Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2772
For et par dager siden gikk jeg gjennom en grusvei tilhørende et gårdsområde. Denne veien lå ikke tett inntil noen bolighus, men allikevel stoppet eieren meg og spurte meg om jeg ikke hadde sett skiltet han hadde satt opp der det stod: "Privat område. Ingen gjennomgang". Jeg spurte om han hadde hørt om Friluftsloven og sa til ham at skiltet han henviste til var ulovlig oppsatt. Han svarte tilbake at dette området var innmark og ikke utmark.

Jeg har i ettertid sjekket dette opp, og i lovbestemmelsene står det at man kan ferdes på innmark dersom jorden er belagt av snø eller er hardfrossen. På opparbeidede veier og gangstier som ligger langs disse jordene kan man ferdes hele året.

Hva kan jeg gjøre med dette? Har det noen hensikt å politianmelde ham, eller vil saken bare bli henlagt? Finnes det andre klagemuligheter f.eks til Kommune eller Fylkeskontorene?

Har han brutt konsesjonsvilkårene for gårdsdrift?
Sist endret av seriouslowitch; 21. januar 2018 kl. 05:01.
Ikke mye du kan gjøre med det. Ignorer ham så lenge du har retten på din side.

Jeg er sportsfisker og må krysse ulovlige sperringer hvert eneste år fordi mange tror eiendomsretten deres går forran alemannsretten min.
I utgangspunktet gjelder allemannsretten i utmark og ikke i innmark. Grensen mellom utmark og innmark er definert i friluftsloven § 1 a. Med innmark menes gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsfelt eller lignende områder hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Utmark er negativt avgrenset til det som ikke er innmark.

Det har ingen betydning om grunneier er privat eller offentlig. Utgangspunktet er fri ferdselsrett i utmark så lenge du tar hensyn til grunneiers interesser samt til miljøet. Ferdselsretten i innmark er hovedsakelig begrenset til fots på snølagte eller frosne åkrer.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/j...lemannsretten/
https://www.advokatenhjelperdeg.no/j...g-barplukking/
Sist endret av Antimatter08; 21. januar 2018 kl. 09:25.
Vis det er sti der har du lov til å gå der uansett om det er innmark eller utmark
Sist endret av mollypolly; 21. januar 2018 kl. 13:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Vis det er sti der har du lov til å gå der uansett om det er innmark eller utmark
Vis hele sitatet...
Det er unyansert. Det er eit par avgrensingar i den retten.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Det har ingen betydning om grunneier er privat eller offentlig. Utgangspunktet er fri ferdselsrett i utmark så lenge du tar hensyn til grunneiers interesser samt til miljøet. Ferdselsretten i innmark er hovedsakelig begrenset til fots på snølagte eller frosne åkrer.
Vis hele sitatet...
Denne lovparagrafen i Friluftsloven sier at ferdsel på sti eller vei er tillat hele året, så da er vel ikke fri ferdselsrett begrenset til fots på snølagte eller frosne åkrer?

---------------------------------------------------------

§ 3 a.(Ferdsel på vei eller sti i innmark)

Ferdsel i innmark som fører til utmark,
a) til fots på vei eller sti,
b) på vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,

er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.

Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.

Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.
0 Tilføyd ved lov 16 sep 2011 nr. 41 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 16 sep 2011 nr. 949).
Sist endret av seriouslowitch; 21. januar 2018 kl. 17:30.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Denne lovparagrafen i Friluftsloven sier at ferdsel på sti eller vei er tillat hele året, så da er vel ikke fri ferdselsrett begrenset til fots på snølagte eller frosne åkrer?
Vis hele sitatet...
Det betinger dog at veien eller stien som går over innmark fører til utmark. Dersom den fører til annen innmark er ferdsel ikke lov, utenom snø- eller frostdekke.
Den veien jeg gikk gjennom førte fra en offentlig trafikkert fei til en annen trafikkert vei. Denne veien var en snarvei for meg til å komme til et annet større friluftsområde istedenfor å måtte gå en halv mil ekstra.
Sitat fra følgende lenke om definisjon av innmark og utmark:

"Viktigst å vite. Friluftslovens definisjon av innmark og utmark er utdypet gjennom
flere prinsipielle rettsavgjørelser fra Høyesterett. Disse presiseringene kan ikke leses
ut av lovteksten. Begrepene har sitt egent innhold i friluftsloven, og dette stemmer
ikke alltid med alminnelig språkbruk.

