Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  191 24216
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Alt man leser om på VG-nett i disse dager( virker det som)er turbulensen rundt romfolket, som nok de fleste har fått med seg.
Personlig så skjemmes jeg nesten litt over å se det jeg vil kalle, "en gjeng med hyener," som avbildet i denne artikkelen, der nordmenn står utenfor gjerdet og ser på 'freakshowet' som foregår i steinbruddet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10051593

Det som som ofte går igjen når man hører om dem er at de er tyver, alkiser, løgnere, driver incest og en hel del andre negative superlativer som beskriver dem på en ganske nedverdigende måte.

Det jeg lurer på da; er de virkelig så ille som enkelte skal ha det til,? er der noen som har noen direkte erfaring med disse menneskene de kunne delt som ikke er basert på stigmatisering og hva du har hørt fra media og andre? Er det enstemmig vedtatt av den norske befolkning at de er tredje-rangs søppelfolk som bare fortjener bli hundset hvor enn de drar?
Her i Trondheim går de som regel bare rundt å selger blomster og annet dill dall i helgene. I ukene sitter de og tigger gatelangs på skift hele dagen. Men det kan virke som om de som er her er hakket mer organisert en de som har slått opp camp der, da de alltid blir plukket opp av en mye finere bil en jeg noen gang kommer til å eie etter endt "tiggeshift". Å få snakket med noen av dem har jeg opplevd som umulig da ingen av dem jeg har møtt på en fuktig lørdagskveld har snakket verken norsk eller engelsk.

Så er vel litt forskjellig. Noen av dem er kanskje her på søken etter et bedre liv for seg og sin familie? Mens andre er her kun for å tigge penger / stjele for rumensk / bulgarsk mafia lignende organisasjoner.
Sist endret av Haagens; 17. juli 2012 kl. 15:04.
Jeg synes dette debattinnlegget var spennende lesning: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat...5/#post_289405

Skrevet av en som har studert Romfolket i mange år, samt utgitt bøker om dem.
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Hadde nordmenn behandlet dem som mennesker så ville de kanskje sluppet tyveri og bæsj i hagen. Når man nærmest demoniserer en folkegruppe så kan man ikke forvente å få noe respekt tilbake.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Hadde nordmenn behandlet dem som mennesker så ville de kanskje sluppet tyveri og bæsj i hagen. Når man nærmest demoniserer en folkegruppe så kan man ikke forvente å få noe respekt tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er tyveri og sånt som er grunnlaget for hele "dem". Du kan prøve å late som anklagene er falske, men dem er ikke. I frankrike tror jeg det var, så ble hus og mer bygd for dem - innen ikke så lenge var husene ødelagt og helt jævlige. Disse er ikke interessert i utdanning eller noe sånt. Alt dem vil er å stjele, og lyge.
Sist endret av Quakecry; 17. juli 2012 kl. 15:37.
Synes det er forjævlig å tenke på at de skal få/har fått en tomt på Årvoll, når vi har så mange narkomane og uteliggere som bør prioriteres fremfor noen innreisende rumenere. Hvordan skal vi kunne ta oss av dem når vi ikke en gang kan ta oss av våre egne?
Mine erfaringer med romfolket:

Mine erfaringer med romfolket er at omtrent alle er kriminelle på en eller annen måte. Var det tyveri, naskeri, lommetyveri eller ran så var det alltid en eller flere romenere som var med i bildet. Er ikke rart man får litt fordommer når omtrent alle tingene jeg rykket ut på handlet om romenere. Om jeg tar en sjekk i mappa mi så ser jeg at ca 90% av alle tilfellene jeg har hatt med vinningskriminalitet omhandler romenere og de blir bare flere og flere.

Jeg har også sett romenere som banker narkomane, raner dem og tar plassene deres. Har også tatt en romener som hadde fingra sine i lomma mine. Dessuten så sitter de rundt og griser til omtrent alt som finnes av parker og benker i Oslo.

Jeg mener rett og slett at de burde bli vist ut av landet. Norge bidrar med hjelp og penger i hjemmlandet og det burde holde. Noe mer burde ikke Norge bidra seg med.

