Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 23039
Timedilation... does my head in!
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Uendelig er bare et filosofisk begrep, ettersom at alt må ha en ende. Universet er derimot så stort at det er umulig å forestille seg det, derfor begrepet uendelig.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne vite hvorfor alt må ha en ende. Hvordan kan universet ha en ende? Hva er da utenfor universet vi vet om idag? Kanskje det universet vi kjenner til bare er en liten del av et annet univsers.
True phreak.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Det sykeste jeg vet er :
At når noe er "vitenskapelig bevist", så betyr det bare at det ennå ikke har blitt motbevist.
Noe som sier meg at Vitenskapelig bevist egentlig ikke betyr en dritt...
Vis hele sitatet...
Den vitenskapelige metode er en måte å tenke på, det er ikke noe man kan forstå over natten, men for å si det kort og greit: At et vitenskapelig verk får 'teori'-status betyr at man kan det det for gitt at det stemmer (foreløpig), og jeg tror kanskje ikke helt du forstår hva alt dette innebærer.

La oss ta for oss et imaginært eksempel: Du skal bevise at tyngdekraften virker mot massesentrumet til et legeme (tyngdekraften virker rett nedover mot sentrum av Jorden). Hvordan ville du gjort det, hvilke spørsmål ville du stilt?

1: Ville du sjekket hvor mange ganger en ball falt nedover etter å ha blitt kastet opp i luften?

2: Ville du sjekket hvor mange ganger en ball IKKE falt nedover etter å ha blitt kastet opp i luften?

La meg svare for deg. At en ball faller nedover etter å ha blitt kastet opp i luften bekrefter ikke at hypotesen din er rett, uansett hvor mange ganger dette skulle gjenta seg. Om en ball mot formodning skulle blitt oppe i luften etter et kast, derimot, så forteller det deg at hypotesen din er feil.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
Ifølge forskere kan ikke humler fly, fordi likningen mellom vinger og vekt ikke stemmer...
Sitat av PunkBear Vis innlegg
Ifølge forskere kan ikke humler fly, fordi likningen mellom vinger og vekt ikke stemmer...
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, vi er fullt klar over hvordan en humle kan fly.

http://www.straightdope.com/columns/...blebees-to-fly
Sist endret av Ozma; 6. mai 2012 kl. 03:29.
Her kommer litt spørsmål og spekulasjoner om ting som virkelig får meg til å tenke. Det er kanskje ikke helt vitenskap, men kanskje litt vitenskap kan forsterke eller bryte ned tankene her?

Livet og mennesket. Hvorfor oppstod livet? Hvordan fikk vi en slik selvinnsikt? Det er faktisk skummelt å tenke på at vi på dette tidspunktet kan skape liv og det som måtte være. Snart kan vi kanskje kontrollere tiden også. Hva skjer videre i menneskets utvikling? Det er et selvfølge at den fysiske kroppen vil ha mindre og mindre å si, etter hvert som vi blir skapninger som lever for informasjon i stedet for å føre liv videre. Vil vi på et tidspunkt forlate våre fysiske kropper? Ascend? Hva om mennesket en dag blir til en ikke-fysisk skapning som kan flyte mellom tid og rom, og det er dette som har blitt oppfattet som Gud(er)?

Det absolutt rareste jeg vet om vitenskap er at tid blir påvirket av tyngdekraft, og at den kan på et tidspunkt slutte å flyte. Mye tyder på at vår tidligere oppfatning av hvordan tid fungerer er ytterst feil. Jeg synes dette er veldig spennende og spekulere i, men fortsatt litt skummelt. Er vi klare til å finne ut hvordan selve universet er bygd sammen?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da har du misforstått.

Ein del av prinsippet er at ting er falsifiserbart, altså mulig å motbevise. Men at noko ikkje har blitt motbevist vil ikkje sei at det er bevist. Det er ingen som har motbevist tolvhoda rosa giraffer, men det er svært få som vil hevde at dei eksisterer.

Det er heller ingen som har motbevist tyngdekrafta, men vi har hauger med indisier (engelsk: evidence) på at den er eit reelt fenomen, som vi har en relativt god forståelse for. Ein aktuell måte å bevise det på er ein stein som ikkje fell mot bakken - og det ville falsifisere dagens teorier om tyngdekraft.
Vis hele sitatet...
Ta deg en bolle da! Jeg sier "Vitenskapelig bevist" - Altså at noe først er bevist.. Tolvhoda rosa giraffer sier du ? Nei de er ikke motbevist, helt rett. Fordi de aldri har blitt bevist. Og akkurat som du sier så er tyngdekraften "Vitenskapelig bevist" fordi den ikke har blitt motbevist.. Enten er du kort, eller så missforsto du meg..
Fra Wikipedia

"Strengt tatt kan ikke noe sies å være «vitenskapelig bevist», bare at det hittil ikke er funnet observasjoner som motbeviser teorien. Derfor påstår ikke vitenskapsfolk at de besitter «Sannheten» for all fremtid, bare at vitenskapen til enhver tid har de mest plausible, troverdige og mest motsigelsesfrie kunnskapene om sitt fagfelt. Arbeidsmåten kalles også for den hypotetisk-deduktive metode."

Så det jeg sa i det forrige innlegget mitt er at "Vitenskapelig bevist" er et uttrykk som virker veldig lett for, foreksempel reklamer å missbruke. Fordi utrykket virker så troverdig, men trenger ikke nødvendigvis å være rett..
Eksempel: Ingen har bevist at rynkekremen ikke fungerer... (Veldig lite imponerende
Effekten til rynkekremen er vitenskapelig bevist (veldig troverdig og imponerende)...
Sist endret av zub_Zer0; 6. mai 2012 kl. 05:13.
Er vel ikke det rareeste jeg vet akkuratt, men en gömbüc er stilig! Mono monostatisk form.
Den funker som en veltedukke uten lodd. Den kan ikke ha mer enn 1/100mm slingringsmonn, ellers vil den ikke rette seg opp.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Det sykeste jeg vet er :
At når noe er "vitenskapelig bevist", så betyr det bare at det ennå ikke har blitt motbevist.
Noe som sier meg at Vitenskapelig bevist egentlig ikke betyr en dritt...
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å motbevise Guds eksistens, men det betyr ikke att han er videnskapelig bevist!
Å sende ett og ett elektron gjennom to spalter. Da vil hvert elektron gi en prikk på skjermen, men etter mange elektroner, vil man se interferensmønsteret tre fram! Den eneste forklaringen på dette er at hvert elektron passerer gjennom begge spaltene samtidig, og deretter interfererer "med seg selv" og skaper mønsteret.Mystisk? Javisst. Men det blir enda litt verre. Hvis vi prøver å måle hvilken av de to spaltene elektronet passerer gjennom, vil interferensmønsteret forsvinne, og vi får bare to streker på baksiden, akkurat som man ville forvente av vanlige partikler. Det er akkurat som om elektronet vet at det blir observert og opptrer annerledes! 0_0

Denne videoen forklarer det bedre: http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc
Bevisstheten syns jeg er ganske morsomt. Hvordan oppsto det, og hvor? (Antageligvis med big bang)
Syns også at mennesker er ganske rare, med tanke på at de fleste går rundt her på en flytende steinklump, som går i bane rundt en sol, i et sinnsykt stort univers og de aller fleste ser på dette som normalt.
Det rareste jeg vet om, hmm...

