Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2936
Dette gjelder en trøblete kunde jeg har.
For 3 måneder siden solgte jeg en vare til en kunde.
for i overkant av 1 uke siden kontaktet kunden meg og informerte at varen var defekt, hele gjenstanden hadde visst kortsluttet.

Jeg informerte kunden at han måtte returnere varen, så skulle vi få det fikset.

Jeg mottok varen fredag. Jeg testet varen - varen fungerte, men hadde en liten defekt (slagskade).

Jeg kontaktet kunden og informerte at varen fungerte, men det var en slagskade på den som ikke ville bli dekket av garantien.

Kunden flippet og antyder at jeg prøver å lure vedkommende + at det er jeg som har mistet den i bakken.

Dessuten har kunden begynt å skrive dritt om nettbutikken og lemper ut med fiktive dårlige omtaler.

What to do?
Dersom det er mulig, skriv et velskrevet svar til omtalene hans uten å gå videre inn på detaljer om saken. Jeg er redd for at det er det eneste du kan gjøre dessverre.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Av prinsipp holder jeg meg vekke fra diskusjoner med kunder, så kommer ikke til å komme med noen svar til omtalene. Kommer til å fjerne omtalene jeg kan, men vedkommende har helt sikkert slengt dritt i diverse forum.

Vet heller ikke helt hvordan jeg skal håndtere kunden videre etter vedkommende anklager meg for å svindle og ang jeg har forårsaket skaden.
Jeg kan liksom ikke bevise at det er kunden som har forårsaket skaden...
Sist endret av Spelly; 16. desember 2014 kl. 02:53.
Kunden har alltid rett?

Neida.. Anbefaler deg om å svare en gang til han. Velskrevet som KarmaBites sier.
Da ser i hvertfall andre at du bryr deg om å svare?


Sendte du varen tilbake til kunden?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Har ikke sendt varen tilbake enda, men skal få gjort det asap.
Du får si at du er nødt til å bruke retensjonsretten og kan ikke gi tilbake varen, fordi du må dekke kostnadene for å bygge opp igjen nettbutikkens gode omdømme som han har ødelagt
For mindre nettbutikker kan det være vanskelig å stå ved at kunden alltid har rett, fordi man kan tape mye penger på det.

Dette er jo uansett det riktige ettersom du ikke kan dokumentere at det er kunden som forårsaket skaden på produktet og at skaden ikke oppstod før salg/i transport til kunde. Kjip sak :/
Sist endret av Pope; 16. desember 2014 kl. 08:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke hvorfor en bedrift skulle ville krangle med sine kunder, nå har du mistet minst en kunde og hvis personen er sur nok mister du pengene varen kostet.

Før du bestemte deg for å miste en kunde hadde du to fornuftige valg: kortslutt varen og lever den inn på garanti, eller selge varen til redusert pris.

Garantien er irrelevant for kunden, h*n har reklamasjonsrett, så selv om du sender varen tilbake kan kunden enten dikte opp en feil eller kortslutte varen selv, for så å sende den tilbake til deg. Siden det er innenfor de første 6 månedene vil du ha bevisbyrden for å bevise at feilen ikke skyldes produksjonsfeil, har du kompetanse på dette eller må du betale noen andre for denne tjenesten? Hvis kunden ikke er helt idiot vil det være trivielt å enten dikte opp en feil som er vanskelig eller umulig å motbevise, eller å sabotere varen på en måte som vil virke som produksjonsfeil. Slagskaden er irrelevant når det kommer til reklamasjonsrett med mindre du kan bevise slagskaden ikke var resultat av normal bruk, og at det er årsaken til problemet kunden klager på.

Kunden kan klage inn enhver avgjørelse du tar til Forbrukertvistutvalget, da vil du ha valget mellom å betale noen for å støtte din side av saken, eller å få en avgjørelse som kun er basert på ord mot ord, du kan jo gjette hvem som trekker det lengste strået.

