Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3683
Hei!
Ettersom dette er en problemstilling i MITT samfunn, håper jeg at denne er riktig plassert, og korrekt å skrive her.

Jeg er sammen med en flott jente, vi er begge i begynnelsen/midten av tjueårene, og vi har vært sammen et halvt år.
Legger til at vi har kjent hverandre i 7 år, og jeg har kjent hennes ekskjæreste i minst like mange, da vi kommer fra omtrent samme plass.

Helt fra begynnelsen av var han veldig innpåsliten. Han sendte henne mye meldinger, ringte mye, og møtte opp flere ganger uanmeldt og nektet å forlate leiligheten. Dette var selvsagt da jeg ikke var tilstede. Han later til å være ekstra aktiv når jeg er på jobb (4-6 uker i slengen, like lenge fri)
Han har alltids vært "bygdas gullgutt", men har vist seg som noe helt annet for vår del. En stund fulgte han etter oss da vi kjørte bil, og spredde ganske mye usanne rykter om at vi var "stygge med han", noe som ikke var sant. Hun har hele veien sagt at hun ikke vil ha noe med han å gjøre lengre. Forholdet deres endte bl.a ved utroskap fra hans side.

Dette har resultert i at flere av folkene i vår felles bekjentskap har måttet velge sider ifølge seg selv. Jeg og min kjære setter ikke det presset på noen, men setter pris på folk som også ser samme galskapen som oss. Blandt annet har han ved flere anledninger ringt henne mens jeg er på jobb for å fortelle at hun har tilbudet å forlate meg for å komme tilbake til han. Hun avslår selvfølgelig dette.
Jeg har tidligere hatt en prat med han, der han lovet dette skulle ende. Slik har det ikke gått, og nå er det verre enn noensinne.

Tidligere i livet har jeg stort sett alltid løst ting med vold, og er forholdsvis "kjent" i bygda for dette. Jeg har flere ganger også uttrykt at jeg har hatt lyst å gjøre forskjellig med denne innpåslitne karen.
Jeg har også en del bekjentskaper fra et tidligere liv som kan utføre dette mens jeg er på jobb, og vi kan ordne det slik at jeg aldri blir tatt.
Men likevel sitter jeg der; og tør ikke. Han har som sagt aldri gjort noen noe vondt tidligere, og det er ikke akkurat et rykte jeg har på meg... Så jeg frykter at dersom noe skulle skje med han, vil bygdapraten gå, og jeg blir den store, stygge ulven som ingen vil ha noe med å gjøre. At det blir "stakkars han som ble utsatt for den idioten der" (meg).

Jeg vil gjerne gjøre både det ene og andre med han, men i utgangspunktet vil jeg bare han skal forstå at vi vil ha fred og ro, kunne reise på fester uten at ting skal bli pinlig, og at han skal holde seg unna. Desverre kjenner jeg kun til en type konflikthåndtering, og den tror jeg er ganske uaktuell i denne saken.

Noen som har noen tips? Eventuelle erfaringer? Hadde satt veldig stor pris på det! På forhånd takk.
Crimea River
Alec's Avatar
Be henne anmelde han til politiet.
Sist endret av Alec; 1. april 2016 kl. 07:28.
Som Alec over sier bør du anmelde saken til politiet. Jeg ville trolig først tatt en prat med fyren igjen, der jeg sier klart ifra at slik han har holdt på ikke er greit. Dersom det fortsetter anmelder du til politi. Det å bruke vold vil føre ingen nytte, spesielt om det ikke kommer fra deg. Mannen er antakeligvis bare lei seg og forvirra, og det at noen fremmede skal komme å skade han da vil jo ikke ha noen hensikt, kanskje han vil slutte å følge etter dere, men det er isåfall på grunn av angst for å gå ut. Du har jo også kun hørt en side av saken av hvorfor de slo opp?

Uansett, med politi og muntlig advarsel først av deg har du egentlig alle ressursene du trenger for å holde han vekk fra livet ditt.
Overskuddsmateriell
Det jeg ville startet med er å be dama di slutte å svare når han ringer / sender SMS. Så lenge han får respons fra henne vil det fortsette.
Tydelig han her trenger noen å prate med, ikke juling.

Om han faktisk er så PÅ at det går ut over din kjærestes livskvalitet så hadde jeg ringt foreldrene hans å forklart situasjonen å hvordan dette påvirker hverdagen deres.(Om jeg var bygdas Rambo så hadde jeg nok spurt dama om hun kunne ringe)

At han blir konfrontert av sine foreldre med dette vil jeg tro setter en stopper for aktivitetene hans, og til hans fordel så har han nå foreldrene som kan backe han opp i bruddet han tydeligvis ikke kommer over.

