Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3432
Har tenkt på en ting hver gang jeg er ute og flyr charter til syden. Og det er at hvorfor er det lovlig, og ikke minst helt "normalt" å drikke seg synlig beruset eller rett og slett dritings på utenlandsturer?

Flyselskapene selv (spes: Air Via og Bulgaria Air) legger jo også opp til dette selv, og satser stort på mersalg.


Om en nødsituasjon skulle oppstå, kan det tenkes at cabinpersonalet får problemer med de som er beruset. Noe som kan skape en fare for samtlige andre i flyet også.

Hva synest dere om dette?

Jeg mener en bør klare og vente noen timer med å drikke. Tenk på ungene?
Sist endret av Legend.; 23. mars 2012 kl. 18:13.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
I og med at ferie er å kose seg virker dette kanskje helt naturlig?

Flyselskapene tjener vel på det, men når du sier det burde det jo faktisk være åpenbart. Med så mye sikkerhet er alkohol ganske merkelig i utgangspunktet?
Hvorfor ikke ha en ekstra inntektskilde som det å selge alkohol? De vet sikkert det at enkelte er villig til å betale mye for et glass vin/øl på flyet.

Vil tro at 99% av de som drikker på flyet klarer å drikke med måte. Om noen skulle drikke seg drita på flyet, så har de allerede tjent grovt på det, så det er på en måte verdt det.

Kjøtt: Vel, i utgangspunktet skal jo alle våpen allerede ha blitt konfiskert i sikkerhetskontrollen, så det virker ikke som en spesiell trussel. I tillegg, en full person slåss ikke i nærheten like bra som en edru person skulle kunne gjøre, så jeg tror egentlig at sikkerhetstrusselen ikke blir så fryktelig stor.
Sist endret av Bartulf; 23. mars 2012 kl. 18:19.
Buisness..
JA! la oss lage enda et forbud! quickly now.....
Det er for at passasjerer ikke skal frike ut pga angst. Og det er nok noen hemmelige statistikker innad i alle flyselskaper som sier at denne praksisen er bedre enn edru og pissredde passasjerer.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hadde du ikke fått sosialisme inn med morsmjølka her i kommuniststaten hadde du fatta begrepet personlig frihet. Kort fortalt er det AP og SV sin feil.
Sist endret av Mith; 23. mars 2012 kl. 18:23.
Sitat av Legend. Vis innlegg
Har tenkt på en ting hver gang jeg er ute og flyr charter til syden. Og det er at hvorfor er det lovlig, og ikke minst helt "normalt" å drikke seg synlig beruset eller rett og slett dritings på utenlandsturer?

Flyselskapene selv (spes: Air Via og Bulgaria Air) legger jo også opp til dette selv, og satser stort på mersalg.


Om en nødsituasjon skulle oppstå, kan det tenkes at cabinpersonalet får problemer med de som er beruset. Noe som kan skape en fare for samtlige andre i flyet også.

Hva synest dere om dette?

Jeg mener en bør klare og vente noen timer med å drikke. Tenk på ungene?
Vis hele sitatet...
Veldig enkelt det. Selskapene vil tjene penger. Muligheten for å tjene penger på alkohol er stor i enhver anledning. Spesielt med mennesker som kanskje er i feriemodus.

Hvorfor det er lovlig vil jeg ikke spekulere i, men under samme gren kan man spørre hvorfor alkohol er lovlig når du først er innom temaet. Alkohol hadde aldri i verden vært lovlig om det dukket opp for noen få år siden.
Tipper det ville blitt et altfor stort press mot selskapene/staten hvis noen regulerte om lovene.

Når sant skal sies er det ikke lov å være synlig beruset/ overstadig beruset ombord på fly.

Angående en nødsituasjon er jeg helt enig med dine ord.
Rimelig irriterende de greiene der... Er sånn på tog også, har tatt tog fra nordnorge noen ganger og ender alltid opp med 50 år gamle fulle rullingsrøykende white thrash :/ Har også opplevd at en junkie sovnet på skulderen min i ca 1 time på toget...
Trådstarter
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Hvorfor ikke ha en ekstra inntektskilde som det å selge alkohol? De vet sikkert det at enkelte er villig til å betale mye for et glass vin/øl på flyet.

Vil tro at 99% av de som drikker på flyet klarer å drikke med måte. Om noen skulle drikke seg drita på flyet, så har de allerede tjent grovt på det, så det er på en måte verdt det.

Kjøtt: Vel, i utgangspunktet skal jo alle våpen allerede ha blitt konfiskert i sikkerhetskontrollen, så det virker ikke som en spesiell trussel. I tillegg, en full person slåss ikke i nærheten like bra som en edru person skulle kunne gjøre, så jeg tror egentlig at sikkerhetstrusselen ikke blir så fryktelig stor.
Vis hele sitatet...
Tenker kansje ikke bare at de skaper evt. problemer under turen. Men skulle en nødituasjon oppstår problemer,vil jeg ikke at sidemannen skal flippe ut full som en dupp.