Siden du har irritert kunden har du bare et fornuftig valg: legg deg helt flat og beklag feilen, ta tapet for varen selv eller snyt det fra produsent/importør. Hvordan i allverden ser du for deg at du skal vinne på dette? Hvor mye koster negativ omtale deg? De fleste butikker vil heller gi en kunde noe h*n ikke har krav på enn å miste kunder. Hvorfor ikke strekke deg litt ekstra for å gi skikkelig kundeservice?
Hva slags verdier snakker vi om her? Ved mindre kostnaden er veldig høy for å gi kunden et nytt produkt eller pengene tilbake så er det neppe verdt å krangle med kunden, uansett hvem som egentlig har rett.

Du taper antagelig mer i lengden på at kunden er missfornøyd og sprer negative "review" om butikken din enn hva du ville tapt på å sende ham et nytt produkt.
Sist endret av Cikey; 16. desember 2014 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan det hende at slagskaden er forårsaket under frakt? I så fall kan man jo søke til transportør om erstatning for transportskade.

Foruten om det, ikke alle kamper er verdt å ta uansett hvor vondt det gjør og uansett for mye det går over dine prinsipper: Det koster mer å skaffe seg nye kunder enn å utvikle og holde på de eksisterende: "For hver misfornøyde kunder, mister du 10 potensielle kunder".

Det er en kjip situasjon. Fint om du kan oppdatere på hvordan det går. Det hadde også vært interessant å vite hvor mye verdier vi snakker om.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Til orientering så er dette snakk om en vare som har innpris på et 5-sifret beløp.
Det er derfor svært vanskelig å være raus. Hadde vi snakket om et par hundrelapper hadde saken vært annerledes.

Når kunden i tillegg anklager meg for å være en svindler anklager meg for å ha forårsaket støtskaden, får jeg ikke akkurat mer lyst til å hjelpe kunden.

Å gi kunden en ny vare er helt uaktuelt. Ingen butikker ville gjort det.
Sist endret av Spelly; 16. desember 2014 kl. 12:47.
Bare for å ta det lovmessige, jeg forutsetter da at kunden er en privatperson slik at dette er snakk om et forbrukerkjøp.

1. Angreretten - har du informert kunden om angrefrist og sendt med utfylt angrerettskjema? I motsatt fall har kunden 3 måneders angrerett.

2. I de 6 første månedene har du som selger bevisbyrden for at skader eller mangler ikke skyldes fabrikasjonsfeil. Dette vil nok også kunne brukes i dette tilfellet til at det er du som må bevise at slagskaden har oppstått hos kunden og ikke under transport.

Du sier ikke noe om skaden har betydning for produktets funksjon, men om den har så er det altså du som må bevise at det er kunden som har påført denne skaden. Hvis du ikke kan det er reklamasjonen gyldig.

I motsatt fall kunne du valgt å sende kunden en ny vare, og solgt den skadde varen til nedsatt pris - det er ikke mange hundrelappene som må til...
Dersom slagskaden er relativt synlig burde jo kunden helt klart sagt ifra før han returnerte varen dersom han er helt ærlig. Ellers så bør du jo også gjøre kunden oppmerksom på at han kan stilles til ansvar for fiktive negative omtaler dersom det går utover bedriften din.
Sitat av doseren
Du sier ikke noe om skaden har betydning for produktets funksjon, men om den har så er det altså du som må bevise at det er kunden som har påført denne skaden.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal bedriften klare å bevise at kjøperen har bulket produktet?

Skal alle bedrifter ta fotografi av alle 4 sider av alt de selger og loggføre det i tilfelle noen ødelegger et kjøpt produkt og kan da bare returnere dette helt uoppfordret pga. mangel på bevis?

