Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5879
Hei!
Har et ganske slitsomt problem som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med..

Jeg er konstant ekstremt trøtt på ettermiddagen/når jeg kommer hjem fra jobb. Orker såvidt lage å få i meg noe mat, før jeg som oftest alltid sovner på sofaen, i stolen, i senga og overalt hvor jeg sitter eller ligger.
Når jeg bodde hjemme var ikke dette et problem, ettersom huset til enhver tid var fullt av folk og lyd, og jeg kunne snakke med de rundt meg. Jeg gikk også ofte ut og hang med kompiser, ut for å spise eller finne på andre ting. Nå som jeg bor for meg selv i en ny by hvor jeg ikke kjenner noen så er hverdagen litt anderledes, og ender som regel i søvn på sofaen som fører til at jeg gjerne sliter med å sovne på kvelden.

Noen som har tips til å kvikkne til om ettermiddagen uten å måtte styrte en stor redbull hver dag? Drikker desverre ikke kaffe

Takk for alle tips, håper dere får en fortreffelig dag!

Edit: Flytter forresten hjem om et lite års tid, og er ikke akkurat typen til å stikke til parken eller treningssenteret og bli kjent med fremmede, bare så det er sagt.
Sist endret av Stekesmør; 4. januar 2018 kl. 07:05.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svaret ligger jo i spørsmålet ditt
Skaff deg en venn
løsninga kan ligge i noe så enkelt som kosthold (og selvsagt mosjon).

slet fryktelig med dette selv før, men så endra jeg kostholdet, slanka meg 40kg og starta å trene. nå sover jeg ikke på sofaen etter jobb lengre dritkjedelig svar. men det trenger ikke være mer innvikla enn som så
Kan også være vitaminmangel eller kanskje lavt stoffskifte. Ville tatt en sjekk hos legen.
Men det høres mest ut som en dårlig døgnrytme kombinert med lite mosjon. Viljestyrke er muligens nøkkelordet.
Slår meg at det kan være lavt stoffskifte som feitsomfaen og foreslår. Ta en tur til fastlegen og sjekk litt
Kosthold eliminerte dette hos meg og samboeren. Masse grønnsaker og kutte ut sukker. Vi juicer grønnsaker og frukt som vi har til frokost og av og til lunch. Smaker ikke veldig godt, men kroppen elsker det! Mye fordeler ����
Sitat av Aya123 Vis innlegg
Kosthold eliminerte dette hos meg og samboeren. Masse grønnsaker og kutte ut sukker. Vi juicer grønnsaker og frukt som vi har til frokost og av og til lunch. Smaker ikke veldig godt, men kroppen elsker det! Mye fordeler ����
Vis hele sitatet...
Hva med alt det gode fibre du filtrerer med juicer? Jeg går for smoothie. En god blanding av bær, frukt og grønt samt nøtter og frø. Himmelsk!

For å bidra i tråden ville jeg nok tatt en tur til legen for å sjekke, men alltid en fordel å forbedre matvaner og vaner generelt. Vet ikke med deg, men alkohol og cannabis er kjent for å ta energien og motivasjon ut av mange. Anbefaler å supplere med magnesium og vitamin D, samt diverse B om du spiser lite kjøtt og egg.
Takk for gode svar. Har en tendens til å slite me vitaminmangel, spesielt vitamin D, men jeg går bruker daglig tilskudd og tar også for øyeblikket reseptbelagt vitamin D tilskudd ettersom det ikke er lenge siden sist jeg tok prøver hos legen.

Skal se litt på kostholdet mitt og det med daglig mosjon, prøver å bytte ut buss med å gå til jobb for tiden, håper det hjelper på litt.
This is bat country!
gregory's Avatar
Ta deg en iskald dusj etter jobb.
Anonym bruker
"Stinn Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sørg for å få nok søvn før jobb og ikke legg deg rett på sofaen når du er kommet hjem?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dårlig vane, men du kan begynne å drikke kaffe, haha. Det er i hvertfall ikke like skadelig som energi drikker og gjør alltid jobben. Noe som ble nevnt ovenfor er vitaminmangel (eks d vitaminer).

Noe annet som kan hjelpe er trening (gjør deg våken), eller en kald dusj.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det mest åpenbare spørsmålet er jo egentlig hvordan søvnen din om natten er?
Sover for det meste ganske greit om natta. Legger meg senest kl. 22 og sover til 06/07. Nogen ganger sliter jeg dog med å sovne, og dersom jeg ikke får sove innen 2-3 tiden gir jeg opp i frykt for å forsove meg neste morning. Sover uforstyrret og greit når jeg først sovner, og er alltid et helvette å komme seg opp når alarmen ringer.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Hei!
Har et ganske slitsomt problem som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med..