Det at dem kommer hit og får fiktive jobber som gjør at de kan utnytte vårt velferdssystem plager meg virkelig. Få en jobb som selger av noen blad og etter en dag så har du like mange rettigheter som meg og deg. Heller ikke det at vi skal tilrettelegge dusj og bosteder for dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Synes det er forjævlig å tenke på at de skal få/har fått en tomt på Årvoll, når vi har så mange narkomane og uteliggere som bør prioriteres fremfor noen innreisende rumenere. Hvordan skal vi kunne ta oss av dem når vi ikke en gang kan ta oss av våre egne?
Vis hele sitatet...
Det enkle svaret er at dei er del av EU, og prinsipielt sett det same som norske statsborgarar. Det er ein av dei fire fridomane i EU - retten til å busettje seg der ein vil innan unionen.

Sitat av Wikpedia
The European Union's (EU) internal market (sometimes known as the single market, formerly the common market) seeks to guarantee the free movement of goods, capital, services, and people – the EU's "four freedoms" – within the EU's 27 member states.[1]
Vis hele sitatet...
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Synes det er forjævlig å tenke på at de skal få/har fått en tomt på Årvoll, når vi har så mange narkomane og uteliggere som bør prioriteres fremfor noen innreisende rumenere. Hvordan skal vi kunne ta oss av dem når vi ikke en gang kan ta oss av våre egne?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Norske narkomane får både gratis sengeplass og støtte fra NAV. Rumenere får ingen slike tilskudd.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
For noe tøv.

Du mener altså at jødene, på linje med romfolket, var en gjeng med røverer som KUN reiste fra land til land i Europa for å stjele, snylte, tigge og grise det til?

Uansett, det kan ikke være vår oppgave å forsørge alt og alle som ønsker å komme til Norge. Norge er ikke verdens trygdekasse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Norge er ikke verdens trygdekasse.
Vis hele sitatet...
Det er eit resultat av EØS-avtalen som Noreg har signert. Kort sagt har europerarar frå medlemsstater samme rettar som nordmenn. Du kan vere einig eller ueinig, men Noreg er del av EØS og forplikta av dei avtalane som er i dag til å godta det. Vi kan trekke oss, og gå tilbake til EFTA, men det er ikkje politisk vilje til det ser det ut til.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Du mener altså at jødene, på linje med romfolket, var en gjeng med røverer som KUN reiste fra land til land i Europa for å stjele, snylte, tigge og grise det til?
Vis hele sitatet...
Dette er kvalme fordommer, akkurat slik folk hadde mot jødene i på 30-tallet.


Sitat av insertnamehere Vis innlegg
Latterlig sammenligning.
Vis hele sitatet...
Gjerne utdyp? Det norske folk "mobiliserer" mot en folkegruppe.
Sist endret av Stinson; 17. juli 2012 kl. 16:06.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
Diskusjonen omhandler om nesten hvor mye goder vi skal gi dem. Ikke hvordan vi eventuelt kan gasse dem. Det er ingen som dreper dem og sender dem til steder hvor de skal arbeide seg ihjæl. Istedet får de steder og bo, penger og andre saniætre forhold, men hvor mye vi skal gi dem er det som er selveste diskusjonen.

Sammenligne dette med jøder under krigen blir heeeeelt feil.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Stinson Vis innlegg
Dette er kvalme fordommer, akkurat slik folk hadde mot jødene i på 30-tallet.



Gjerne utdyp? Det norske folk "mobiliserer" mot en folkegruppe.
Vis hele sitatet...
Kvalme fordommer? Det er jo fordommer med særdeles stor sannhet i dem. Men, siden du synes så synd på dette stakkars romfolket som kom hit for å få et bedre liv, jobb og mer - så kan du jo invitere dem til deg selv, la dem bruke toalettet ditt og sengen din. Eller er det bare i tastaturfingrene godheten ligger?
Det norske folket mobiliserer? Er det en håndfull personer som skriver dritt i kommentarfelt eller frustrerte naboer du sikter til?
Sitat av Bishop Vis innlegg
Jeg synes dette debattinnlegget var spennende lesning: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat...5/#post_289405
Vis hele sitatet...
Jeg var rask å bytte fane for å gi deg et kvalitetspoeng. Dette innlegget er definitivt verdt å lese, og det er mange gode argumentasjoner her for og imot dem.