Sitat av doseren
2. I de 6 første månedene har du som selger bevisbyrden for at skader eller mangler ikke skyldes fabrikasjonsfeil. Dette vil nok også kunne brukes i dette tilfellet til at det er du som må bevise at slagskaden har oppstått hos kunden og ikke under transport.
Vis hele sitatet...
Har det blitt skader på produktet under frakt så er det meget usannsynlig at det ikke er materielle skader også på emballasjen (om det ikke er kulde/varme skader), er dette tilfelle så returnerer man produktet å spør om et nytt.

Anyway, Spelly du har en grossist, leverandør eller fabrikk som du kjøper produktene du selger ifra, ta dette videre med dem og sendt produktet inn til undersøkelse. Er det en fabrikk feil så skal du få erstattet innkjøps prisen på produktet og du kan erstatte salget mot forbruker uten tap.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvordan skal bedriften klare å bevise at kjøperen har bulket produktet?

Skal alle bedrifter ta fotografi av alle 4 sider av alt de selger og loggføre det i tilfelle noen ødelegger et kjøpt produkt og kan da bare returnere dette helt uoppfordret pga. mangel på bevis?
Vis hele sitatet...
Tenk om det var mulig å se på noe man mottar for å få transportør til å notere eventuelle skader. Siden man har angrefristen er det vel heller få personer som vil ødelegge varen for å få pengene tilbake.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dersom slagskaden er relativt synlig burde jo kunden helt klart sagt ifra før han returnerte varen dersom han er helt ærlig. Ellers så bør du jo også gjøre kunden oppmerksom på at han kan stilles til ansvar for fiktive negative omtaler dersom det går utover bedriften din.
Vis hele sitatet...
Kunden hevder skaden oppsto etter at han hadde sendt inn varen. Da sier det seg selv at det ville vært umulig å si ifra om skaden (den hadde ikke oppstått før han returnerte varen).

Sitat av Spelly Vis innlegg
Når kunden i tillegg anklager meg for å være en svindler anklager meg for å ha forårsaket støtskaden, får jeg ikke akkurat mer lyst til å hjelpe kunden.
Vis hele sitatet...
Cost of doing business.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Å gi kunden en ny vare er helt uaktuelt. Ingen butikker ville gjort det.
Vis hele sitatet...
Så kunden ønsker ny vare? Eller reparasjon? Hva ber vedkomne om?
Sist endret av xae8koo; 16. desember 2014 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av doseren Vis innlegg
Bare for å ta det lovmessige, jeg forutsetter da at kunden er en privatperson slik at dette er snakk om et forbrukerkjøp.

1. Angreretten - har du informert kunden om angrefrist og sendt med utfylt angrerettskjema? I motsatt fall har kunden 3 måneders angrerett.

2. I de 6 første månedene har du som selger bevisbyrden for at skader eller mangler ikke skyldes fabrikasjonsfeil. Dette vil nok også kunne brukes i dette tilfellet til at det er du som må bevise at slagskaden har oppstått hos kunden og ikke under transport.

Du sier ikke noe om skaden har betydning for produktets funksjon, men om den har så er det altså du som må bevise at det er kunden som har påført denne skaden. Hvis du ikke kan det er reklamasjonen gyldig.

I motsatt fall kunne du valgt å sende kunden en ny vare, og solgt den skadde varen til nedsatt pris - det er ikke mange hundrelappene som må til...
Vis hele sitatet...
Dersom slagskaden har oppstått under transport til kunden kan man jo undre seg over hvorfor kunden ikke har reklamert før det har gått 3 måneder.
Det kan jo tyde på at skaden ikke oppsto under transport, da forbruker mest sannsynlig ville reklamert om dette straks han så det.
Videre virker det som at skaden har oppstått etter at risiko for tingen har gått over til forbruker.

Dersom skaden har skjedd under transport til reperasjonssted, så er det forbruker som bærer risikoen for tingen inntil den er mottatt av verkstedet.
Sist endret av Donkeybrain; 16. desember 2014 kl. 16:09.