Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for bruk av kjernekraft i Norge?
Ja 249 66,94%
Nei 72 19,35%
Vet ikke 51 13,71%
Stemmegivere: 372. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  86 22041
Bra om norge fronter denne utviklingen, særlig med tanke på mengden thorium vi har i berget. Blir konseptet godt nok forklart for den miljøbevisste massen, vil nok dette enkelt vinne oppslutning. Tradisjonell kjernekraft vil det aldri bli i norge, så satsingsområdet bør uten tvil være forskning på nye metoder.
Med tanke på bærekraftig utvikling så er jeg ikke for kjærnekraft. Føre-var-prinsippet er noe vi burde tenke mer på når det kommer til energikilder. Det at vi må ta vare på livsfarlig avfall, for så å kvitte oss med det på måter som så langt ikke er ansvarlige og miljøvennlige for Norge eller de rundt oss, gjør at jeg havner på den negative siden. Den dagen det kommer en helt trygg og enkel måte å kvitte seg med atomavfall på kan jeg vurdere et nytt standpunkt.

[COLOR="Red"]Mer sol, vann, vind, jord og bioenergi.[/COLOR]
Sist endret av Teddybe4r; 8. januar 2012 kl. 21:45.
Det er viktig å huske på at når man skal vurdere atomkraft, så må man sammenligne med andre metoder for å skaffe energi på. Alle de andre metodene har klare svakheter. Med dette i tankene er det tre hovedargumenter for atomkraft:
1) Det er miljøvennlig. Det fører for eksempel ikke til utslipp av karbondioksid som mange mener leder til global oppvarming. Det fører heller ikke til at man må ødelegge fin natur slik som for eksempel norske fosser som er blitt lagt i rør.
2) Det er billig, i hvert fall sammenlignet med de ende mer miljøvennlige alternativene som solenergi.
3) Det er trygt, i motsetning til hva alle tror på grunn av skremselspropaganda fra media og andre. Det er svært få ulykker og det går stort sett bra. Tenk bare på hvor ille det var i Japan - og likevel er det knapt noen drepte. Til sammenligning dør det jevnlig mennesker i kullgruver. Det verste eksempelet på atomulykke var ulykken i Tsjerneobyl i et håpløst gammeldags anlegg i gamle Sovjetunionen der kanskje 5000 -10000 mennesker døde. Hvis man sammenligner med hvor mange som døde da en kinesisk demning for vannkraft raste sammen for noen år siden, er det klart at atomkraft selv i de verste tilfellene kommer bra ut.

Blant fagfolk som kan fysikk og kjemi og jobber med atomkraft, er det ingen redsel og utbredt støtte til atomkraft, med god grunn.

Hvis du vil lese mer om ulykken i Japan og all skremselspropagandaen, kan denne artikkelen anbefales, han som skriver er god på å avdekke feil i media knyttet til naturfag:

http://28815.vgb.no/2011/03/16/sp%C3...rkene-i-japan/
Sist endret av jonastheman; 9. januar 2012 kl. 14:29.
Sitat av Detectable Vis innlegg
vi klarte oss helt fint frem til vi fikk ild, hjulet og medisiner og. sÅ hvorfor skal vi gidde Å bruke disse?
Vis hele sitatet...
Fordi vi har behov for ild, hjul og medisiner? hev debatt nivået litt a, please..

Atomkraft har vi alternativer til i Norge. Ser ingen grunn til å gå over til atomkraft her.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg

[COLOR="Red"]Mer sol, vann, vind, jord og bioenergi.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Sol krever masse CO2-utslipp for å produsere paneler, er ineffektivt og svært sesongavhengig ustabilt. Vannkraft er også det, med høyst tvilsomme prognoser for effektiv bruk. Geotermisk energi er vanskelig å få til mange steder og gir kun varme direkte - som elektrisitetskilde er det svært ineffektivt. Bioenergi er også sesongavhengig og delvis problematisk fordi det kan gjøre stor skade på økosystemer.

Alternativene til atomkraft er enn så lenge gass og kullkraft.
Sitat av technot Vis innlegg
Fordi vi har behov for ild, hjul og medisiner? hev debatt nivået litt a, please..

Atomkraft har vi alternativer til i Norge. Ser ingen grunn til å gå over til atomkraft her.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg postet slik jeg gjorde er fordi at å bruke argumenter som at vi har klart oss fint uten så hvorfor gidde forandre på noe er et idiotisk argument. Har man gode argumenter for akkurat hvorfor atomkraft er en dårlig idè kan man komme med de, men å argumentere med at vi har klart oss fint uten og la det bli med det er i bestefall idiotisk.

