Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5907
i båthavnen har de installert nye strøm påler med cee-hunn kontakter. så tenkte jeg skulle legge en kabel fra stolpen til båten min slik at jeg får ladet batteriene når jeg kommer inn til land.

vet man kan kjøpe slike adaptere. men tenkte og lage en selv. for og få det litt finere uten mye koblinger og diverse.

det blir altså

cee/hann kabel schuko/hunn

schuko kontakten er i orden. men hvordan skal jeg koble cee støpselet? hva er hva?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mulig jeg ikke er helt inneforstått med forkortelsene du bruker men kunne du kommet med mer info?

Såvidt jeg googla, er dette en kabel med cee plugger, også kjent som IEC 60309 plugger, problemet er jo at de kommer i både 400V og 200-250V henholdsvid rød og blå plugger.

Så, ut i fra hvilken versjon du har så har wikipedia en oversikt over lederene og hva de er som burde være til hjelp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schuko Har aldri hørt det navnet på vanlig støpsel/stikkontakt før! Men man lærer hver dag. 230v får du mellom 2 av fasene eller mellom en fase og nøytral. Den tjukke pinnen er sikkert jord. Bare ta med et volt-/multimeter ut og mål de forskjellige fasene mot hverandre og alle pinnene. Men såvidt jeg kan forstå mener google at pluggen i posten over ikke nødvendigvis er et CEE støpsel, http://en.wikipedia.org/w/index.php?...ug&redirect=no
Sist endret av wanna-b; 3. januar 2013 kl. 20:57.
Som Dodecha sa i sted så finnes disse industrikontaktene i noen versjoner, både i ~230V 1 & 3 fase(r) og ~400V 3 faser.

Først må du vite hvilken type det er, er kontaktene røde, så er det 400V, er dem blå så er det 230V. Har kontakene 3 poler så er det 1 fase, har kontakene 4 poler så er det 3 faset nett.

Har kontakene bare 3 poler (1 fase), så er det egentlig bare rett fram, brun leder på "L", blå/svart leder på "N", "L" og "N", skal være merket når du åpner opp kontaken. Men det er ingen krise om ikkje du treffer rett leder på riktig pol siden det er vekselstrøm, det som er meget viktig er at du setter den grønn/gul lederen på jord.

En annen ting som også er viktig er at du bruker riktig dimensjon på kabelen, som oftes så er disse blå industrikontakene med 3 poler dimensjonert for 230VAC 16A. Nå har ikkje jeg NEK400 boken foran meg, men det er ganske vanlig med 2x2.5mm² + 2.5mm², men sjekk opp hvilken dimensjon og type kabel NEK400 anbefaler under dine forhold.

EDIT: Og når du avisolerer kabelen, avisoler alltid mer enn hva du egentlig trenger, det med tanke på hvis kabelen blir liggende i strekk, så hopper ikkje lederne ut av polene. Samt at jordingslederen bør alltid være litt lengere enn de andre, dette med tanke på at jordingen alltid skal ryke til sist.
Sist endret av 0xFF; 3. januar 2013 kl. 21:25.
Det finnes En-fase cee-plugger også. De ser like ut, bare at de har tre pinner i stedet for fire (Blå) / Fem (Rød). Disse blir ofte brukt på småbåter og campingvogner, da de er standardiserte over hele europa, noe "vanlige" stikkontakter ikke er.

Er det en en-faseplugg, er det Gul/grønn-jord, Blå-N, Brun-L
Trefaseplugg (Blå 230V 4-pin): Gul/grøn-jord, Svart-L1, Grå-L2, Brun-L3
Trefaseplugg (Rød 400v 5-pin): Gul/grøn-Jord, Svart-L1, Grå-L2, Brun-L3, Blå-N
Det finnes også røde 400V-plugger uten N-leder (4-pin) disse er "vridd" 90 grader og passer ikke i en blå kontakt.

Det er SVÆRT viktig og bruke riktig plugg, slik at du får rett spenning på anlegget.
Setter du en rød plugg på et anlegg bregnet for 230V (IT/TT) og plugger den i en rød kontakt, får du 400V i anlegget i setdet, ikke bra.

Det er dessuten forskjellige størelser/diameter på dem, ettersom hvilken strømstyrke de er beregnet for.
De vanligste er 16A, 32A, 63A, 125A og 200A. De passer ikke om hverandre.

EDIT: 0xFF kom meg i forkjøpet
Sist endret av varg300; 3. januar 2013 kl. 21:27.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Trefaseplugg (Rød 400v 5-pin): Gul/grøn-Jord, Svart-L1, Grå-L2, Brun-L3, Blå-N
Det finnes også røde 400V-plugger uten N-leder (4-pin) disse er "vridd" 90 grader og passer ikke i en blå kontakt.
Vis hele sitatet...
Det må også sies at du ikkje direkte bare kan lage en skjøite kabel hvis det er røde kontakter, siden disse har 400VAC, og båten din skal ha 230VAC.
Ja selvfølgelig. Å lage en overgang er polakkopplegg, de laga en overgang for å få en ovn med blå plugg til å passe i en rød kontakt. Ovnen ble VELDIG varm i 10-15 sekunder...
Jeg var litt kjapp i sted. Hvis du har RØD kontakt, så er det veldig viktig at blå/svart leder går på "N", mens brun leder går til "L1", "L2", eller "L3". Ellers for du 400VAC, og ikkje 230VAC som man har i mellom L og N i 400V TN-S/C nett.

L1 - L2 = 400VAC
L1 - L3 = 400VAC
L2 - L3 = 400VAC
L1 - N = 230VAC
L2 - N = 230VAC
L3 - N = 230VAC.
Sist endret av 0xFF; 3. januar 2013 kl. 22:07.
Er vel heller tvilsomt at de har lagt opp 400V uttak på ei småbåthavn...
Det er korekt. Det er 95% sansynlighet for at det er en en-fas 16A 3-pins blå "Rundstift" (Cee)