Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 12451
Narkotika knyttes til høy IQ

Hva mener folket? Personlig tror jeg gjerne at dette stemmer til en viss grad.
Sist endret av orbor; 22. november 2011 kl. 01:19.
Ikke overraskende. På NRK's IQ test-resultater kom det også frem at avholdsfolk var de dummeste.. Idioter holder seg til det de har blitt lært opp til kan man vel konkludere med
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Idioter holder seg til det de har blitt lært opp til kan man vel konkludere med
Vis hele sitatet...
Hvor nedlatende går det an å bli?
Idioter:
Raske til å konkludere og dømme, og videre offer for dunning-kruger effekten
Smartinger:
åpen og tolererende, konkluderer ikke før de føler de har alle fakta på bordet. Og endrer gjerne konklusjon dersom nye fakta/argumenter dukker opp. Videre er jo nyskerrighet et tegn på intelligens ?

Har jeg litt rett med dette? Bare kjapt tankesurr..
Sauer følger ofte flokken.

Siden narkotika er ulovlig, vil man få beskjed tidlig at man ikke skal prøve det.
Mer intelligente mennesker vil gjerne teste ut selv, få egen erfaring. Skal ikke melde noe om at jeg er smartere enn noen og derfor er jeg mer åpen ang narkotika. Men jeg har selv funnet ut at alt er ikke som man ble fortalt, folk er forskjellige.

Alt er som regel individuelt uannsett.
La mennesker lage sin egen mening. Ihvertfall hvis propagandaen renner ut av alle autoritets personer man kjenner.
Folk overalt som hater rusmiddler fordi det er rusmiddler. Mens samme ignoramusen hyler nedpå alkohol blandet med kaffe mens de sitter å røyker.
Mens jeg prøver å forklare at koffein, nikotin og alkohol er mye verre for deg i lengden enn cannabis.

Jeg likte det Willy Pedersen sa ang. kjedsomhet, tror det var selveste spikern på hodet i dette diskusjonen.
Men jeg satt også pris på det GrønnUgle sa: "konkluderer ikke før de føler de har alle fakta på bordet".
Smartere mennesker følger ikke flokken uten å være sikker på at det er det rette å gjøre.

Tror mange kunne hatt godt av å tenke selv, og å tenke før man prater.
Okei.

Jeg har tatt 2 IQ tester nå på internett.
Har aldri tatt en slik test før, ikke som jeg husker ihverfall.

Fikk 120 på den først, 124 på den andre.
Regnes som høyt ifølge statistikken.

Uansett, det GrønnUgle sa om hva som definerer en klok person passer meg midt i blinken.

Ikke main-stream (VELDIG overfladisk, men jeg holder meg til hva jeg syns/tror).
Påstander er påstander til fakta er på bordet.
Røyker hasj fordi jeg mener livet skal nytes, ikke jobb>knulle kona>spise>sove, repeat (Typisk A4).

Så at høy IQ kan knyttes til Narkotika høres veldig logisk ut, passet hverfall for meg.
Sist endret av Edited; 22. november 2011 kl. 04:00.
Vel, jeg kan jo bruke meg selv som et eksempel på denne forskingen. Ser ikke på meg selv som spesielt smart, men testet meg på en sånn mensatest en gang for morro og scoret 127. Omtrent på den tiden jeg tok testen hadde jeg heftige fordommer mot ecstasy fordi jeg hadde null kunnskap om stoffet og trodde det var noe speedgreier som man blei helt gal i huet av. For noen uker siden etter å ha sjekket opp stoffet ganske nøye droppet jeg mdma for første gang og hadde "the night of my life".

Så for å sammenligne med forskningen, relativt høy IQ --> studerte stoffet, istedet for å utelukke totalt pga fordommer --> tidenes opplevelse og fremdeles samme IQ

Høres ut som jeg sier "hvis du er smart så prøver du narkotika!" men jeg tror de fleste tar poenget
Sitat av norseToon Vis innlegg
relativt høy IQ --> studerte stoffet, istedet for å utelukke totalt pga fordommer --> tidenes opplevelse og fremdeles samme IQ
Vis hele sitatet...
Godt sagt.
Jeg også syns xtc virket helt forferdelig før.
Men har begynt å lese meg grundig opp på MDMA og vurderer nå å utforske.
Tviler på det skjer idag eller neste uke. Men engang kanskje.
Sist endret av Navnl0s; 22. november 2011 kl. 05:03.
Jeg må si at dette resultatet ikke overasker meg. Jeg har ikke tatt IQ-tester, men jeg er utvilsomt en av de smarteste i min klasse og vennekrets.