De kommer ikke med bedende blikk, men med en krevende hånd. På denne måten håner de ikke bare mitt gode hjerte, men også min eiendom. Kan de da forvente sympati?
Vis hele sitatet...
Denne kunne jeg ikke vært mer enig i.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det enkle svaret er at dei er del av EU, og prinsipielt sett det same som norske statsborgarar. Det er ein av dei fire fridomane i EU - retten til å busettje seg der ein vil innan unionen.
Vis hele sitatet...
Men da bør de og kunne klare å skaffe seg en plass og bo på selv, i stedet for å kreve at vi (Norge) skal tilrettelegge alt for dem.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Diskusjonen omhandler om nesten hvor mye goder vi skal gi dem. Ikke hvordan vi eventuelt kan gasse dem. Det er ingen som dreper dem og sender dem til steder hvor de skal arbeide seg ihjæl. Istedet får de steder og bo, penger og andre saniætre forhold, men hvor mye vi skal gi dem er det som er selveste diskusjonen.

Sammenligne dette med jøder under krigen blir heeeeelt feil.
Vis hele sitatet...
Retorikken som blir brukt er med på å dehumanisere dem, akkurat som vi gjorde med jøder, tatere og sigøynere før og under andre verdenskrig. Det er skremmende å se hvor langt enkelte er villige til å gå, et godt eksempel er trådstarter som kaller dem for hyener.

Jeg syntes også det er viktig å påpeke at de hverken får et sted å bo eller penger av staten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det enkle svaret er at dei er del av EU, og prinsipielt sett det same som norske statsborgarar. Det er ein av dei fire fridomane i EU - retten til å busettje seg der ein vil innan unionen.
Vis hele sitatet...
Men det er ingen som har rett til å kreve å få bo gratis sentralt i Oslo. Hadde de benyttet seg av allemannsretten hadde det vært helt greit for min del, men slik som de har slått seg til nå er det sjenerende for naboene. At nesten alle har en kriminell fortid, og at de lager et oppstyr uten sidestykke når de får beskjed om at det ikke er greit å slå seg ned midt i Oslo gjør ikke saken noe bedre.

For å være helt ærlig irriterer jeg meg over at de kommer hit og forventer å kunne bo gratis hvor de vil. I Norge har vi allemannsrett, og allemannsretten skal de også få lov til å benytte seg av, men da må de også la være å forurense så mye som de visstnok gjør, og de kan heller ikke sette opp leir midt i en by.
Sist endret av drittunge; 17. juli 2012 kl. 16:30.
Hyener var vel ment på de som står rundt og ikke romfolket.

Når kommer den dagen da vi i norge skal slutte og klage på en så liten ting som dette, er helt skammelig at dette er nyheten som er viktigst i norge.

Frem til de har gjort noe Dritt så burde folk holde kjeft, generalisering er farlig, og spesielt for ola nordmann som er verdensmester i å klage.

Hadde ikke brydd meg om de hadde bodd ved siden av meg, blir det Faen så er det en annen ting. Ps er vel vi norske som har oppført oss usivilisert spør du meg.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
For noe tøv.

Du mener altså at jødene, på linje med romfolket, var en gjeng med røverer som KUN reiste fra land til land i Europa for å stjele, snylte, tigge og grise det til?
Vis hele sitatet...
Så begrepet "romfolk" betyr i virkeligheten; stjele, snylte, tigge, grise-kjeltring?

Folk er faktisk folk, og det er diskriminerende (og idiotisk) å påstå at du vet noe som helst om enkelt-mennesker basert på slike fordommer.
kjedelig streiting
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
Forskjellen dog er at sigøynerkulturen er en kultur som helst bør dø ut, evt endres veldig. De bør selvfølgelig stå fritt til å reise rundt i europa, men isåfall så får de klare å forsørge seg selv på andre måter enn ved tyveri og tigging.

Forhåpentligvis vil en del av østblokklanda der det er flest sigøynere etterhvert få en bedre velferdsstat så man kan samarbeide bedre om å passe på at de foreldra som tar med ungene sine ut i europa for å stjele/tigge/prostituere seg istedet for skole frataes ungene sine. Slik vil forhåpentligvis mye av det jeg forbinder med sigøynere bli borte.

