Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6046
Hei,

Kort og greit så har jeg hatt en vond fortid med botting på et spill på pc.. sikkert blitt banned 3-4 ganger. Dette er 3-4 år siden. Bestemte meg igår for å ta opp barndomsspillet og spille ærlig. Tror dere ikke at når jeg logget ut etter en time, også innpå så var jeg banned? :O Har kontaktet de, å de har registrert Ip-adressen osv..

Har de likksom registrert Ipv4 adressen min ? Er vell sikkert andre i verden som har samme som meg, så de må vel ha registrert noe annet også ?
"Øko-Terrorist"
Hvis det er et Steam spill er nok kontoen blitt bannet.
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Hei,

Kort og greit så har jeg hatt en vond fortid med botting på et spill på pc.. sikkert blitt banned 3-4 ganger. Dette er 3-4 år siden. Bestemte meg igår for å ta opp barndomsspillet og spille ærlig. Tror dere ikke at når jeg logget ut etter en time, også innpå så var jeg banned? :O Har kontaktet de, å de har registrert Ip-adressen osv..

Har de likksom registrert Ipv4 adressen min ? Er vell sikkert andre i verden som har samme som meg, så de må vel ha registrert noe annet også ?
Vis hele sitatet...
De har vel trolig bannet IP-adressen din og/eller brukeren din.

Du ser ut til å mangle litt kunnskap om hva en IP adresse er, du kan lese litt mer om det her http://www.ipaddressguide.org/nb/hva...en-ip-adresse/

Veldig kort forklart: Poenget med en IP-adresse er å unikt kunne identifisere en datamaskin i et nettverk. En IP er unik på et nettverk, og kan kun brukes av en datamaskin av gangen.

Det spørs hva slags internett-type du har (adsl, fiber, internett via kabeltv, osv), men kan kan hende du får en ny IP hvis du restarter routeren. Nå til dags er vel det veldig uvanlig. Vi hadde samme IP her i nesten 10 år uten å betale for statisk IP, selv med flere strømbrudd.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
De har vel trolig bannet IP-adressen din og/eller brukeren din.

Du ser ut til å mangle litt kunnskap om hva en IP adresse er, du kan lese litt mer om det her http://www.ipaddressguide.org/nb/hva...en-ip-adresse/

Veldig kort forklart: Poenget med en IP-adresse er å unikt kunne identifisere en datamaskin i et nettverk. En IP er unik på et nettverk, og kan kun brukes av en datamaskin av gangen.

Det spørs hva slags internett-type du har (adsl, fiber, internett via kabeltv, osv), men kan kan hende du får en ny IP hvis du restarter routeren. Nå til dags er vel det veldig uvanlig. Vi hadde samme IP her i nesten 10 år uten å betale for statisk IP, selv med flere strømbrudd.
Vis hele sitatet...

Er ett spill på nettleser. Jeg er så dum at jeg har laget statisk ip adresse på pc'n min, å den har jeg hatt helt siden jeg ble banned :P

Så jeg kan endten endre Ip-adressen, eller bruke VPN?
VPN endrer jo ip adressen og hvilket land jeg er ifra
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Er ett spill på nettleser. Jeg er så dum at jeg har laget statisk ip adresse på pc'n min, å den har jeg hatt helt siden jeg ble banned :P
Vis hele sitatet...
Har du statisk IP på selve maskinen, eller internett-linjen? Som jeg sa, hver datamaskin i et nettverk har en unik IP, men IPene dine datamaskiner bruker i ditt lokale nettverk finnes bare der, og ikke på internett. Ditt lokale nettverk bak NAT (https://no.wikipedia.org/wiki/Networ...ss_Translation).

Det har ikke noe å si hva slags IP den enkelte datamaskinen i ditt nettverk har. Det er IPen til internettlinen din som teller.