Mitt forhold til narkotika er forandret etter at jeg begynte å lese om de forskjellige substansene, og jeg er nå mye mer liberal i mitt forhold til narkotiske stoffer enn mine venner (kanskje pga. nFF)

For å ta et eksempel: Her en dag snakket en bekjent om at hvis hun hadde venner som prøvde hasj en gang, ville hun kaste dem ut av vennekretsen, og aldri ta kontakt med dem igjen.

Jeg spurte hvorfor hun var så negativ, om det var fordi det var ulovelig, og om hun videre hadde akseptert det om det var legalisert.

Til svar fikk jeg en haug med propaganda. Noe med rot i virkeligheten, og noe som bare var kødd. Jeg gav opp videre diskusjon...

Konklusjon: Lavere IQ = Lettere å bli ledet bak lyset. Så var kritisk til kilder, og ikke stol på det alle sier.


/Blade out
Tar den forskningen der med en klype salt. Vil tro at hvis dem hadde inkludert alle narkomaner osv ville den vært nokså annerledes. 8000 er jo ingenting når du ser det på en større skala.

Å si at dem som har prøvd/bruker narkotika har større IQ enn dem som ikke har prøvd det blir relativt patetisk i mine øyne. Du finner intelligente personer i alle miljøer/samfunn.

Neste blir vel at dem som spiser på burger king har større IQ enn dem som spiser på Mcdonalds, basert på en forskning av -2500- nordmenn.

Interessant å se at flere her bruker seg selv som eksempel. La oss forske på alle som har prøvd stoff på Harvard kontra alle uteliggere i Guatemala og se om det bare er intelligente personer som har prøvd narkotika. Er selvsagt mange intelligente personer som har prøvd/bruker det, men det her blir bare teit.

Røyker selv, så jeg må være smart.
Sist endret av Khallifa; 22. november 2011 kl. 08:22.
Synes det er morsomt hvordan alle her plutselig bastant påstår at de er den smarteste i vennegjengen og har IQ over snittet. Du er ikke et geni bare fordi du liker å røyke hasj, rakke ned på A4-folk og kalle alle andre sauer.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Artig aa see at dere prover aa 'skryte' narkotika opp i skyene. Narkotika er og forblir for tapere
Vis hele sitatet...
"Narkotika (latinsk flertall av narkotikum) er et begrep som i dagligtale blir brukt om en rekke rusmidler; i praksis de fleste andre enn alkohol, tobakk og kaffe. Begrepet er fra et farmakologisk synspunkt meget upresist, da narkotika opprinnelig betyr stoffer som virker søvndyssende."

http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotika_(rusmiddel)

Du får stikke å drikke litt "ikke narkotisk alkohol" du da, siden du er en vinner som følger samfunnets normer og regler ukritisk.....?
Eller røyke litt ikke-narkotisk-nikotin...

Det er nok ingen direkte link mellom narkotika og IQ, men det er mange med høy IQ som i større grad våger å ta avstand fra lungekreften og løsemiddeldrikking -kulturen som blir sett på som helt akseptabelt...

Noen av de vil også finne ut at samfunnet har spredd propaganda om visse stoff for å holde deg unna. Når disse menneskene oppdager at angitt stoff ikke er så farlig som vi har blitt lært, hva da?
Vi oppdager at det som faktisk er lovlig er mye mer farlig en noen av de stoffene som er ulovlige...
Sist endret av Douchebag; 22. november 2011 kl. 09:22.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Artig aa see at dere prover aa 'skryte' narkotika opp i skyene. Narkotika er og forblir for tapere
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg at du har blitt sitert flere ganger allerede.
Men, påstander som den der er og forblir for ignoramuser som deg som ikke engang gidder å sette seg inn i ting. Du min mann er ikke bare en taper, men en uvitende sådan.
Det er ene og alene sånne som deg som gjør at vi ikke får framgang i verden. Låst i gamle tradisjoner og idiotiske lover bundet sammen av propaganda av andre idioter som deg som hvertfall var smart nok til å tjene på det. Du derimot sitter alene med meningene dine som ikke engang stemmer.

Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Du er ikke et geni bare fordi du liker å røyke hasj, rakke ned på A4-folk og kalle alle andre sauer.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser nøyere posten min vil du se at jeg presiserer at jeg vil ikke kalle meg smartere, men at jeg er mer åpen. Ingen som melder at man er et geni fordi du prøver narkotika. Det blir derimot sagt at du er smartere hvis du ikke følger flokken. Med det menes det at du IKKE hører på alt alle autoriteter sier, men prøver heller ut selv for og få en egen erfaring. Hvis du har prøvd, ikke liker det, gjør deg opp en egen mening skal jeg respektere det. Du trenger heller ikke å prøve, men hvis du utdanner deg nok om emnet og kan argumentere saklig og vesentlig rundt det skal jeg også respektere det.

MEN, hvis du har fått all din info fra skolen, uvitende foreldre, og propaganda sider som www.neitilstoff.org da min venn er du en sau.
Sitat av Edited Vis innlegg
Røyker hasj fordi jeg mener livet skal nytes, ikke jobb>knulle kona>spise>sove, repeat (Typisk A4).
Vis hele sitatet...
Hvis du tror hasj endrer livet ditt fra å være A4 så har du lang vei å gå
Selvsagt tror de som bruker narkotika at dette stemmer. På samme måte som de som er venstrehendt ønsker å tro at de er smartere, brunetter smartere enn blondiner o.l. Dette er nok rimelig individuelt, jeg kjenner folk som er dumme som brød som bruker narkotika, og jeg kjenner og *veldig* smarte personer som bruker.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Selvsagt tror de som bruker narkotika at dette stemmer. På samme måte som de som er venstrehendt ønsker å tro at de er smartere, brunetter smartere enn blondiner o.l. Dette er nok rimelig individuelt, jeg kjenner folk som er dumme som brød som bruker narkotika, og jeg kjenner og *veldig* smarte personer som bruker.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at forskningen stemmer i høy grad. Kanskje ikke for de som er på plata, mange av de begynte å bruke pga psykiske problemer, og ikke nødvendigvis høy IQ. Men som jeg sa i den tidligere posten min kom det også fram at jo oftere du drikker, jo smartere er (eller var) du. http://nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3099449.html (er forresten masse annen spennende statistikk på den testen, haha)
Så jeg tror det er er en klar sammenheng med å prøve nye ting, se gjennom propagandaen osv.
Spennende. Jeg kan godt tenke meg at "intelligente" personer er mer åpne for å prøve rusmidler enn "uintelligente" (hermetegn fordi jeg ikke er helt komfortabel med kategoriseringene). Imidlertid liker jeg ikke hvordan artikkelen konkluderer. Å ha prøvet, eller forsåvidt å bruke, rusmidler, er ikke det samme som misbruk. At dette er overraskende fordi tidligere tester har vist at intelligente har "sunnere livsstil" belyser denne dogmatikken.
Skulle vært interessant å se hvorvidt mennesker som begynner med narkotiske stoffer får problemer med det, på bakgrunn av intelligens
Haha. Du poster en thread med en link som viser "Folk som driver med dop er smarte" på freakforum - hva slags respons forventer du? Er jo trampeklappstemning her!
Sist endret av nightLook; 22. november 2011 kl. 14:51.
Ja, skulle også vært interessant å postet den på norsk bondelagsforening eller no sånt

bare for å sammenligne
Har ikke saumfart artikkelen helt, men det kom over som at det å faktisk være åpen for å prøve narkotiske stoffer var knyttet til høy IQ. Personlig har jeg ikke noe problem med å skjønne det, og det blir forklart ganske rimelig i artikkelen. Det virker derimot ikke som om de som nå bruker det som et argument for å røyke hasj/marihuana jevnlig har noe særlig belegg for det.

