Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6317
Jeg har 610.000 kr jeg vil gjøre om til mere penger. Jeg kan svært lite om bank osv. men har hørt det kan lønne seg å rente opp pengene. Men hvordan gjør man isåfall dette? Er det bare å ha dem på min vanlige DNB-konto så renter pengene seg opp?

Jeg vil kunne bruke av pengene når det behøves så da er vel ikke BSU noe alternativ.
Har dere noen tips? Hva er lurt å gjøre med pengene mine uten noe risiko, eller minst mulig risiko?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tja, de letteste måtene (som, så vidt jeg vet lar seg gjøre i DNBs egen nettbank) er sparekonto (helt fritt uttak osv.), fond og aksjer. De to siste bør man vel lese seg opp en del på før man begynner. Kjipt å investere feil og tape penger på det.

Sparekontoen gir ikke sånn ekstremt mye i retur, det er vel snakk om ei rente på noe over 3% p.a., mao rundt 20k i året. Vanlig konto gir vel neppe noe særlig til rente, uten at jeg er helt sikker.
Med minst mulig risiko og samtidig kunne gjøre uttak når du selv vil? finn ut hvilken bank som gir deg best rente

Med lengre tidsperspektiv? Eiendom (rimelig lav risiko) eller Aksjer (høyere risiko)
Sist endret av liasis; 25. juli 2014 kl. 12:06.
https://www.sparebank1.no/sr-bank/sp...to-med-bonus//
Sparekonto med bonus rente på 1,5% viss di står urørt i 12mnd.. Og maks 150.000Sparing, så da legger du inn 150.000 og får 3%rente i året på det, dette blir da mer og mer? Di kan vel ikke stoppe renter og alt på 150.000?

Eventuelt kan du jo også fylle opp alt på bsu også og fortsatt ha masse igjen.....
https://www.sparebank1.no/sr-bank/sparing/sparing/bsu/
Men BSU kan du heller ikke ta ut igjen, og halve fordelen er jo de 4.000 i skattefradrag du får av å spare maks i året!
BSU har økt grensen til 25k og 5k tilbake på skatten (forutsatt at du har inntekt å skatte av), og du kan ta ut pengene, men da må mister du de pengene du fikk/får tilbake på skatten..
Ta kontakt med banken din, de kan hjelpe deg med fondsparing.

Og såklart, spar det du kan i bsu
Sist endret av Dasset; 25. juli 2014 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valutahandel kan gi rask avkastning om du følger trendene og daytrader. Les deg opp om de ulike landenes økonomi, deres valuta, nylige endringer i finanspolitikk etc, etterhvertfår du en bra magefølelse/intuisjon.

Begynn smått med penger du har råd til å tape slik atdu ikke pøser på når du er noob.

Ellers kan du jo grunde et firma. Les deg opp om entreprenørskap, lean startup method, business model generation, etc. Sjekk ut boka the5 steps to the epiphany av Steve Blank(silicon valley milliønær som har starta en rekke firmaer)"
Hvis du har en god ide, stå på vilje og en open mind som er villige til å i verste fall måtte gi opp hele prosjektet eller endre vesentlig på det så er det ikke dumt å prøve seg her!
Spørs hvor mye risiko du er villig til å ta. Hadde det vært meg ville jeg åpnet en Investeringskonto Zero i Nordnet bank.
Med en slik konto vil du kunne sette pengene i aksjer og fond uten å betale skatt før du flytter pengene til en annen konto (tar ut pengene). På denne måten vil du tjene MYE mer siden du slipper å betale 28% prosent av din fortjeneste til staten før du faktisk velger å bruke de\ta det ut.

Deretter ville jeg satt 50\50 i Delphi Nordic og DNB Obligasjon (I).

Siden du har lite peiling på sparing vil fond være bedre enn enkelt aksjer, det er noe du heller kan se på senere når du fått bedre kunnskap om markedet. Det vil ikke si at fond er som å høste penger på trer, du må gjøre grundige undersøkelser før du velger hvordan du skal forvalte dine penger.

Det er noe jeg ikke har tid til å skrive om må, men som du kan lese mye om på internett.

Ved å spre pengene i et høyrisikofond og et obligasjonsfond vil du kunne få god fortjeneste på høyrisikofondet og sikker fortjeneste på obligasjonsfondet. Selv om historikken til Delphi Nordic er veldig bra, så må man huske at dette er et aksjefond, og ting kan snu fort.

Hvis du ikke ønsker å ta noen risiko er naturligvis en sparekonto beste alternativ, her får du ofte 3% rente, men pengene står trygt. Sammenlign banker for å finn beste sparekonto, eller ring banken din å spør om du har beste konto for sparing som er tilgjengelig hos dem.

