Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227665
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er tall fra NRK:
Totalt 43.538 forsøkspersoner har deltatt i studien, og av disse er 94 smittet
Vis hele sitatet...
Greit også å få med at av disse 43 538 personene, så har halvparten fått vaksine og halvparten fått placebo, og av de 94 med Covid-19, så har 9 fått vaksine og 85 fått placebo.

I alle fall i følge VG. Jeg stusset også litt over om dette kunne være statistisk signifikant, men har ikke satt meg ned og regnet på det.

Altså, hvis «halvparten» brukes som et eksakt begrep:
9 av 21 769 som fikk vaksine, fikk Covid-19
85 av 21 769 som fikk placebo, fikk Covid-19

Alle er frie folk som ferdes i samfunnet, og all smitten skjer naturlig, slik alle vi andre kan bli smittet. Det er altså ingen som blir bevisst utsatt for viruset her. Rent intuitivt så synes jeg det virker som at så lave tall like gjerne kan være tilfeldige, og at det like gjerne kunne vært omvendt. Men når det meldes om 90% suksessrate, så regner jeg med at de har bedre modeller for å regne på det enn intuisjonen min har.
Sist endret av Realist1; 9. november 2020 kl. 22:57.
Skavvisjå her. For å si noe vettugt om statistisk signifikans må vi vite mer om gruppesammensetninga: De har vel typisk delt det opp i mindre grupper, og hvordan er de sammensatt? En god beskrivelse av vaksineforsøk finnes her, men jeg har ikke lest hele ennå. Uansett: Det eneste jeg har sett er påstanden om 90% effekt. Konfidensintervallet for den påstanden er ikke nevnt. Det er jo litt :-/

Men basert på de oppgitte tallene til Realist1 er det riktig å beskrive effekten som 90%:
Halve populasjonen er 21769, A = ratio av sjuke uten vaksine (85/21769), B = ratio av sjuke med vaksine (9/21769). Effekten E blir da noe så trivielt som:
E = (A-B)/A*100% = 89.4%
Nære nok.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men basert på de oppgitte tallene til Realist1 er det riktig å beskrive effekten som 90%:
Halve populasjonen er 21769, A = ratio av sjuke uten vaksine (85/21769), B = ratio av sjuke med vaksine (9/21769). Effekten E blir da noe så trivielt som:
E = (A-B)/A*100% = 89.4%
Nære nok.
Vis hele sitatet...
Har ikke størrelsesorden på antallet noe å si?
F.eks. hvis det er to smittede i placebogruppa og én smittet i vaksinegruppa, er det akkurat det samme som om det var hhv. 10 000 og 5000 smittede? 50% uansett?

Eller, om det var én smittet i placebogruppa og ingen i vaksinegruppa? Vaksina er 100% effektiv, hurra?

Jeg trodde antallet smittede måtte være høyere for å kunne få noe fornuftig statistikk/konfidens ut av dette. Når det er så lavt antall smittede, så ville jeg trodd tilfeldig variasjon i omgangskretser og andre sosiale målestokker hadde påvirket resultatet i mye større grad.
Effekten er det du ser rett ut av tallene. Den er ca. 90% med de tallene vi har. Den biten er grei. Men hvor sikre kan vi være på at effekten er 90%? Det er her statistikken blir hakket mer hårete, og dette lå visst lenger opp på det mentale mørkeloftet enn jeg huska. Matten er grei nok, man må bare velge riktig modell (det er den egentlige grunnen til at alle hater statistikk). Men nå må jeg ta kvelden.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har ikke størrelsesorden på antallet noe å si?
F.eks. hvis det er to smittede i placebogruppa og én smittet i vaksinegruppa, er det akkurat det samme som om det var hhv. 10 000 og 5000 smittede? 50% uansett?

Eller, om det var én smittet i placebogruppa og ingen i vaksinegruppa? Vaksina er 100% effektiv, hurra?

Jeg trodde antallet smittede måtte være høyere for å kunne få noe fornuftig statistikk/konfidens ut av dette. Når det er så lavt antall smittede, så ville jeg trodd tilfeldig variasjon i omgangskretser og andre sosiale målestokker hadde påvirket resultatet i mye større grad.
Vis hele sitatet...
Det var i de baner jeg også tenkte, når ingen vet hvor mange som har vært eksponert for viruset og antallet smittede i placebogruppen er såpass lavt så virket det litt rart med overskrifter som "verden, vi har en vaksine" i avisene.

Men vi får jo krysse fingre og tær for at den faktisk er effektiv så vi kan få hjulene i gang igjen.
I følge Dr. Wasim Zahid, så er det når 164 av forsøkspersonene har fått Covid-19 at vi har nådd det magiske konfidenstallet, fordi det da er mange nok til å ha statistisk signifikans. Nøyaktig hvorfor det er akkurat 164 ser det ikke ut til at han heller vet, men... Statistikk...
Nå så ikke jeg debatten, skal se den nå men når du er koko allmenn spesialist har du vel lisens som burde innklages når du går så i mot ditt eget fagfelt?

https://www.nrk.no/norge/wasim-zahid...ene-1.15241966

Jeg så en undersøkelse hvor bare 7 av 10 sier de vil ta vaksinen. Trekk fra noen som kanskje ikke kan ta den, deretter 90% så begynner det vel å bli farlig tynt om det begynner nærme seg 50%.

Kokoen er sitert her: https://www.nrk.no/norge/wasim-zahid...ene-1.15241966
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå så ikke jeg debatten, skal se den nå men når du er koko allmenn spesialist har du vel lisens som burde innklages når du går så i mot ditt eget fagfelt?

https://www.nrk.no/norge/wasim-zahid...ene-1.15241966
Vis hele sitatet...
Det er Sigurd Nes du snakker om da, antar jeg, og ikke Wasim Zahid?
Riktig, det er Sigurd Nes som også er leder i Foreningen for Fritt Vaksinevalg.

Altså her er det jo bare å begynne på §1 å jobbe seg nedover.

https://www.legeforeningen.no/om-oss...ler-for-leger/
Sist endret av Dough; 13. november 2020 kl. 05:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I følge Dr. Wasim Zahid, så er det når 164 av forsøkspersonene har fått Covid-19 at vi har nådd det magiske konfidenstallet, fordi det da er mange nok til å ha statistisk signifikans. Nøyaktig hvorfor det er akkurat 164 ser det ikke ut til at han heller vet, men... Statistikk...
Vis hele sitatet...
Takk for denne! Selve videoen har jeg ikke sett på, men Dr. Zahid lenker til primærkilden, tjohei! Hopp rett ned til kapittel 9 (side 98).

Overordna: De bruker en bayesisk modell og opererer med et konfidensintervall på 95% som forventet. Dette er ikke statistikk jeg kan godt nok til å mene så forferdelig mye om, men samtlige innvendinger som har blitt fremmet så langt blir besvart. Det hele fremstår ganske grundig. Størrelsen på gruppene avhenger av infeksjonsraten til sykdommen, og den estimeres "on the fly".

Det fremstår kanskje litt kontraintuitivt at et skarve hundretalls sykdomstilfeller er tilstrekkelig når man ser på titusenvis av prøver, men sånn er det jo alltid med statistikk: Vi bruker matte fordi intuisjonen vår suger balle.