I fysikken må det være at lysets hastighet er den samme uansett hvor du måler den (i hastighet mot eller med lyskilden) og dets implikasjoner.

Ellers synes jeg Birthday Paradox innenfor matematikken er lett å regne på, men likevel helt ikke-intuitiv.
Sitat av beLIEve Vis innlegg
Det rareste jeg vet om, hmm...

I fysikken må det være at lysets hastighet er den samme uansett hvor du måler den
Vis hele sitatet...
Lysets hastighet er ikke den samme uansett hvor du måler den. Det er i vakuum hastigheten er 300000 km/s. Lyshastigheten gjennom gjennomsiktige materialer (f.eks vann) vil være saktere enn i vakuum.
hvorfor finnes det radioktivitet når stråling pågår kontinuerlig?
Morsom tråd indeed. I mitt hode så finnes det ingen fasit på noen ting. Man kan vel bokstavelig talt ikke si at noen ting ER SÅNN, eller ergo ditt eller datt. I bunn og grunn er alt bare teorier som har oppstått ut i fra tenkning. Dersom en gruppe personer er enige, sier man at det er sånn. Jeg har ingen tro på at man kan finne ut at universet er uendelig eller ikke. Virker som mennesket setter seg selv i sentrum, noe som naturligvis gir mening i seg selv.

Anyway, så kan man jo tenke seg en annen planet et eller annet sted i rommet med tilnærmet lik intelligens som jorden. De kan også være på søk etter liv et eller annet sted i rommet, ha sine teorier om ditt eller datt.
Da dukker spørsmålet opp i hodet mitt: Hva slags system bruker dem? Er det ikke fryktelig naivt å tro at de har brukt samme system for å komme frem til svaret? Hvilket svar? Bruker de matematikk? Morsom tanke. Bruker de fysikk i det hele tatt?
Sitat av fth Vis innlegg
Bevisstheten syns jeg er ganske morsomt. Hvordan oppsto det, og hvor? (Antageligvis med big bang)
Syns også at mennesker er ganske rare, med tanke på at de fleste går rundt her på en flytende steinklump, som går i bane rundt en sol, i et sinnsykt stort univers og de aller fleste ser på dette som normalt.
Vis hele sitatet...
Råder deg til å ta en titt på BBC Horizon sin serie, Psychology. Den glimter til med episoder som The secret you, Is seeing beliving?, Why do we dream? Og så videre.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Selv om det knapt er målbart i det hele tatt, går det lettere å kjøre sørover enn nordover (gitt du er på den nordlige halvkule) pga. sentripetal-akselerasjonen som følger jordas rotasjon.
Vis hele sitatet...
Sentripitalakselerasjonen er jo tyngdekraften. Tror du mener "sentrifugalkraften" (ja, fullt klar over at det ikke er en egentlig kraft)
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Morsom tråd indeed. I mitt hode så finnes det ingen fasit på noen ting. Man kan vel bokstavelig talt ikke si at noen ting ER SÅNN, eller ergo ditt eller datt.
Vis hele sitatet...
Cogito ergo sum?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
I bunn og grunn er alt bare teorier som har oppstått ut i fra tenkning. Dersom en gruppe personer er enige, sier man at det er sånn.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke slik at vitenskapen, eller forskning, fungerer ved at en gruppe personer er enige i at "slik er det".
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Jeg har ingen tro på at man kan finne ut at universet er uendelig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Er du uenig i forskning på feltet, eller er du uenig i forskning generelt? Eller er det den 100% sikkerheten som mangler?

For meg er universet flatt, og ekspanderer i en økende fart. Derfor må det være uendelig, fordi universet må ekspandere i noe.

Om man ser på bilder av teorier på hvordan universet ser ut (i dette tilfellet en smultring) så syntes jeg det er utrolig rart å tenke på at utenfor universet er det - ingen ting. Det at det ikke er noen ting stusser jeg veldig over.
Happy Buddha
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Lysets hastighet er ikke den samme uansett hvor du måler den. Det er i vakuum hastigheten er 300000 km/s. Lyshastigheten gjennom gjennomsiktige materialer (f.eks vann) vil være saktere enn i vakuum.
Vis hele sitatet...
Du forstod vel utifra "i hastighet mot eller med lyskilden og dets implikasjoner." at han mente uansett hvilket referansesystem du måler det i?
Lysets hastighet i vakuum er c (~300000 km/s), men uansett om du kjører en bil i 0,9 av c med frontlyktene på mot en vegg. Så vil lyset treffe veggen i 300 000 km/s. Ikke i 0,9 c + c.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er vanskelig å motbevise Guds eksistens, men det betyr ikke att han er videnskapelig bevist!
Vis hele sitatet...
Og kan legge til at teorien om gud ikke stemmer med den vitenskapelige metode heller. Å si "Gud finnes" er ikke falsifiserbart. Derimot kan man ha hypotesen "Gud finner ikke" som lett kan motbevises ved at man møter gud.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er det rart jeg strøk i naturfag?

du har ikke lyst til å forklare om eksperimentet til Dean Thomas også? Twin slit greiene.
Vis hele sitatet...
Du tenker nok på dobbeltspalteforsøket til Thomas Young, som ble utført i 1803. Eksperimentet spilte en stor rolle i fysikeres aksept av lys som bølger, hvilket var stikk i strid med det mange på den tiden trodde (Newton, guruen innenfor klassisk fysikk, hadde nemlig postulert at lys besto av partikler). Det er imidlertid ikke bare her gullkornet til dette eksperimentet ligger, som jeg skal forsøke å forklare lenger ned, men først tar vi en titt på selve det eksperimentelle oppsettet og de vanlige resultatene.