Jeg mener ikke dette skal gjøres for å sladre eller skade denne personen på noe som helst måte,å i hans alder bør det ikke være nødvendig å kontakte foreldre.
Men om det kan ordnes på denne måten så må vel det være et mye bedre alternativ enn både politi og torpedo
enig med det som bullhill sier. og det å skulle banke han fordi dama de slipper han inn i leiligheten er ikke logisk. hvis dere vet at han nekter å gå, ikke slipp han inn. hvis han står å ringer på og ikke gir seg kan hun filme han med telefonen og forklare (via vindu eller skrike gjennom døra) at hun ikke vil treffe han og kommer til å vise til politiet hvordan han holder på.

det er veldig stakkarslig hvordan han holder på og ikke en situasjon der man bruker vold, spør du meg
Sist endret av why_not; 1. april 2016 kl. 09:26.
Jeg tror dama fortsatt er interessert i ham dersom hun svarer på meldinger og telefonoppringninger. Du føler ikke at du er 3dje julet på vogna da? Du beskriver at du har kjent ham like lenge som henne. Jeg trodde det var bros before hos jeg... ikke hos before bros.

Eller er dette en april fools? Ditt navn det er jo ditt navn... artig nickname.
Sist endret av nudo; 1. april 2016 kl. 11:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takker for alle svar!
Jeg er enig i det dere sier, han er nok heller fortvilet og lei seg..
Men at han skal ødelegge min livskvalitet attpåtil..

Hun har blokkert han både på facebook og sms/telefon, men han oppsøker henne fremdeles.
Grunnen til at hun slapp han inn i leiligheten tidligere er på grunn av de skulle fordele boet etter at de bodde sammen.
Mange som har gode forslag her, men synes det blir litt "vansklig" både å kontakte politiet, og ikke minst snakke med foreldrene hans..

Og til Nudo: det er riktig at vi har kjent hverandre noen år, men det er heller fordi vi kommer fra ei lita bygd, der det er naturlig at "alle kjenner alle". Noe Bros har vi nok aldri vært, ei heller nær nok til at det er feil at jeg ble sammen med min kjære 8-9 mnd etter det ble slutt mellom dem.

PS: nicknamet laget jeg naturligvis da jeg var singel :'D
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du synes det er "vanskelig" å ta kontakt med politiet om dette her så vet jeg ærlig talt ikke hva du skal gjøre. For det er den eneste fornuftige løsningen.

Mann deg opp og ta saken i egne hender, slutt å sitt her å sture på nett. Dette er klart en sak for politiet og ikke en vigilante-løsning.
Slik jeg forstår deg, så er han fortsatt interessert i henne. Enkleste og mest moralske metoden (uten om politiet) for å få slutt på dette, er å fjerne følelsene for henne fra han. Nå kjenner jeg ikke hennes «stalker», men la oss si at han er desperat etter et forhold, eller et ligg. Hvorfor ikke finne ei venninne av henne (som dere nødvendigvis ikke er så nære med eller liker så godt) og spleise dem på en fest e.l. Skal love deg han får fort andre ting å tenke på å bryr seg ikke så mye mer om henne etter det.

Hvis han der i mot bare ønsker henne, så må dere prøve å ødelegge dette bildet han har av henne, få henne til å være litt ufyselig, arrogant, overlegen, vise avsky... osv. mot han. Start diskre, og etterhvert utvikle sterkere følelser. Skap kvalme situasjoner.

Be venninnene hennes om hjelp til å «gjøre narr» av han, få dem til å late som om hun har fortalt dem noe pinlig om han. F.eks hver gang dem møter han, så smiler dem «jeg vet noe pinlig om deg smilet» til han.

Dette tar litt tid, men vær kreative.
Sist endret av 0xFF; 1. april 2016 kl. 15:32.
1. Be dama di gi han klarbeskjed om at ho vil anmelde forholdet dersom han ikke gir seg.
2. Dere begge bør på best mulig vis fortsette å ignorere han. Det kommer en vakker dag da han rett og slett ikke gidder mer. Han gidder så lenge en av dere på en eller annen måte indikerer at det han gjør fungerer eller får respons.
Har vært i lignende situasjon. Jeg tenker at han er den svake part her, og dere gjør lurt i å ikke ta opp kampen og prøve å få vennene på deres parti, som du sier selv. Slike folk ødelegger nok for seg selv, og trenger ikke hjelp til det. Jeg ville skrevet en mail eller noe (hun bør gjøre det) og forklart vennlig men bestemt at jeg synes oppførselen er ubehagelig, at jeg ikke ønsket å ha kontakt med ham, og at jeg ikke vil svare hvis han tar kontakt igjen. Så ville jeg ignorert ham til det roet seg, MEN spart på mailer og sms'er og notert ned annen kontakt, tilfelle det ikke gav seg eller eskalerte. Blir han på noen måte truende så må hun jo gå til politiet. Da er loggen grei å ha. Det er mye ryddigere å gå til politiet enn å spre infoen på bygda for å vinne opinionen, som jeg vet er ekstremt fristende. Det er beintøft å bli utsatt for falske rykter blant venner, men min erfaring er at folk på sikt skjønner hvem som har rett og da lønner det seg å ha vært den voksne part.

Å banke ham opp er den absolutt minst lure av alle mulige måter du kan takle denne situasjonen på.