Jeg skal ikke påstå at jeg har full kontroll på materialet, og jeg har ikke helt tak på akkurat hvordan de har satt opp modellen sin - men det lille jeg skjønner virker veldig solid. Jeg skal forsøke å se mer på det i ettermiddag. Uansett: Alt som trengs for å saumfare det ligger her. Er det noe galt her som ligger over min forstand, så kan du ta deg en god faen på at noen med medisinsk statistikk som fagfelt ville sett det. Mitt inntrykk er at dette holder vann.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. november 2020 kl. 10:19.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg så en undersøkelse hvor bare 7 av 10 sier de vil ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
På debatten sa de vel 6 av 10?

Bra timing for media nå å hause opp svineinfluensavaksinen igjen for å få lesere.

Denne ligger nå øverst på db.no Skadet for livet
Sist endret av Dough; 14. november 2020 kl. 09:20.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Begynner å nærme seg vaksine nå-Storbritannia kanskje neste uke. I Russland får de som vil sputnik-vaksinen som etter sigende Putins datter skal ha tatt. Svineinfluensavaksinen var det vel lettere å argumentere mot å ikke ta enn covid-19 vaksinen da den sykdommen ikke fikk så stor spredning. Ny smittesporingsapp også i anmarsj med bedre personvern. Kanskje et håp for et mer normalt år 2021?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg synes rett og slett dette er et veldig vanskelig valg. Jeg er en relativt "normal" person, jeg vet at jeg ikke har forutsetninger til å ta et kvalifisert valg basert på min egen kunnskap, men jeg vet heller ikke hvor jeg skal plassere tilliten min.

Jeg er redd for langtidsvirkningen av Covid19, kjenner personlig to unge mennesker som har fått hjerteinnfarkt uker etter infeksjon, og har lest om mange andre skremmende potensielle konsekvenser av viruset.

Det som gjør meg skeptisk til vaksinen, er at nesten all form for debatt blir sensurert. Vitenheten om hvor redde mennesker (i alle felt) er for å stikke seg ut på den kontroversielle siden av denne debatten, gir meg heller ikke noen betryggelse i forhold hvem jeg skal stole på. Nesten alle ytrer seg selvsikkert med meningene sine, men som alltid, så baserer de aller fleste seg på svært grunne resonementer.

Hver gang jeg snakker med folk om dette, så er det bare noen få kritiske spørsmål som skal til for finne ut at de ikke har peiling på hva de snakker om (til tross for sterke meninger). Jeg ser uvitenhet og inkompetanse overalt, hvordan kan jeg finne ut hvem jeg kan stole på?

Mitt nåværende utgangspunkt, er at jeg ikke stoler på de som er bastante i den ene eller den andre retningen. Den jeg ønsker skal overbevise meg bør fremstå som ærlig i forhold til hva vi VET, og hva vi enda ikke vet.

Det eneste jeg har, er overveldende usikkerhet, men jeg ØNSKER at noen skal overbevise meg om det "rette" valget.
Sitat av stepry Vis innlegg
Mitt nåværende utgangspunkt, er at jeg ikke stoler på de som er bastante i den ene eller den andre retningen. Den jeg ønsker skal overbevise meg bør fremstå som ærlig i forhold til hva vi VET, og hva vi enda ikke vet.
Vis hele sitatet...
Ser du ingen forskjell på argumentasjonen fra den ene og den andre siden? Argumenterer begge sider med bastante påstander om teknologi de ikke har peiling på, eller fokuserer den ene siden mer på de systemene vi i et sivilisert samfunn har for å sørge for at noen som faktisk har peiling tar vurderingen?

Har du den samme usikkerheten i andre situasjoner der du overlater skjebnen din til eksperter? Når du skal fly, vurderer du hvilken flytype det er, hvor lenge den har vært i drift og hvordan det er testet? Sjekker du hvor tungt det er lastet? Regner du på værforholdene og vurderer om denne flytypen er egnet til å fly så sterk vind? Eller bare antar du at eksperter har tatt seg av det? Hvor mange biler må kjøre over en ny bro før du tør å kjøre over? Forventer du å forstå beregningene ingeniørene har gjort, eller satser du på at samfunnet har noen krav til testing og risikovurdering som brobyggere må forholde seg til?

Mulig dette er litt teite eksempler, men poenget er at vi stoler på eksperter og systemene som kontrollerer dem hele tiden. Det er nesten ingenting av risikoen vi tar i hverdagen som vi selv forstår detaljene bak. Vi forholder oss til anbefalinger og antar at risikoen er liten nok til at fordelene veier opp. Men akkurat på vaksiner, der er det annerledes. Der skal for det første risikoen være null komma nullnullnull, og for det andre så skal teknologien forklares til oss på en slik måte at vi selv, som ikke har et eneste vekttall i faget, skal kunne bekrefte vurderingen. Er ikke det litt rart?

Ellers er det fint at du har forstått et veldig viktig poeng, nemlig at å ikke tavaksinen er like mye et valg som å ta vaksinen. Det er også en risiko man skal vurdere, langtidsvirkningene av en helt ny sykdom. Du kan liksom ikke slippe å velge her.
Sist endret av *pi; 29. desember 2020 kl. 23:56.
Tror flertallet av de som tenker å ikke ta vaksinen ombestemmer seg når plutselig de som er vaksinert får lov å reise verden rundt igjen
Sist endret av Polkos; 30. desember 2020 kl. 00:29.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg synes rett og slett dette er et veldig vanskelig valg. Jeg er en relativt "normal" person, jeg vet at jeg ikke har forutsetninger til å ta et kvalifisert valg basert på min egen kunnskap, men jeg vet heller ikke hvor jeg skal plassere tilliten min.
Vis hele sitatet...
Det er greit. Jeg skal ikke forsøke å overbevise deg om hverken det ene eller det andre, men jeg kan gjøre et forsøk på å hjelpe deg med å tenke over saken på en strukturert måte.

Når du har et vanskelig valg er det essensielt å være ærlig med deg selv: Hvorfor er dette et vanskelig valg?
Du har selvsagt besvart spørsmålet litt lenger nede, men husk at du ikke skal overtale meg - du skal navigere deg selv gjennom dette farvannet. Altså må du være ærlig med deg selv og virkelig vurdere om de årsakene du oppgir er de riktige. Vær alltid åpen for muligheten om at du kan forsøke å lure deg selv. Det er sånt mennesker driver med til stadighet.

La oss se litt på dine pros og cons, for de er ganske interessante. Pro:
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg er redd for langtidsvirkningen av Covid19, kjenner personlig to unge mennesker som har fått hjerteinnfarkt uker etter infeksjon, og har lest om mange andre skremmende potensielle konsekvenser av viruset.
Vis hele sitatet...
Dette er meget konkrete innvendinger mot sykdommen. Det er også ganske subjektivt. Ingenting galt i subjektive observasjoner selvsagt, men man bør alltid prøve å heve blikket litt og se det i en større kontekst. Her er en ganske lettfattelig avislignende artikkel fra nature. Det er ikke fagfellevurdert forskningsartikkel, men etter mitt syn fortsatt å regne som et meget seriøst stykke arbeide. Langtidsskader på hjerte og lunger forekommer, og dette samsvarer således med dine observasjoner. Det er liten grunn til å betvile at det som skjedde med vennene dine er reelt, men hvis vi skal vurdere risikoen må vi også vurdere sannsynligheten for at disse konsekvensene inntreffer. Vi kan grave litt mer i litteraturen siden, men ha i mente at akkurat statistikken er et uavklart punkt.