Eksperimentet går ut på å sende lys på en tynn barriere med to, smale sprekker i som står nærme hverandre, med en skjerm bak som registrerer resultatet. Hvis lys besto av partikler i en absolutt forstand, så skulle vi forvente å se noe analogt med å fyre et maskingevær på spaltene; rett og slett to smale striper på den andre siden. Det vi imidlertid ser er noe som kalles for interferens, hvilket er et soleklart bølgefenomen. På den andre siden vil det oppstå lyse striper med mørke mellomrom, der mønsteret strekker seg langt ut til begge sider. Dette illustrerer at lys er en bølge, for det er kun bølger som skaper et slikt interferensmønster. For å gjøre det enklere kan vi først ta for oss vanlige bølger i vann, for så å overføre tankegangen til lys.

Når vannbølger brer seg i en stille dam, som du garantert har sett ørten ganger, forstyrrer den overflaten ved å danne områder der vannstanden er høyere enn vanlig og andre områder der vannstanden er lavere enn vanlig. Det høyeste punktet på en slik bølge kalles for en bølgetopp, mens det laveste kalles for en bølgebunn. Hvis vi nå sier at både du og jeg kaster en liten sten i dammen, slik at vi får to bølger, vil vi observere det som kalles for interferens. Der to bølgetopper møter hverandre når våre respektive bølger kolliderer, vil vi få en enda høyere bølgetopp som er summen av de to foregående. Tilsvarende vil vi få en enda dypere bunn dersom to bølgebunner møter hverandre. Dersom en bølgetopp til en bølge krysser en bølgebunn til en annen derimot, vil de kunne kansellere hverandre helt hvis høyden på toppen tilsvarer lengden av bunnen - dette resulterer i at vannet står bom stille her.

Det er dette fenomenet som forklarer det mønsteret som oppstår i dobbeltspalteforsøket med lys. Siden lys er en elektromagnetisk bølge, vil den splitte seg inn i to bølger når den passerer spaltene for så å bre seg mot skjermen på den andre siden. Som i vanneksempelet vårt vil vi få at disse bølgene interagerer med hverandre. Når de treffer forskjellige punkter på skjermen vil noen ganger to bølgetopper summeres til en ny, mens andre ganger vil to bølgebunner summeres til en ny bølgebunn. I begge disse tilfellene vil vi få lyse punkter på skjermen, men som med vannet vil det også være noen punkter der en bølgetopp kolliderer med en bølgebunn, hvilket gjør at bølgene kansellerer hverandre. Dette svarer da til de mørke punktene på skjermen.

Ved å analysere situasjonen matematisk med bølgeteori kan vi forutsi nøyaktig hvordan resultatet til et gitt eksperiment kommer til å se ut. Eksperimentet er derfor et klart tegn på at lys er en bølge, noe som hadde vært under het debatt på tiden forsøket ble utført. Dette gjelder også alle typer bølger, slik at hvis vi har å gjøre med en bølge vil vi konsekvent få et slikt interferensmønster.

Men for den moderne fysikken kommer den virkelige moroa egentlig først i 1927, da Clinton Davisson og Lester Germer gjorde et lignende forsøk med elektroner fremfor lys. I utgangspunktet hadde en elektronstråle lite å gjøre med en bølge, men resultatet fra dette forsøket skulle komme til å sjokkere datidens fysikere noe så inn i granskaugen. De fyrte elektronstråler på en nikkelkrystall, og uten å gå inn i de tekniske detaljene er dette så og si ekvivalent med å fyre elektroner i det tradisjonelle dobbeltspalteforsøket. Når elektronene så ble registrert på en fosforskjerm på den andre siden, ble fysikere dolket i ryggen av universet. Ved å tenke på elektroner som bittesmå partikler, eller bittesmå kuler om du vil, så skulle en naturligvis forvente et enkelt og pent mønster på skjermen - to smale striper bak hver spalte. Dette ble imidlertid ikke observert.

Germer og Davisson fant at elektronstrålen produserte et interferensmønster identisk med interferensmønsteret man fikk i Thomas Young sitt dobbeltspalteforsøk med lys. Ved å observere dette hadde de vist at elektroner nødvendigvis må være en type bølge, og det er jo egentlig helt vilt. Men før man blir villedet av sunn rasjonell tankegang og tenker at også vann består av mange små individuelle molekyler som sammen danner en bølge, og forsøker å overføre dette til en stråle med elektroner, gjør vi en liten justering på forsøket. Vi fyrer istedet ett og ett elektron, si med fem sekunders mellomrom, eller ti for den saks skyld. Kjører vi eksperimentet over lang nok tid vil vi, overraskende nok, se et interferensmønster bygge seg opp på skjermen. Ett og ett elektron viste med andre ord bølgeegenskaper

Som Feynman sa, så er dette like sprøtt som at når du fyrer et maskingevær mot platen, så vil individuelle kuler på et eller annet vis kansellere hverandre ut og bygge opp et interferensmønster på den andre siden. Alt dette var et kraftig spark bak for den gryende kvantemekanikken, det kanskje desidert særeste feltet i fysikken, som begynte å se dagens lys på denne tiden, og som skulle komme til å sette Naturen i et helt nytt og absurd lys.

Sitat av olaPola Vis innlegg
hvorfor finnes det radioktivitet når stråling pågår kontinuerlig?
Vis hele sitatet...
At stråling foregår kontinuerlig er en sannhet med modifikasjoner. I tilfellet med lys er det tvert i mot slettes ikke slik, som Max Planck viste med sin kvantehypotese fra det tidlige 1900-tallet i forbindelse med problemer klassisk fysikk hadde med stråling fra såkalte sorte legemer. Det viste seg nemlig at den elektromagnetiske strålingen var oppstykket i spesifikke energipakker, eller kvanter, hver med en energi som er proporsjonal med frekvensen til lyset. Den såre enkle likningen E = hf, der h er Plancks konstant og f er frekvensen, gir energien til disse individuelle kvantene. På grunn av den uhyre lave verdien til Plancks konstant vil imidlertid strålingen se helt kontinuerlig ut for oss, når den i realiteten ikke er det. Senere ble disse energikvantene dubbet fotoner av kjemikeren Gilbert Lewis.

Når det gjelder dette med radioaktivitet, så er det selvsagt litt andre ting som lurer rundt. Radioaktivitet er nemlig en helt spontan prosess i naturen som oppstår i ustabile atomkjerner. De ustabile atomkjernene vil simpelthen henfalle til andre, mer stabile kjerner ved å sende ut diverse partikler og lys. Det som er litt artig med dette, er at for èn enkelt atomkjerne så er det klin umulig å si nøyaktig når kjernen vil begynne å henfalle; alt vi kan gjøre er å beregne sannsynligheten for når det vil skje. Denne sannsynligheten er imidlertid konstant over tid, og gitt en stor mengde slike kjerner kan vi gjøre ganske nøyaktige forutsigelser.

