Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 824
Hei!
Nå har jeg flyttet til hovedstaden! Deilig by å bo i
Jeg merker at flere ting er annerledes mellom hovedstaden og den tredje største byen i Norge, som jeg kommer fra.

Jeg har slitt med et nettverksproblem siden jeg flyttet inn i leiligheten her, og jeg mistenker sterkt at det har noe med det elektriske anlegget å gjøre. Jeg skal beskrive nærmere hva symptomene er, og hvorfor jeg mistenker at el-anlegget har en innvirkning på nettverksproblemene mine.

Først og fremst, problemet er at jeg mister tilkobling i noen sekunder flere ganger i løpet av dagen, og dette merkes godt når jeg er ingame i CSGO. Utfallet varer så lenge at det øverst til høyre i CSGO kommer: "Ingen tilkobling. Kobler deg fra kampen automatisk om 00:25" med en nedtelling. Hittil har jeg vanligvis fått tilbake tilkoblingen når nedtellingen kommer til 00:20, altså 5-6 sekunder. Jeg rekker fint å bli drept i løpet av de få sekundene, og det har ødelagt mange situasjoner der jeg ville ha vunnet runder og sånt.

EDIT: Glemte å nevne; Jeg har kjørt ping -t 8.8.8.8, og her ser jeg to pakketap i det øyeblikket dette skjer, hver gang.

Jeg er IT-konsulent, altså en dataekspert, som egentlig skal kunne løse dette problemet på egen hånd uten hjelp i det hele tatt, men akkurat dette problemet får meg til å stusse, ettersom jeg også har rådført meg med andre IT-nerder som er uenig i min konklusjon, de mener det må være config, fordi det er usannsynlig at strømnettet er årsaken. Jeg må derfor spørre her på freakforum hva dere tenker.

Altså, da jeg flyttet inn i denne leiligheten, la jeg også merke til noe annet som var litt merkelig. Det lå allerede montert to taklamper i denne leiligheten da jeg flyttet inn. Omtrent en gang hver halvtime så blinket begge lampene samtidig. Altså, med "blink" mener jeg at lampene mistet lysstyrke i 0,1 sekund. Det er kun et veldig kort øyeblikk der lyset tilsynelatende "mistet strøm" i 0,1 sekund. Håper jeg beskriver dette godt nok til at det er forståelig.

Det foregår så raskt at ikke engang husverten hadde tenkt over det før jeg kom og påpekte det. Ingen andre elektriske apparater i leiligheten min har noen spesielle symptomer, det er kun disse to taklampene som har "blinket". Jeg har i ettertid byttet ut taklampene fordi jeg ville bruke mine egne Philips HUE lamper. Begge taklampene er på hver sin egen kurs fra sikringsskapet i leiligheten min. Begge har hver sin egen bryter. Etter å ha byttet til HUE-lampene har jeg ikke merket denne "blinkingen" igjen.

Men altså, først etter at jeg byttet ut taklampene, begynte jeg å få mistanke om at det handler om problemer med strømnettet her jeg bor, som gjorde at lampene "blinket" litt den gangen jeg hadde de lampene, og som jeg mistenker at også har en innvirkning på ytelsen til nettverksutstyret som ligger inne hos husverten. Han er ikke akkurat noen dataekspert, så han har flere switcher av forskjellige merker, typer, hastigheter, og alt er et eneste rot hos ham.

Jeg fikk lov til å komme inn til ham forleden for å se på dette utstyret og se om jeg fant noe her som kunne forklare hvorfor jeg får utfall flere ganger i løpet av dagen. Dessverre klarte jeg ikke å finne en logisk forklaring på utfallene herfra, dessuten opplevde vi dessverre ikke utfall mens jeg satt inne hos ham, det er nemlig tilfeldig når disse utfallene kommer, men det er noe som trigger det, det er jeg 120% sikker på.

Ikke bare det, jeg har en sengevibrator som vibrerer dersom røykvarsleren skulle gå. Denne sengevibratoren har en slags sikkerhets-krets som gjør at den vibrerer kraftig når strømmen går. Når jeg prøvde å ha den i senga, så gjorde den akkurat det: Den vibrerte kraftig som om strømmen hadde gått, flere ganger om dagen. Måtte derfor bare fjerne den fra senga.

Så, er det noen som er enig med meg i at det kan være strømforsyningen inn til dette huset som er en utløsende faktor for problemet jeg opplever? At en av de "dårlige" switchene eller noe av det andre nettverksutstyret inne hos husverten er "sensitiv" for forandringer i strømmen?

Jeg skjønner at det er veldig vanskelig å diagnotisere strømnettet når jeg ikke har et apparat som kan loggføre spenningen, så jeg spør også om noen kan vise meg et apparat som kan brukes til denne feilsøkingen, som gjerne ikke koster all verdens? Jeg vet ikke hva det apparatet heter.