Con:
Sitat av stepry Vis innlegg
Det som gjør meg skeptisk til vaksinen, er at nesten all form for debatt blir sensurert. Vitenheten om hvor redde mennesker (i alle felt) er for å stikke seg ut på den kontroversielle siden av denne debatten, gir meg heller ikke noen betryggelse i forhold hvem jeg skal stole på. Nesten alle ytrer seg selvsikkert med meningene sine, men som alltid, så baserer de aller fleste seg på svært grunne resonementer.
Vis hele sitatet...
Dette er derimot veldig mye mindre håndfast. Hva mener du for eksempel med sensur? Hvilken informasjon er det du ønsker tilgang på, og hvem er det som har bestemt at du ikke skal få den? Snakker vi om faktisk sensur her, eller er det magefølelsen din som blåser ting litt ut av proporsjoner? I så fall bør du prøve å finne ut hvorfor. Videre uttrykker du frustrasjon over at "nesten alle er skråsikre", men hva mener du egentlig med det? Og disse svært grunne resonnementene - hvilke? List de opp og la oss se på de, da! Hva er sagt, hva mener du er galt med det - på begge sider av debatten.

Ser du forskjellen på de to avsnittene dine? For meg som utenforstående er det veldig lett å se hva som skremmer deg med sykdommen, men jeg vet veldig lite om hva som skremmer deg med vaksina. Det er noe du bør bite deg merke i, for det er et tankemønster man ser ganske ofte: Det skjer gjerne når man egentlig har bestemt seg for noe, men samtidig innerst inne vet at man tar feil og gjerne skulle sett at fakta var annerledes. Det kalles rasjonalisering, og er noe vi mennesker driver med hele tiden. Jeg sier ikke at det er det du gjør! Men vær klar over at hjernen din er jævlig flink til å finne mer eller mindre dårlige begrunnelser som rettferdiggjør det den egentlig føler er riktig, og til helvete med fakta. Vil du tenke over dette seriøst må du være klar over denne fallgruben og bevisst styre rundt den.
Det er ikke lett!

Sitat av stepry Vis innlegg
Hver gang jeg snakker med folk om dette, så er det bare noen få kritiske spørsmål som skal til for finne ut at de ikke har peiling på hva de snakker om (til tross for sterke meninger). Jeg ser uvitenhet og inkompetanse overalt, hvordan kan jeg finne ut hvem jeg kan stole på?
Vis hele sitatet...
Du kan i alle fall stole på matematikken. Folk er forskjellige og har ulike innfallsvinkler til kunnskap - min er å se på tallene først og prøve å forstå hva de forteller (og hva de ikke forteller). Jeg vet ikke hvor stø du er i medisinsk statistikk, men her er en aldeles glitrende video som forklarer hva Bayes teorem egentlig betyr i forbindelse med testresultater. Det er kanskje ikke akkurat det du spør om, men jeg tror du kanskje vil få et bedre utgangspunkt for å danne deg dine egne meninger hvis du blir litt mer fortrolig med de verktøyene som fagfolkene bruker.

Sitat av stepry Vis innlegg
Mitt nåværende utgangspunkt, er at jeg ikke stoler på de som er bastante i den ene eller den andre retningen. Den jeg ønsker skal overbevise meg bør fremstå som ærlig i forhold til hva vi VET, og hva vi enda ikke vet.
Vis hele sitatet...
Det er et problem som alle vitenskapsfolk opplever. Du kan gi mottakeren den hele og fulle sannhet om forskninga, med alle forbehold og feilkilder og sannsynligheter og ligninger. Det er gjerne det man gjør i fagfellevurderte vitenskapelige artikler, og de er ment for, nettopp, fagfeller. Vi utenforstående har ofte ikke nok kompetanse til å fullt ut forstå innholdet. Alternativt kan man lage et mer populærvitenskapelig sammendrag. Da må man kutte vekk forbehold som kanskje er interessante for forskeren, men som etter deres syn ikke er relevante for den aktuelle problemstillingen. Det har liksom ikke så forbanna mye å si om bropillarenes levetid forventes å være 50 år med den ene modellen og 60 år med den andre hvis hovedkonklusjonen er at brua kommer til å kollapse av seg selv før vinteren er omme på grunn av dårlige kabler. Og du kan ta deg en god faen på at dersom man faktisk gir uttrykk for forbehold og forsiktighet, så kommer det til å bli blåst ut av alle proporsjoner, selv av den mest velmenende journalist: Unntak og avvik er helt enkelt mer spennende enn grunnlinja. Her er en tegneserie som tar for seg noen av disse problemstillinge.


Sitat av stepry Vis innlegg
Det eneste jeg har, er overveldende usikkerhet, men jeg ØNSKER at noen skal overbevise meg om det "rette" valget.
Vis hele sitatet...
Det må du dessverre gjøre selv. Det du kan gjøre er å lese hva begge sider sier om saken, og se på kildene deres. Forstår du nok at det de skriver til å finne punkter du stusser over, så er du antakelig rusta til å sjekke kildene deres og se om de understøtter forfatterens syn. Hvis du ser i artikkelen fra Nature litt over, så ser du at de har en ganske lang liste med fagfellevurderte artikler i bunnen. De henter sitt belegg for de påstandene de fremmer i slike artikler, og du kan selv gå til kildene og se hva forskerne har gjort. Skjønnheten i det er at selv om du selv kanskje ikke forstår alt som skrives, så kan du hente kilden og få en kamerat med tilstrekkelig medisinsk kompetanse til å avklare om de preiker piss eller ikke. Det er en nyttig øvelse å gjøre inmnimellom, og det hender man finner ganske mye artig. Det hender at selv universitetsprofessorer drar en spansk en og hevder å finne belegg for sine påstander i artikler som ved nærmere inspeksjon indikerer det stikk motsatte. Like fullt er det alltid bedre å oppgi kilder enn å la det være. Forstemmende mange gir ingen kilder, eller henviser bare til en eller annen nutcase med en blog. Det sier ikke i seg selv om de har rett eller tar feil, men det sier noe om din mulighet til å saumfare påstandene. Det er derfor wikipedia er så fantastisk - det er ufattelig mye piss der, men du kan alltid veldig lett avgjøre troverdigheten til påstandene, siden kildene (eller mangelen derav) alltid slår deg i fjeset.



Oppsummert: Du må velge selv. Vær ærlig mot deg selv, les, og bemerk alt du misliker av påstander. Hvis det er noe konkret du stusser over, så for all del - spør! Jeg hjelper deg gjerne med å vikle trådende fra hverandre, og jeg hjelper deg gjerne med å ekstrahere mening fra en vanskelig og utilgjengelig kilde hvis jeg kan. Men hverken jeg eller noen andre kan diktere deg dine overbevisninger.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. desember 2020 kl. 12:40.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ser du ingen forskjell på argumentasjonen fra den ene og den andre siden? Argumenterer begge sider med bastante påstander om teknologi de ikke har peiling på, eller fokuserer den ene siden mer på de systemene vi i et sivilisert samfunn har for å sørge for at noen som faktisk har peiling tar vurderingen?
Vis hele sitatet...
Jo jeg ser en forskjell i form av at alle vaksinemotstandere er på den ene siden, og dette er veldig ofte mennesker som man helst skulle sett ikke forurenset debatten. Dette er imidlertid et spørsmål som avviker fra den tradisjonelle vaksinedebatten av mange grunner, så jeg håper de rasjonelle på begge sider av debatten kan ignorere de som åpenbart BØR ignoreres, og ikke forkaste kritiske spørsmål på bakgrunn av at den ene siden har flere idioter.