Det er flere forskjellige måter henfallet kan skje på, men vi trenger i grunn ikke å gå inn i tekniske detaljene rundt de forskjellige typene henfall og strålinger. Poenget er likefullt at de ustabile kjernene helt uten bestemt årsak sender ut partikler og forvandler seg inn til andre, mer stabile kjerner, gjerne gjennom en lang rekke med omdanninger fra den ene kjernen til den andre. Prosessen kan også skje ved at en kjerne forvandler seg til en identisk kjerne i en annen energitilstand.
Sist endret av Sky; 7. mai 2012 kl. 01:50.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Du forstod vel utifra "i hastighet mot eller med lyskilden og dets implikasjoner." at han mente uansett hvilket referansesystem du måler det i?
Lysets hastighet i vakuum er c (~300000 km/s), men uansett om du kjører en bil i 0,9 av c med frontlyktene på mot en vegg. Så vil lyset treffe veggen i 300 000 km/s. Ikke i 0,9 c + c.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at lyshastigheten i vakuum er den samme uavhengig av hvilket referansesystem man ser det fra. Det jeg sikter til er at hastigheten kan bli redusert når lyset passerer gjennom visse materialer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brytningsindeks
Sist endret av Wannabe Provo; 7. mai 2012 kl. 01:48.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er vanskelig å motbevise Guds eksistens, men det betyr ikke att han er videnskapelig bevist!
Vis hele sitatet...
Idiot! Jeg har da aldri sagt at alt som ikke er motbevist er vitenskapelig bevist. Jeg sier at noe som er bevist kalles vitenskapelig bevist. Noe som høres veldig fortrolig ut, meni praksis bare betyr at ikke er motbevist!

Og at dette uttrykket fort kan bli misforstått.. Feks, rynkekrem med vitenskapelig bevist effekt. Dette høres troverdig ut, men betyr bare at ingen ennå har motbevist effekten.
Happy Buddha
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Jeg er klar over at lyshastigheten i vakuum er den samme uavhengig av hvilket referansesystem man ser det fra. Det jeg sikter til er at hastigheten kan bli redusert når lyset passerer gjennom visse materialer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brytningsindeks
Vis hele sitatet...
Greit nok at du sikter til det, men jeg bare påpekte at den som opprettet innlegget siktet til noe annet.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Idiot!
Vis hele sitatet...
Slutt med dette. Du kan argumentere for deg, du trenger ikke ty til personangrep.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Jeg har da aldri sagt at alt som ikke er motbevist er vitenskapelig bevist. Jeg sier at noe som er bevist kalles vitenskapelig bevist. Noe som høres veldig fortrolig ut, meni praksis bare betyr at ikke er motbevist!
Vis hele sitatet...
Du har, forøvrig, sagt at alt som er vitenskapelig bevist, bare ikke er motbevist - noe som er feil.
Det er korrekt at det ikke er motbevist, men det alene gjør ikke noe vitenskapelig bevist. Om dette var det eneste nødvendige kriteriet, ville dette medført at alt som ikke er motbevist var vitenskapelig bevist. Som er feil.
Noe du burde forstå om du leser Ignifers innlegg.

Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
At når noe er "vitenskapelig bevist", så betyr det bare at det ennå ikke har blitt motbevist.
Noe som sier meg at Vitenskapelig bevist egentlig ikke betyr en dritt...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Zepur; 7. mai 2012 kl. 03:15.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Jeg er klar over at lyshastigheten i vakuum er den samme uavhengig av hvilket referansesystem man ser det fra. Det jeg sikter til er at hastigheten kan bli redusert når lyset passerer gjennom visse materialer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Brytningsindeks
Vis hele sitatet...
Ser det står på profilen din at du har lest alle innlegg av Provo siden 2010, men du fikk tydeligvis ikke med deg dette innlegget fra juni 2010:
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette kan man faktisk bevise med deduktiv logikk.
  1. Et fotons hastighet i vakuum er c.
  2. Mellom partiklene et foton kan kollidere med må det nødvendigvis være et fravær av partikler, og altså et vakuum.
  3. Det betyr at fotonets hastighet mellom partiklene det kolliderer med er c.
Det betyr også at den lavere lyshastigheten man snakker om avhenger av partikkeltettheten i materialet og gjennomsnittstiden et elektron kan befinne seg i en ustabil eksitert tilstand før det spretter tilbake og frigjør et nytt foton. Sistnevnte avhenger blant annet av temperatur. I en Bose-Einstein-kodensasjon har man både en enorm partikkeltetthet og voldsomt lave temperaturer, og man kan dermed bremse lyset ned til ekstremt lave hastigheter gjennom et slikt materiale.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde tatt turen til den engelske Wikipedia-artikkelen om lysets hastighet (norsk Wikipedia er fullstendig ubrukelig) ville du også sett en god forklaring:

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light#In_a_medium
In exotic materials like Bose-Einstein condensates near absolute zero, the effective speed of light may be only a few meters per second. However, this represents absorption and re-radiation delay between atoms, as does all slower-than-c speeds in material substances. [...] However, the popular description of light being "stopped" in these experiments refers only to light being stored in the excited states of atoms, then re-emitted at an arbitrarily later time, as stimulated by a second laser pulse. During the time it had "stopped," it had ceased to be light. This type of behaviour is generally microscopically true of all transparent media which "slow" the speed of light.
Vis hele sitatet...
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Idiot! Jeg har da aldri sagt at alt som ikke er motbevist er vitenskapelig bevist.
Vis hele sitatet...
Da bør du begynne å formulere deg litt tydeligere. Dessuten kan du holde deg for god til å kalle folk idiot når de påpeker feil i argumentasjonen din.

Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Jeg sier at noe som er bevist kalles vitenskapelig bevist. Noe som høres veldig fortrolig ut, meni praksis bare betyr at ikke er motbevist!
Vis hele sitatet...
Du fikk tydeligvis ikke med deg det slashdot skrev i sitt tidligere innlegg, så jeg tar meg friheten til å repetere det: "Vitenskapelig bevist" er ikke et uttrykk folk i hvite frakker med mastergrader bruker. Det er (som sagt) en konstruksjon fra dagligtalen, popularisert gjennom media av inkompetente journalister.