Det er nå slik at all statistikk viser at kullkraft og oljekraft tilsier at disse to energiformene er begge mer skadelige en atomkraft så jeg vil ikke si vi har klart oss "fint" uten. Vi har kanskje ikke nok atomkraftverk til at vi kan få en god indikator på skadevirkninger, men vi har jo alikevel et par indisier på at dette stemmer.
Problemet med lagring av materialer er jo der, men dette klarer vi nok å løse om det forskes nok.
Sist endret av Detectable; 9. januar 2012 kl. 22:20.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjernekraft er VELDIG dyrt. Pengene vi bruker på å lage et kjernekraft kunne blitt brukt på å forske på fornybar energi, som ville vært en mye bedre investering på lang sikt. Resten av verden bør bygge kjernekraft som bare det dog.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Kjernekraft er VELDIG dyrt. Pengene vi bruker på å lage et kjernekraft kunne blitt brukt på å forske på fornybar energi, som ville vært en mye bedre investering på lang sikt. Resten av verden bør bygge kjernekraft som bare det dog.
Vis hele sitatet...
Kjernekraft er veldig dyrt ja i begynnelsen òg ja - man må hanskes med radioaktivt avfall og masse sikkerhet.

Men: dèt du får igjen i langvarig energikilde som appåtil ikke skader miljøet, er det få om ingen nåværende energikilder som kan konkurrere imot.

En ting til; den gangen når thorium-kjernekraft utvikles godt nok og tas fullt i bruk, da vil vi ha en ren, varig energikilde som er i tillegg mye mindre risky enn dagens type kjernekraft.

[CENTER]Kjernekraft fremad!![/CENTER]
Sist endret av aeon_illuminate; 23. januar 2012 kl. 23:27.
Jeg er en tillhenger av "naturlig" energi siden dette er mest berekraftig. Men jeg skjønner at dette ikke kan funke på steder som ikke har de rette forutsettningene.
Siden jeg er lat og trøtt så har jeg et par spørsmål som jeg ikke har søkt noe svar på. Regner med dere.
Regner ikke med noen presise svar, men jeg regner med at det har blitt gjort noen beregninger.
Hvis 1 kg uran kan produsere like mye energi som 3000 tonn kull, har vi faktisk nok uran til å dekke mengden kull som brukes til energi i dag?
Hvis jeg har skjønt det riktig så er CO2 fangst dyr og energikrevende teknologi.
Min drøm er en billig renseteknologi for kull for å minke CO2, svovel og andre skadelige stoffer til et minimum.
Er dette en god tanke, eller burde jeg heller drømme om thorium, kald fusjon, eller bare enda sikrere atomkraftverk?
Overraskende få som har nevnt terrortrusselen en haug med atomkraftverk hadde introdusert. Kanskje ikke en avgjørende faktor, men definitivt verdt å merke seg. I disse dager er det mye som tyder på at sikkerhet av eventuelle kraftverk må være førsteprioritet.

Og til de av dere som snakker ned om Japans bruk av atomkraftverk, så skal det sies at landet Japan er ekstremt ugunstig for andre former for energiproduksjon, og med et befolkningstall på nærmere 130 millioner mennesker er atomkraftverk en nødvendighet for å kunne opprettholde energikravet i Japan idag. Man må huske at atomkraftverkene i Japan faktisk er sikret mot naturkatastrofer. Iallefall så godt som det lot seg gjøre da de ble bygget. Jeg er temmelig sikker på at det hadde gått mye verre dersom de ikke var sikret. Utrolig synd det som skjedde, men jeg syntes de håndterte situasjonen uhyre bra, og det er trist å se hvordan media blåste opp situasjonen ved å kun fokusere på alt det negative, og nærmest annonsere det verste før noe som helst hadde skjedd. Men akk, det er sånt media gjør.