Sitat av *pi Vis innlegg
Har du den samme usikkerheten i andre situasjoner der du overlater skjebnen din til eksperter?
Vis hele sitatet...
Ikke i like stor grad, da jeg i de aller fleste tilfeller har overveldende statistikk å betrygge meg på. Dette er en helt ny type vaksine som er utviklet i rekordfart, hvor eksperter på "feil" side av debatten risikerer karrieren ved å stille seg kritiske, og ikke blir rettferdig representert pga. den strenge sensuren på sosiale medier, twitch og youtube.


Sitat av *pi Vis innlegg
Mulig dette er litt teite eksempler, men poenget er at vi stoler på eksperter og systemene som kontrollerer dem hele tiden. Det er nesten ingenting av risikoen vi tar i hverdagen som vi selv forstår detaljene bak. Vi forholder oss til anbefalinger og antar at risikoen er liten nok til at fordelene veier opp.
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at jeg alltid vil helle i favør det som fremstår å være vitenskapens anbefalninger, men selv de kan ta feil. I dette tilfellet så har jeg ikke tillit til noen lenger Men jeg leter...

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er greit. Jeg skal ikke forsøke å overbevise deg om hverken det ene eller det andre, men jeg kan gjøre et forsøk på å hjelpe deg med å tenke over saken på en strukturert måte.
Vis hele sitatet...
Wow, du kunne ikke gjort en bedre jobb på å opplyse meg. Seriøst, tusen takk! Jeg tar budskapet til etteretning, og skal sette meg ned en dag og finne de rette spørsmålene å stille. Jeg er så takknemlig for at det finnes folk som kan formidle lærdom på et språk jeg forstår, takk igjen!
Sist endret av stepry; 30. desember 2020 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jo jeg ser en forskjell i form av at alle vaksinemotstandere er på den ene siden, og dette er veldig ofte mennesker som man helst skulle sett ikke forurenset debatten. Dette er imidlertid et spørsmål som avviker fra den tradisjonelle vaksinedebatten av mange grunner, så jeg håper de rasjonelle på begge sider av debatten kan ignorere de som åpenbart BØR ignoreres, og ikke forkaste kritiske spørsmål på bakgrunn av at den ene siden har flere idioter.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg prøvde på heller, men hvilke argumenter og kilder er det du bygger skepsisen din på?

Ikke i like stor grad, da jeg i de aller fleste tilfeller har overveldende statistikk å betrygge meg på.
Vis hele sitatet...
Ja, har du det? Vet du når du kjører over en bro, om den broen er bygget med en konstruksjon som ikke er brukt på det spennet før, om materialene avviker fra det som vanligvis brukes på denne typen broer, eller om den av en eller annen grunn var prosjektert i rekordfart? Vet du hvilke kompromisser de som fikk anbudet har gjort på pris og sikkerhet, og hvor mange sånne broer de har bygget før? Eller ser du bare en bro, og går ut fra at det finnes vel regler for hvor trygg en bro må være før det er lov å slippe biler over den?

Skal du snakke om statistikk på broer og bærende konstruksjoner generelt, så er det mer analogt å si at du har ganske bra statistikk på at medikamenter som er godkjent av norsk helsevesen pleier å være rimelig godt kontrollet, og ekstremt sjelden er farligere enn sykdommen de beskytter mot.


Dette er en helt ny type vaksine som er utviklet i rekordfart, hvor eksperter på "feil" side av debatten risikerer karrieren ved å stille seg kritiske,
Vis hele sitatet...
Kilde?

og ikke blir rettferdig representert pga. den strenge sensuren på sosiale medier, twitch og youtube.
Vis hele sitatet...
Som myoxo forklarer så har du god tilgang på informasjon rett fra kildene, du er ikke nødt til å ta det fra sosiale medier. Men det forutsetter at du forstår faget litt. Hvis ikke må du nesten stole på at de som gjør det kan vurdere de kildene. Poenget er at informasjonen ligger der.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det var ikke det jeg prøvde på heller, men hvilke argumenter og kilder er det du bygger skepsisen din på?
Vis hele sitatet...
Jeg innser at det krever et langt dypere innlegg fra meg for å få andre til å forstå hva jeg har tatt med i betraktning som basis til min skepsis. Jeg tror jeg må følge rådet til myoxo, men det kommer til å kreve mer av meg enn noen minutter nå, så jeg skal gjøre et ordentlig forsøk på dette senere

Sitat av *pi Vis innlegg
Skal du snakke om statistikk på broer og bærende konstruksjoner generelt, så er det mer analogt å si at du har ganske bra statistikk på at medikamenter som er godkjent av norsk helsevesen pleier å være rimelig godt kontrollet, og ekstremt sjelden er farligere enn sykdommen de beskytter mot.
Vis hele sitatet...
Jeg innrømmer som sagt at jeg ikke har gjort en god nok jobb med å legitimere min skepsis, men i all ærlighet så kan du vel innrømme at denne analogien ikke reflekterer den faktiske forskjellen i kompleksitet mellom problemstillingene?
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg innrømmer som sagt at jeg ikke har gjort en god nok jobb med å legitimere min skepsis, men i all ærlighet så kan du vel innrømme at denne analogien ikke reflekterer den faktiske forskjellen i kompleksitet mellom problemstillingene?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvorfor du tror jeg er uærlig eller prøver å avfeie skepsisen din her. Jeg har ikke hør noe annet enn at du påstår at informasjon sensureres og fagpersoner straffes for uenighet, og det er virkelig helt nytt for meg. Det er en påstand jeg skulle ønske du, i all ærlighet, ville si hvor du har fra.

Jeg mener analogien er god. Jeg synes ikke jeg statistisk sett har noe mindre grunn til å stole på helsemyndighetenes anbefalinger enn på andre systemer vi har for kontroll av sikkerhet i samfunnet.
Sitat av stepry Vis innlegg


Ikke i like stor grad, da jeg i de aller fleste tilfeller har overveldende statistikk å betrygge meg på. Dette er en helt ny type vaksine som er utviklet i rekordfart, hvor eksperter på "feil" side av debatten risikerer karrieren ved å stille seg kritiske, og ikke blir rettferdig representert pga. den strenge sensuren på sosiale medier, twitch og youtube.

Vis hele sitatet...
Utviklet i rekord-fart argumentet er ikke noe argument. Det er de samme krav til testing og godkjenning som gjelder og dette er det full åpenhet rundt. Det eneste er vel eventuelt noe lavere observasjonstid? Forskjellen ellers jo bare at man med samarbeid mellom landene har satt inn enorme ressurser for å gjøre dette mulig. Dette er jo et økonomisk spørsmpl mer enn noe annet.


https://www.fhi.no/sv/vaksine/korona...id-19-vaksine/
Sitat av Dough Vis innlegg
Utviklet i rekord-fart argumentet er ikke noe argument. Det er de samme krav til testing og godkjenning som gjelder og dette er det full åpenhet rundt. Det eneste er vel eventuelt noe lavere observasjonstid? Forskjellen ellers jo bare at man med samarbeid mellom landene har satt inn enorme ressurser for å gjøre dette mulig. Dette er jo et økonomisk spørsmpl mer enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Ikkesant, man kunne like gjerne formulert det som at det er brukt rekordmye ressurser på å teste den. Og det med observasjonstiden er selvsagt en del av vurderingen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Dette er en helt ny type vaksine som er utviklet i rekordfart, hvor eksperter på "feil" side av debatten risikerer karrieren ved å stille seg kritiske, og ikke blir rettferdig representert pga. den strenge sensuren på sosiale medier, twitch og youtube.
Vis hele sitatet...
Det er grunn til å minne om at bioteknologi har utvikla seg rekordfort etter år to tusen.

