappe på en av dem og ha tilgang til filer etc.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Jeg skal dokke mine 2 skjermer, 1 tastatur, 1 headset, 1 mus, til min private stasjonære, og min bærbare jobb pc.
Problemet med at den stasjonære ikke har usb C er at de fleste dokkingstasjoner bruker denne kabelen i dag.
Vis hele sitatet...
Og skjermene dine støtter hvilke inputs? Hvilke outputs har laptopen din og den stasjonære?

Må du på død og liv bruke USB-C docking eller kunne du som nevnt tidligere her brukt en helt enkel KVM løsning slik folk har gjort i 20+ år både med VGA/HDMI/DisplayPort/DVI og gammeldags kjedelig USB-A 2.0?
Du kan bruke en KVM + dockingstasjon kombinert. Blir er litt større investering, men da kan du switche systemene fullstendig over, med kun en usb c kabel inn og ut av docken, og en switchover/bryter på en KVM switch.

Enkelt forklart har en KVM switch flere inputs av USB innganger, nettverkskabler, Display innganger osv osv. Et sett av disse kobles inn i stasjonær pcen din, og så kobler du det andre settet inn i dockingstasjonen. Å så bruker du dockingstasjonen slik det er.


Men sannsynligvis kan du spare degselv mye tid og penger hvis du bare sjekker ut noen av løsningene som finnes i ren software, f.eks Remote Desktop Connection som finnes innebygd i Windows.