Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1359
Anonym bruker
"Skrikende Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Freaks! jeg har slitt en del med depresjon og dermed motivasjon gjennom studieløpet og har dermed brukt mye tid på å ligge i senga, kaste bort tid på dataspill, drikke alene, generelt sett ugunstige aktiviteter som ikke har hjulpet med tunge fag. Jeg har strøket i tre fag som jeg nå tar opp ved siden av bachelortiden dette halvåret og får graden min til vinter 2018~ tenker jeg siden jeg tar en eksamen i juli etter endt bacheloroppgave og en til høst. Snittet mitt er nok mot d+ / c- når jeg er ferdig.

Hvordan vil en arbeidsgiver sett på et så dårlig snitt? Hva med å søke jobb før jeg har tatt eksamen i vinter? Kunne jo tenke meg en annen jobb enn den jobben jeg har nå(minstelønn drittjobb). Er informatikk jeg studerer forøvrig. Skulle gjerne forklart at jeg ikke har det bra og at det er derfor snittet er dårlig, men det tar seg heller ikke bra ut å si man er deprimert på et intervju..
Er ganske bekymret for fremtiden..
Anonym bruker
"Stinn Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kommer jo naturligvis an på hva du utdanner deg til, hvilke fag du sliter med, og hvor du søker jobb osv.

Generelt sett så bør du ikke avvike fra gjennomsnittet, for da skiller du deg ut negativt hvis du har dårlige karakterer. I mange tilfeller så hører man at det første en arbeidsgiver ser på når en nyutdannet søker jobb er om personen har arbeidserfaring. Har du hatt sommerjobb i et yrke som er relevant i forhold til din utdanning så teller det mer enn et snitt mellom C og D.
Fikk meg jobb i IT-bransjen med flere stryk-karakterer og relativt dårlige resultater i de andre fagene(dataingeniør). Visste jo godt at jeg ikke kunne gli rett inn hos feks. Sopra da jeg søkte jobb første gang, så la jo lista litt lavere i søkeprosessen. Men jeg fikk da jobb i første firmaet jeg søkte jobb hos, og har i etterpå byttet jobb uten at karakterene mine fra skolen har hatt noen negativ innvirkning(som jeg vet om ).

Så mitt tips er å ikke bekymre deg alt for mye nå. Fullfør skolen og bekymre deg om det nå, så kan du bry deg om jobb senere.
Om alt går til helvete kan du jo fint ta opp igjen noen eksamner og forbedre snittet ditt senere.
Karakterer er bare en del av det å ansette noen, personlige egenskaper teller og inn og også hvordan du passer inn i organisasjonen.

Spesielt i små og mellomstore bedrifter kan dette være vel så viktig da man gjerne er en del av en liten gruppe mennesker som skal jobbe tett sammen.
Anonym bruker
"Skrikende Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her. Jeg er en tilsynelatende veldig oppegående og sosial fyr. Går fint kledd, er sosialt smart og snill, om jeg kan si det selv. Er bare utrolig dårlig til å ta vare på meg selv i eget selvskap, er et gjennomgående selvhat med en god evne til å bære masker og opprettholde en fasade. @moret da er det kanskje håp for meg og da Må vel bare sette listen lavere og håper jeg jobber meg oppover på en eller annen måte. Er forøvrig klar over dette selv, men er godt å lese noen andres erfaringer og meninger. Har jobbet siden jeg var 16, men har to år med hull på CV av grunner jeg ikke tror arbeidsgiver vil like å høre.