Jeg er konstant ekstremt trøtt på ettermiddagen/når jeg kommer hjem fra jobb. Orker såvidt lage å få i meg noe mat, før jeg som oftest alltid sovner på sofaen, i stolen, i senga og overalt hvor jeg sitter eller ligger.
Når jeg bodde hjemme var ikke dette et problem, ettersom huset til enhver tid var fullt av folk og lyd, og jeg kunne snakke med de rundt meg. Jeg gikk også ofte ut og hang med kompiser, ut for å spise eller finne på andre ting. Nå som jeg bor for meg selv i en ny by hvor jeg ikke kjenner noen så er hverdagen litt anderledes, og ender som regel i søvn på sofaen som fører til at jeg gjerne sliter med å sovne på kvelden.

Noen som har tips til å kvikkne til om ettermiddagen uten å måtte styrte en stor redbull hver dag? Drikker desverre ikke kaffe

Takk for alle tips, håper dere får en fortreffelig dag!

Edit: Flytter forresten hjem om et lite års tid, og er ikke akkurat typen til å stikke til parken eller treningssenteret og bli kjent med fremmede, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde samme problemet som deg for 5 år siden etter skolen så orket jeg INGENTING og bare sovnet, og det ble ikke bedre for å si det sånn, ikke meningen å skremme deg da, men jeg ble bare "sykere" kunne sove hele døgnet omtrent å har ikke no god søvn kvalitet osv.. nå i høst var jeg på utredning og fikk diagnosen narkolepsi.. og det er vist sånn at det kan gå 20 år fra første symptomet melder seg til man får diagnosen.. jeg anbefaler deg å ta en utredning, kanskje du får noen medisiner for det. Jeg har fått sentral stimulerende medisiner som har hjulpet meg masse! Lykke til!
Har du forsøkt å bare sove litt på ettermiddagen? Jeg sover ofte 10-15 minutter når jeg kommer hjem og synes det hjelper masse så lenge det ikke blir mye sånn at det påvirker nattesøvnen.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Kanskje du har søvnapnè?
Kanskje du har narkolepsi :P

Men som Olympic skrev ovenfor "Det mest åpenbare spørsmålet er jo egentlig hvordan søvnen din om natten er? "

Noen tips du kan prøve på:
- Slutt med kunstig lys 1 time før søvn
- Vær ute hele dagen en gang du har fri (så fort vinteren er over) for å resette seretonin/melatonin syklusen din
- Legg deg tidlig på kvelden og hold den fast.
- Det funker ikke å "ta igjen søvn" hvis man har bare sovet 5 timer natta før f.eks... bare ødlegger døgnrytmen
- Slutt med sumring/snooze på morgenen. Ha bare en alarm, thats it. Hjernen er amazing til å tilpasse seg. Prøv det selv om du har jobb dagen etter.
- Slutt med nikotin 3-4 timer før søvn på natta... Nikotin ligner sikkelig mye på en neurotransmitter som blir brukt til hver muskelcelle. Du bare lurer hjernen din.
Ting verdt å sjekke ut.

Depresjon? Medfører ofte økt søvnbehov. Og det er ikke unormalt at personer som er deprimert ikke har fått en diagnose på depresjonen. At du har lavt D-vitamin nivå kan også gå sammen med depresjon, da depresjon er kjent for å gi underskudd av d vitamin.

Søvnapnè? Kan gi økt søvnbehov, og kan også gjøre at en ikke føler seg uthvilt når vekkerklokka slår seg på. Hør med dama, ex dama etc om du slutter å puste om natten. Evt be fastlege om undersøkelse på søvnlab. Du sover en natt på lab'n med noen ledninger tilkoblet. Enkelt og effektivt. Ubehandlet søvnapne kan feks utløse depresjon.....

D
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ting verdt å sjekke ut.

Depresjon? Medfører ofte økt søvnbehov. Og det er ikke unormalt at personer som er deprimert ikke har fått en diagnose på depresjonen. At du har lavt D-vitamin nivå kan også gå sammen med depresjon, da depresjon er kjent for å gi underskudd av d vitamin.

Søvnapnè? Kan gi økt søvnbehov, og kan også gjøre at en ikke føler seg uthvilt når vekkerklokka slår seg på. Hør med dama, ex dama etc om du slutter å puste om natten. Evt be fastlege om undersøkelse på søvnlab. Du sover en natt på lab'n med noen ledninger tilkoblet. Enkelt og effektivt. Ubehandlet søvnapne kan feks utløse depresjon.....

D
Vis hele sitatet...
Er diagnosert med dystymi, så mulig det har en sammenheng ja. Men hva kan jeg gjøre da? Dersom jeg har et økt søvnbehov må jeg jo nesten bare sove?
Dystimi gjør vel at du går på noen medisiner fast? SSRI som ofte brukes mot depresjoner har blant annet en bivirkning som som kan gi økt søvnbehov. Snakk med legen din, kanskje kan du forsøke å bytte medisin? Welbutrin kanskje?