Sitat av Edited Vis innlegg
Ikke main-stream (VELDIG overfladisk, men jeg holder meg til hva jeg syns/tror).
Påstander er påstander til fakta er på bordet.
Røyker hasj fordi jeg mener livet skal nytes, ikke jobb>knulle kona>spise>sove, repeat (Typisk A4).

Så at høy IQ kan knyttes til Narkotika høres veldig logisk ut, passet hverfall for meg.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som du kun forholder deg til stereotyper, som at alle som jobber heltid og er gift lever helt identiske "samlebånd" liv, blottet for positive inntrykk. Vet ikke noe om livssituasjonen din, men hvordan finansierer du forbruket? Det vanligste vil vel være en jobb, og da likner livet ditt veldig på "Jobb>røyke hasj>spise>sove", om jeg får være like reduksjonistisk som deg.

Kanskje du bør revurdere hele innlegget ditt.
Interessant lesning, selv fikk jeg 138 på NRK sin IQ test i fjord. Alderen min når den testen ble tatt var 16, så var rimelig fornøyd med resultatet, jeg hadde da ikke prøvd noen rus-stoffer.. Vil si at det handler mer om at "de som tar narkotika er generelt smartere". Dette er et dristig utsagn vel og merke. Altså, som GrønnUgle sier, de som er nysgjerrige og villige til å endre tenkemønster basert på det de tidligere er lært, har større sjanse til utvikle høyere intetlegens.
Et godt eksempel fra Tromsø er jo Per Parker.

Det skal ha seg slik at han var en lovende student ved universitetet som var ansett som meget meget smart og ble spådd en lysende framtid.

Før han prøvde narkotika og ble en av de mest kjente "glade gutter" i Tromsø.
Ah, jeg hater at folk hele tiden skal diskutere med å si at man ikke MÅ være smart for å utforske narkotiske stoffer. Det er INGEN som har sagt at man er smart om man bruker stoff! Poenget er at det har blitt gjort en undersøkelse med 8000 personer, som gir et resultat av at folk med høyere IQ ofte kan være mer "utsatt" får å trå over terskelen med å eksprimentere med ulovlige substanser.
Sist endret av pet; 22. november 2011 kl. 16:14.
Tipper dette fikk mange av crackheadsa til å føle seg enda smartere.
Sist endret av henrikxt; 22. november 2011 kl. 16:20.
Det overrasker ikke meg at det ikke overrasker de som tar rusmidler at det er sammenheng mellom høy IQ og rusmidler. Den gjennomsnittlige IQ'en i Norge, om alle oppgav antatt egen IQ, hadde sikkert vært på rundt 125.

Selv synes jeg det er litt overraskende. Man trenger virkelig ikke å ha høy IQ for å ikke være en trangsynt indoktrinert nikkedukke, det handler i langt høyere grad om hva man har lært og hvilken verdier man har ifht det å tilegne seg kunnskap på en nyansert måte.

Om jeg ikke hadde sett studien som viste at jeg tar feil hadde jeg trodd at IQ til de som tok rusmidler lå i begge ender av spektrum. Jeg kan se logikken i at de med høy IQ kanskje er mer opptatt av nettopp kunnskap, og dermed er mer disponert for nyansene, enda høy IQ som nevnt ikke er et premiss for dette. Samtidig har jeg vært lenge nok i rusmiljøer til å sitte igjen med inntrykket av at det er en overvekt av direkte dumme mennesker. Dette kan forøvrig også forklares med at IQ er en mer eller mindre medfødt egenskap som krever stimuli for å bli en ressurs for individet. Noe man selvsagt ikke får i et narko-miljø.

Det som ikke kommer fram i studien er hvor frekvent rusbruken til disse vidunder-narkomane er. Jeg tror at de litt tyngre rusmiljøene preges av lavere IQ, men at de statistisk sett blir "slått" av en større og "smartere" gruppe som nyter rusmidler fra tid til annen. Hvorvidt dette falsifiseres av studien avhenger av hvilken brukergruppe studien tar for seg. Har de gått inn i rusmiljøer og tatt IQ'en faller hypotesen min i grus, men om de derimot har tatt et snitt av befolkningen tror jeg lett at det finnes et par smartinger med infrekvent bruk for hver hverdagsmissbruker.