Når det gjelder hvordan en del av dem ter seg i Norge ved å forsøple, stjele og drite på offentlig plass, bør det straffes hardt med utleggsforetning av det de har på seg, og returreise med engang.
Bare noen spørsmål.
Er hva er forskjellen på romfolket og sigøyenere?
Er det ikke slik i at om man blir tatt for noe ulovlig kan man utvise disse fra landet?
Er det noen utgifter for staten i forbindelse med at de er her?
Kaizen
Om disse folka får alt de ber om i norge, hva hindrer da resten av de lidende i verden å gjøre det samme?
Hvordan vil våre levekår bli når hvem som helst kan komme hit å "okkupere" plasser å bo og få alt tilrettelagt?
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Bare noen spørsmål.
Er hva er forskjellen på romfolket og sigøyenere?
Er det ikke slik i at om man blir tatt for noe ulovlig kan man utvise disse fra landet?
Er det noen utgifter for staten i forbindelse med at de er her?
Kaizen
Vis hele sitatet...
Romfolk er en samlebetegnese på folket mens sigøynere er en undergruppe. Ihvertfall sånn jeg har forstått det.
Så begrepet "romfolk" betyr i virkeligheten; stjele, snylte, tigge, grise-kjeltring?

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Korrekt.
titegn
Vis hele sitatet...
Jeg har altså møtt mange "romfolk" som slett ikke passer til den beskrivelsen. Generalisering fører sjeldent til medmenneskelighet eller løsninger.
Er alle svensker dumme, og alle finner fulle?

slashdot oppsummerte det bra her;
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det enkle svaret er at dei er del av EU, og prinsipielt sett det same som norske statsborgarar. Det er ein av dei fire fridomane i EU - retten til å busettje seg der ein vil innan unionen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Bare noen spørsmål.
Er hva er forskjellen på romfolket og sigøyenere?
Er det ikke slik i at om man blir tatt for noe ulovlig kan man utvise disse fra landet?
Er det noen utgifter for staten i forbindelse med at de er her?
Kaizen
Vis hele sitatet...
Romfolket og sigøynere er det samma. De kaller seg selv for Romfolket, mens sigøynere var et navn som ble gitt til dem på 1800 tallett. Før det så ble de kalt tattere som igjen er et negativt ladet ord.

Ja, det er utgifter i den grad at de søppler veldig mye. Dette må ryddes opp og det koster penger. Barna deres har også krav på skole, det koster også penger. Om de får seg jobb i Norge så kan de jobbe en dag og få tilsendt penger hjem til landet sitt. Da har de samma krav som oss når det kommer til goder og bidrag.

Om de blir tatt for noe ulovlig så kan de ble sendt hjem. Dette er også på våres regning.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Bare noen spørsmål.
Er hva er forskjellen på romfolket og sigøyenere?
Er det ikke slik i at om man blir tatt for noe ulovlig kan man utvise disse fra landet?
Er det noen utgifter for staten i forbindelse med at de er her?
Kaizen
Vis hele sitatet...
Sitat fra Wikipedia:

Sigøynere er en betegnelse på historisk omvandrende folk i Europa, som trolig stammer fra det nordlige India.[1] Betegnelsen «sigøyner» er imidlertid unøyaktig og tillagt dem av andre europeiske folkeslag: i virkeligheten tilhører folkegruppen ulike språklige kulturer som betegnes som bl.a. roma (også kalt «romfolk» i noen norske medier), romani, sinti, kaale, m.fl. Noen av disse begrepene brukes om ulike grupper i ulike land.
Vis hele sitatet...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er ikke generalisering når det gjelder dem.
Vis hele sitatet...
Denne påstanden faller på sin egen urimelighet.
Kjenner du de på Årvoll personlig? Har du snakket med dem?
Er du helt sikker på at alle i den campen (og resten av verdens "romfolk")
er kjeltringer? Er ikke det en generalisering? Hvem er det spesifikt du hentyder til når du skriver "dem". Er det de i campen, eller alle "sigøynere"?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Ja, det er utgifter i den grad at de søppler veldig mye. Dette må ryddes opp og det koster penger. Barna deres har også krav på skole, det koster også penger. Om de får seg jobb i Norge så kan de jobbe en dag og få tilsendt penger hjem til landet sitt. Da har de samma krav som oss når det kommer til goder og bidrag.