Tyngdekraft kan ikke "bevises", kun motbevises. Hvis du slipper en stein og den faller oppover - ja, da har du motbevist generell relativitetsteori. Det er styrken til vitenskapelige teorier: nemlig at det i prinsippet skal noe svært enkelt til (en stein som faller oppover) for å motbevise en teori. En logisk følge er at den ikke kan bevises, kun sannsynliggjøres: hittil har vi ikke observert en eneste stein falle oppover, ergo vi kan med stor sannsynlighet fastslå at gravitasjon finnes. Men det er ikke et bevis, for du vet aldri om neste stein du slipper vil falle oppover.

Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Og at dette uttrykket fort kan bli misforstått.. Feks, rynkekrem med vitenskapelig bevist effekt. Dette høres troverdig ut, men betyr bare at ingen ennå har motbevist effekten.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er feil. Hvis en rynkekrem har en bevist effekt betyr det at den gir målbart bedre resultater enn å ikke bruke rynkekremen, evt. en placebo. Det samme gjelder medisiner - du tror vel virkelig ikke at paraceten du kjøper i butikken er lovlig å selge fordi ingen har bevist at den ikke virker mot hodepine?
Facinerer meg med tanke på fart. F.eks den tanken på om man hopper i en buss i fart, hvorfor blir man ikke trukket bakover i bussen? - jo fordi man har samme fart som bussen.

Hadde en gammel tråd på nFF om dette ^^
At masse og energi er to sider av samme sak er meg helt ubegripelig. Men uansett hvordan jeg snur å vender på det går det opp i opp.
Når dere sier at det er ingenting utenfor universet, vil det da si INGENTING? Eller ingenting som ingenting på tv ingenting?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Slutt med dette. Du kan argumentere for deg, du trenger ikke ty til personangrep.
Du har, forøvrig, sagt at alt som er vitenskapelig bevist, bare ikke er motbevist - noe som er feil.
Det er korrekt at det ikke er motbevist, men det alene gjør ikke noe vitenskapelig bevist. Om dette var det eneste nødvendige kriteriet, ville dette medført at alt som ikke er motbevist var vitenskapelig bevist. Som er feil.
Noe du burde forstå om du leser Ignifers innlegg.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg skriver på feil måte.. Men det virker mer som om at dere missforstår mitt.. jeg sier ikke at alt som ikke er motbevisst automatisk er vitenskapelig bevist. Jeg sier bare at ting som allerede ER vitenskapelig bevisst, være seg tyngdekraft, varigheten til husmalingen eller blekingsmiddelet i tannkremen, egentlig bare er noe som ikke er motbevist. Men likevell gir utrykken et form for (kanskje ufortjent) troverdighet..
Gjør jeg meg forstått nå ? :S

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, dette er feil. Hvis en rynkekrem har en bevist effekt betyr det at den gir målbart bedre resultater enn å ikke bruke rynkekremen, evt. en placebo. Det samme gjelder medisiner - du tror vel virkelig ikke at paraceten du kjøper i butikken er lovlig å selge fordi ingen har bevist at den ikke virker mot hodepine?
Vis hele sitatet...
Nei, det jeg sier er kanskje en "flåsete" måte å fremstille det på, prøver å synliggjøre hvor lett utrykket har fått status på grunn av bruk i media og reklame, og hvor rett det kan missbrukes. De som utvikler kosmetikk driver helt sikkert som du sier å konstanterer at produktet gir et "målbart bedre resultat".. Men definer hva et "målbart bedre resultat" er.. Det trenger ikke å være vesentlig. Det er naivt å tro at noen sitter med en krem som faktisk hindrer deg fra å få rynker når du blir eldre, uten å ta minst 150 tusen forr den.. Så hvordan har de oppnådd de "målbare resultatene", som er vitenskapelig bevist ?.. Og hvor mye bedre er disse resultatene i forhold til antall rynker med krem og og antall rynker uten krem ? (Nå finns det nok parametre som de bruker som ikke jeg never, som feks dypde på rynker, synlighet osv osv)
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Lysets hastighet er ikke den samme uansett hvor du måler den. Det er i vakuum hastigheten er 300000 km/s. Lyshastigheten gjennom gjennomsiktige materialer (f.eks vann) vil være saktere enn i vakuum.
Vis hele sitatet...
Lysets hastighet er konstant, men i et materiale eller en gass så har lyset en lengere vei og reise. Dette gjør at ved måling la. Det virke som lyset forandrer hastighet.
Att kirurger og vitenskaps menn fra sovjet unionen klarte å holde liv i en hund som ikke hadde kontakt mellom kropp og hode. De holdt liv i faenskapet med bare apparater og shit. De planla å bygge en robot som ble manøvrert av hunden. Sære greier.
Takk til Sky for en fin forklaring av hva i all verden lys er! Om du ikke vet det, les det! Det var sabla så lærerikt!
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Att kirurger og vitenskaps menn fra sovjet unionen klarte å holde liv i en hund som ikke hadde kontakt mellom kropp og hode. De holdt liv i faenskapet med bare apparater og shit. De planla å bygge en robot som ble manøvrert av hunden. Sære greier.
Vis hele sitatet...
Kilde? oO
Hørtes spennende ut!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Takk til Sky for en fin forklaring av hva i all verden lys er! Om du ikke vet det, les det! Det var sabla så lærerikt!
Vis hele sitatet...
Vel, jeg fokuserte mest på bølgeegenskapene til lys i forbindelse med dobbelspalteforsøket, og nevnte kort at lys i virkeligheten også er oppstykket som fotoner. Det er nemlig ikke så lett som at lys er en partikkel eller en bølge i absolutt forstand, men utviser både partikkel- og bølgeegenskaper avhengig av hvilke type fenomener vi er interessert i å betrakte. Dette er en av de tingene, forutenom Provos forklaring av fotonets ikke-eksistens sett fra sitt eget perspektiv, jeg synes er snålest i naturvitenskapen.

Et eksempel på den klare bølgeegenskapen til lys er, som nevnt, dobbeltspalteforsøket. Eksempler på der lys må betraktes som bittesmå partikler (fotoner), er blant annet ved comptonspredning og den fotoelektriske effekt. Men som også illustrert ved dobbeltspalteforsøket så stopper ikke moroa bare med lys, men fortsetter med klassiske partikler også; de utviser nemlig bølgeegenskaper. Dette er kjent som den berømte bølge-partikkel dualiteten i fysikken, og det er ikke fullstendig konsensus på hvorfor Naturen utviser slik merkelig oppførsel (selv om det selvsagt er ledende fortolkninger blant fysikere).