Innmark, kort oppsummert: Arealer som benyttes til matproduksjon og nyttevekster.
Den private sonen rundt bebyggelse. Områder som er tilrettelagt for en spesiell
virksomhet som er uforenelig med allmennhetens bruk.

Utmark, kort oppsummert: Skog, fjell, strand, vann og naturområder som ikke er innmark.

Ved tvil kan man be kommunen gi en veiledende uttalelse, se friluftsloven § 20."
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Den veien jeg gikk gjennom førte fra en offentlig trafikkert fei til en annen trafikkert vei. Denne veien var en snarvei for meg til å komme til et annet større friluftsområde istedenfor å måtte gå en halv mil ekstra.
Vis hele sitatet...
For ditt tilfelle spiller ikke det noen rolle da du, ifølge deg selv, var på vei "åpen for alminnelig ferdsel". Det som da evt er hindringen er om veien kan anses som gårdsplass eller ikke. Dersom veien er en gjennomfartsvei og blir benyttet av flere eiendommer skal det mye til å hevde at vanlig gange ikke er lov, det selv om veien krysser gårdsplass(-er).

Dersom veien ikke hadde vært koblet til offentlig vei i begge ender, men f eks ble avsluttet i et gårdstun med et jorde mellom siste hus og vei kunne ferdselsretten være problematisert.
§ 3 a.(Ferdsel på vei eller sti i innmark)

Ferdsel i innmark som fører til utmark,
a) til fots på vei eller sti,
b) på vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,

er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.

Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.

Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.
0 Tilføyd ved lov 16 sep 2011 nr. 41 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 16 sep 2011 nr. 949).
Vis hele sitatet...
Hvor nærme husene gikk veien, hvis den går nærme og er privat, så er det den uthevede teksten som gjelder. Ganske vag, men det legges jo opp til hva eier av veien føler og ikke hva du føler er rett.

Ofte kan slike ting løses lett, spesielt hvis du bruker en slik vei ofte, stikk oppom og presenter deg og spør om det er greit.
Er ikke alle som liker å ha ukjente folk gående nær husa sine.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvor nærme husene gikk veien, hvis den går nærme og er privat, så er det den uthevede teksten som gjelder. Ganske vag, men det legges jo opp til hva eier av veien føler og ikke hva du føler er rett.
Vis hele sitatet...
Nei, i grunn ikke.
Privat vei er åpen for gående ferdsel frem til den evt er å anse som gårdsplass. Definisjonen av gårdsplass er innskrenkende. Går veien gjennom en gårdsplass (og fortsetter) er den å anse som åpen. Problemet oppstår da ved veiens ende (hvis den f eks ender i en gårdsplass med innmark rundt på alle kanter).

Dette rundskrivet tar oss gjennom definisjonene.
er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.

denne delen jeg henviser til.

gårdsplass eller ikke føler eier at utilbørlig fortrengsel eller ulempe så kan det bli nektet å gå der. gårdsplass er egentlig uviktig i denne sammenhengen da dette og gjelder utenfor gårdsplass.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
gårdsplass eller ikke føler eier at utilbørlig fortrengsel eller ulempe så kan det bli nektet å gå der. gårdsplass er egentlig uviktig i denne sammenhengen da dette og gjelder utenfor gårdsplass.
Vis hele sitatet...
Nei, det holder ikke at grunneier føler verken utilbørlig fortrengsel eller ulempe. Dette finnes det flere høyesterettsdommer på. Vurderes svært strengt.

Unntaket gjelder f eks ved næringsdrift (f eks gruvedrift eller masseuttak e.l) der utilbørligheten rent faktisk har en reel og målbar konsekvens.