Om de blir tatt for noe ulovlig så kan de ble sendt hjem. Dette er også på våres regning.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo bare hvis de er under norsk folketrygd? Personene vi snakker er å anse som turister og har derfor ikke krav til de godene vi har. Barna har heller ikke rett til skolegang.

De må kunne forsørge seg selv før de i det hele tatt får medlemskap i folketrygden, de kan ikke bare selge et magasin om dagen for 15,- for så å NAV`e resten av livet.

Og at de forsøpler mer enn en gjennomsnittlig ungdomsgjeng som nettopp har fått lommepenger tviler jeg på. Og at du nevner dette som en utgift for staten synes jeg er litt merkelig.
Etter hva jeg vet har sigøynere vært i norge i alle år. Hva er det som har skjedd siden det er spessielt oppe i mediene nå?
At de lager seg en teltleir er vel ikke noe nytt.

Kaizen
Problemet er jo at de ikke vil innordne seg lovene og regelverket vi har i norge. man kan ikke bare å komme ett sted å forvente at alle skal innordne seg etter deres ønsker. Man kan bare glemme at noen fra norge hadde fått holde på på samme måten. Det finnes veldig mange råtne egg i den kurven der... og nei, jeg er ikke rasist, ja jeg synes synd på romfolket som ikke har det spesielt bra, men hva gjør de selv for å forbedre forholdene?
Sitat av Morgul Vis innlegg
Dette gjelder jo bare hvis de er under norsk folketrygd? Personene vi snakker er å anse som turister og har derfor ikke krav til de godene vi har. Barna har heller ikke rett til skolegang.

De må kunne forsørge seg selv før de i det hele tatt får medlemskap i folketrygden, de kan ikke bare selge et magasin om dagen for 15,- for så å NAV`e resten av livet.

Og at de forsøpler mer enn en gjennomsnittlig ungdomsgjeng som nettopp har fått lommepenger tviler jeg på. Og at du nevner dette som en utgift for staten synes jeg er litt merkelig.
Vis hele sitatet...
I følge EØS så kan man det jo. Et EØS land plikter å gi dem rettigheter som arbeidstakere i det landet de oppholder seg før. Folk er folk drev på med det, de ansatta en del romenere og på den basis.

ENGANGSSTØNAD: Med en kontrakt på mer enn et år kan en kvinne som føder et barn i Norge motta en engangsstønad på 35.273 kroner, selv om hun ikke har jobbet et helt år når hun føder.

BARNETRYGD OG KONTANTSTØTTE: Fra dag én vil en fast ansatt gateselger kunne ha rett til barnetrygd på 11.640 kroner per år (per barn) og kontantstøtte på inntil 39.636 kr per år.
Vis hele sitatet...
VG skrev dette den 14.07.12

Når det gjelder skole så er det slik at dersom de oppholder seg mere enn 3 mnd i landet så får de skolegang. Barna altså.

Og det du sier med at de ikke roter. Da lurer jeg på om du noen gang har sett en camp eller et sted hvor romenere har slått seg ned og bodd over en lengere periode? Det ligger dritt, mat, søppel og kadavre etter rotter og måker over hele.

Aftenposten ang rotter og måker

Oslo by ang hvor mye rot de etterlater seg
Her jeg bor er det en gjeng med romenere som har bodd på gata og diverse tomter i mange år. Jeg kan ikke si at jeg har hatt en eneste positiv opplevelse med dem. Sitter gatelangs hver dag og tigger, for så å gå inn på nærmeste bensinstasjon å kjøpe mat...

I helgene er de i sentrum og spiller koselige mens de bare er ute etter penga dine. Prøvde å slå av en prat med en og i det jeg gikk var hånda hennes i lomma mi. De danser og spiller musikk for folk samtidig som de har stjelt penger av en kompis. Flere ganger når jeg har passert dem mens de tigger har de spyttet etter folk som ikke har gitt dem penger.