Som et tillegg til forrige innlegg kan vi for moro skyld gå litt videre med bølgeegenskapene til vanlige partikler, for eksempel elektronene som ble sendt gjennom nikkelkrystallen. Da beveger vi oss imidlertid inn på dypt vann og langt inn i kvantemekanikkens absurde domene, men det er verdt reisen og passer inn i tråden!

Hvis et individuelt elektron er en form for bølge, som vi så i mitt forrige innlegg, hva i helsike er det da som bølger? Erwin Schrödinger var først ute med en løsning da han foreslo at det var en form for "elektron essens" som ble "smørt" utover når elektronene beveget seg gjennom spaltene, og at det var dette som bølget. Det ble imidlertid fort forstått at dette ikke var mulig fordi en slik bølge ville spre seg utover, hvilket ikke er det vi observerer, for vi finner alltid elektronet komplett i et bittelite punkt med sin fulle ladning og masse. Om Schrödinger hadde rett, burde vi jo observert en bit av et elektron her og der.

I 1927 kom Max Born med det definitive steget inn i et nytt domene av fysikken ved å hevde at bølgen ikke er et elektron som er smørt utover, men heller en sannsynlighetsbølge. Han sa at størrelsen til denne bølgen i ethvert punkt er proporsjonal med sannsynligheten for å finne elektronet der. Ergo er det mest sannsynlig å finne elektronet der sannsynlighetsbølgen er stor, og minst sannsynlig å finne elektronet der bølgen er minst. Der bølgen er null, finner vi overhodet ikke elektronet. Ingen har riktignok observert noen slik sannsynlighetsbølge, og ei heller er det noe som tyder på at det er mulig, så vi må bruke ganske avanserte matematiske likninger utviklet av Schrödinger, Niels Bohr, Paul Dirac, Werner Heisenberg og andre for å finne ut hvordan disse bølgene skal se ut i en gitt situasjon.

Ved å sammenligne teoretiske prediksjoner ved hjelp av disse kompliserte likningene med konkrete eksperimenter har kvantemekanikken gjennom flere tiår presentert å gi prediksjoner som er utrolig presise (faktisk blant de mest presise vi kan gjøre). Videre er det slik at disse sannsynlighetsbølgene strekker seg ut i hele universet, men konvergerer raskt mot null i mange tilfeller. Allikevel er det artig å tenke på at så lenge ikke bølgen er helt null, uansett hvor liten, så er det en infinitesimal liten sannsynlighet for å finne elektronet ute i eksempelvis Andromeda galaksen

Elektronet, som vi klassisk ser på som en bitteliten partikkel som opptar et bittelite punkt i rommet, har med andre ord også en kvalitet som gjør at vi beskriver den som en bølgeliknende sak som strekker seg ut i hele universet. Dette gjelder alle partikler, så som protonet, nøytronet og fotonet. De utviser alle bølgeegenskaper. Faktisk er det også slik at de har en ganske definitiv bølgelengde (ikke overraskende for fotonet, riktignok)! Akk, naturen er virkelig sprøe saker.

Jeg kunne skrevet langt mer og dykket inn i noen fler interessante ting innenfor kvantemekanikken, men fordi det begynner å bli sent og posten blir lang, så avslutter jeg med en konsekvens av kvantemekanikken, nemlig Heisenbergs uskarphetsrelasjon, og to snåle konsekvenser av denne igjen. Relasjonen ble også lansert i 1927 (et gullår for kvantemekanikken) av Werner Heisenberg, og rent kvalitativt sier relasjonen at det er umulig å måle både posisjonen og farten til en partikkel helt presist. Dess mer du vet om posisjonen, dess mindre vet du om farten og vice versa. I klassisk fysikk og det hverdagslige er vi jo vant til at kaffekoppen på bordet mitt har en definitiv posisjon (og eventuelt hastighet ulik null om jeg slenger den avgårde), men egentlig er det altså ikke slik. Dette gjør seg imidlertid mest gjeldende når vi opererer i mikroverdenen, og for alle praktiske formål kan vi se bort i fra en slik uskarphet når vi holder på med makroskopiske gjenstanden. For et elektron derimot, er det ikke slik.

En av konsekvensene er at elektronet, som tradisjonelt ble antatt å ha definitive baner rundt et atom, slettes ikke har det. Heisenbergs uskarphetsrelasjon fører nemlig til at ingen med nøyaktighet kan si hvor elektronet sirkler rundt et hydrogenatom, men at vi kun kan si noe om sannsynligheten for hvor vi vil finne den når vi foretar en måling.

Den andre konsekvensen jeg ville nevne skriver seg fra en litt annen variant av uskarphetsrelasjonen som omhandler energi og tid, og siden jeg skrev om dette i et annet innlegg en gang i tida klipper jeg og sakser det inn her;

Heisenbergs uskarphetsrelasjon sier også at det er en liknende situasjon når det gjelder presisjon i energimålinger av et system og hvor lenge systemet har denne energien. Du kan rett og slett ikke si at en partikkel har en definitiv energi i et definitivt tidspunkt. Jo større presisjon i energimåling, dess lenger tid krever det at systemet har denne energien. Tilsvarende kan ikke et system ha en definitiv energi i et kort tidsrom, så energien til et system kan svinge kraftig mellom forskjellige ekstremer så lenge tidsintervallet er lite nok. Det er dette som forårsaker det Provo snakket om:
Akkurat som du kan låne store summer av banken så lenge du betaler det tilbake fort nok, lar kvantemekanikken en partikkel "låne" energi så lenge energien blir "betalt tilbake" fort nok. På makronivå er på denne måten energiloven oppfylt.

Selv i en helt tom boks vil disse usikkerhetene i energi og bevegelsesmengde eksistere, og de svinger kraftigere jo mindre boksen er og jo mindre tidsintervaller de foregår i. Er energien i disse fluktuasjonene store nok kan det oppsto materie i henhold til E=mc^2. For eksempel kan det ut av ingenting poppe ut et elektron og dens antipartikkel, et positron, til tross for at det var helt tomt rom i utgangspunktet. Disse virtuelle partiklene vil imidlertid annhilere hverandre momentant og på denne måten gi tilbake energien som var "lånt". Slikt foregår hele tiden, men siden fluktuasjonene i snitt kansellerer hverandre er tomt rom tilsynelatende stille og rolig.

