Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 926
Hei

Skal bruke smart dns for å se diverse via nettet, fotball etc, det jeg lurer på er når jeg setter opp for smart dns i ruter (RT-AC66U) da vil alt bak ruteren bruker det oppsettet?

Er det mulig å "gi" dette kun til utvalgte apparater her i huset, eller har det ikke noe å si om alt går gjennom smart dns? Tenker på banktjenester, paypal osv.

D
Sitat av http://setuprouter.com/router/asus/rt-n66u/dns.htm
By changing your DNS setting in your router you will effectively change the DNS setting for every computer on your network. This is because when a device is connected to your network your router automatically hands out its own DNS settings to that device.
Vis hele sitatet...
Du kan sette DNS-servere manuelt på de enhetene du ikke vil skal bruke samme DNS-server som er satt opp på ruteren.
junkpal, ok, men det å bruke slik smart dns tjeneste kan det være "farlig" med bruk av banktjenester mm?
Vell, det er jo risikofritt.
I og med at de styrer dine oppslag, så risikerer du overvåkning av hva du gjør på nett og at de omdirigerer deg til falske sider.
Om du vil bruke tjenesten så må du nesten vurdere om du stoler på leverandøren og leverandørens samarbeidspartnere.

Hvis du er usikker på hvor mye du vil gi fra deg, så vil det jo hvertfall hjelpe litt å bare benytte deg av Smart DNS'en når du faktisk skal innom en spesifik side/tjeneste, og så deaktivere Smart DNS'en igjen etterpå.

Edit: Det skulle stå "ikke risikofritt" i første setning.
Sist endret av junkpal; 10. oktober 2016 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette er kanskje litt tangentielt i forhold til selve tråden, men.. jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva DNS hjelper mot her?
DNS som redirecter til diverse proxyservere for å omgå regionsperrer.