Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2620
Overskuddsmateriell
Hei

Er nå igang med ett nytt prosjekt, styring av motorvarmer på bilen etter kalenderen på mobilen. På elektro siden blir det å bruke en ESP8266, noen spenningsregulatorer, transistor og ett 5V rele. Har ett gammelt tidsur som det er planen å pakke alt inn i.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12456&stc=1&d=1454265225

http://puu.sh/mQPSf/4e04b8744e.png

Software delen er det litt mer tenking bak. Siden Google Kalender bruker oAuth2 gjorde jeg ingen forsøk på å få ESP8266 å snakke med kalenderen direkte, men valgte å kjøre en Cronjob på serveren i sedet. Den sjekker når jeg skal bort, hvor jeg skal og hva temperaturen uten for er (annet prosjekt som logger den).
Videre søker den opp i Google Maps hvor jeg skal og beregner hvor lang tid jeg trenger på å kjøre dit. Til slutt tar den utetemperaturen og beregner hvor lang tid motorvarmeren må stå på.


Software delen er så å si ferdig, men har ikke fått satt sammen all elektronikken enda så dere er det mulig å komme med innspill om dere har noen ideer til forbedringer/endringer. Input på kretsen er 12V ved hjelp av denne: http://www.ebay.com/itm/331496918525...%3AMEBIDX%3AIT
Utrolig kult prosjekt! Men er jeg veldig treg i nøtta om jeg sier at jeg ikke skjønner hvorfor den skal benytte google maps for å sjekke opp hvor du skal osv? Hva har dette med motorvarme å gjøre? Eller har jeg misforstått noe nå?

Jeg regner med du vil ha motorvarme som starter og er ferdig til du skal dra, slik at bilen er varm og god? Da trenger den vel tross alt bare avreisetidspunkt. Ikke hvor du skal.

For øvrig så nevner du at den skal sjekke utetemperaturen 2 ganger? Noe grunn til det?


Nok en gang: Kult prosjekt! Følger dette
Sist endret av KarlsenK; 1. februar 2016 kl. 00:29.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Jeg sjekker bare temperaturen en gang ja, er nok dårlig skrevet av meg. Sjekker temperaturen først siden den har jeg lagret lokalt, men API'ene til Google har begrenset antall spørringer. Dermed kan jeg begrense bruken av de litt.

Grunnen til jeg bruker Google Maps er for at jeg kan legge inn i kalenderen når jeg skal være fremme. Da vil samme kalender være "fornuftig" for meg også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir ikke dette å skyte spurv med kanon?

En motorvarmer for bil kan jo ganske enkelt styres med termostat, hvis det er kaldere enn f.eks. 5 grader slår den inn.

Uansett må du jo plugge i motorvarmeren med bilen med kabel, så da blir det jo aldri automatisk uansett... og plugger du den inn så er det jo fordi du vet det er kaldt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
En motorvarmer for bil kan jo ganske enkelt styres med termostat, hvis det er kaldere enn f.eks. 5 grader slår den inn.

Uansett må du jo plugge i motorvarmeren med bilen med kabel, så da blir det jo aldri automatisk uansett... og plugger du den inn så er det jo fordi du vet det er kaldt?
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å ha varm bil mellom det tidspunktet du set den frå deg, og fram til ein halvtime før du skal bruke den. Dei fleste av oss søv meir enn ein halvtime på natta, og ergo er det poeng i å kunne plugge den i når ein parkerer, også komme til varm bil morgonen etterpå.

Termostatstyring vil vere å kaste vekk ganske mykje energi på å ha varm bil når det er likegyldig om den er varm eller kald.
Kult prosjekt. Hva med å legge inn en strømføler i tillegg, så du kan få push notification på telefonen om du har glemt å plugge inn motorvarmeren?
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Ideen er ikke dum, men jeg er dessverre tom for GPIO porter Må i såfall sette inn en DS2413 for å øke antall IO porter
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Kult prosjekt!

En mulig utfordring med Google Maps-delen, er at den, sånn jeg forstår det, vil beregne tiden det tar å kjøre til målet f.eks. en time før du skal dra. Google Maps tar jo høyde for trafikk, og om trafikkmengden er mye mindre tidligere på morgenen, vil den beregne kortere reisetid enn det du selv vil gjøre. Da vil oppvarmingen starte for sent.
Sitat av KaldBlod Vis innlegg
Kult prosjekt!

En mulig utfordring med Google Maps-delen, er at den, sånn jeg forstår det, vil beregne tiden det tar å kjøre til målet f.eks. en time før du skal dra. Google Maps tar jo høyde for trafikk, og om trafikkmengden er mye mindre tidligere på morgenen, vil den beregne kortere reisetid enn det du selv vil gjøre. Da vil oppvarmingen starte for sent.
Vis hele sitatet...
Traffic predictions ble lagt til API-et i november.

http://googlegeodevelopers.blogspot....maps-apis.html
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Bor ikke i ett område der Google Maps monitorer trafikken så det har ikke så mye å si. Har lagt inn at den skal være pesimistisk når den regner hvor lang tid jeg bruker

Bruker dette API'et https://developers.google.com/maps/d...e-matrix/intro