Alt dette høres utrolig ut, eller hva? Kanskje nesten for godt til å være sant, men jeg kan forsikre deg om at dette ikke bare er noe gærne fysikere finner på for moro skyld. Kvanteeffekter i vakuum har virkninger vi kan observere, hvis resultatet stemmer nøyaktig med teorien. Et kjent eksempel er Casimir effekten, der vi har to nøytrale metallplater plassert uhyre nærme hverandre i komplett vakuum. Vakuumenergien knyttet til de virtuelle partiklene skaper en svak men observerbar tiltrekkende kraft mellom platene. Hvis hver plate for eksempel har arealet 1m^2 og avstanden mellom dem er 10^-6 meter, blir kraften på hver plate 0,0013N.

Om du ikke synes fysikk er kult, bør du tenke om igjen!
Sist endret av Sky; 8. mai 2012 kl. 00:38.
zub_Zer0:
Noe uheldig formuleringer, men skjønner godt hva du mener. Ettersom man ikke kan bevise hypoteser, kun motbevise, vil store deler av vitenskapen være avhengig av paradigmer. Dagens tankesett og framgangsmåter kan lett være utilstrekkelige for å vise et korrekt bilde av virkeligeten. Dette påvirket jo som nevnt Einstein til å slenge på en konstant i en av ligningenr sine, som egentlig ikke skulle være der, slik at ligningen skulle passe til datidens paradigme. Man kan kun falsifisere og "bekrefte" hypoteser etter paradigmer som allerede eksisterer.
USA budsjett:
NASA budget = $18.724 billion
Military Budget = $1.03 trillion

Om fordelinga her hadde vært 50/50 kunne vi alle flytta ut i rommet når som helst!

Jeg syntes det er fasinerende hvor idiotisk mye resusjer vi bruker på å kjempe mot hverandre, i stedet for å forske på hvordan vi kan få til mest mulig sammen som én enhet.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=967311 (2010 riktignok)
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Kilde? oO
Hørtes spennende ut!
Vis hele sitatet...
Er vel en liten film av dette her http://www.youtube.com/watch?v=Jq06D0xRWmc

Også litt fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Experim...l_of_Organisms
Jeg synes det er flere ting som er interessante. Her er et par:
Alle de forskjellige dimensjonene. Så en film om det en gang som jeg syntes forklarte dimensjonene rimelig godt, men det er jo umulig å forestille oss det med våre tre romdimensjoner.

En del ting med kvantemekanikken er også merkelig, som for eksempel schrødingers katt, at noen ting kan ha to eller flere "statuser" helt til tingen blir observert, og den bestemmer seg for hvilken status den skal være. (sikkert dårlig forklart )

Noe annet som forundrer meg, er hvordan verden kan være uendelig. Eller hvis den ikke er det, hvordan verden kan ha en ende.
Hvordan vil det se ut utenfor verdens ende? Det går jo ikke an at det bare ... jeg vet ikke. Ikke er noen verden? Eller hvis verden er uendelig, hvordan er det mulig at noe ikke har noen ende?
Og hvordan kan det ha sett ut "før" Big Bang? Ja, noen teorier mener at tiden oppstod i Big Bang, men hvis det ikke var noe før "år null", hva kan ha utløst Big Bang? Slik jeg ser det er det ganske vanskelig for en enorm eksplosjon å oppstå uten noe som helst, ikke engang tid.
Det er jo fristende å ty til en Gud for å forklare alt sammen, men den Guden må jo ha oppstått et sted óg? Å forklare alt ved en Gud blir vel bare en måte å legemeliggjøre spørsmålene, mens spørsmålene selv forblir ubesvart.

Og så er det jo psykologiske spørsmål. Hva er jeg? Hvordan tenker jeg? Har jeg en sjel, eller er jeg rett og slett en prosessor som gjør massevis av konklusjoner basert på fakta som kommer inn gjennom sansene, og lurer seg selv til å tro at det er tanker?
Og hva er tanker?
Hva er det som gjør at jeg lurer på hva som gjør at jeg tenker? Blir en uendelig loop:
Hva er det som gjør at jeg lurer på hva det er som gjør at jeg lurer på hva det er som etc.
Hvis jeg skulle fortsette å stille spørsmål ville jeg aldri fått lagt meg i natt, og jeg ville ha gjentatt spørsmål hele tia, så det er vel best jeg slutter nå
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mort96: Høres ut som om YT:'A Universe From Nothing' by Lawrence Krauss, AAI 2009 (65 min) vil være interessant for deg.
Takk jonta, det ser spennende ut. Tror jeg setter av en time etter skolen for å se på den filmen
En ting til jeg syns er ganske sprøtt er at vi ikke ser en brøkdel av hvordan verden EGENTLIG er, med tanke på alle bølgelengdene synelig lys har, atomer, elektroner osv som farter rundt ett eller annet sted, og man vet heller ikke hvordan atomer ser ut i virkeligheten, eller hvor de befinner seg Hvis vi hadde sett alle bølgelengdene hvitt lys sender ut, ville det vært ett hav av alle regnbuens farger utenfor utgangs dørene våres
Synes svarte hull er utrolig fascinerende eksempel:

En vanlig misforståelse med sorte hull er at de suger opp alt rundt seg som et vakuum, men det er ikke helt nøyaktig. Hva som virkelig foregår er at sorte hull er så utrolig tette at det er et punkt av uendelig gravitasjon ved senteret, som kalles en gravitasjons singularitet, og det er det som trekker ting inn, alt fra asteroider til lys selv. Og som flere her sikkert vet, tyngdekraften og tid spiller ikke godt sammen. Så hva skjer med tid når den blir viklet opp med en gravitasjonskraft så ekstrem at selv ikke lyset i seg selv kan slippe ut.

Jo den stopper. Rundt et sort hull er et område kjent som Event Horizon. Det er, for allt og alle det man kan kalle et point of no return for et svart hull. Etter hendelses horisonten er tyngdekraften så kraftig at ingenting noen gang kan unnslippe.
Og på grunn av den utrolige mengden av tyngdekraft, skjer det noe utrolig kult. Forestill deg at astronaut kameraten din er David Bowie. Og la oss si David Bowie kaller deg Gro i forbindelse med denne øvelsen og forteller deg at han svever direkte inn i et sort hull.

Hvis du så på David Bowie fra en trygg avstand, vil du se noe veldig rart når han krysser Event Horizon: David Bowies hastighet ville bli tregere og tregere, og til slutt ville han bare stoppe, og det vil se ut som han bare svevde rundt der for alltid.
Fra ditt perspektiv, ville det faktisk ta ham en uendelig mengde tid til å falle inn i det svarte hullet. David Bowie, i mellomtiden, ville merke det noe annerledes, forutsatt at han ikke hadde blitt revet fra hverandre ennå. Tid ville passere normalt for ham.