Så min erfaring er at dem har ikke noe som helst å gjøre her i Norge, i hvertfall ikke dem her i byen.
Winter is coming
Jeg har ikke noe problem med noen folkeslag igrunn, men jeg har faktisk et problem med folk når jeg ser overskrifter på NRK som: " Gi oss 1 million kroner, så drar vi"
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å være fattig, men å komme hit å suge til seg penger uten å engang ytre et ønske om å gjøre noe for dem blir for dumt.
Enkelte kommer til Norge og tigger, drar hjem og bygger seg hus etc fordi de har tjent så grenseløst godt på det.

Kaizen: De er ikke sigøynere. Hørte på radioen idag at "Sigøynerkongen" dro til leiren for å hjelpe til, men det viste seg at de var romenere, og da var han ikke interessert i å hjelpe lenger. Trivelig kar må man kunne si
Er ikke så flink til å finne frem gamle artikler, men for noen år siden var det en artikkel om at INGEN av sigøynerne med norsk statsborgerskap var i jobb. Så kan man spørre seg selv; Er dette fordi Norge er så utrolig rasistiske at vi ikke har gitt de en eneste mulighet til å få seg en jobb, eller er det fordi de rett og slett ligger i kulturen deres at de ikke vil jobbe?

Hvis noen finner frem artikkelen om hvor godt de tok i mot Norges tilbud om gratis boliger for noen tiår siden, så hadde jeg også satt pris på det.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av miles Vis innlegg
Denne påstanden faller på sin egen urimelighet.
Kjenner du de på Årvoll personlig? Har du snakket med dem?
Er du helt sikker på at alle i den campen (og resten av verdens "romfolk")
er kjeltringer? Er ikke det en generalisering? Hvem er det spesifikt du hentyder til når du skriver "dem". Er det de i campen, eller alle "sigøynere"?
Vis hele sitatet...
Hver eneste en. Erfaringer er fra artikler, personlig erfaring, og hvordan det generelt er hvor enn dem går.
Problemet er at de ikke kommer hit for å jobbe. De kommer for å, litt ufint sagt, snylte på oss andre. Enten via tigging, noe 3 av 4 ønsker forbud mot (http://www.dagbladet.no/2012/07/12/n...tikk/22511229/), eller via kriminell og annen lyssky aktivitet. Dette anser jeg som et faktum. Sigøynerne som gruppe har en lang historie med utenforskap i de landene de har bodd i. Dette er ikke noe som kommer til å endre seg bare fordi de har krysset grensa til Norge. Politiet gjorde en sjekk på en gruppe rumere som de kunne finne identiteten på:

"– På en kveld for noen uker siden talte vi på en veldig kort periode 185 forskjellige tiggere i sentrum av Oslo. Vi kontrollerte 69 av dem, 68 av dem var registrert med straffbare forhold, sier Andresen."
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...o-3829483.html

Er det snart på tide å få hodet ut av ræva?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Problemet er at de ikke kommer hit for å jobbe. De kommer for å, litt ufint sagt, snylte på oss andre. Enten via tigging, noe 3 av 4 ønsker forbud mot (http://www.dagbladet.no/2012/07/12/n...tikk/22511229/), eller via kriminell og annen lyssky aktivitet. Dette anser jeg som et faktum. Sigøynerne som gruppe har en lang historie med utenforskap i de landene de har bodd i. Dette er ikke noe som kommer til å endre seg bare fordi de har krysset grensa til Norge. Politiet gjorde en sjekk på en gruppe rumere som de kunne finne identiteten på:

"– På en kveld for noen uker siden talte vi på en veldig kort periode 185 forskjellige tiggere i sentrum av Oslo. Vi kontrollerte 69 av dem, 68 av dem var registrert med straffbare forhold, sier Andresen."
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...o-3829483.html

Er det snart på tide å få hodet ut av ræva?
Vis hele sitatet...
True, so true. De jobber ikke ræva av seg for å si det sånn

Jeg vet om en plass hvor sigøynere fikk et helt gratis hus å bo i. Noen måneder senere ble det rassia av politiet. Hele huset var fyllt med tyvgods. Det var det eneste de brukte huset til.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hver eneste en. Erfaringer er fra artikler, personlig erfaring, og hvordan det generelt er hvor enn dem går.
Vis hele sitatet...
Liste med kjeltringer?