Angående vannkraft kontra atomkraft:
Er det virkelig ingen som har merket at mer eller mindre hver eneste vinter er det full blest i media om at det er ekstra lite vann i vannmagasinene, så vi kan forvente oss et aldri så "lite" tillegg på strømregninga? Noe av det mest positive jeg kan se for meg at atomkraft kan gi oss er en stabil strømregning
Sist endret av simdal; 24. januar 2012 kl. 00:13.
jeg er mot, vi har masse gass, vind og vann kraft, og vi trenger ikke produsere til andre enn oss selv
Vet ikke om dette er nevnt allerede, men Norge har allerede 2 bittesmå kjernekraftverk som brukes kun til forskning. Jeg er absolutt for kjernekraft, folk trenger bare å bli opplyst.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Vet ikke om dette er nevnt allerede, men Norge har allerede 2 bittesmå kjernekraftverk som brukes kun til forskning. Jeg er absolutt for kjernekraft, folk trenger bare å bli opplyst.
Vis hele sitatet...
Er vel på Kjeller og i Halden, hvis jeg ikke husker feil?
Sitat av Xeon Vis innlegg
Er vel på Kjeller og i Halden, hvis jeg ikke husker feil?
Vis hele sitatet...
Stemmer det!
Sitat av arnekjell Vis innlegg
jeg er mot, vi har masse gass, vind og vann kraft, og vi trenger ikke produsere til andre enn oss selv
Vis hele sitatet...
Ergo: vi skal ikke tenke på noen andre enn oss selv til tross for at vi har muligheten til både å hjelpe klimaet, og samtidig tjene penger.
Sitat av arnekjell Vis innlegg
jeg er mot, vi har masse gass, vind og vann kraft, og vi trenger ikke produsere til andre enn oss selv
Vis hele sitatet...
Av det du nevnte ovenfor så er det vel bare gass vi har masse av. Men per dags dato er ikke dette en spesielt miljøvenlig energikilde.

Vi er faktisk pålagt til å produsere energi til andre enn oss selv på grunn av det europeiske kraftsamarbeidet vi er medlem av. Det vil også si at den strømmen du bruker hjemme nå ikke består av 99% vannkraft, men en blanding av alle slags energikilder som blir benyttet i europa.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nyeste Illustrert Vitenskap (3/2012) har en bra 6siders artikkel om Thorium.

Står bla at thoriumverk bare koster 0.2% av uranverk i drift! Og India har som mål at I 2050 skal thorium dekke 25% av strømbehovet.
Liquid Fluoride Thoirum Reactor på under fem minutter.
jeg er vel som veldig mange "randoms" og tror dette er livsfarlig, men leser jo at det er trygt i gode hender. jeg stiller meg skeptisk frem til jeg har sett et par filmer, og lest litt mere. la oss si at det hadde stått i antarktis, og det hadde gått gærnt. ville ikke dyr,luft osv fått noen negative virkninger? ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kukktryne Vis innlegg
la oss si at det hadde stått i antarktis, og det hadde gått gærnt. ville ikke dyr,luft osv fått noen negative virkninger? ?
Vis hele sitatet...
Jo, men vi har massive negative virkninger av alternativet kolkraft. Kolkraft slepp ut mykje radioaktivt støv, samt vanleg støv som fører til sjukdomer. Det fører i tillegg til CO2-utslepp, som er eit av dei store problema i dag.

Ein godt designa atomreaktor er grunnleggande sett ekstremt trygg, og med mange overvåkingssystem. Uhell av typen Tsjernobyl er svært lite tenkjeleg med moderne reaktorer - og har heller ikkje skjedd. Det er ingen moderne vestlege reaktorer som har hatt utslepp verdt å snakke om.
Er det ikke litt vittig at hvis atomkraftverk var helt normalt, vi nok blitt superskeptiske til olje og kull?
La oss heller ikke glemme at Chernobyl per dags dato er en av verdens mest grønne områder.
Elsker det argumentet.
Litt på siden: Har det blitt forsket noe på den samfunnsøkonomiske gevinsten vi ville fått ved bygging av kjernekraftverk for eksportering av strøm?
Usikker.

Thorium er enda på teoriplanet, skal du ha tilstrekkelig med kraft fra et slikt kraftverk, ender du opp med noe som til forveksling likner et helt vanlig atomkraftverk.
Thorium er ikke "trygt", det er noe tryggere, men det er likevel dødelig og sterkt forurensende dersom et kraftverk skulle ha en ulykke eller et utslipp.

Vi har to _små_ "forskningsreaktorer" i Norge men glem ikke at kraftverket på Kjeller faktisk har hatt ukontrollerte utslipp i Nitelva.....lover jo ikke godt for denne teknologien dersom de samme pottitskallene skal styre 15 fullskala kraftverk til.

Bølgekraftverk og vindkraft synes jeg er bare tull og fanteri, det koster MER energi å fremstille en vindmølle enn den energien den klarer å levere tilbake i løpet av sin levetid. (var i allefall slik for 3-4 år siden).

Jeg skjønner egentlig ikke hva problemet med å BORE et sinnsykt dypt hull i jorda og utnytte jordvarmen, vi borer jo tusenvis av meter ned i jorda på jakt etter ojle, teknologien er der.

Jeg mener ikke jordvarme som vi kjenner i dag (selv om det i seg selv er et veldig bra alternativ for å varme opp enkeltboliger), men kraftverk som bruker varmen i fra mantelen til å drive turbiner, istedenfor varme fra kjernereaktorer.
Hva er problemet med dette? Er det gasstrykk, har man jo dobbelt effekt ved at man kan sette turbiner over som drives av dette, gassen i seg selv kan jo fanges opp og pumpes under havbunnen f.eks.

