Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4923
Betaler ikke lissens avgift.
Men tenker og kjøpe ny tv som jeg skal bruke til data/ps3
Hvis du leser det under. Hvilket tv kan jeg kjøpe for og slippe lissens siden det ikke skal brukes til tv titting. Er DVD t2 og dvb t det samme?


Vi gjør oppmerksom på at dersom du har en fjernsynsmottaker med avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T), innebærer det at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastingsavgift bortfaller ikke dersom du har slikt mottakerutstyr.
Skriv den opp på foreldrene dine, da vil du slippe avgift. Ellers så kan du se etter en stor PC skjerm
Men ikke tro at du er trygg selv når TV-en trygt er i hus! Jeg var dum nok til å åpne døren for en kontrollør og skrive under på at jeg disponerte et fjernsynsapparat, og nå er det klin umulig å overbevise NRK om at lisenskravene deres er ugyldige. Jeg er verken eier av TV-en eller leiligheten den står i, men jeg er pent nødt til å punge ut.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Men ikke tro at du er trygg selv når TV-en trygt er i hus! Jeg var dum nok til å åpne døren for en kontrollør og skrive under på at jeg disponerte et fjernsynsapparat, og nå er det klin umulig å overbevise NRK om at lisenskravene deres er ugyldige. Jeg er verken eier av TV-en eller leiligheten den står i, men jeg er pent nødt til å punge ut.
Vis hele sitatet...
Er da bare å bestride kravet, tar de det vidre har du en god sak om du faktisk ikke har tv.
Denne tråden skulle da være nyttig for deg: http://www.diskusjon.no/index.php?sh...ost&p=19788636
Kjøper du tv i butikk som f.eks. Elkjop o.l. så er det bare å oppgi et tullete navn, evt. til en du ikke liker.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Skriv den opp på foreldrene dine, da vil du slippe avgift. Ellers så kan du se etter en stor PC skjerm
Vis hele sitatet...
Min står i faren min sitt navn, må fremdeles betale. prøvde "slippe unna", men neida, da blei det inkasso til slutt...

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Men ikke tro at du er trygg selv når TV-en trygt er i hus! Jeg var dum nok til å åpne døren for en kontrollør og skrive under på at jeg disponerte et fjernsynsapparat, og nå er det klin umulig å overbevise NRK om at lisenskravene deres er ugyldige. Jeg er verken eier av TV-en eller leiligheten den står i, men jeg er pent nødt til å punge ut.
Vis hele sitatet...
Akkurat samme her. Om noen har noen forslag til å slippe unna hadde det vært hyggelig
Sålenge du kjøper den i noen som allerede betaler lisens sitt navn og ikke sender mail til nrk om at du har kjøpt deg tv så slipper du glatt unna lisensen. Regner med at det er inneforstått at du heller ikke skriver under på noen dukumenter som tilsier at du disponerer en tv eller slipper inn eventuelle lisenskontrollører(De har like mye makt og rettigheter som meg å deg når det gjelder adgang til andres bolig.

Kjellfresh hvordan i ***** vet de at du har en tv vis den står i din fars navn?
Sitat av Sonic Vis innlegg
Sålenge du kjøper den i noen som allerede betaler lisens sitt navn og ikke sender mail til nrk om at du har kjøpt deg tv så slipper du glatt unna lisensen. Regner med at det er inneforstått at du heller ikke skriver under på noen dukumenter som tilsier at du disponerer en tv eller slipper inn eventuelle lisenskontrollører(De har like mye makt og rettigheter som meg å deg når det gjelder adgang til andres bolig.

Kjellfresh hvordan i ***** vet de at du har en tv vis den står i din fars navn?
Vis hele sitatet...
Hvorfor må jeg fremdeles betale da? Har aldri hatt en TV i mitt navn. Men NRK dukket jo opp på døra, typ nesten razzia for drugs intrengelse.

Men uansett, min TV står i faren min sitt navn, jeg har ringt de ang dette, de sier så lenge det er jeg som bruker TV'n, så er det jeg som må betale.

Så håper du enten kan gi meg kilder på dette, eller gi meg et tips til HVORDAN jeg ikke skal betale mer. Eller så regner jeg med du bare prate piss eller gjetter.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvorfor må jeg fremdeles betale da? Har aldri hatt en TV i mitt navn. Men NRK dukket jo opp på døra, typ nesten razzia for drugs intrengelse.

Men uansett, min TV står i faren min sitt navn, jeg har ringt de ang dette, de sier så lenge det er jeg som bruker TV'n, så er det jeg som må betale.