Sitat av Raspeball Vis innlegg
Så jeg kan endten endre Ip-adressen, eller bruke VPN?
VPN endrer jo ip adressen og hvilket land jeg er ifra
Vis hele sitatet...
Dersom du bruker et VPN vil du jo få en annen IP, som du selv sier. Dersom du får spilt spillet på den måten er jo problemet løst.

Men du vil jo trolig ikke kunne logge inn med samme konto uansett. Hvorfor skulle de banne bare IPen din og ikke brukeren? Det er mye mer logisk å banne brukeren og bli ferdig med det.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Har du statisk IP på selve maskinen, eller internett-linjen? Som jeg sa, hver datamaskin i et nettverk har en unik IP, men IPene dine datamaskiner bruker i ditt lokale nettverk finnes bare der, og ikke på internett. Ditt lokale nettverk bak NAT (https://no.wikipedia.org/wiki/Networ...ss_Translation).

Det har ikke noe å si hva slags IP den enkelte datamaskinen i ditt nettverk har. Det er IPen til internettlinen din som teller.



Dersom du bruker et VPN vil du jo få en annen IP, som du selv sier. Dersom du får spilt spillet på den måten er jo problemet løst.

Men du vil jo trolig ikke kunne logge inn med samme konto uansett. Hvorfor skulle de banne bare IPen din og ikke brukeren? Det er mye mer logisk å banne brukeren og bli ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Har statisk ip på pc ifra router. Laget ny bruker for to dager siden, pluss at jeg laget en ny idag. Begge er banned. Så noe sier meg at de bare banner alle kontoene eg lager / spiller med på denne pc / router

Hvis jeg bruker VPN, kan de fortsatt se ip adressen, nat og ip adressen inn til ruteren ?

Eg jeg liksom helt safe med VPN ?
Sist endret av Raspeball; 13. mars 2016 kl. 20:08.
ip adressen du har intern, altså den ruteren din har tildelt pcen din er urelevant. Det er ip adressen ut mot det store internett som er relevant her. Hvis du har adsl og telenor, så bruker man som regel å få en ny ip hvis man kobler ut modemet i 20 minutter. Ikke sikkert dette gjelder for deg, men du kan da gi det ett forsøk.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
ip adressen du har intern, altså den ruteren din har tildelt pcen din er urelevant. Det er ip adressen ut mot det store internett som er relevant her. Hvis du har adsl og telenor, så bruker man som regel å få en ny ip hvis man kobler ut modemet i 20 minutter. Ikke sikkert dette gjelder for deg, men du kan da gi det ett forsøk.
Vis hele sitatet...
Har fiber ifra Altibox. Har slått av en instilling i routeren til altibox, så internettet går bare igjennom og inn i Asus ruteren min!

Så det dere sier er at jeg må få endret ip adresse tilførselen til ruteren min.... er dette mulig med VPN, eller er jeg "fuckt" ?
Sist endret av Raspeball; 13. mars 2016 kl. 22:30.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hvis du har adsl og telenor, så bruker man som regel å få en ny ip hvis man kobler ut modemet i 20 minutter.
Vis hele sitatet...
NEI NEI NEI. Dette fungerer ikke lenger. For at man skal få en ny ipadresse fra leverandør må det først bli ledig en adresse i ip-poolen og det fordrer at noen andre kopler av og slik at du kan få. Dessuten, de aller fleste store leverandører (de små også) setter opp DHCP med gjenkjenning av MAC, slik at man har per all definisjon statisk ip. Skifter man router er det en liten mulighet for å få ny ip.

Tidligere hadde jeg Homenet (god leverandør, folk med peiling som jobber der) og da hadde jeg 2-3 iper i løpet av 3 år, og jeg lekte meg endel med forskjellige (fysiske) routere, pfsense og slikt og det var likevel ikke stor sjanse for å få ny ip.