Husk at hvis du snakker med banken, ikke la deg overtale til å sette pengene i fond de sier er gode. Du må være sjef for dine egne penger, det er utrolig mange som tror banken kan spå framtiden og gir de alle sparepengene sine.
Det gjelder også andre steder, ikke regn med at jeg eller noen andre har god peiling, begynn å les om sparing og bli over dine egne penger.

Edit: Det skal være to linker inni der, selv om det ser ut som en.

Edit2: Bli sjef over dine egne penger*
Sist endret av ZELDUR; 25. juli 2014 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale deg å ha en viss prosentandel i en sparekonto, så har du resten i fond. Fond gir generelt bedre gevinst enn en sparekonto, så du vil bare ha de pengene du kan komme til å trenge i den nærmeste fremtid på sparekontoen. Du bør tenke minst 2 til 3 år frem i tid i tilfelle markedet går dårlig en periode, slik at du slipper å ta ut penger fra fondene med et tap.

Sparekonto: Nordax finans gir høyest rente i markedet på 3,95%. Du har også Bluestep som et annet alternativ hvor fordelene er at du kan styre pengene via Bank ID i motsetning til at du må sende brev til sverige.

Fond: Her må du bestemme selv hvordan du vil plassere pengene mtp. hvor stor risiko du er villig til å ta. Du har feks DNB Global indeks som et ganske stabilt fond, men alikavel med en grei gevinst. DNB Health care eller DNB NOrdic technology er fond du kan ta en titt på for over gjennomsnittet/høy risiko. Ta også en titt på andre forvaltere enn DNB.

Jeg vil anbefale deg til å ta risikoen som hører med å spare i fond med mindre du kan komme til å trenge alle pengene helt plutselig, eller du trenger dem innen 1-2 år. Det er jo ikke så sannsynlig, spesielt mtp. at du får generelt bedre avkastning enn et huslån koster feks.

Vil du absolutt ha null risiko, så går for Nordax finans hvis du vil ha best rente mulig, men du må sende brev for å ta ut osv. Gå for bluestep finans hvis du vil ha tilgang med Bank ID mot å få 0.5% lavere rente som tilsvarer ~3000 kr i året.
Sist endret av bjørnar; 25. juli 2014 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Jeg har 610.000 kr jeg vil gjøre om til mere penger. Jeg kan svært lite om bank osv. men har hørt det kan lønne seg å rente opp pengene. Men hvordan gjør man isåfall dette? Er det bare å ha dem på min vanlige DNB-konto så renter pengene seg opp?

Jeg vil kunne bruke av pengene når det behøves så da er vel ikke BSU noe alternativ.
Har dere noen tips? Hva er lurt å gjøre med pengene mine uten noe risiko, eller minst mulig risiko?
Vis hele sitatet...
Hva er tidshorisonten din? Hvis du har tenkt å spare pengene i noen år så bør du sette en del av dem (f.eks 1/3 eller halvparten) i aksjer. For å minimerere risikoen bør du kjøpe deg gradvis inn på børsen. Kjøp et OBX-EFT indeksfond for 10.000 kroner i 3 år fremover.

Da sprer du risikoen utover hele børsen, og over lang tid.
Jeg ville kjøpt et hus det lar seg lage utleie-deler av. (Enten under 50% av huset, og du bor i resten, eller leie ut hele huset).

Da har du en solid avbetaling av lånet hver mnd (Leier du ut halve boligen, så bor du der selv gratis).

Bedre "rente" finner du ikke på penger idag.
Jeg ville spurt om råd fra profesjonelle og holdt det langt unna spekulanter på internett.
Sitat av misanthropy Vis innlegg
Jeg ville spurt om råd fra profesjonelle og holdt det langt unna spekulanter på internett.
Vis hele sitatet...
Profesjonelle spekulanter er fortsatt spekulanter.
Det beste er å fordype seg i emnet til det punktet at man slipper å la en tilfeldig tredjepart spekulere med pengene sine.
Hei, jeg jobber med finansmarkeder så tenkte jeg skulle gi mitt vanlige råd : Ikke hør på de som anbefaler deg daytrading eller aksjeplukking. Historien er full av folk som har fått litt penger mellom hendene og så pisset de vekk på noe de har minimalt med kunnskap om.

Han spør:
Hva er lurt å gjøre med pengene mine uten noe risiko, eller minst mulig risiko?