EDIT: Må legge til at det siste spørsmålet da selvsagt står ubesvart, enda hypotesen skulle stemme: Hvorfor er det flere infrekvente brukere med høy IQ? Her må jeg bare melde pass. Men det er ihvertfall lettere for meg å tro det er en kausalitet mellom IQ og det å nyte rusmidler innimellom kontra IQ og det å være en rusmissbruker.
Sist endret av Tøffetom; 22. november 2011 kl. 16:31.
Kommer jo helt ann på hva folk flest mener er en smart person.

Det er viktig å skille mellom kunnskap og visdom.

At det finnes mye rusmidler der ute som kan hjelpe deg med å bli mer vis, det er det ikke tvil om engang; i mine øyne.
Kunnskap derimot tror jeg må læres mer "på egenhånd"..
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Om jeg ikke hadde sett studien som viste at jeg tar feil hadde jeg trodd at IQ til de som tok rusmidler lå i begge ender av spektrum. Jeg kan se logikken i at de med høy IQ kanskje er mer opptatt av nettopp kunnskap, og dermed er mer disponert for nyansene, enda høy IQ som nevnt ikke er et premiss for dette. Samtidig har jeg vært lenge nok i rusmiljøer til å sitte igjen med inntrykket av at det er en overvekt av direkte dumme mennesker. Dette kan forøvrig også forklares med at IQ er en mer eller mindre medfødt egenskap som krever stimuli for å bli en ressurs for individet. Noe man selvsagt ikke får i et narko-miljø.

Det som ikke kommer fram i studien er hvor frekvent rusbruken til disse vidunder-narkomane er. Jeg tror at de litt tyngre rusmiljøene preges av lavere IQ, men at de statistisk sett blir "slått" av en større og "smartere" gruppe som nyter rusmidler fra tid til annen. Hvorvidt dette falsifiseres av studien avhenger av hvilken brukergruppe studien tar for seg. Har de gått inn i rusmiljøer og tatt IQ'en faller hypotesen min i grus, men om de derimot har tatt et snitt av befolkningen tror jeg lett at det finnes et par smartinger med infrekvent bruk for hver hverdagsmissbruker.

EDIT: Må legge til at det siste spørsmålet da selvsagt står ubesvart, enda hypotesen skulle stemme: Hvorfor er det flere infrekvente brukere med høy IQ? Her må jeg bare melde pass. Men det er ihvertfall lettere for meg å tro det er en kausalitet mellom IQ og det å nyte rusmidler innimellom kontra IQ og det å være en rusmissbruker.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg stemmer bra.

Har en bred omgangskrets fra forskjellige lag av samfunnet, og der holder det hvertfall stikk.
De jeg kjenner som misbruker diverse substanser vil jeg tro ligger godt under snittet, de som tar avstand fra narkotika ligger en plass i midten, mens de smarteste/mest interessante har et sunt forhold til narkotika, med det mener jeg at de bruker diverse innimellom, men med et reflektert forhold til det.

Med et par unntak selvfølgelig, har en kompis som egentlig er lynskarp, men er zombiefisert av daglig hasjrøyking i flere år, og en annen kompis som skjøt amfetamin og heroin i 8 år, men nå går på et av de mest prestisjetunge studiene i Norge.
Sist endret av The Great Catsby; 22. november 2011 kl. 16:58.
Er det noen her som i det hele tatt har lest rapporten?

IQ er målt hos barn i 5 og 10-årsalderen, noe som egentlig sier fint lite om hvor "smart" man er i slutten av tredveårene.

I tillegg var tallene så marginale og diffuse at det er teit å trekke en slutning utifra de, som også nevnes i rapporten med: "Conclusion High childhood IQ may increase the illegal drug use in adolescence and adulthood."

Edit.............................