Og så har jeg noen spørsmål i forbindelse med krav til elektriske anlegg. La oss si at jeg har rett i at det faktisk er utfall i spenningen regelmessig, og at dette påvirker apparatene i huset, har da husverten noen form for mulighet til å kreve at el-verket retter opp i dette problemet?
Sist endret av FailedTech; 20. august 2023 kl. 15:09.
Kan det være et apparat som gjør det, eks en vaskemaskin som ved start påvirker strømnettet. Man kan jo koblen router/switch til en liten ups, de billigste ligger på 1600 - 2000 kr. Det er ikke sikkert du merker noe på de led lysene, for de kan jo lyse i flere sekunder etter at strømmen blir kuttet, har selv noen led lys som ikke blir slukket med en gang strømmen går.

Har selv en gang bodd ved siden av en strøm tung gård, når han skrudde på melkeutstyre på morgenen og ettermiddagen, fikk vi blinking på strømen, men da merket vi det i hele huset.

Kan det være jordfeil i huset, vet ikke om det kan påvirke strømnettet på den måten du beskriver det.
Sitat av shivati Vis innlegg
Kan det være et apparat som gjør det, eks en vaskemaskin som ved start påvirker strømnettet. Man kan jo koblen router/switch til en liten ups, de billigste ligger på 1600 - 2000 kr. Det er ikke sikkert du merker noe på de led lysene, for de kan jo lyse i flere sekunder etter at strømmen blir kuttet, har selv noen led lys som ikke blir slukket med en gang strømmen går.

Har selv en gang bodd ved siden av en strøm tung gård, når han skrudde på melkeutstyre på morgenen og ettermiddagen, fikk vi blinking på strømen, men da merket vi det i hele huset.

Kan det være jordfeil i huset, vet ikke om det kan påvirke strømnettet på den måten du beskriver det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenker at UPS blir en god løsning hvis jeg har rett. Jeg har også merket at det skjer oftere midt på natta, og det er jo egentlig merkelig, de fleste sover vel midt på natta. Har forresten også sett lampene i naboens hus blinke midt på natta en gang da jeg var ute for å møte Foodora-budet.

Forresten, de forrige taklampene var også LED, men sånne LED-striper uten kondensatorer (eller hva det heter), som jeg tenker at HUE har innebygd, så jeg tenker at de var uansett sensitiv for spenningsvariasjoner, som du også ser.
Sist endret av FailedTech; 20. august 2023 kl. 15:28.
Husk å be han kjøpe online ups, de fleste billige bare switcher ved behov og de liker ikke alltids å veksle hele tiden
Online ja! Takk, det blir jeg som kjøper UPS, eventuelt nytt nettverksutstyr til husverten. Det er en fin investering når jeg trenger stabilt nett de neste tre årene

Nå har jeg imidlertid testet en ting: Jeg satt på sengevibratoren mens jeg gamet. Symptomene oppstod dessverre ikke samtidig, så det er mulig at det ikke er en sammenheng her likevel.
Sist endret av FailedTech; 20. august 2023 kl. 15:56.
Det går ann å måle på nett-spenningen i sikringskapet i 24t feks for å se om det er noen noen forstyrrelser der.

Men det er veldig usansynlig at det er noe feil med strøm-nettet. Du bor i Oslo, hadde det vært på bygda, med mye strømstolper og vind, så kanskje...

Det er et lass av forskjellige årsaker til at lamper blinker.

Du har muligens hengt deg opp i det uten at det har noe med årsaken til problemene.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det går ann å måle på nett-spenningen i sikringskapet i 24t feks for å se om det er noen noen forstyrrelser der.

Men det er veldig usansynlig at det er noe feil med strøm-nettet. Du bor i Oslo, hadde det vært på bygda, med mye strømstolper og vind, så kanskje...

Det er et lass av forskjellige årsaker til at lamper blinker.

Du har muligens hengt deg opp i det uten at det har noe med årsaken til problemene.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg tenkte faktisk at det var større risiko for variasjoner i en så stor by som Oslo, enn på bygda...

Dette er nå avsluttet, og jeg feilsøker videre i selve utstyret.
Midlertidig workaround må vel være å dele nett fra telefonen din mens du gamer..
Kan være noen dårlige koblinger eller lignende enten i husets elektriske system eller strømnett fra nærmeste nettstasjon. En måte å eliminere om det er fra nettstasjon til hus er å kontakte nettselskapet ditt og be de sende ut en dings som da måler spenningskvaliteten inn til deg.
https://www.elvia.no/nettleie/spenningskvalitet/
Sist endret av Jorg; 21. august 2023 kl. 07:56.