Mange av vaksinene vi har i dag - og som tok lang tid å utvikle - er eldgamle. Dei stammer frå ein era der vi ikkje kunne sekvensiere gener, og ikkje hadde detaljkunnskaper om korleis genomet til virus var bygd opp.

I dag har vi den kunnskapen. Vi kan sekvensiere eit virus for småpengar, og vi har brukt den evna til å spore mutasjoner.

I tillegg er mRNA-vaksiner eit nytt konsept. Det har vore forska på det ei god stund, men det er afaik første gong det blir brukt i praksis. Tradisjonelle vaksiner er ofte svekka virus eller biter av virus - som medfører større risiko. mRNA-vaksiner plukker biter frå virus som immunsystemet kan kjenne igjen, og bruker dei meir målretta.

Det fører og til at dei er ekstremt kjappe å lage. Det er ikkje prøving og feiling med å svekke virus på forskjellige vis, eller klippe ut passande biter. Det er meir målretta; dei gjekk rett på og plukke det proteinet ein trudde ville gi god immunrespons.

Så til alle dei som maser om at vaksineutviklinga har tatt kort tid: ja, og? I dag kan du laste ned ein spelefilm heime på 10 minutt. I 1980 var det utenkjeleg. Gjer det at du vel å gå på kino, framfor å laste ned filmen, fordi du tviler på at det er mulig?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg er mRNA-vaksiner eit nytt konsept. Det har vore forska på det ei god stund, men det er afaik første gong det blir brukt i praksis. Tradisjonelle vaksiner er ofte svekka virus eller biter av virus - som medfører større risiko. mRNA-vaksiner plukker biter frå virus som immunsystemet kan kjenne igjen, og bruker dei meir målretta.

Det fører og til at dei er ekstremt kjappe å lage. Det er ikkje prøving og feiling med å svekke virus på forskjellige vis, eller klippe ut passande biter. Det er meir målretta; dei gjekk rett på og plukke det proteinet ein trudde ville gi god immunrespons.
Vis hele sitatet...
Her er det mulig jeg avslører min kunnskapsløshet, men i og for seg har jeg jo ikke påstått å ha denne fagkunnskapen, så here goes. Var ikke problemet med svineinfluensavaksinen at det "fulgte med" et protein fra viruset som kunne gi narkolepsi (som altså sykdommen også kunne gi)? Det viser vel nettopp at det trolig er tryggere å ta en vaksine der det målrettede virkestoffet er isolert. Det er ikke snakk om en ny ingrediens, det er færre ingredienser.

Om selve prosessen med å klippe opp viruset er ny, så er det ikke noen ny mystisk ingrediens her. Det virker som det er god gammeldags teknologufrykt som er problemet her. Akkurat som at folk tror GMO er giftig, akkurat som at det er noe nytt at vi spiser mat med gener, eller at vi ikke har påvirket genetikken til maten vi spiser de siste ti tusen årene.
Sist endret av *pi; 30. desember 2020 kl. 13:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Her er det mulig jeg avslører min kunnskapsløshet, men i og for seg har jeg jo ikke påstått å ha denne fagkunnskapen, så here goes. Var ikke problemet med svineinfluensavaksinen at det "fulgte med" et protein fra viruset som kunne gi narkolepsi (som altså sykdommen også kunne gi)? Det viser vel nettopp at det trolig er tryggere å ta en vaksine der det målrettede virkestoffet er isolert. Det er ikke snakk om en ny ingrediens, det er færre ingredienser.
Vis hele sitatet...
Godt mulig. Stjerneeksempelet er jo ei vaksine som tok lang tid å utvikle: poliovaksina kan gi polio.

Det er totalt utenkjeleg med mRNA-vaksine, men reell bivirkning der ein bruker svekka virus.

Poenget er uansett at det bør ikkje forundre folk at vi greier å utvikle vaksiner kjappare i dag enn før. Covid-vaksina var klar dager etter at genomet var sekvensiert, og ein kunne gå rett på fase 1-testing for å verifisere at folk ikkje fekk alvorlege bivirkninger. I tillegg har ein kombinert fase 2 og fase 3, for å spare tid. Det er kanskje unikt for ein pandemi, men har gjort at ting går kjappare.

Den mest realistiske, alvorlege, bivirkninga er allergisk sjokk. Det er eit "problem" med alle vaksiner, og difor er det gjort tiltak mot det, som at du må vente tjue minutter etter at vaksina er gitt før du får gå. Det er helsepersonell tilgjengeleg som kan gripe inn om det skjer.

Det er sjelden reaksjon, men ikkje ukjent - og alvorleg nok til at ein vel å ta høgde for at det skjer.
Kan noen forklare meg hvordan de allerede i mars - april hadde de første testkaninene klare for vaksinering? (google 'first patiens vaccine trial') Når har de frivillige meldt seg opp? Dette er jo på samme tid som who erklærer pandemi og Norge stenger ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Kan noen forklare meg hvordan de allerede i mars - april hadde de første testkaninene klare for vaksinering? (google 'first patiens vaccine trial') Når har de frivillige meldt seg opp? Dette er jo på samme tid som who erklærer pandemi og Norge stenger ned.
Vis hele sitatet...
Den første fasen av vaksinetesting handler om å teste at den er sånn omlag trygg. Då er det ikkje mange som får den, og dei som får den er friske personar. Målet med den runden er å demonstrere at det ikkje er vanleg med alvorlege bivirkninger. For den testinga er smittenivået i samfunnet uviktig.

Viare var jo viruset ei relativt kjent sak i eit par månader før det kom til Noreg.

Men kva er relevansen av spørsmålet du stiller? Korleis påverkar det noko som helst?
Jokkerella/ts: har hørt at vaksinen(den i amerikA) sørger for at du ikke blir syk, men du kan fremdeles bære smitte og gjøre andre syke.

kanskje vært slik med tidligere vaksiner mot andre sykdommer men men. Virker 50% i mine ører da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Jokkerella/ts: har hørt at vaksinen(den i amerikA) sørger for at du ikke blir syk, men du kan fremdeles bære smitte og gjøre andre syke.
Vis hele sitatet...
Det er to vaksiner som er i bruk i USA: Pfizer/BioNTech og Moderna. Begge er mRNA-vaksiner. Pfizer/BioNTech er samme som no er i bruk i Europa (og Noreg).

Om dei beskytter mot overføring av viruset, eller kun mot alvorleg sjukdom er vel av dei tinga som vi ikkje veit endå.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Kan noen forklare meg hvordan de allerede i mars - april hadde de første testkaninene klare for vaksinering? (google 'first patiens vaccine trial') Når har de frivillige meldt seg opp? Dette er jo på samme tid som who erklærer pandemi og Norge stenger ned.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette så rart?
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor du tror jeg er uærlig eller prøver å avfeie skepsisen din her. Jeg har ikke hør noe annet enn at du påstår at informasjon sensureres og fagpersoner straffes for uenighet, og det er virkelig helt nytt for meg. Det er en påstand jeg skulle ønske du, i all ærlighet, ville si hvor du har fra.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde egentlig ikke dette var kontroversielt, eksempelvis så måtte jo CEO fra Youtube svare på stormen av klager ift. sensur på CNN, her sier hun “anything that goes against World Health Organization recommendations would be a violation of our policy and so removal is another really important part of our policy.”. Dette til tross for at WHO har mottatt (og gjort seg fortjent til) svært mye kritikk for sin håndtering av denne situasjonen. Dette intervjuet skjedde rett etter at epidemiolog Knut Wittkowski argumenterte imot at lockdown var den beste løsningen. Det er ingenting som er trivielt i denne diskusjonen, så jeg er bare så lei av at nesten alle oppfører seg som at "deres" løsning er det definitivt beste svaret, og at alle andre er idioter - og det samme ser vi når det kommer til denne vaksinen. Dette er en helt NY TYPE vaksine som vi ikke har særlig mye data på (kun i mindre grupper), hvordan kan vi da være så sikre på potensielle langtidsvirkninger?

