Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 10327
Hei jeg er helt ny her på freak.no. dvs jeg har vert litt her før men lagde ikke bruker før nå. Vet ikke om dette er det rette stedet å skrive dette men kan prøve?

Jeg fikk for noen dager siden beskjed av psykriateren min at jeg skulle begynne på noe som heter escitalopram mylan elns. Grunnen er at jeg ble diagnosert med depresjon nylig, og jeg sa ja til å begynne på medisiner. Jeg har veldig gale sosial angst. Har ikke blitt diagnosert med det, men jeg blir tilogmed nervøs bare av at jeg skriver dette her. Min far har også slitt med mye angst og depresjon og har gått på en haug med piller (han går på valium nå som hjelper for ham). Han gikk på cipralex som han mener er likt det jeg skal gå på nå og sier det var helt grusomt for ham så han måtte bare slutte. Jeg skal begynne med 5 mg i en uke og så gå opp til 10 mg. Men jeg er kjemperedd for effektene, så jeg har tenkt å begynne på de til helgen i tilfelle noe skulle skje mens jeg var på skolen. Husker engang jeg fikk en effexor fordi jeg tenkte det kunne ta bort sosial angsten for en dag men den dagen gikk rett til helvette når jeg fikk panikkanfall og måtte til legevakten klokken 12 på natten fordi jeg hadde så forferdelige bivirkninger.

Jeg lurer på om noen andre går eller har gått på disse? Prøvde liksom å søke men fant ingenting... Vil jeg egentlig merke noe på 5 mg? Er bare sånn overnervøs for at jeg skal få panikkanfall. Jeg går i bygg og anlegg og i morgen skal vi ut å jobbe et annet sted. Og hvis jeg får panikkanfall da så blir det veldig dumt for meg :/ Usikker på om jeg skal bare hoppe i det og ta den pillen eller vente til helgen. En siste ting. Jeg går på elvanse for adhd som forresten hjelper utrolig godt med motivasjon og sånn. Men vil det påvirke noe?

Takk for svar på forhånd da
Har gått på dem og startet også med 5mg og jobbet meg opp til 10mg. Alle reagerer forskjellig på medisiner og det er umulig å si hva som kommer til å skje med akkurat deg. Når jeg begynte på dem ble jeg veldig sliten og trøtt, men jeg fikk ikke noe mer angst. Bivirkningene gir seg etter en liten stund med bruk. For meg gjorde disse pillene egentlig ingenting for angsten min, men jeg har ikke sosial angst. Kan hende de hjelper deg og det er verdt å prøve!

Om bivirkningene er alt for ille er det bare å stoppe etter den første dosen og heller snakke med legen din. Når jeg fikk resept på disse fikk jeg beroligende i tillegg i tilfelle jeg skulle få økt angst i begynnelsen.

Husk også at det tar tid før antidep. virker. Det går ikke an å ta en pille og så være fri for angst den dagen, desverre. Men det vet du sikkert nå!
Escitalopram er det antidepressivet som minst bivirkninger, og de er mer ubehagelige enn farlige. Du kan bli kvalm, tørr i munnen og trøtt, men det går ofte over etter 1-2 uker. Angsten din kan også bli litt verre i starten, men siden du starter på 5 mg er det liten sjanse for at den blir det.

Det er ikke noe å være redd for, men hvis du synes du får noen bivirkninger er det viktig at du fortsetter å ta tablettene hver dag! Det blir bare verre hvis du plutselig slutter med dem. Blir det for ille må du selvfølgelig ta kontakt med legen, men det går altså over. Du vil ikke merke noe den første dagen, verken bivirkning eller virkning, men du kan forvente å bli bedre etter 1-2 uker. Full effekt kommer ikke før etter 4-6 uker. Start på dem så snart som mulig, så merker du fort at det ikke er noe å være redd for.

Jeg har gått på dem selv og kun opplevd munntørrhet som bivirkning, men jeg har hatt kjempegod effekt av dem, så det var verdt det

Forresten har faren din rett, Cipralex og Escitalopram er det samme. Som mermaid sier er alle forskjellige, så selv om faren din ikke likte dem kan det hende de er perfekte for deg

PS. Hvis du blir tørr i munnen, puss tenna godt. Jeg har nettopp måttet fikse tenna mine hos tannlegen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Min egen erfaring med escitalopram har vært utelukkende negativ. Like tungt humør, men også så godt som impotent mye av tiden jeg gikk på det.

Dette betyr ikke at du ikke godt kan få bra effekt av det, men det er ikke bare Sunshine, Lollipops and rainbows everywhere - vær obs på dette og sørg for å ikke avbryte for tidlig. Avbryt ikke, under noen omstendigheter, antidepressiva uten å rådføre deg med lege. Det kan ta mange uker før SSRI begynner å vise noen effekt.
Takk for svar alle sammen og sorry for sent tilbakesvar! føler meg litt bedre nå, og er ikke like nervøs for å ta medisinen. Tok min første 5 mg for bare noen få minutter siden. Håper på at dette skal funke for meg fikk også sånn drops å suge på så ikke munnen min ble så tørr lol
Sist endret av Luzid; 3. desember 2016 kl. 16:42.
Hei. Jeg har slitt med gjentatte depresjoner og angst ( generalisert) for en god periode på flere år uten helt noen mening. Ble da satt på cipralex/escitalopram. Det som skjedde var at jeg fikk mer "energi" og mer driv mindre seksuell drift og veldig mental uro. Men jeg er bipolar så denne medisin skapte bare mer plager for meg, ser uansett at den kan ha effekt med vanlig depressive gjentatte episoder. Alltså den skapte antageligvis nye manier for meg og det er ikke spesielt lurt =)
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg har erfaring med escitalopram actavis. Fastlegen skrev ut resept på Cipralex, men krysset av i boksen for "generisk bytte". Generisk bytte vil si at apoteket kan tilby deg et legemiddel med et annet navn enn det legen har skrevet ut, men som inneholder samme virkestoff. Jeg merket vel omtrent ingenting på 5mg etter to måneder, bortsett fra vektøkning. Som er synd, jeg er ikke akkurat en slank fyr. Legen påpekte dette var en vanlig bivirkning med SSRI-er. Etter to måneder justerte vi til 10mg. Jeg mente back then at jeg ikke kjente noen forskjell, men nå i ettertid merker jeg jo at jeg har gitt ganske mer faen. Det er absolutt ikke lykkepiller, får du blir ikke gladere av det. Det er som at humøret ditt bare flates ut, du blir litt robotaktig. Seksualdrift? Glem det.

Husk at alle reagerer forskjellig, spesielt hvis du har ulike diagnoser enn den som forteller om sin erfaring. For min del er det depresjon og sosial angst som er diagnosene. Det kan være at du har fått noe litt annet enn det jeg gikk fordi du har andre ting. Det er typisk for nevroforskning med sprikende resultater i serotoninreopptakshemmersammenheng.