Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3141
Hallo, jeg vet at det allerede finnes flere tråder om dette emnet, men i samtlige av de jeg har kommet over så har det bare vært innstillings-problemer (booste lyden i hovedsak). Det som er problemet mitt er at det virker som at jeg er dømt til å aldri få bra lyd fra mic'en, jeg har tidligere hatt masse billig-headset med dårlig lyd, men har vært sikker på at grunnen til den dårlige kvaliteten har vært at de var billige.

Nå har jeg imidlertid tenkt til å lage endel videoer hvor jeg må ta opp lyden når jeg snakker, så jeg kjøpte først dette headsettet: SteelSeries Siberia v2
Lyden var litt bedre, men absolutt ikke mye. Den er veldig lav, men om jeg booster opp volumet så blir det masse noise, og da må jeg drive å kjøre noise-filters etterpå - noe som er både tungvint, og ødelegger litt på kvaliteten.

I frustrasjon så kjøpte jeg dette nå nylig: Razer Carcharias Gaming Headset
Dette var litt bedre enn det forrige, det var litt høyere lyd og den fikk med mere bass i stemmen. Men det er fortsatt langt ifra bra.

Så lurer jeg på om det rett og slett kan være lydkortet som er for kjipt? Er det vanlig at folk som recorder mye har et eget lydkort? Grunnen til at jeg spør er fordi det aldri er noen som nevner lydkort som en faktor når de gir reviews på headsets.
For øyeblikket så bruker jeg det integrerte lydkortet i dette hovedkortet.


Jeg har forsåvidt også testet begge mic'ene på en laptop jeg har liggende, like dårlig kvalitet. Men når jeg hører reviews så er det veldig bra lyd i de videoene.

Trenger jeg et eget lydkort? Er det isåfall noen som har noen anbefalninger?
Kjøp en USB-mikrofon. Har ikke noen spesifikke forslag, men noen andre har sikkert
Har du venner eller bekjente med en datamaskin du kan prøve headsettet på? Det burde vel være det FØRSTE steget om du ikke er fornøyd med kvaliteten på PC-en din
Trådstarter
@TreningsAvhold: Det var lurt, har ikke streifet meg. Kanskje det blir et tredje headset da

@Quasar: Ja det er det, har testet på flere PCer, svært liten forskjell fra PC til PC (men litt). Men alle jeg har testet på har integrert lydkort, og i og med at headsettene har bra reviews så tenker jeg at det kanskje er en selvfølge at man har et bra lydkort.
USB gir alltid mye bedre lyd enn enn vanlig sånn mikrofon ledning (kommer ikke på hva det heter), trust me i know

Fulgte det ikke med en sånn usb overgang i steelseries headsettet? :P gjorde det til meg, har siden alltid brukt det på alle headsett jeg har hatt og det gjør lyden så mye bedre!
Trådstarter
Ah så bra, ja kanskje jeg bare kan finne meg en sånn overgang da, ser de selger denne på komplett, men står ikke nevnt noe om mic. Kan ikke huske å ha fått med USB-overgang når jeg kjøpte headsettet :/ Tusen takk for svar folkens
Dårlig lyd sier du?
Det kan komme av så mangt..

Headset-mikker er gjerne dynamiske, og krever mye gain. Lydkortet er en faktor, men tviler på at det er avgjørende til slikt forbruk som du nevner.

En annen rute å gå kan feks være en stormembran kondensator med innebygget usb interface for enkel tilkobling slik som denne. Det finnes også rimeligere alternativer fra blant annet Blue Microphones.

"Problemet" med slike kondensatormikrofoner er at de er veldig sensitive, og vil plukke opp mye av refleksjonene i rommet slik at du mister noe av nærheten fra stemmen din. Eller, du mister den ikke, men den kan fort bade i refleksjoner fra vegger og tak.

Det optimale ville være å kjøpe et eksternt audio interface med phantompower på preampene, og en lavlier mikrofon. Også kalt "mygg". Men dette blir fort kostbart.

En annen faktor kan være selve opptaksoppløsningen. Nå vet jeg ikke hva du bruker til recording, men du bør ha muligheten til å stille inn dette selv. Ta opp i 24bit / 48Khz.