Faktisk vis du hadde klart og reise innenfor the point of return og kommet deg ut igjen ville nok verdens rommet ha blitt en betydelig mengde med år eldre en deg selv så det er en idiotsikker måte å reise inn i fremtiden på, bortsett fra at et sort hull kan være så liten som en tennisball, og du vil sikkert bli knust til døden.

Synes også determinisme og tanken på at vi ikke har fri vilje er fascinerende http://no.wikipedia.org/wiki/Determinisme
Sitat av Pence321 Vis innlegg
zub_Zer0:
Noe uheldig formuleringer, men skjønner godt hva du mener. Ettersom man ikke kan bevise hypoteser, kun motbevise, vil store deler av vitenskapen være avhengig av paradigmer. Dagens tankesett og framgangsmåter kan lett være utilstrekkelige for å vise et korrekt bilde av virkeligeten. Dette påvirket jo som nevnt Einstein til å slenge på en konstant i en av ligningenr sine, som egentlig ikke skulle være der, slik at ligningen skulle passe til datidens paradigme. Man kan kun falsifisere og "bekrefte" hypoteser etter paradigmer som allerede eksisterer.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner jo at jeg ikke helt fikk til å presentere det jeg ville si, på den måten jeg ville si det.. Beklager om jeg på noen tidpunkt virket tilbakestående i min kamp for å bli forstått
Uten å ha lest hele tråden kan jeg dumpe det eneste jeg husker fra kjemi på høgskolen:
Dersom du blander en liter sprit og en liter vann får du ikke to liter tilsammen.

Du kan sammenligne dette med å blande en bøtte med stein (alkohol) og en bøtte med sand (vann).
Det blir ikke to bøtter til sammen siden sanden fyller tomrommet mellom steinene. Alkohol har større
atomer enn vann så får samme effekt der. Forskjellen er derimot ikke så stor, tror du får over 1,9liter
tilsammen.
Det sykeste jeg vet om vitenskap, er vell at det vi ser på himmelen om natta er ell-gammelt. på den tiden lyset brukte på og nå oss ifra en stjerne, så kan mye ha skjedd med stjernen. den kan ha dødd ut, og sjangsen for at den er der den ser ut til og være er så og si lik null.

en annen ting, vi kan jo ikke vite hvor stort universet er uansett. Tenk deg at det materiet som er slengt lengst ut, lyset fra det må jo nå oss. jo lenger unna det kommer, jo lengre tid tar det. dette vil jo si at jo lengre unna det kommer, jo saktere ser det ut til og gå?

det siste der er bare en tanke jeg har tenkt selv og har ingenting og backe det opp med. correct me if im wrong (and im sure you will )
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Synes svarte hull er utrolig fascinerende eksempel:

En vanlig misforståelse med sorte hull er at de suger opp alt rundt seg som et vakuum, men det er ikke helt nøyaktig. Hva som virkelig foregår er at sorte hull er så utrolig tette at det er et punkt av uendelig gravitasjon ved senteret, som kalles en gravitasjons singularitet, og det er det som trekker ting inn, alt fra asteroider til lys selv. Og som flere her sikkert vet, tyngdekraften og tid spiller ikke godt sammen. Så hva skjer med tid når den blir viklet opp med en gravitasjonskraft så ekstrem at selv ikke lyset i seg selv kan slippe ut.

Jo den stopper. Rundt et sort hull er et område kjent som Event Horizon. Det er, for allt og alle det man kan kalle et point of no return for et svart hull. Etter hendelses horisonten er tyngdekraften så kraftig at ingenting noen gang kan unnslippe.
Og på grunn av den utrolige mengden av tyngdekraft, skjer det noe utrolig kult. Forestill deg at astronaut kameraten din er David Bowie. Og la oss si David Bowie kaller deg Gro i forbindelse med denne øvelsen og forteller deg at han svever direkte inn i et sort hull.

Hvis du så på David Bowie fra en trygg avstand, vil du se noe veldig rart når han krysser Event Horizon: David Bowies hastighet ville bli tregere og tregere, og til slutt ville han bare stoppe, og det vil se ut som han bare svevde rundt der for alltid.
Fra ditt perspektiv, ville det faktisk ta ham en uendelig mengde tid til å falle inn i det svarte hullet. David Bowie, i mellomtiden, ville merke det noe annerledes, forutsatt at han ikke hadde blitt revet fra hverandre ennå. Tid ville passere normalt for ham.

Faktisk vis du hadde klart og reise innenfor the point of return og kommet deg ut igjen ville nok verdens rommet ha blitt en betydelig mengde med år eldre en deg selv så det er en idiotsikker måte å reise inn i fremtiden på, bortsett fra at et sort hull kan være så liten som en tennisball, og du vil sikkert bli knust til døden.

Synes også determinisme og tanken på at vi ikke har fri vilje er fascinerende http://no.wikipedia.org/wiki/Determinisme
Vis hele sitatet...
Jeg kommer mest sannsynlig til å bli arrestert nå, men let go!

Altså, om jeg har forstått dette riktig, så "stopper" tiden for meg når jeg blir sugd inn i et svart hull?

Dette klarer jeg ikke å forstå. Jeg tenker, cellene mine vil vel ikke bare slutte å eldes(om jeg overlever da vel og merke) selvom jeg er inne i et svart hull? eller er ejg totalt ute å sykler nå? Eller for å snu på det da, hvorfor går det fortere for alle andre, men saktere for meg, pga gravitasjon?

Jeg klarer ikke å forstå dette oppe i hodet mitt....
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg kommer mest sannsynlig til å bli arrestert nå, men let go!

Altså, om jeg har forstått dette riktig, så "stopper" tiden for meg når jeg blir sugd inn i et svart hull?

Dette klarer jeg ikke å forstå. Jeg tenker, cellene mine vil vel ikke bare slutte å eldes(om jeg overlever da vel og merke) selvom jeg er inne i et svart hull? eller er ejg totalt ute å sykler nå? Eller for å snu på det da, hvorfor går det fortere for alle andre, men saktere for meg, pga gravitasjon?

Jeg klarer ikke å forstå dette oppe i hodet mitt....
Vis hele sitatet...
Tenk på det sånn her: For deg så virker alt normalt, du merker ikke at tiden har gått, siden tiden stopper. Men når du kommer ut av hullet igjen, så har det likevel gått x antall år. Er vell noe ala å bli fryst ned, om jeg ikke tar feil?