Uansett, trådstarter har ikke hatt den ipen han har nå i mange år.
Sist endret av meitemark; 13. mars 2016 kl. 22:31.
Hvis det er IP ban det er snakk om her, så kan man jo også fint ringe til IPS Supporten og spørre pent om hjelp til å få ny offentlig IP, eventuelt om du har mulighet til å kjøpe en ekstra IP fra dem
Ja, du kan bruke VPN hvis det er IP som er banna.
IT-Konsulent
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Hei,

Kort og greit så har jeg hatt en vond fortid med botting på et spill på pc.. sikkert blitt banned 3-4 ganger. Dette er 3-4 år siden. Bestemte meg igår for å ta opp barndomsspillet og spille ærlig. Tror dere ikke at når jeg logget ut etter en time, også innpå så var jeg banned? :O Har kontaktet de, å de har registrert Ip-adressen osv..

Har de likksom registrert Ipv4 adressen min ? Er vell sikkert andre i verden som har samme som meg, så de må vel ha registrert noe annet også ?
Vis hele sitatet...
Jagex er helt ekstreme på å banne brukere som logger på "kjente botting addresser"

At du har statisk IP mot ruter har ingenting, NATtes på insiden.. Ruteren/modemet ditt fra ISP er den IP addressen Jagex ser. Be ISP om å få ny, evt bruk proxy/VPN. Om Jagex ikke whitelister deg igjen.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grossie Vis innlegg
Jagex er helt ekstreme på å banne brukere som logger på "kjente botting addresser"

At du har statisk IP mot ruter har ingenting, NATtes på insiden.. Ruteren/modemet ditt fra ISP er den IP addressen Jagex ser. Be ISP om å få ny, evt bruk proxy/VPN. Om Jagex ikke whitelister deg igjen.
Vis hele sitatet...
Du skjønte at det var Runescape altså haha...
Så må altså flytte eller ringe Altibox om å få ny Ip-adresse inn til Ruteren min?
nei du har et par andre valg, som vpn eller proxy tjenester, eller så kan du slå av hjemmesentralen til altibox noen dager og koble til for å se om det hjelper

men uansett så er raskeste løsning å ringe dem
Ofte fornyer NIC's eksisterende IP-adresse istedenfor å be om en helt ny en.
Dette blir gjort via DHCP option 50 som du kan lese mer om i RFC 2132.
Det kommer an på DHCP-oppsettet til ISP på hvordan adressetildelingen foregår.
En leverandør kan velge å ignorere forespørselen og heller tildele en helt annen adresse.

La oss si at ISP har gjenkjenning av MAC-adresse, slik meitemark nevner; Da kan du prøve å endre MAC-adresse på WAN-interfacet ditt.
Dersom NIC'et husker en tidligere tildelt IP-adresse og ber ISP om denne, kan det selvsagt hende at du får tildelt denne selvom du har byttet MAC-adresse på WAN-if.

Du nevner at du har en ASUS-router, så fremgangsmåte for å bytte MAC-adresse kan du se her.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal Vis innlegg
Ofte fornyer NIC's eksisterende IP-adresse istedenfor å be om en helt ny en.
Dette blir gjort via DHCP option 50 som du kan lese mer om i RFC 2132.
Det kommer an på DHCP-oppsettet til ISP på hvordan adressetildelingen foregår.
En leverandør kan velge å ignorere forespørselen og heller tildele en helt annen adresse.

La oss si at ISP har gjenkjenning av MAC-adresse, slik meitemark nevner; Da kan du prøve å endre MAC-adresse på WAN-interfacet ditt.
Dersom NIC'et husker en tidligere tildelt IP-adresse og ber ISP om denne, kan det selvsagt hende at du får tildelt denne selvom du har byttet MAC-adresse på WAN-if.

