Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4317
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er god i matte og naturfag, men ellers for jeg for det meste treere og firere. Har stor interesse for elektronikk, datamaskiner og programmering så kan over gjennomsnittlig mye for alderen min. Jeg går nå i 9. trinn. Jeg vil ta elektro og deretter videreutdanne meg til informatikker,dataingeniør eller elektroingeniør. Hvor mye må jeg skjerpe meg når det gjelder karakterer?
Hvilken linje skal du gå på VGS? Sier bare med en gang at de fleste studiene du nevnte trenger du R1 og R2 matte, dette får du ikke på yrkesfaglige linjer.
Ridder av 1. klasse
TAF er ikke vanlig yrkesfag, men teknisk allmennfag som gir deg både fagbrev og studiekompetanse. Du kan derfor søke deg rett inn på høyskolen etter at du har fullført 4 år på TAF.

Snittet går litt opp og ned fra år til år, etter som hvor mange søkere det er, men du bør ha nærmere 5 i snitt
Sist endret av Mchjort; 18. november 2017 kl. 11:57.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det jeg sliter mest med er språkfag og gym hvor om jeg faktisk hadde prøvd kun ville fått 3-4 i.
På de fleste TAF linjene ligger det på rund 5+ i snitt (Noe lavere på TAF Helse). Dette varierer noe hvert år, litt avhengig av hvor mange læreplasser de klarer å skaffe, og antall søkere. Du er heller ikke garantert plass selv om du har høyt nok snitt da du skal også skal skaffe deg læreplass. Dersom du klarer å skaffe deg læreplass selv er det litt enklere, men det er et krav med høye karakterer.

https://www.hordaland.no/nn-NO/skole...menne-fag-taf/
Her er kontaktinformasjonen til rådgiverne til de ulike TAF klassene. De kan garantert svare på spørsmål om dette.
Alternativt kan du gå vanlig yrkesfag også ta forkurs til ingeniør etter lærlingtiden. Eventuelt vanlig studieforberedende med realfagsfordypning.