Ikke misforstå, jeg vil ikke forby alkohol. Men Ola dunk burde kunne være edru i 5t fire ganger i året!
Sist endret av Legend.; 23. mars 2012 kl. 18:26.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hadde du ikke vært fått sosialisme inn med morsmjølka her i kommuniststaten hadde du fatta begrepet personlig frihet.
Vis hele sitatet...
Kan du i det hele tatt begrunne dine utsagn?

Hva har hans utsagn med sosialisme å gjøre?
Hvorfor er Norge en kommuniststat?
Er vel greit at folk er rolige og fornøyde

Nerver er vel noe av det skumleste i ett fly (og andre lukkede steder).
Tenk deg om alle "nissene" skulle sittet litt nervøse og irritere seg over jentungen som griner på raden forran og guttongen som sparker i setet bak. I 5-6 TIMER

Da er det bedre og ta seg ett glass vin og slappe av litt
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Kan du i det hele tatt begrunne dine utsagn?

Hva har hans utsagn med sosialisme å gjøre?
Hvorfor er Norge en kommuniststat?
Vis hele sitatet...
Ro'an Johan, det er såkalt ut-driting av typiske svar på lignende spørsmål når det kommer til å forklare hvorfor alkoholpolitikken er som den er.
Om jeg skal svare på spørsmålet til TS så er svaret åpenbart at ja, flyselskapene tjener masse penger på å selge drinker og siden de aller fleste land har en mer liberal holdning til alkohol enn oss så er det tydeligvis greit å drikke seg full med barn til stede. Det er synd, men pengemakta rår.
Sist endret av Mith; 23. mars 2012 kl. 18:33.
Trådstarter
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Er vel greit at folk er rolige og fornøyde

Nerver er vel noe av det skumleste i ett fly (og andre lukkede steder).
Tenk deg om alle "nissene" skulle sittet litt nervøse og irritere seg over jentungen som griner på raden forran og guttongen som sparker i setet bak. I 5-6 TIMER

Da er det bedre og ta seg ett glass vin og slappe av litt
Vis hele sitatet...
Ja, tenk det.
Er det bedre at en voksen dame sitter på setet foran deg som roper og hylflirer i 5-6timer?
Enda en grunn til og ta seg ett glass
Sitat av Mith Vis innlegg
Om jeg skal svare på spørsmålet til TS så er svaret åpenbart at ja, flyselskapene tjener masse penger på å selge drinker og siden de aller fleste land har en mer liberal holdning til alkohol enn oss så er det tydeligvis greit å drikke seg full med barn til stede. Det er synd, men pengemakta rår.
Vis hele sitatet...
Fordi det er ålreit å ta seg en øl på flyet, det må telle noe at ting er ålreit. Noe som jeg synes det aldri virker som folk med samme syn på ting som deg vektlegger.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ro'an Johan, det er såkalt ut-driting av typiske svar på lignende spørsmål når det kommer til å forklare hvorfor alkoholpolitikken er som den er.
Om jeg skal svare på spørsmålet til TS så er svaret åpenbart at ja, flyselskapene tjener masse penger på å selge drinker og siden de aller fleste land har en mer liberal holdning til alkohol enn oss så er det tydeligvis greit å drikke seg full med barn til stede. Det er synd, men pengemakta rår.
Vis hele sitatet...

Hans spørsmål var vel ikke direkte mot alkoholpolitikken i Norge, men mer rettet mot lover og regler ombord på et fly.

Jeg er helt rolig, klarte bare ikke få dine utsagn om sosialisme i hans utsagn og om Norge som en kommuniststat til å passe inn..
Hvilke flyselskap tar betalt for alkohol? Jeg flyr stort sett med KLM og AirFrance, og der er det bare å rekke ut hånda så får du en øl... Og jeg vet at det er for å roe nervene til de som sliter med slikt.

...At folk kjøper mer ting fra tax-free ombord på grunn av det dekker nok utgiftene for alkohol, da.
Skulle gjerne tatt meg noen øl på innlandsflygninger og jeg. Prøv å lande på Kvernberget med tett og lav tåke og stiv kuling eller mer fra vest. Med påfølgende sinnsyk turbulens blandet med små fritt fall dropp og smell i flyskroget. Ikke morro...
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Skulle gjerne tatt meg noen øl på innlandsflygninger og jeg. Prøv å lande på Kvernberget med tett og lav tåke og stiv kuling eller mer fra vest. Med påfølgende sinnsyk turbulens blandet med små fritt fall dropp og smell i flyskroget. Ikke morro...
Vis hele sitatet...