Du nevner at du har en ASUS-router, så fremgangsmåte for å bytte MAC-adresse kan du se her.
Vis hele sitatet...
Supert!!! Skal teste ut dette, men før jeg gjør det så lurer jeg på hvor jeg ser ISP adressen inn til altibox ruteren... Sånn at jeg kan se om den endrer seg i det hele tatt

Når jeg ser på MAC adressen min innpå Asus ruteren min, så er det en annen MAC adresse en den som står bakpå hjemesentralen til Altibox. Fikk ny Altibox hjemmesentral igår (den hvite med grønt lys på)

Kan jeg nå ha fått ny Mac / ISP ? Skjønner ikke :P
Sist endret av Raspeball; 18. mars 2016 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja får du ny box eller nettverkskort så får du også ny MAC addresse

MAC addressee kan grovt sett sammenlignes med et serie-nr, de er gjenkjent som en unik ID for det nettverkskortet på det nettverket og er veldig ofte hardkodet inn på kortet, noen produsenter tillater at du endrer dette vilkårlig men mest vanlig så må du endre dette via tredjeparts programmer

endringer av MAC addresse kan føre med seg en del feil hvis du ikke gjør det riktig, samt at du må faktisk vite om en reell MAC addresse å putte inn for din gamle som ikke eksisterer på det nettverket du kobler den til
Sist endret av knutazz; 18. mars 2016 kl. 20:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Supert!!! Skal teste ut dette, men før jeg gjør det så lurer jeg på hvor jeg ser ISP adressen inn til altibox ruteren... Sånn at jeg kan se om den endrer seg i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Se din egen uttalelse tidligere:

Sitat av Raspeball Vis innlegg
Har slått av en instilling i routeren til altibox, så internettet går bare igjennom og inn i Asus ruteren min!
Vis hele sitatet...
Basert på hva du skrev her så antok jeg at du hadde satt hjemmesentralen til bridge mode.
Når hjemmesentralen/routeren som Altibox leverer står i bridge mode vil den ikke motta noe IP-adresse.
IP-adressen Altibox leverer til deg vil da bli levert rett til Asusrouteren din.

Sitat av Raspeball Vis innlegg
Når jeg ser på MAC adressen min innpå Asus ruteren min, så er det en annen MAC adresse en den som står bakpå hjemesentralen til Altibox. Fikk ny Altibox hjemmesentral igår (den hvite med grønt lys på)
Vis hele sitatet...
En MAC-adresse består av 48-bit.
De 24 første bitsa i MAC-adressen er en unik ID-kode, OUI, som blir brukt for å skille produsenter av nettverksutstyr fra hverandre.
De 24 siste bitsa i MAC-adressen er en 24-bit heksadesimalverdi som produsenten selv genrerer.

La oss si ASUS kjøpte OUI'en E0CB4E. ASUS vil nok da putte E0CB4E på alt sitt utstyr, men det vil jo ikke skille deres enheter fra hverandre, den vil jo bare skille ASUS fra f.eks Ciscoproduserte enheter. De putter da på den 24-bit selvgenererte verdien etter OUI'en.

For eksempel slik som dette:
Enhet 1: E0CB4EDD45C1
Enhet 2: E0CB4EDD45C2

Nå har enhet 1 og 2 hver sin unike MAC-adresse.
OUI'en er lik for Asusprodusert utstyr, men MAC-adressen i sin helhet er unik.
En leverandør kan ha flere OUI'er og du vil derfor kunne se f.eks utstyr fra samme produsent med forskjellig OUI.

Det er derfor ikke unormalt eller feil at MAC-adressen på Asusrouteren er annerledes enn på utstyret til Altibox.

Sitat av Raspeball Vis innlegg
Kan jeg nå ha fått ny Mac / ISP ? Skjønner ikke :P
Vis hele sitatet...
ISP er en forkortelse for Internet Service Provider.
ISP i ditt tilfelle er Altibox da det er de som leverer internettjenesten til deg.
Mine tips til deg i forrige posten handler mao. ingenting med å få ny ISP å gjøre.

MAC-adressen på Altiboxutstyret ditt er ny nå, fordi du har fått nytt utstyr fra altibox.
Det er derimot ikke MAC-adressen på Altiboxutstyret vi bryr oss om, det er MAC-adressen på Asusrouteren.
Sist endret av junkpal; 29. mars 2016 kl. 17:07.