Enten det, eller så får man snart se å temme noen svarte hull eller noe :P
Sist endret av znapper; 13. februar 2012 kl. 16:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig på hvor stor oppslutningen er for kjernekraft er på forumet. Jeg er frustrert over at dette ikke er noe diskusjonsemne blant norske politikere i dag. Slik jeg oppfatter det, er det å fronte kjernekraft i Norge nesten synonymt med politisk selvmord. Etter Tsjernobyl og nylige Fukushima holder folk for ørene og rister på hodet bare du nevner ordet kjernekraft. Det er i det minste inntrykket jeg har fått av mange. På grunn av disse erfaringene har jeg inntrykk av mindretallet i Norge støtter opp under bruk av kjernekraft her i landet. Så hvordan er situasjonen her?

For å komme de som vil argumentere mot kjernekraft i forkjøpet kan jeg liste noen argumenter for. I beste fall jeg kan overbevise noen som tidligere var mot kjernekraft til i stedet å være for.
- 1kg uran gir like mye energi som 3000 tonn kull. Selv om anslagene kan variere noe, er det rundt der.
- Fisjon gir ingen CO2 utslipp
- Det finnes diverse estimater som sammenligner dødsfall per TWh hos forskjellige energikilder. Angslag sier at kjernekraft har 0,04 dødsfall per TWh, noe som er lavere en både vannkraft, vindkraft og biobrensel. Kull og olje har henholdsvis 161 og 36 dødsfall/TWh. Det vil si at kjernekraft er den tryggeste energiformen som finnes.
- Den nyeste Tsjernobyl-rapporten estimerer at ca. 4000 totalt mistet livet pga. denne ulykken. Bare i 2004 døde det 6000 mennesker i Kinas kullgruver. Vi har også eksempler på vannkraftulykker med ekstremt høye dødstall. F.eks ulykken ved Banqiao hvor det er anslått av over 171 000 mennesker mistet livet.
- Kjernekraft er billig. Omtrent samme pris som kull.

Så her har vi altså en energikilde som er billig, trygg og miljøvennlig mtp. på karbondioksid-utslipp. Jo mer vi forsker på teknologien, jo tryggere blir det også. I Tsjernobyl testet de grenser i tillegg til at de, sett fra dagens ståsted, brukte gammel teknologi. Når vi nå har sett på argumentene for, står det egentlig bare igjen ett eneste virkelig godt argument mot kjernekraft; nemlig radioaktivt avfall.

Men det finnes løsninger på dette. I Texas utvikler de en nye type kjernekraftverk som tar i bruk både fusjon og fisjon. Disse hybridkraftverkene vil danne 20 ganger så lite radioaktivt avfall som vanlige fisjons-reaktorer. I tillegg vil de utvinne enda mer energi per enhet uran. Som tillegg til dette igjen, vil ikke hybridreaktorene basere seg på kjedereaksjoner hvor du må holde igjen og “bremse” opp for å kontrollere reaksjonen. I disse reaktorene må du selv “dytte” reaksjonen fremover, så sjansen for at ting kommer ut av kontroll er, så vidt jeg vet, nesten ikke-eksisterende. Sammenlign det med å dytte en tung handlevogn langs et rett strekke kontra å dytte den utfor en bakke. Det skal mye til for at handlevognen kommer ut av kontroll på rettstrekket.

Slik jeg ser det er det da få argumenter mot kjernekraft som veier opp for alle de positive side. Så hvilken side ender du på? For eller mot? Også et siste budskap til de som er for kjernekraft. Dersom du er for: opplys de rundt deg!

Edit: Pollen ville ikke dukke opp. Ville vært fint om noen kan ordne det
Vis hele sitatet...
Thorium-kjernekraft hadde gått ann. Det gir ikke det samme avfallsproblemet som uran og kan ikke smelte ned, så er så trygt det får blitt. Det radioaktive avfallet av thorium er brutt ned etter 500 år mens uran og plutonium forurenser kloden mer eller mindre permanent, og man har ikke teknologien for å løse problemet med avfallet. Men thorium kan faktisk brukes til å brenne det opp.

Teknologien til thorium-kraftverk finnes alt, india har masser av thorium og har alt bygd kjernekraft med dette, men er visst avhengige av plutonium enda for å starte prosessen. Norge har store mengder thorium.
Hvordan er det med kostnadene til kjernekraftverkene, kontra vannkraft og annen "norsk energi"? Hvis det er billigere å produsere ser ihvertfall jeg på det som et digert pluss.
Hvor stor prosent risiko for uhell du kan ta, er avhengig av hvor negativ følgende av det eventuelle uhellet er.
Jo verre uhellsvirkning jo lavere prosent kan godtas.