Når det gjelder risikoen man tar ved å ytre seg om kontroversielle synspunkter innen vitenskapen, så er også dette en relativt ukontroversiell påstand. Ett eksempel er konsekvensene Robert Lustig fikk av å så tvil under "fasiten" om at fett var værre enn sukker, noe som gjorde at det tok flere tiår før man faktisk fant ut at han ser ut til å ha hatt rett. Det er jo også logisk, og noe som gjelder nesten alle grener i samfunnet, man skaper bobler (politisk korrekthet f.eks). Jeg vet at Bret og Eric Weinstein har snakket en del om dette i sine respektive podcasts, det blir også nevnt i forbindelse med det Eric Weinstein beskriver som The Distributed Idea Suppression Complex. Dersom du hører på JRE, så er det også flere vitenskapsfolk innad i forskjellige grener som har snakket om det der.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg mener analogien er god. Jeg synes ikke jeg statistisk sett har noe mindre grunn til å stole på helsemyndighetenes anbefalinger enn på andre systemer vi har for kontroll av sikkerhet i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du sammenlikner frykt for å kjøre over bruer mot noe som er uendelig mye mer komplisert, det er et ufattelig dårlig eksempel dersom du prøver å poengtere at min skepsis er irrasjonell. Det som er greia med vitenskap, er at når de lærer at de har tatt feil om noe, så tar de lærdom av det - men det betyr ikke at de aldri tar feil. Når det kommer til kroppen, så er det fortsatt svært mye man ikke vet. De siste årene så har eksempelvis trenden i forhold til kosthold og helse begynt å snu; fett vs sukker, kolesterol, at flere av konserveringsmidlene som brukes i maten vår faktisk ser ut til å gjøre skader på tarmen. Kroppen er sinnsykt komplisert, og det er utrolig mye vi ikke vet.

Det er utrolig lett å ta et standspunkt på at man alltid skal stole på vitenskapen, fordi det er den beste regelen å følge dersom man blindt skal følge noe. Jeg var også en person som anså folk som dumme/naive/ureflekterte med en gang jeg fikk en følelse av at de utviste skepsis til noe jeg trodde på. Med årene så har jeg imidlertid innsett at de aller fleste av oss egentlig ikke har tid til å gjøre så mange personlige refleksjoner over hvor vi plasserer tilliten, fordi det er krevende, og at det i de aller fleste tilfeller er riktig å stole på myndigheter og leger.


Bare for å gjøre det helt klinkende klart, jeg heller definitivt mot at å ta vaksinen er det beste valget, men valget er ikke åpenbart. Jeg ser definitivt problemet med "klassiske" vaksinemotstandere, og jeg ser også problemet med å være skeptisk til denne vaksinen - men det betyr bare at de som forsvarer at vaksinen er det rette valget, faktisk må gjøre en bedre jobb med å overbevise om det. Dette skjer IKKE dersom du automatisk tror at jeg er dum fordi jeg er skeptisk, fordi dette gjør at jeg ikke føler meg forstått av deg - og når jeg ikke føler meg forstått av deg, så har du heller ingen mulighet til å overbevise meg. Jeg ØNSKER å bli overbevist!


Mitt spørsmål er, med tanke på at vi ikke har så mye data når det kommer til mRNA vaksiner, hvordan kan vi være sikre på at denne ikke kan ha en domino-effekt i forhold til andre aspekter av kroppen/immunforsvaret? At den ikke kan skape autoimmune sykdommer for eksempel? Jeg forstår muligheten for allergiske reaksjoner, men det er ikke disse jeg frykter. Jeg har lest en del om mRNA, og for meg (som kun forstår den barnevennlige beskrivelsen av det), så synes jeg dette virker langt mer invaderende enn vanlige vaksiner - fordi med vanlige vaksiner så er det kroppen som tar seg av læringen, mens her er det vi som gir en direkte instruksjon til kroppen (som er en ufattelig komplisert maskin). Dette er altså det jeg er redd for, jeg vet at dette mest sannsynlig ikke er noe å frykte, men jeg skulle ønske noen kunne ha overbevist meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Du sammenlikner frykt for å kjøre over bruer mot noe som er uendelig mye mer komplisert, det er et ufattelig dårlig eksempel dersom du prøver å poengtere at min skepsis er irrasjonell.
Vis hele sitatet...
Er det? Kva om stålverket som produserte stålet i bærekablane juksa litt? Kva om ingeniøren som beregna stivheta i brukassen trykte feil? Du stoler på at samfunnet har mekanismer som sørger for at komplekse system er trygge.
Sitat av stepry Vis innlegg
Det er utrolig lett å ta et standspunkt på at man alltid skal stole på vitenskapen, fordi det er den beste regelen å følge dersom man blindt skal følge noe.
Vis hele sitatet...
Nei, det er misforstått.

Sjukdomen har kjente, alvorlege, konsekvensar. Vaksina har ikkje kjente bivirkninger som stiller i nærheten av samme liga. Det er titalls tusen som har fått den, og ingen har døydd av noko som har samanheng med vaksina.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg var også en person som anså folk som dumme/naive/ureflekterte med en gang jeg fikk en følelse av at de utviste skepsis til noe jeg trodde på. Med årene så har jeg imidlertid innsett at de aller fleste av oss egentlig ikke har tid til å gjøre så mange personlige refleksjoner over hvor vi plasserer tilliten, fordi det er krevende, og at det i de aller fleste tilfeller er riktig å stole på myndigheter og leger.
Vis hele sitatet...
Her antyder du at andre er ureflekterte fordi dei er ueinige med deg. Det har du neppe grunnlag for.
EDIT:
En annen grunn i forhold til mangel på tillit til myndighetene, i denne podcasten med Michael Mina (immunolog, epidemiolog, fysiker) ved Harvard så argumenterer han veldig godt (imo) for hvordan vi kan (og har kunnet) håndtere denne situasjonen langt bedre. Selv om han skulle ta feil i forhold til at det hadde løst alle problemene, så virker fortsatt det han sier i forhold til mulighet for hjemmetesting som et ubestridelig godt poeng. Det koster ca. 10,- NOK å produsere en hjemmetest, det er lett å produsere, og lett å distribuere - hvorfor kan ikke alle ta en test om dagen?