Slutten av tyveårene skulle det stå.
Er nok av idioter som ruser seg også haha
Jeg tror rus(mis)bruk har en del med hva slags oppvekst man har hatt. Altså om en del av personligheten din er "hør på andre og hva de har og si, men eventuelt prøv selv og erfar(nyskjerrig og kritisk)" eller om du følger flokken og sluker "propaganda". Da tror jeg ikke det er har så mye å si om du er super god til å se forbindelser mellom noen figurer eller ikke.

Så klart hjelper det å være oppegående, men det å kunne være innsiktsfull og kritisk nok tror jeg som sagt ikke har så mye med forbindelser mellom figurer å gjøre.
Kom til å tenke på noe nettopp, om dette stemmer, kan ha sammenheng med at smartere folk ofte er mer nysgjerrig?
Altså, at de prøver narkotika rett og slett fordi de etter å ha blitt oppmerksom på at det ikke er så farlig som samfunnet skal ha det til, får lyst å prøve?

Som de fleste andre er jeg også et offer for Dunning-Kruger effekten, og anser meg for å være smartere enn gjennomsnittet.
Jeg er sjelden fornøyd, men streber alltid etter forbedring, nye impulser, nye inntrykk, vil alltid ha mer ut av livet, lære mer, vil aldri legge meg selv om jeg er drittrøtt for å ikke kaste vekk tid, bryr meg sjelden om hva andre mener, men må prøve ting selv.
Selv om jeg hater meg selv for det, ser jeg litt ned på alle kollegene mine som er fornøyd med å dra hjem fra jobb hver dag kun for å spise middag foran TV`en og bli sittende der til det er på tide å legge seg.
Hvis jeg er i litt dårlig humør en dag tenker jeg at de er meningsløst fyll her i verden, som bare tar opp plass.
Kunne gjerne tenke meg å prøve alle narkotika i hele verden om jeg trodde jeg hadde sterk nok psyke til det, men beklageligvis må jeg holde meg på matten til jeg har fått ting på stell.

Når jeg leste gjennom dette høres det jo bare ut som jeg er manisk, men jeg føler det selv som en umettelig tørst på livet/nysgjerrighet.
Denne artikkelen skal jeg vise til mamma.
Ikke overrasket. Jeg er vel den mest reflekterte og den som får best karakterer i klassen min (IB-linje, realfag) samt åpen for rus. Er vel ikke så rart når alle går rundt og roper hasjnarkotikasprøyte huff huff til narkomane og uteliggere.
Det artikkelen sier er at de som har høy IQ som barn oftere prøver narkotika. Det står ingen steder at man blir smart av å bruke narkotika, og jeg skjønner ikke hvorfor enkelte begynner å argumentere for å legalisere cannabis når det er artikkelen som er hele poenget med tråden.

Å bruke denne artikkelen til å begrunne legalisering har lite for seg, for det at de med høy IQ har større sjanse for å prøve rusmidler senere i livet betyr ikke at det ikke er mange idioter som gjør det også. Hvis man tenker på at andelen som scorer høyest på IQ-tester er mye mindre enn de som scorer middels/lavt er nok andelen rusbrukere med lav IQ større enn andelen med høy IQ.
Jeg har lenge bært på denne "teorien" la alltid merke til at de av venna mine som spillte best i arena (world of warcraft) snusa og elsket og drikke, senere har de samme (som enda spiller bedre en snittet) gått over til weed i ny og ned.

+ Mener jeg hørte at albert einstein pleide og røyke marijuana ?

Som jeg alltid sier: Har du ikke baller til og bryte et par regeler, ja da har du ikke baller til og utnytte potensiale ditt.

^Kanskje ikke helt relevant til topic men følte det passet inn.
Ignorance is bliss... Realiteten er til tider vanskelig å takle...
Sitat av Lindberg Vis innlegg
Jeg har lenge bært på denne "teorien" la alltid merke til at de av venna mine som spillte best i arena (world of warcraft) snusa og elsket og drikke, senere har de samme (som enda spiller bedre en snittet) gått over til weed i ny og ned.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvordan de måler IQ, men tror ikke det er gjennom hvor god du er i wow ^^

Har fått det samme inntrykket selv. Kjenner flere "smarte" folk som tar seg en rev i ny og ne. Men samtidig har vi de som ligger på grensen til misbruk og ikke er fullt så inteligente
Om alle er enige om at de fleste som røyker er smarte, er ikke vi bare en annen saue flokk?:P Det er lett å være ukritisk til et kompliment:P
Hahaha. "La oss alle røyke hasj og bli smart!"