Alt menneskeskapt er belemret med risiko. Argumentet "Null risiko - 100% sikkert" vil derfor alltid være å lure seg sjøl.

Å utsette mange kommende generasjoner for at (store deler av) jordkloden blir ubeboelig, er en negativ konsekvens så giga/tera stor, at risikosannsynligheten nødvendigvis må settes til null = null atomkraftverk må tillates bygd.

Sto nettopp i avisen at store deler av landet fremdeles har altfor mye radioaktivitet i sauene når de kommer fra beite.
Av samme grunn bør du unngå å spise ville bær.

Sto også at strålingen inne i et thoriumverk er nøyaktig den samme som i et uranverk.

Vi kan med sikkerhet si at kostnadene med:
- Three Miles Island
- Tschernobyl
- Fukushima
er astronomiske når de økonomiske virkningene av uhellene kalkuleres inn i levert strøm.

Forsikringspremien for tilsvarende uhell må innkalkuleres i prisen på strømmen. Har bare den haken at du finner ikke noen forsikringsselskaper som er villig til å tegne en slik polise. Premiene ville i alle fall helt sikkert ha blitt så høye at de alene priset strømmen ut av markedet.

I praksis vil strømmen bli solgt til priser uten denne nødvendige risikopremien. På sett og vis en parallell til at økologisk skade holdes utenfor transportkostnadene. Det er derfor det "lønner seg" å sende fisk til Kina for frysepakking og deretter tilbake til Norge. Og at flyselskapene kan tilby latterlig lave priser.

Gjett om kommende generasjoner vil bli overlykkelige over alle utgifter og all elendighet de nålevende skyver over på de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Å utsette mange kommende generasjoner for at (store deler av) jordkloden blir ubeboelig, er en negativ konsekvens så giga/tera stor, at risikosannsynligheten nødvendigvis må settes til null = null atomkraftverk må tillates bygd.
Vis hele sitatet...
Vi har mange kjernekraftverk i drift. Det har gått alvorlig galt en gang, og der er det eit område på snaut tusen kvadratkilometer - eller 0.0067 promille av jordas landoverflate - som er ubeboelig.

Moderne vestlige atomkraftverk har ekstremt mykje mindre sjans for å kunne bli overoppvarma på samme måte som tsjernobyl, ved å legge inn fysisk feedback i systemet som vil fange prosessen før den går for langt.

Så summa summarum så kan vi tåle et par ulykker til av Tsjernobyl-format utan at det vil få dei heilt store konsekvensane anna enn lokalt. Viare er reaktordesign så forskjellige at ei slik ulukke er lite truleg.

Når det gjeld Fukushima så er det også dårleg design, og kunne vore unngått med skikkelig planlegging. I tillegg er det jo ønskelig å plassere atomreaktorer i områder med lite platebevegelser, så Japan er kanskje ikkje rett land for det...
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Sto også at strålingen inne i et thoriumverk er nøyaktig den samme som i et uranverk.
Vis hele sitatet...
Ja, men du konverterer større del av drivstoffet til lavradioaktivt avfall. Og grunnen til at avfallet er farlig er jo fordi det fortsatt inneholder fordømt store mengder energi.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Forsikringspremien for tilsvarende uhell må innkalkuleres i prisen på strømmen. Har bare den haken at du finner ikke noen forsikringsselskaper som er villig til å tegne en slik polise. Premiene ville i alle fall helt sikkert ha blitt så høye at de alene priset strømmen ut av markedet.
Vis hele sitatet...
Det har blitt dekt over skattesetelen. Eg ser ikkje det heilt store problemet med at ein dekker kostnadane ved slikt over skatteseddelen; elektrisitet er eit felles gode samfunnet er avhengige av.

Staten bør til gjengjeld for å dekke slikt kreve inspeksjoner og oppfølging, og det er ein av dei tinga som svikta i Fukushima.