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det? Kva om stålverket som produserte stålet i bærekablane juksa litt? Kva om ingeniøren som beregna stivheta i brukassen trykte feil? Du stoler på at samfunnet har mekanismer som sørger for at komplekse system er trygge.
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til at det er en elendig analogi, men siden dere virker å være mer opptatt av å argumentere enn å prøve å forstå meg, så skal jeg prøve å gjøre det enkelt; Man har ikke potensielle langtidskonsekvenser av å kjøre over en bru.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjukdomen har kjente, alvorlege, konsekvensar. Vaksina har ikkje kjente bivirkninger som stiller i nærheten av samme liga. Det er titalls tusen som har fått den, og ingen har døydd av noko som har samanheng med vaksina.
Vis hele sitatet...
Dette er nøyaktig det utgangspunktet jeg allerede har, ingen KJENTE bivirkninger. Jeg lurer på potensialet for langtidsvirkninger (som vi ikke KAN vite, altså de UKJENTE).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Her antyder du at andre er ureflekterte fordi dei er ueinige med deg. Det har du neppe grunnlag for.
Vis hele sitatet...
Uenige? Jeg har jo ikke en bestemt mening, jeg prøver å FÅ en mening. Det jeg har nå er usikkerhet. Det som frustrerer meg er at jeg føler at folk misforstår meg med vilje. Du har for eksempel postet et svar til innlegget mitt hvor du henger deg opp i detaljer, istedenfor å svare på spørsmålet mitt. Siden du vet mye mer om det meste enn meg selv, kan du ikke være så snill å opplyse meg? Dersom du blir fristet til å bruke tid på å få meg til å innse at jeg er dummere enn deg, så kan du bare ta det for gitt at jeg ER dummere enn deg - gå videre til neste steg, opplys meg.
Sist endret av stepry; 31. desember 2020 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stepry Vis innlegg
Uenige? Jeg har jo ikke en bestemt mening, jeg prøver å FÅ en mening. Det jeg har nå er usikkerhet. Det som frustrerer meg er at jeg føler at folk misforstår meg med vilje. Du har for eksempel postet et svar til innlegget mitt hvor du henger deg opp i detaljer, istedenfor å svare på spørsmålet mitt. Siden du vet mye mer om det meste enn meg selv, kan du ikke være så snill å opplyse meg? Dersom du blir fristet til å bruke tid på å få meg til å innse at jeg er dummere enn deg, så kan du bare ta det for gitt at jeg ER dummere enn deg - gå videre til neste steg, opplys meg.
Vis hele sitatet...
Men vi kan ikke gi deg en mening. Meningene dine må du danne selv. Vi kan bare forsøke å hjelpe deg med å tenke strukturert gjennom saken, vise deg hvordan du bør gå frem for å danne deg en mening. Det har blitt forsøkt i flere omganger, og resultatet er bare at du blir forferdelig defensiv. For meg virker det som om du sliter med risikovurdering og sidestiller problemstillinger som overhode ikke er likeverdige.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men vi kan ikke gi deg en mening. Meningene dine må du danne selv. Vi kan bare forsøke å hjelpe deg med å tenke strukturert gjennom saken, vise deg hvordan du bør gå frem for å danne deg en mening. Det har blitt forsøkt i flere omganger, og resultatet er bare at du blir forferdelig defensiv. For meg virker det som om du sliter med risikovurdering og sidestiller problemstillinger som overhode ikke er likeverdige.
Vis hele sitatet...
Der fikk du meg til å tenke litt annerledes igjen Jeg visste ikke at det var sånn jeg ble oppfattet, jeg innrømmer dog at jeg blir litt revet med når folk hopper over spørsmålene jeg stiller, for så å svare på noe som ikke gir meg noen verdi. Kommunikasjon er ganske vanskelig! Bare så det er sagt, jeg lar meg gjerne trampe på for å få svar på det jeg lurer på, men jeg blir kanskje litt defensiv når jeg føler at jeg blir behandlet som en idiot uten å vite hvorfor.

For å sette det jeg skriver i kontekst, så vet jeg at jeg er rimelig gjennomsnittlig når det kommer til intelligens. Jeg vet også at det er mange her inne som er veldig smarte, og jeg vil gjerne at de skal kunne dele sin kunnskap med meg. Så når jeg ser at folk har gjort seg opp en mening om noe, i dette tilfellet vaksinen, så lurer jeg på hvilke svar de har dannet seg selv i forhold til det jeg fortsatt lurer på - da jeg antar at de allerede har besvart dette for seg selv. Grunnen til at jeg antar at de allerede har besvart mine spørsmål for seg selv, er at de virker å være veldig sikre på sin egen konklusjon om at dette ikke er noe å bekymre seg for. Jeg har i alle fall ikke sett noen av de som er sikre på at de skal ta vaksinen erkjenne noen form for risiko ved å ta den, jeg vil gjerne ha det samme synspunktet - men da trenger jeg å vite hvorfor min skepsisme ikke er verdt en tanke.

I forhold til at problemstillingene ikke er likeverdige, så kommer vel dette ann på hva de potensielle langtidsvirkningene eventuelt skulle bli? Eller tenker du at langtidsvirkningene uansett ikke kan være værre enn konsekvensene av viruset? Det kan hende du har rett i at dette er et meg-problem, fordi jeg er en person helst liker å vite konsekvensene av valg jeg tar. Det som får meg til å akseptere alle andre farer i livet er imidlertid at jeg har noe å forholde meg til, når det kommer til vaksinen så det kanskje bare et tillitsproblem jeg har, men mener du den er ubegrunnet til tross for det jeg allerede har skrevet?
Sitat av stepry Vis innlegg
Bare så det er sagt, jeg lar meg gjerne trampe på for å få svar på det jeg lurer på, men jeg blir kanskje litt defensiv når jeg føler at jeg blir behandlet som en idiot uten å vite hvorfor.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at du blir defensiv, da du åpenbart er redd for å havne samme kategori som de klassiske antivaxxerne. La meg bare si med en gang at det ikke har vært min intensjon å behandle deg som en idiot eller poengtere hvor irrasjonell du er. Jeg tror kanskje det er den antagelsen som hindrer deg i å forstå hva jeg faktisk mente med eksempelet mitt.

Poenget var ikke at det å kjøre over en bro er det samme som å ta en vaksine. Det er irrelevant for eksempelet hvor stor risikoen faktisk er, eller om den inntreffer på kort eller lang sikt. Det er ikke en sammenlikning av risiko, det er en sammenlikning av hvordan vi forholder oss til risiko. Jeg prøver nemlig ikke å fortelle deg hvor stor risikoen er, jeg prøver å si noe om hvordan vi går frem for å vurdere den.

Du kan ta et hvilket som helst eksempel, ta noe annet fra medisinfeltet da. Poenget er at du vanligvis stoler på at de som står bak offisielle anbefalingene for det første vil deg vel og for det andre vet hva de snakker om. Spør deg selv: Tror du de som godkjenner og anbefaler vaksinen, internasjonalt og i Norge, ønsker å beskytte oss mot risiko med denne vaksinen? Hvis vi antar det; tror du de er kapable til å vurdere denne risikoen bedre enn det du er? Tror du at du, med tilgang til alt kildematerialet, kan ta en bedre beslutning enn det ekspertene på feltet kan? Hvis du tenker ja på de to første og nei på det siste, så er du ganske langt på vei mot et svar.

Grunnen til at jeg antar at de allerede har besvart mine spørsmål for seg selv, er at de virker å være veldig sikre på sin egen konklusjon om at dette ikke er noe å bekymre seg for. Jeg har i alle fall ikke sett noen av de som er sikre på at de skal ta vaksinen erkjenne noen form for risiko ved å ta den, jeg vil gjerne ha det samme synspunktet - men da trenger jeg å vite hvorfor min skepsisme ikke er verdt en tanke.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg ikke du har lest noen av mine innlegg i denne tråden. Selvsagt er det en risiko ved vaksinen. Det er en risiko ved å gå ut døren, for ikke å snakke om å sette seg i en bil. Som jeg nevnte tidligere, ved å ta ibux risikerer du å få et syndrom som gjør at du dør en smertefull død, eventuelt må operere ut øynene dine. Det er en risiko ved alt. Spørsmålet er om fordelen oppveier risikoen.