Fin sammenheng mellom selvstendighet og intelligens, men blir lettere irritert over at det er narkotika som er i søkelyset. Jeg ville ikke bevist intelligens gjennom å røyke narkotika.
Stemmer vel til en viss grad ja, men absolutt ikke alltid. http://www.ba.no/nyheter/article5817039.ece
Nå har jeg ikke akkurat no oversikt ovenfor en eller anna statistikk men merker også at folk som generelt sett er smartere en snittet er veldig late, lurer på om det er en sammenheng mellom IQ og Latskap slik som det tydeligvis har når det kommer til narkotika.
Svært enkelt forklart:

Folk med høyere IQ gjenkjenner, analyserer og forstår problemer bedre. Derav uttrykket "lykkeligst er de dumme". Hvem er mest tiltrukket av rusmidler, noen som er lykkelig eller noen som er ulykkelig?
Jeg forstår ikke helt hvordan dette kan vise til offisiell forskning. Dette er en rapport på 8000 personer, hvor tilfeldigvis de smarteste ruser seg.

Det finnes et endeløst grunnlag for at en person skal prøve dop. Som oftest er det press fra venner, selvmedisinering (depresjoner, ol.) eller ren nysgjerrighet.

Et veldig godt argument er at trangsynte folk som kjøper seg inn i propaganda ender med å ikke bruke dop. I samme tilfelle våger jeg å tro at religiøse personer har lavere IQ.
Ok, noen har vært borti dette i tråden, men de fleste her har ikke sett på den originale rapporten og tabellene en gang:

1: Jeg ønsker å påpeke at dette ikke handler om "SMARTE VS. DUMME". Det handler om folk med vanlig IQ og folk med høyere enn gjennomsnittet IQ, gjennomsnittlig IQ i denne undersøkelsen (slik jeg har forstått utifra tabellene) er satt til rundt 100. Man kan godt kalle de med over 120 i IQ for smarte, men å kalle de med gjennomsnittlig IQ for dumme, blir feil.

2: Dessuten, så synes jeg at undersøkelsen burde inkludert nåværende IQ, for å vise om det er en reel sammenheng mellom voksne individers IQ og deres rusmiddelbruk.
Men, målet var jo å kartlegge sammenheng mellom høyere IQ som barn og rusbruk senere i livet, så jeg kan se hvorfor de ikke har tatt det med. Men det hadde dog hatt større "slagkraft".

For å slenge meg på "min IQ er..."-greia: Jeg hadde som 16åring en IQ på 126. Per i dag er den 114. Nå er jeg 21. Samme test tatt.

Edit: OG dette her var på 80-tallet.

(Det er og tatt med en tredje gruppe med "lav" IQ forresten. Så de er delt opp i "lav", "middels" og "høy". Beklager, var litt for kjapp.)
Sist endret av Lily Bowen; 22. november 2011 kl. 22:14.
Sitat av Trymba Vis innlegg
Har ikke saumfart artikkelen helt, men det kom over som at det å faktisk være åpen for å prøve narkotiske stoffer var knyttet til høy IQ. Personlig har jeg ikke noe problem med å skjønne det, og det blir forklart ganske rimelig i artikkelen. Det virker derimot ikke som om de som nå bruker det som et argument for å røyke hasj/marihuana jevnlig har noe særlig belegg for det.



For meg virker det som du kun forholder deg til stereotyper, som at alle som jobber heltid og er gift lever helt identiske "samlebånd" liv, blottet for positive inntrykk. Vet ikke noe om livssituasjonen din, men hvordan finansierer du forbruket? Det vanligste vil vel være en jobb, og da likner livet ditt veldig på "Jobb>røyke hasj>spise>sove", om jeg får være like reduksjonistisk som deg.