Dette utelukker aksjefond. Igjen, fullt av folk som tror at aksje/indeksfond ikke er risikabelt, det er det. Det vil alltid være risiko forbundet med markeder, hvis noen forteller deg noe annet forsøker de å lure deg eller så er de uinformerte.

Og selvsagt : Ikke la tilfeldige personer på internett fortelle deg hvor du skal putte pengene dine og aldri følg råd i blinde. Kjenner du noen eldre personer som har erfaring med forvaltning av penger? Altså, noen som har en personlig interesse i at det skal gå bra med deg/pengene dine og som ikke kun er interessert i kurtasje de kan generere på det de "hjelper" deg å forvalte. Da er dette personen å kontakte.

Ikke ha hastverk når det kommer til å gjøre beslutninger rundt dette, du har god tid til å finne ut mer om dette og hva som passer for deg. Å gi deg direkte råd om hvor du burde plassere penger er noe jeg ikke er interessert i å gjøre, men håper disse poengene kan hjelpe deg unna noen fallgruver.
Sist endret av paragone; 25. juli 2014 kl. 17:05.
Trezpazr's Avatar
Trådstarter
Blir neppe noe spekulering på børsen ihvertfall.

Jeg har derimot hørt at man kan tjene gode penger på å kjøpe hus og deretter leie ut underetasjen av huset. Har jo en rimelig startkapital så bør jo få lån. Når lånet er nedbetalt sitter jeg jo med rene inntekter på utleie i huset.. Det kan jo fort være 10k++ i måneden.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
DNB har haugevis av fond. Sjekk ut f.eks. DNB Finans og DNB Nordic Technologies.

Kan også gå inn på topplistene til Nordnet eller Netfonds å se på hvilke fond som har best avkastning over tid. Linker til en oversikt som viser de beste på en 3 årsperiode. https://www.nordnet.no/mux/web/fonde...sta+fond,+3+ar

Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Blir neppe noe spekulering på børsen ihvertfall.

Jeg har derimot hørt at man kan tjene gode penger på å kjøpe hus og deretter leie ut underetasjen av huset. Har jo en rimelig startkapital så bør jo få lån. Når lånet er nedbetalt sitter jeg jo med rene inntekter på utleie i huset.. Det kan jo fort være 10k++ i måneden.
Vis hele sitatet...
Det er mye ansvar med utleie, med hva som skal være på plass av ditt eller datt, godkjenninger osv. Hvis dette er på plass så er det en grei inntekt så lenge inntjeningen fra utleie er høyere enn det du betaler i avdrag på lånet.
Sist endret av uaexed; 25. juli 2014 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Blir neppe noe spekulering på børsen ihvertfall.

Jeg har derimot hørt at man kan tjene gode penger på å kjøpe hus og deretter leie ut underetasjen av huset. Har jo en rimelig startkapital så bør jo få lån. Når lånet er nedbetalt sitter jeg jo med rene inntekter på utleie i huset.. Det kan jo fort være 10k++ i måneden.
Vis hele sitatet...
Veldig avhengig av hvor du bor i landet.

For å ikke måtte skatte av leieinntektene, må du selv bo i 50% av huset eller mer.

En leilighet i størrelse på rundt 50 kvm kan man fint tjene 8-10 000 på i mnd.

Et hus til 3,6 millioner der du har 2 utleiedeler og 16 000 i inntekt fra de hver mnd.
Og med et lån på 3 mill så har du på 25 års nedbetalingstid 15 000 i mnd i utgift.
Med andre ord, så er det ikke mange kronene du selv må ut med i året for å bo i en slik bolig. (kom.utgifter, forsikringer o.l).
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Veldig avhengig av hvor du bor i landet.

For å ikke måtte skatte av leieinntektene, må du selv bo i 50% av huset eller mer.

En leilighet i størrelse på rundt 50 kvm kan man fint tjene 8-10 000 på i mnd.

Et hus til 3,6 millioner der du har 2 utleiedeler og 16 000 i inntekt fra de hver mnd.
Og med et lån på 3 mill så har du på 25 års nedbetalingstid 15 000 i mnd i utgift.
Med andre ord, så er det ikke mange kronene du selv må ut med i året for å bo i en slik bolig. (kom.utgifter, forsikringer o.l).
Vis hele sitatet...
Tenkte bare å rette litt, det er kommet nytt lovverk som sier at det ikke skal stå på areal lenger, men verdi. Dvs, du kan bo i mindre enn 50% av huset, sålenge verdien av din boenhet er større enn de du leier ut.
Har du kilde til dette?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har du kilde til dette?
Vis hele sitatet...
http://nohus.no/Skatt%20ved%20utleie...idseiendom.htm