Er det mulig at søvnapne er årsaken? Om det er tilfellet så vil feks cpap maskin kunne gi deg kvalitetssøvn, og du bil merke at du har langt mindre søvnbehov enn tidligere. Kanskje kan også cpap løfte stemningsleiet, forutsatt at det er søvnapne som ligger i bunn.

Ville definitivt fått fastlegen til å bestille time på søvnlaboratorium. En natt der kan virkelig endre livskvaliteten. De måler søvnen, antall oppvåkninger, antall pustestopp etc. Så får du evt. en liten maskin som hjelper deg å puste hele natten gjennom.

Her er noen symptomer på søvnapne så kan du jo se om du kjenner deg igjen i noe:
  • konstant trøtthet
  • dårlig konsentrasjon
  • hodepine på morgenen
  • nedstemthet
  • svetting om natten
  • vektøkning
  • mangel på energi
  • glemskhet
  • seksuelle funksjonsforstyrrelser
  • hyppig urinering på nattestid

Vet mange sier at livet ble endret til noe langt bedre og langt annet etter at de startet med cpap. Det å våkne opplagt og uthvilt ga økt overskudd, mer energi gjennom hele dagen og mer ork til å gjøre ting både sammen med andre men også for sin egen del. Økt konsentrasjon ga bedre resultater på jobb, og det ble enklere å prestere jevnt bra.

Lykke til.
Sist endret av frtoretang; 5. januar 2018 kl. 10:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ting verdt å sjekke ut.

Depresjon? Medfører ofte økt søvnbehov. Og det er ikke unormalt at personer som er deprimert ikke har fått en diagnose på depresjonen. At du har lavt D-vitamin nivå kan også gå sammen med depresjon, da depresjon er kjent for å gi underskudd av d vitamin.

Søvnapnè? Kan gi økt søvnbehov, og kan også gjøre at en ikke føler seg uthvilt når vekkerklokka slår seg på. Hør med dama, ex dama etc om du slutter å puste om natten. Evt be fastlege om undersøkelse på søvnlab. Du sover en natt på lab'n med noen ledninger tilkoblet. Enkelt og effektivt. Ubehandlet søvnapne kan feks utløse depresjon.....

D
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke sove på lab, du kan få en monitor som du setter på deg selv, hjemme, og leverer inn om morgenen.
Jeg har akkurat det samme problemet som deg, det jeg synes hjelper best er følgende:


↬ Sanasol eller andre flytende vitaminmikser i tillegg til D-vitamin, jeg har hørt at kroppen lettere tar opp flytende vitaminer og jeg føler meg mye kvikkere så lenge jeg husker å ta det.

↬ Gjør en aktivitet/tur i dagslys før eller rett etter jobb (før du rekker å bli trøtt), det kvikker opp også etter du har kommet hjem. Det er heldigvis ikke så lenge til dagslyset varer lenge nok!

↬ Unngå å spise sukker eller raske karbohydrater, du får kanskje et umiddelbart sukkerkick, men en blir drittrøtt av store blodsukkersvingninger, da går vinningen opp i spinningen. Hvis du spiser noe med mye fiber til lunsj holdes blodsukkeret mer stabilt, og da blir du ikke så godtesyk utover ettermiddagen

↬ Når jeg har satt meg ned i sofaen etter jobb blir jeg plutselig sykt trøtt, det er nesten ikke mulig å stå imot. Jeg spretter opp akkurat i det jeg kjenner at trøttheten holder på å overmanne meg, så gjør jeg ett eller annet i 5-10 min. Da våkner jeg såpass at jeg kan sette meg igjen, og da går det ofte flere timer før jeg blir trøtt på ny.

↬ Hvis en unngår å ha det for varmt blir en mindre trøtt, og mange sover i tillegg bedre om natten

Lykke til!
Sist endret av Snubbelfot; 6. januar 2018 kl. 00:17.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du trenger ikke sove på lab, du kan få en monitor som du setter på deg selv, hjemme, og leverer inn om morgenen.
Vis hele sitatet...

Registrerer de da både oppvåkning, pustestopp, lengde på pustestopp, puls etc?

Har vært på søvnlab selv og det var temmelig omfattende greier som ble koblet på. Ledninger som gikk til minst et par maskiner. Bra at det er fremgang, men lurer på hvor sikre disse hjemmetestene er kontra søvnlab?

Uansett er det ingen big deal det med søvnlab. En bare kommer til avtalt tid, får tildelt rom og seng, får seg kveldsmat og gjør seg klar til å sove. Så kommer de og kobler deg opp til måleapparater også er det god natt Neste morgen bare å skrelle av seg ledninger og ta en rask dusj å reise hjem. Null stress.
mye bra tips her, ikke så mye å tilføye annet enn å understreke behovet for mosjon og unngå sukker/raske karbs. krasjen kommer, spis godt med fiber/fett som holder deg mett.
That Sugar movie anbefales.