Så håper du enten kan gi meg kilder på dette, eller gi meg et tips til HVORDAN jeg ikke skal betale mer. Eller så regner jeg med du bare prate piss eller gjetter.
Vis hele sitatet...
Så lenge du har sagt til NRK at det er du som disponerer TV`n (og bor utenfor din fars husstand) så må du betale ja. Men om TV`n står i navnet på din far, og du sier at du ikke er i disposisjon av TV`n så kan de vel ikke si så mye.

Nei, Sonic snakker ikke piss, og han gjetter ikke.


Jeg var selv så dum at jeg kjøpte TV i mitt eget navn. (Var allerede innlogga på komplett.no, så tenkte ikke over det)
Nå skal jeg sende mail å si til NRK at jeg kjøpte den i gave til min mor. Håper det fungerer.
Jeg har hatt kontrollører på døra 6-7 ganger i forskjellige leiligheter. Svarer bare niks og nei helt til de går videre.
Tipset mitt til å slippe lisensen etter du har klæbbet vil være å gjøre som KarlsenK og si du har gitt den bort i gave. En kompis av meg gjorde dette etter han fikk lisenskravet i posten og han slapp unna når han sa det var en gave til et familiemedlem(Som såklart betaler lisens fra før). Og NRK sine kontrollører har absolutt ingen rett til å ta seg inn til deg med makt, har dog hørt at de likert å glane inn vinduer så kan være en fordel å skjule den litt.
Hvis du kjøper tv brukt så slipper du. De færreste privatpersoner sender navnet ditt til nrk når de har solgt tven :P
Hvis du kjøper ny så kan du melde inn at du har gitt den bort i gave eller at du solgte den
Skal man bare ringe NRK å si at man ikke disponerer TV lenger da? Har aldri sagt det til de før, kun at TV'n ikke stod i mitt navn, noe som jeg fikk beskjed om at ikke hadde noe si.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Skal man bare ringe NRK å si at man ikke disponerer TV lenger da? Har aldri sagt det til de før, kun at TV'n ikke stod i mitt navn, noe som jeg fikk beskjed om at ikke hadde noe si.
Vis hele sitatet...
Er sikkert greit å slå på tråden ja. Du sier at du får regninger for en TV du ikke har. Å at du aldri har eid TV. Om det er sånn som du sier da, at TV`n står i faren din sitt navn. Hvis ikke må du bare si at du har solgt den til faren din.

I mitt tilfelle kjøpte jeg meg jo helt ny tv, og den står i mitt navn. Så siden den er så ny så er det ikke usannsynlig at jeg bare kjøpte en tv til min mor, da det er normalt at ungdommer handler tekniske ting for foreldrene sine.
Tnx. Da veit jeg hva jeg skal gjøre i mårra hvertfall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk krav i posten selv her nå og har nettopp sendt mail og gitt beskjed om at jeg ikke har mottaker utstyr og at kravet er ugyldig.

Har jo såklart TV (og var dum nok til å kjøpe den i mitt eget navn), men har ikke tv dekoder. Har googlet litt rundt og ser at den også må plomberes av godkjent verksted. Men hva innebærer det å være godkjent verksted? Har jo et elektroverksted på jobb og jobber som elektriker selv. Kan jeg utføre jobben selv og lage en rapport på at dette er utført?
Sitat av vestal Vis innlegg
Fikk krav i posten selv her nå og har nettopp sendt mail og gitt beskjed om at jeg ikke har mottaker utstyr og at kravet er ugyldig.

Har jo såklart TV (og var dum nok til å kjøpe den i mitt eget navn), men har ikke tv dekoder. Har googlet litt rundt og ser at den også må plomberes av godkjent verksted. Men hva innebærer det å være godkjent verksted? Har jo et elektroverksted på jobb og jobber som elektriker selv. Kan jeg utføre jobben selv og lage en rapport på at dette er utført?
Vis hele sitatet...
Vet det er utenfor det du spør om, men uansett.
Jeg kjøpte også en TV i mitt eget navn for en stund siden, og selvfølgelig mottok jeg da etterhvert regning fra NRK.

Men etter mange mailer og telefoner frem og tilbake ble jeg fritatt fra å betale avgift, da jeg bare bruker TV-en som skjerm til PS3 og mediesenteret mitt.
Og nei, jeg måtte ikke plombere den heller.

Så, det er kanskje verdt et forsøk før du plomberer den?