Kanskje du bør revurdere hele innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Du vet like godt som meg hva jeg mener med A4,
om du ikke vet det.

En A4 livsstil er Jobb, sove, spise og familie.
Slik lever de fleste jeg kjenner.

Jeg sier ikke at de er blottet for positive inntrykk,
men det er ikke et slik liv jeg vil leve. Og det er heller ikke slik jeg lever eller kommer til å leve.

Jeg forholder meg ikke til noen stereotype i det hele tatt.
Jeg forholder meg til egne erfaringer av hva jeg ser andre mennesker gjør,
noe jeg selvfølgelig må gjør fordi alle mennesker individuelle.
Begrepet A4 er et bredt begrep, men du tar hintet om noen sier dette til deg.

Mange må like å leve et "A4" liv, fordi det er slik de fleste lever.

Hvor har man tid til å nyte i denne livssyklusen?
Jo, ved å ha sex, sitte hjemme å se på TV, ha det gøy med familie og kunne tenke på at man tar vare på familien (Om du er far i hus). Og ved en sjelden ferie, ser man på landsgjennomsnittet.

Jeg mener man skal ta med så mange faktorer for å nyte livet som mulig, om det er ulovlig eller ikke.
For livet er bare en gang, en gang og aldri mer.
Så det å gjøre det samme 90% av livet blir for meg litt drøyt.
Sitat av Lindberg Vis innlegg
Nå har jeg ikke akkurat no oversikt ovenfor en eller anna statistikk men merker også at folk som generelt sett er smartere en snittet er veldig late, lurer på om det er en sammenheng mellom IQ og Latskap slik som det tydeligvis har når det kommer til narkotika.
Vis hele sitatet...
Med deg på den tanken. Hvis ikke noen personer var late, hvem skulle funnet opp hjulet for å spare tid/krefter?

Late mennesker leter etter mindre tid- og energikrevende metoder å gjøre ting på. På godt og vondt.
Sist endret av Screwdriver; 24. november 2011 kl. 17:35.
Jeg tror ikke at alle som ruser seg nødvendigvis er smartere enn de som ikke gjør det. Likevell er den overdrevne nulltoleransen noen har for alle ulovlige rusmidler rett og slett dumskap. Samfunnet i dag er bygget slik at vi skal se på alle som har eksperimentert med rusmidler som narkomane, mens de som ikke har prøvd noe som helst er normale.

Selv har jeg aldri prøvd noen ulovlige rusmidler, da jeg ikke tror det er noe for meg, men i diskusjoner holder jeg gjerne med de som har et liberalt syn når det kommer til narkotiske stoffer, da jeg har studert temaet litt, og funnet ut at folk med nulltoleranse for rusmidler er uviten og/eller trangsynt.
Tror dere kan slappe rimelig av og leve livet videre uten bekymring for at intelligense blir definert av bruk/holdning/erfaring med narkotika
Sitat av Khallifa Vis innlegg
Tar den forskningen der med en klype salt. Vil tro at hvis dem hadde inkludert alle narkomaner osv ville den vært nokså annerledes. 8000 er jo ingenting når du ser det på en større skala.

Å si at dem som har prøvd/bruker narkotika har større IQ enn dem som ikke har prøvd det blir relativt patetisk i mine øyne. Du finner intelligente personer i alle miljøer/samfunn.

Neste blir vel at dem som spiser på burger king har større IQ enn dem som spiser på Mcdonalds, basert på en forskning av -2500- nordmenn.

Interessant å se at flere her bruker seg selv som eksempel. La oss forske på alle som har prøvd stoff på Harvard kontra alle uteliggere i Guatemala og se om det bare er intelligente personer som har prøvd narkotika. Er selvsagt mange intelligente personer som har prøvd/bruker det, men det her blir bare teit.

Røyker selv, så jeg må være smart.
Vis hele sitatet...
Med en testgruppe på over 1000 stk i Norge, så er faktisk enormt liten feilmargin, og med 8000 i UK, så er det snakk maksimum et par prosent feil. Derimot kan man se på utvalget, og kanskje det ikke er gjort riktig
Sist endret av vikke123; 27. november 2011 kl. 21:20.