Sitat av znapper Vis innlegg
Bølgekraftverk og vindkraft synes jeg er bare tull og fanteri, det koster MER energi å fremstille en vindmølle enn den energien den klarer å levere tilbake i løpet av sin levetid. (var i allefall slik for 3-4 år siden).
Vis hele sitatet...
Pissprat. På ein Vesta V90 turbin er 6.8 måneder snittproduksjon nok til å ta inn igjen energien som gikk med i produksjonen. Nokre V80 2MW-turbiner på Horns Rev i Danmark tok inn igjen energien på 3 månader.kilde

For vind tviler eg på at det nokonsinne har vore slik at energibudsjettet har gått permanent i minus. For bølgekraft er det vel såpass mykje preg av forsøk at det er meir truleg at du har rett, men sjølv der tviler eg litt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
"""Forsikringspremien for tilsvarende uhell må innkalkuleres i prisen på strømmen. Har bare den haken at du finner ikke noen forsikringsselskaper som er villig til å tegne en slik polise. Premiene ville i alle fall helt sikkert ha blitt så høye at de alene priset strømmen ut av markedet"""

Det har blitt dekt over skattesetelen. Eg ser ikkje det heilt store problemet med at ein dekker kostnadane ved slikt over skatteseddelen; elektrisitet er eit felles gode samfunnet er avhengige av.

Staten bør til gjengjeld for å dekke slikt kreve inspeksjoner og oppfølging, og det er ein av dei tinga som svikta i Fukushima.
Vis hele sitatet...
Det er i alla fulla fall et problem når ett produksjonsalternativ kan velte en vesentlig del av de økologiske kostnadene over på skattyterne mens andre må dekke alt sjøl. Konkurransevridning er bare rent unntaksvis OK.

Den dagen du kan skadeforsikre atomkraftverk uten risikotak og vi vet premien, kan den reelle prisen på atom-el kalkuleres.

Todeler du el-produksjonen på hhvis økostrøm og fystrøm, holder jeg fast på at atomkraft hører heime i siste kategori.
Sist endret av timerbeltkiller; 22. februar 2012 kl. 14:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Det er i alla fulla fall et problem når ett produksjonsalternativ kan velte en vesentlig del av de økologiske kostnadene over på skattyterne mens andre må dekke alt sjøl. Konkurransevridning er bare rent unntaksvis OK.
Vis hele sitatet...
Det er tilfelle med veldig mykje av kraftproduksjonen. Eller rettare sagt -all. Kolkraft? CO2 er samfunnet sitt problem, og forurenser betaler i liten grad for utsleppet. Støv og radioaktive utslepp frå kolkraft? Samfunnet sitt problem. Følgedødsfall i gruvedrifta? Samfunnet betaler stortsett helsekostnadane. Vasskraft? Samfunnet betaler i form av ødelagte naturområder.

Kolkraft tek langt fleire liv enn atomkraft, og slepp ut meir radioaktiv forurensing. http://www.tu.no/iphone/article283874.ece

Skilnaden er at dei eksternaliserte kostnadane ved fossile drivstoff er ikkje dramatiske (med unntak av gruveulukker), men drep sakte og stille. Kjernekraft er det motsette - sjeldent men dramatisk.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Den dagen du kan skadeforsikre atomkraftverk uten risikotak og vi vet premien, kan den reelle prisen på atom-el kalkuleres.
Vis hele sitatet...
Det finst garantert mange estimat på t.d. Three Mile Island-ulukka, som vil gjere deg i stand til å berekne kostnaden. Wikipedia oppgir 1 milliard amerikanske dollar. Om vi tar utgangspunkt i 802TWh, som er årlig produksjon p.t. vil 1 milliard dollar over ett enkelt års straumproduksjon vil det gi ein prisauke på 0.124 cent per kWh. Men så skjer jo ikkje Three Mile Island-ulukker kvart år. Dei skjer ikkje kvart tiande år ein gong. Det har skjedd ein gang på 50 år i USA. Så kostnaden blir ikkje så stor - ikkje ein gong om du ganger kostnaden for Three Mile Island med hundre.

Til samanlikning så er eit estimat på kostnaden med kol 4.7cent per kWh. No er ikkje nødvendigvis den kilda der ekstremt god, men den er ikkje mange størrelsesordener på bærtur vil eg tru.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Todeler du el-produksjonen på hhvis økostrøm og fystrøm, holder jeg fast på at atomkraft hører heime i siste kategori.
Vis hele sitatet...
Verda er ikkje svart-kvit. Atomkraft er einaste kortsiktig tilgjengelige for å erstatte kolkraft, og da er eit betre spørsmål om det er betre eller verre enn kolkraft.
Sist endret av vidarlo; 22. februar 2012 kl. 14:34.
Sitat av slashdot Vis innlegg
.................
Vis hele sitatet...
1.
Enig i at atomkraft versus kullkraft er et valg mellom pest og kolera.
Mitt poeng er at begge deler må vekk og erstattes av fornybar energi.

2.
Det tar antakelig lengre tid fra planlegging til ferdig anlegg å bygge atomkraftverk enn giga solkraftverk av den typen Spania bygger nå og som er planlagt i Sahara. Det samme gjelder både mega og giga vindkraftverk.