Ikke morro, eller Utrolig Morro

Kanskje fordi folk skal roe NERVENE?? det er mange som syntes det er ubehagelig og kjøre fly og er redd for det!
Den eneste reelle faren jeg kan se med alkohol i fly er hvis det sitter en å drikker seg dritings ved en nødutgang. Hvorfor de kabinansatte faktisk lar folk drikke seg sørpings på fly er for meg ukjent. Er du dritings får du rett og slett ofte ikke lov å sette deg på flyet. Det er klart at de kabinansatte ikke vet hvor mye drikke passasjeren har fra før av og dermed får en vanskelig jobb med å beregne dette. Men 10 glass vin er noe jeg anser som rett i overkant av hva man trenger for å roe nervene sine. Skal man ha behov for å drikke seg bevisstløs for å fly tror jeg det er både billigere og lettere å oppsøke lege å kansje få noe angstdempende.

Isolert sett har jeg ikke noe større problemer med fulle folk enn hva jeg har til andre grupper som lager kvalme på fly. Å jeg vil mye heller ha en sovende person i setet ved siden av meg i motsetning til barn som gjør alt annet enn å sove i minst tre seter.
Trådstarter
Sitat av xTr3Zz Vis innlegg
Kanskje fordi folk skal roe NERVENE?? det er mange som syntes det er ubehagelig og kjøre fly og er redd for det!
Vis hele sitatet...
Og derfor fant man opp jernbanen. Evt. terapi, er fult mulig å bli kvitt flyskrekk uten å full. Desuten, hvor mange av de som er full har egentlig nerver?

http://www.tilstandsterapi.com/frykt...FWRYmAodlkM42w
Sitat av Legend. Vis innlegg
Og derfor fant man opp jernbanen. Evt. terapi, er fult mulig å bli kvitt flyskrekk uten å full. Desuten, hvor mange av de som er full har egentlig nerver?

http://www.tilstandsterapi.com/frykt...FWRYmAodlkM42w
Vis hele sitatet...
å hvem gidder det? mye bedre og pøse på med noe sobril og masse alkehol etter min mening..
Nå er det vel gjerne slik at de som er godt beruset på flyet ofte har sittet i baren på flyplassen i forkant og drukket i lang tid. De har ikke sittet å drukket seg fulle på flyet. Av det jeg har erfart så blir disse nektet alkoholservering ombord på flyet relativt fort.
Sitat av Legend. Vis innlegg
Og derfor fant man opp jernbanen.
Vis hele sitatet...
Jernbanen ble da oppfunnet minst et par hundre år før flyene.
Sitat av xTr3Zz Vis innlegg
å hvem gidder det? mye bedre og pøse på med noe sobril og masse alkehol etter min mening..
Vis hele sitatet...
Tror jeg ville holdt meg til bare den sobrilen jeg da. Effekten av disse to ilag er jo mildt sagt synergisk. En grei dose sobril burde kunne kurere alt bortsett fra de verste tilfellene.

Selv vil jeg påstå at jeg lider av mild flyskrekk. Blir ofte et par øl på flyplassen dersom jeg har tid. Men jeg kan ikke akkurat skryte på meg at dette er pga. flyskrekken. Jeg reiser som regel med fly i forbindelse med ferie. Har jeg da neon timer på en flyplass er litt øl et ypperlig tidsfordriv sammens med pcen. Kan vel helder ikke melde om den helt store terapeutiske effekten da det ikke skal mer en litt kraftig turbulens til før jeg forsoner meg med døden.
Fordi folk er feige, og vil roe nervene sine før flyturen.
Feige? Da kan jo du ta deg en jobb i oljebransjen med mye reising opp og ned på vestlandet i mye dårlig vær og fly. Twin Otter, Dash8 eldre 737-300 osv i ruskete vær der piloten må lande da det ikke er nok bensin til store returer.
Etter et par år med det kan vi ta diskusjon om feighet igjen....

Enig at folk vil roe nervene, men de er ikke feige. Livredde heter det...
Sist endret av boogeyman; 23. mars 2012 kl. 22:49.
Oljebransjen? Trodde egentlig det var alkoholFORBUD på slike plasser. Tenker da du sikter på tilbakereisene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Oljebransjen? Trodde egentlig det var alkoholFORBUD på slike plasser. Tenker da du sikter på tilbakereisene?
Vis hele sitatet...
Ikkje i reisetida for å sei det sånn. Det er stortsett tørt på alt av skip og rigger, men når en har planta føtta på land, eller er på vei ut er det stortsett rimelig vill vest. Mange tørste sjeler...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje i reisetida for å sei det sånn. Det er stortsett tørt på alt av skip og rigger, men når en har planta føtta på land, eller er på vei ut er det stortsett rimelig vill vest. Mange tørste sjeler...
Vis hele sitatet...
Det kan jeg skrive under på
Man kan jo stille samme spørsmål med danskebåten, hvor man har 1000 folk minst som er sørpe dritings og om en situasjon skulle oppnå klare å komme seg til en livbåt? I dont think so...

Men samtidig så må man veie forettning mot risiko.. Da tilsier det jo at det er lav risiko for at noe skal skje..