Forresten, slike "usb adaptere" som det er linket til her er ikke annet enn en analog til digital converter. Og til 139kr tviler jeg sterkt på at den gjør en bedre jobb enn hovedkortet ditt.
Sist endret av SveinKB; 19. juli 2014 kl. 03:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Støttes det med sensitivitet her oppe. Har en blue yeti, og dem er forbanna sensitiv.
Trådstarter
@SveinKB: Takk for info, virker som du vet hva du snakker om Jeg synes bare det er så rart at det er så mange gamere osv som får dritbra lyd på videoene de legger ut, og det uten å ha boostet/noise-reduced etter opptak. Men har du et eksempel på en mic med et eksternt audo-interface?

EDIT: Denne har innebygd lydkort, prisen er ikke helt på trynet heller, tror du noe sånt duger?
Sist endret av simchris; 19. juli 2014 kl. 16:30.
Sitat av simchris Vis innlegg
@SveinKB: Takk for info, virker som du vet hva du snakker om Jeg synes bare det er så rart at det er så mange gamere osv som får dritbra lyd på videoene de legger ut, og det uten å ha boostet/noise-reduced etter opptak. Men har du et eksempel på en mic med et eksternt audo-interface?

EDIT: Denne har innebygd lydkort, prisen er ikke helt på trynet heller, tror du noe sånt duger?
Vis hele sitatet...
Hvis du linker til et par av de folka på YouTube du nevner, kan jeg se/høre hva de bruker. Jeg vet hvertfall at han irriterende svensken (Pie..et eller annet) bruker en USB mikk ala Blue Yeti. Så jeg ville heller ha lagt inn en hundrings ekstra og kjøpt en slik. Den du linket til har jeg aldri hørt om, og ser mer eller mindre noe jalla ut.

Btw, ser at Jackfrags på YouTube bruker Blue Yeti
Sist endret av SveinKB; 19. juli 2014 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitter på laptopen nå så har ikke linkene for hånd :/

Aha, tolket det at den er så sensitiv at refleksjonene i rommet kom med som at det var en negativ ting, så av mangel på lydkunnskap så tenkte jeg at man mistet bassen i stemmen Ok, men da satser jeg på en Blue Yeti Ser forøvrig at de vinkler seg mot apple, men fungerer de med windows også? Blir bare litt skeptisk når jeg ser jeg må bestille fra apple-store
Sitat av simchris Vis innlegg
Sitter på laptopen nå så har ikke linkene for hånd :/

Aha, tolket det at den er så sensitiv at refleksjonene i rommet kom med som at det var en negativ ting, så av mangel på lydkunnskap så tenkte jeg at man mistet bassen i stemmen Ok, men da satser jeg på en Blue Yeti Ser forøvrig at de vinkler seg mot apple, men fungerer de med windows også? Blir bare litt skeptisk når jeg ser jeg må bestille fra apple-store
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig an på rommet du sitter i. Strl. På rommet, mye møbler, lite møbler, om du har mye bilder o.l på veggen, etc. Omgivelsene utenfor rommet har også mye å si. Har du for eksempel trafikk utenfor vil mikrofonen plukke opp dette.
Men tilbake til refleksjoner, så er det mye du kan gjøre selv for å dempe disse. Sitter du i et normalt soverom kan bare det å henge opp en dyne på veggen bak deg gjøre mye.

Jeg linket til applestore fordi den var billigst der Den fungerer like bra på windows.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Du kan elimenere ting som tastaturstøy og annet støy i Audacity med blue yeti. Men når du live recorder noe som f.eks via streaming kan det være et problem.
Trådstarter
@SveinKB: Da har jeg fått Blue Yeti i hus, tusen takk for knallbra tips! Den infridde over all forventning, helt sinnsykt deilig lyd!
Kanskje du kan prøve en mic fra Audio Technica, Røde elns.
Sitat av simchris Vis innlegg
@SveinKB: Da har jeg fått Blue Yeti i hus, tusen takk for knallbra tips! Den infridde over all forventning, helt sinnsykt deilig lyd!
Vis hele sitatet...
Gratulerer med ny mikrofon!

Og hvis du føler den plukker opp mye av klangen i rommet, kan du som sagt feks. henge opp en dyne e.l bak deg. Det vil hjelpe mye.