Sol- og vindkraft har forlatt teoristadiet og blir faktisk bygget.
Dette i motsetning til Thorium-verk som i teorien skal avløse Uranverk både fordi det fins relativt lite uran igjen i verden og fordi det er mindre faenskap som følger med Th.

"Atomkraft er einaste kortsiktig tilgjengelige for å erstatte kolkraft" er derfor direkte misvisende.

3.
Med 3-miles valgte du nå den billigste av de 3 ulykkene vi kjenner til.
Norge har fått null erstatning for sauene og reinsdyra vi fremdeles nedforer hver høst. Eller for at ville bær og sopp ikke bør plukkes i store områder. Eller de ekstra krefttilfellene med eller uten dødelig utgang vi har fått. Og hva er kostnadene for landområder som blir ubeboelige og udyrkbare noen tusen år fram i tid?

Mitt poeng er forøvrig at eneste sikre prisfastsettelsen på risikoen bygging, drift og avvikling av atomverk medfører, er premien for en skadeforsikring uten erstatningstak. Når ingen selskaper er villig til å tegne en forsikring, viser det at denne prisen nærmer seg uendelig.
Mener du i Norge eller? Er ihvertfall helt imot i Norge, alt for masse potensiell vannkraft at det er nødvendig
Sitat av datagutten Vis innlegg
Synes ikke det er noen god ide med kjernekraft så lenge det produseres farlig avfall som må oppbevares i praksis evig.
Har lest noe om at man ser på måter for å utnytte energien i avfallet, og det som blir igjen da er i omtrent ufarlig.
Hvis man får til det blir det mye greiere.
Det må også være strenge krav til sikkerhet på atomkraftverkene, virker skremmende at gamle atomkraftverk med utdaterte sikkerhetssystemet fortsatt er i drift.
Vis hele sitatet...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det finnes 441 reaktorer (i September 2010) og vi har hatt to ulykker. Den ene skyldtes som du sa pressing av grenser og den andre skyldtes et jordskjelv. Vi har ikke mye ekstremtvær i Norge, og hvis et atomkreftverk sprenges i Sverige så er vi like mye rammet som om det skulle skjedd det samme i Norge. I tillegg så har vi store mengder thorium i Norge (vi er det landet som har 4. mest thorium), som har mindre tid før det blir mindre radioaktivt, samtidig som det er tryggere.
Vis hele sitatet...
Nå finnes ikke thoriumskraftverk enda, men når de første thoriumskraftverkene kommer vil det være helt harmløst å ha kjernekraftverk.

Protonstrålen som holder igang reaktoren vil være kontrollerbar, og uten protoner til tilføyes beholderen med flytende bly inne i reaktoren. vil ikke det genereres noen nye nøytroner, og heller ikke generere varme. Avfallet som kommer fra et thoriumskraftverk vil heller ikke være på langt nær like farlig som dagens urankraftverk produserer. Halveringstiden på avfallet fra thor.kraftverk er på omtrent 26 år - i motsetning til 25 000 år.

sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Er for atomkraft. Et av problemene med de tradisjonelle kraftverkene er uran reservene, dagens kjente uran reserver er nok for et århundre produksjon. I dag produserer atomkraftverkene rundt 6% av verdens energi, og rundt 13-14% av verdens strøm. Det gjør jo ikke det til en særlig bærekraftig løsning om man ikke finner metoder på å utvinne energien bedre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
1.
Enig i at atomkraft versus kullkraft er et valg mellom pest og kolera.
Mitt poeng er at begge deler må vekk og erstattes av fornybar energi.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi har ikkje teknologi som kan erstatte fossile brenstoff med fornybar energi over natta. Dessuten er atomkraft vesentleg mindre skadeleg enn fossile brennstoff samla vil eg påstå.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Det tar antakelig lengre tid fra planlegging til ferdig anlegg å bygge atomkraftverk enn giga solkraftverk av den typen Spania bygger nå og som er planlagt i Sahara. Det samme gjelder både mega og giga vindkraftverk.
Vis hele sitatet...
Jepp, men eit atomkraftverk kan levere ekstremt mykje, og det har veldig høg leveringssikkerhet. Solkraft vil som kjent ha visse problemer på nattestid. Difor har vi bruk for fleire typer forsyning.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
"Atomkraft er einaste kortsiktig tilgjengelige for å erstatte kolkraft" er derfor direkte misvisende.
Vis hele sitatet...
Nja. Eit kolkraftverk kan fint ha energiutputt på 1GW. Har du 8MW-turbiner, så treng du 125 av dei - gitt at det er konstant vind...
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Med 3-miles valgte du nå den billigste av de 3 ulykkene vi kjenner til.
Vis hele sitatet...
Eg valde den som var lettast å finne eit godt tal på, for å illustrere at samanlikna med elektrisiteten (800TWh i året i USA), så er det ekstremt lite per kilowatttime som går med til opprydning.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Norge har fått null erstatning for sauene og reinsdyra vi fremdeles nedforer hver høst. Eller for at ville bær og sopp ikke bør plukkes i store områder. Eller de ekstra krefttilfellene med eller uten dødelig utgang vi har fått.
Vis hele sitatet...
Kva med alle dei tonna mat vi går glipp av på grunn av sur nedbør? Kva med alle dei med luftvegsplager som får det forverra av støvutslepp frå kolkraft? Hugs at kolkraftverk slepp ut relativt mykje radioaktive partikler. Ja, begge deler har konsekvenser, men kolkraft har ikkje akutte konsekvenser slik som atomkraft har om det går galt. Det har derimot garantert alvorlege langsiktige konsekvenser.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Mitt poeng er forøvrig at eneste sikre prisfastsettelsen på risikoen bygging, drift og avvikling av atomverk medfører, er premien for en skadeforsikring uten erstatningstak.
Vis hele sitatet...
Og det har eg argumentert for at det ikkje er. Ein av grunnane til at ingen tilbyr slike forsikringer er vel gjerne at atomkraft har vore så tett samanknytt med staten historisk sett at det ikkje har vore behov for det.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Når ingen selskaper er villig til å tegne en forsikring, viser det at denne prisen nærmer seg uendelig.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at ingen er villjuge til det? Har du ringt Lloyds of London og sjekka?
Sitat av slashdot Vis innlegg
.................
Vis hele sitatet...
1.
Enig i at atomkraft versus kullkraft er et valg mellom pest og kolera.
Mitt poeng er at begge deler må vekk og erstattes av fornybar energi.

2.
Det tar antakelig lengre tid fra planlegging til ferdig anlegg å bygge atomkraftverk enn giga solkraftverk av den typen Spania bygger nå og som er planlagt i Sahara. Det samme gjelder både mega og giga vindkraftverk.

Sol- og vindkraft har forlatt teoristadiet og blir faktisk bygget.
Dette i motsetning til Thorium-verk som i teorien skal avløse Uranverk både fordi det fins relativt lite uran igjen i verden og fordi det er mindre faenskap som følger med Th.

"Atomkraft er einaste kortsiktig tilgjengelige for å erstatte kolkraft" er derfor direkte misvisende.

3.
Med 3-miles valgte du nå den billigste av de 3 ulykkene vi kjenner til.
Norge har fått null erstatning for sauene og reinsdyra vi fremdeles nedforer hver høst. Eller for at ville bær og sopp ikke bør plukkes i store områder. Eller de ekstra krefttilfellene med eller uten dødelig utgang vi har fått. Og hva er kostnadene for landområder som blir ubeboelige og udyrkbare noen tusen år fram i tid?

Mitt poeng er forøvrig at eneste sikre prisfastsettelsen på risikoen bygging, drift og avvikling av atomverk medfører, er premien for en skadeforsikring uten erstatningstak. Når ingen selskaper er villig til å tegne en forsikring, viser det at denne prisen nærmer seg uendelig.
RE """Problemet er at vi har ikkje teknologi som kan erstatte fossile brenstoff med fornybar energi over natta. Dessuten er atomkraft vesentleg mindre skadeleg enn fossile brennstoff samla vil eg påstå."""
============================================================ ===========
Problemet er ikke av teknisk-praktisk natur. Det mangler helt enkelt politisk vilje til i en relativ kort periode å subsidiere fornybar kraft og avgiftsbelegge fy-strøm slik at fornybar el blir den billigste på markedet. Da sørger privatkapitalismen for fart i omstillingen. Teknologien er alt på plass.

Problemet er videre at næringsliv, politikere og folkeflertallet ikke forstår hvor stor økologisk fare biologien på kloden befinner seg i og tror tidsrommet de har til disposjon for å stoppe hurtigtoget mot stupet før det bærer utfor, er vesentlig lengre enn det er.

BTW
Dersom du vil bytte ut kull med atomer, støter du på 3 vanskeligheter:
- Tiden de tar å planlegge og bygge atomverk
- Ikke nok uran i verden til å erstatte all kullkraft
- Mer Thorium - Men her mangler det mye på at alt er klart til å sette i gang og planlegge bygging.
Sist endret av timerbeltkiller; 22. februar 2012 kl. 20:40.