Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 980
Hei,

progger litt i php med mysql og har prøvd å google meg frem men stoler mer på freak and random sider på webzen. Jeg skal ha en timeplan per bruker, hvor hver bruker kan endre på om de er ledige eller ikke. det blir ca 7 forskjellige tider per dag, så 7x7= 49 felter. Bare ledig / ikke ledig. Hva er best med tanke på å kunne oppdatere det underveis.

Feks:

bruke varchar og lagre informasjonen som: 0,1,0,0,0... hvor hvert takk i rekken representerer et felt i timeplanen.

Eller å ha et felt i databasen per felt i timeplanen.

Hva tenker dere freaks?

tusen takk

Hilsen meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Best practice er jo åpenbart å ikkje ha faste timefelter, men lagre starttidspunkt og sluttidspunkt, kven det gjeld, og avtaletekst. Du bør ha to tabeller, ein med brukarar, og ein med avtaler.
Overskuddsmateriell
Sitat av slashdot Vis innlegg
Best practice er jo åpenbart å ikkje ha faste timefelter, men lagre starttidspunkt og sluttidspunkt, kven det gjeld, og avtaletekst. Du bør ha to tabeller, ein med brukarar, og ein med avtaler.
Vis hele sitatet...
Ville vurdert 3 tabeller, Avtaler, hvem som deltar (Med rettigheter for endring) og brukere.
Da åpner man for at flere brukere kan være knyttet til samme avtale også.

Ellers er jeg helt enig i resten
Sist endret av Bullhill; 13. oktober 2015 kl. 12:27.
Uavhengig av antall tabeller som blir foreslått så er det i alle fall klart at nøkkelordene for feltene trådstarter bør lære seg er relasjonsdatabaser og normalisering av disse.