Hvis du tror du aldri har møtt ett godt menneske fra "romfolket", så er det fordi du har sett på dem med fordommer og hat, og ikke ønsket å lære dem å kjenne- fordi du på forhånd "vet" at de er dårlige mennesker.
Jeg kjenner flere som er både helt ålreite og/eller fantastiske mennesker,
så jeg VET av personlig erfaring, at din påstand er feilaktig
(dessuten synes jeg den er åpenbart generaliserende og diskriminerende).
Jeg kjenner flere kriminelle som er både ålreite og/eller fantastiske mennesker, dette gjør de ikke mindre kriminelle.
Med seg på pressekonferansen hadde justisminster Faremo ferske tall over pågripelser av rumenere i Oslo.

- I løpet av første halvår er 575 rumenere pågripet i Oslo og ca. 250 i løpet av mai og juni.

Lykke til naboer.
interessant om romfolket på dagsnytt 18 nå, forsker utaler seg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Med seg på pressekonferansen hadde justisminster Faremo ferske tall over pågripelser av rumenere i Oslo.

- I løpet av første halvår er 575 rumenere pågripet i Oslo og ca. 250 i løpet av mai og juni.

Lykke til naboer.
Vis hele sitatet...
Dette er bare engangstilfeller må du huske. Ikke skjær dem over en kam.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette er bare engangstilfeller må du huske. Ikke skjær dem over en kam.
Vis hele sitatet...
Neida, de er generelt så snille at. Jeg ville vært vennen deres.
Dessverre så ødelegger mange av de for hele gruppa. Slik har vel alltid denne verden vært.
Da jeg var 13 år var jeg i Oslo for første gang - alene. Jeg skulle møte noen venner, vi møttes og hadde det kult hele dagen, til kvelden kom og jeg skulle ta bussen hjem. Da kom det en gående forbi og nappet til seg bagen min som inneholdt alt, mobil, penger, ipod, headset osv. Jeg mistet siste buss og visste ikke hvor jeg kunne gå, for jeg var ikke kjent i Oslo, og alt på Oslo S var stengt. Dermed ble jeg tvunget til å være ute på gata ved Oslo S helt til kl 7 neste morgen, og jeg ser på meg selv som heldig for at jeg ikke ble voldtatt og drept.
Den dag i dag er jeg redd for å gå alene i Oslo sine gater, og jeg innrømmer at jeg går passer ekstra på tingene mine og prøver å gå en annen vei om det kommer en utlending mot meg.

Selv om alle ikke er like, så har de ikke gjort seg fortjent til noe bedre enn det ryktet de har. Om de vil arbeide kan de arbeide, og slutte med tiggingen, eller så kan de bare ha seg hjem der de hører til. Hva med vårt eget folk? Våre eldre? Får de det de trenger?
Tenkte jeg skulle skrive et langt og fint innlegg, men så så jeg mot staten for inspirasjon og lærte følgende; "gjør som staten og vend det andre kinnet til.."
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Retorikken som blir brukt er med på å dehumanisere dem, akkurat som vi gjorde med jøder, tatere og sigøynere før og under andre verdenskrig. Det er skremmende å se hvor langt enkelte er villige til å gå, et godt eksempel er trådstarter som kaller dem for hyener.

Jeg syntes også det er viktig å påpeke at de hverken får et sted å bo eller penger av staten.
Vis hele sitatet...
lær deg å lese korrekt, kalte nordmennene som stod utenfor gjerdet 'hyener'.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
Jeg ser hvor du vil hen. For mitt vedkommende så hadde det vært akkurat like provoserende om det hadde vært snakk om svensker, dansker, spanjoler, amerikanere, russere, somalier eller innfødte latin-amerikanere fra påskeøya. Hvor frekt er det ikke å reise til ett land og kreve at staten legger til rette for seg? Begeret toppet seg for min del når jeg så en av dem fortelle kamera at dersom de fikk én million så ville de dra.

Vi må også spørre oss selv om vi ønsker å hjelpe noen som av egen vilje ønsker å stå utenfor samfunnet? Vi har tidligere forsøkt å hjelpe de med bolig:

"Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert."
Vis hele sitatet...
Sist endret av caperno; 17. juli 2012 kl. 20:34.