Jeg hadde aldri i verden tatt denne vaksinen bare for gøy. Jeg hadde ikke tatt den for å unngå å bli solbrent, fyllesyk eller få rynker. Det ville den neppe blitt godkjent for heller. Jeg tar den ikke fordi jeg tror den er 100% trygg, men fordi de folka som vet mest om dette i verden mener det er tryggere å ta vaksinen enn å ikke ta den.

Det handler heller ikke bare om meg, men om samfunnet mitt. En ting er ettervirkningene av sykdommen, men de tiltakene vi har i samfunnet nå, tar og ødelegger også liv. Langtidsvirkninger av dét, kan det hende vi ikke vet noe om før om en generasjon, sannsynligvis får vi aldri vite det. Dette er ikke et valg mellom en risiko og trygghet, men mellom to onder. Med mindre man tenker at andre skal ta risikoen i stedet, og surfe på flokkimmunitet. Det er selvsagt det tryggeste, men det er ikke en sånn person jeg vil være. Jeg kan ikke mene at andre bør ta vaksinen, men at jeg skal slippe.

Du spurte om hvordan vi andre tenker for å lande på vår konklusjon, og dette er det jeg tenker. Du får velge om du vil prøve å forstå det eller bare anta at jeg kverulerer og prøver å idiotforklare deg. Hvis du går for det siste, så er det vel ikke så mye vits i å fortsette.
Sist endret av *pi; 31. desember 2020 kl. 16:58.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg forstår godt at du blir defensiv, da du åpenbart er redd for å havne samme kategori som de klassiske antivaxxerne. La meg bare si med en gang at det ikke har vært min intensjon å behandle deg som en idiot eller poengtere hvor irrasjonell du er. Jeg tror kanskje det er den antagelsen som hindrer deg i å forstå hva jeg faktisk mente med eksempelet mitt.

Poenget var ikke at det å kjøre over en bro er det samme som å ta en vaksine. Det er irrelevant for eksempelet hvor stor risikoen faktisk er, eller om den inntreffer på kort eller lang sikt. Det er ikke en sammenlikning av risiko, det er en sammenlikning av hvordan vi forholder oss til risiko. Jeg prøver nemlig ikke å fortelle deg hvor stor risikoen er, jeg prøver å si noe om hvordan vi går frem for å vurdere den.
Vis hele sitatet...
Problemet med å bli kategorisert som en klassisk vaksinemotstander, er at ingen tar seg tiden til å gi et ordentlig svar, òg at man blir tolket som en som ikke har noe av verdi å komme med selv. Her har du imidlertid gitt meg veldig godt svar, tusen takk! Det som hindret meg fra å tolke deg riktig i tidligere innlegg, var at jeg ikke så noen tegn til at du følte at du også måtte velge mellom to onder. Det er egentlig den faktoren jeg har savnet å se, fordi som du sier så har alt en risiko - så når man får det til å fremstå som at det ikke finnes noen risiko her, så lurer jeg på om andre vet noe jeg selv ikke vet. Jeg har gjort en dårlig jobb med å selv formidle hva jeg allerede vet, fordi du hadde ingen forutsetning til å vite i hvilken grad jeg allerede var inneforstått med at alt har en risiko.

Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan ta et hvilket som helst eksempel, ta noe annet fra medisinfeltet da. Poenget er at du vanligvis stoler på at de som står bak offisielle anbefalingene for det første vil deg vel og for det andre vet hva de snakker om. Spør deg selv: Tror du de som godkjenner og anbefaler vaksinen, internasjonalt og i Norge, ønsker å beskytte oss mot risiko med denne vaksinen? Hvis vi antar det; tror du de er kapable til å vurdere denne risikoen bedre enn det du er? Tror du at du, med tilgang til alt kildematerialet, kan ta en bedre beslutning enn det ekspertene på feltet kan? Hvis du tenker ja på de to første og nei på det siste, så er du ganske langt på vei mot et svar.

Da tror jeg ikke du har lest noen av mine innlegg i denne tråden. Selvsagt er det en risiko ved vaksinen. Det er en risiko ved å gå ut døren, for ikke å snakke om å sette seg i en bil. Som jeg nevnte tidligere, ved å ta ibux risikerer du å få et syndrom som gjør at du dør en smertefull død, eventuelt må operere ut øynene dine. Det er en risiko ved alt. Spørsmålet er om fordelen oppveier risikoen.

Jeg hadde aldri i verden tatt denne vaksinen bare for gøy. Jeg hadde ikke tatt den for å unngå å bli solbrent, fyllesyk eller få rynker. Det ville den neppe blitt godkjent for heller. Jeg tar den ikke fordi jeg tror den er 100% trygg, men fordi de folka som vet mest om dette i verden mener det er tryggere å ta vaksinen enn å ikke ta den.

Det handler heller ikke bare om meg, men om samfunnet mitt. En ting er ettervirkningene av sykdommen, men de tiltakene vi har i samfunnet nå, tar og ødelegger også liv. Langtidsvirkninger av dét, kan det hende vi ikke vet noe om før om en generasjon, sannsynligvis får vi aldri vite det. Dette er ikke et valg mellom en risiko og trygghet, men mellom to onder. Med mindre man tenker at andre skal ta risikoen i stedet, og surfe på flokkimmunitet. Det er selvsagt det tryggeste, men det er ikke en sånn person jeg vil være. Jeg kan ikke mene at andre bør ta vaksinen, men at jeg skal slippe.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser dette så føler jeg meg litt dum, fordi resonementet ditt fører meg til samme konklusjon som deg. Jeg tror problemet mitt rett og slett var at basert på sikkerheten de aller fleste utviser i forhold til vaksinen, at det fantes noen som kunne forklare meg nøyaktig hvorfor det ikke var noen grunn til bekymring. Når jeg fjerner det som en faktor, så innser jeg at det ikke finnes noe bedre å gjøre. Til tross for at jeg ikke liker å bli kalt en idiot så er jeg kanskje litt idiot, fordi noen ganger så føles det litt ut som at èn enkelt tanke kan forhindre meg fra en dypere realisering.


Sitat av *pi Vis innlegg
Du spurte om hvordan vi andre tenker for å lande på vår konklusjon, og dette er det jeg tenker. Du får velge om du vil prøve å forstå det eller bare anta at jeg kverulerer og prøver å idiotforklare deg. Hvis du går for det siste, så er det vel ikke så mye vits i å fortsette.
Vis hele sitatet...
Jeg setter utrolig stor pris på at du tok deg tid til å forklare et ufiltrert perspektiv, nå forstår jeg deg. Jeg tar også selvkritikk, fordi jeg kritiserte deg for å ikke forstå meg - samtidig som jeg selv misforstod deg.

Med mindre hjernen min skulle finne på å stille meg noen nye "overbevisende" kritiske spørsmål, så forstår jeg nå at det er det eneste valget, et valg jeg ikke ønsker å ta, men som jeg kommer til å bli nødt til å ta. Tusen takk for at dere tok dere bryet med å "mate det inn med teskje" til meg *pi og Myoxo
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg hadde aldri i verden tatt denne vaksinen bare for gøy. Jeg hadde ikke tatt den for å unngå å bli solbrent, fyllesyk eller få rynker. Det ville den neppe blitt godkjent for heller. Jeg tar den ikke fordi jeg tror den er 100% trygg, men fordi de folka som vet mest om dette i verden mener det er tryggere å ta vaksinen enn å ikke ta den.
Vis hele sitatet...
En vaksine mot fyllesyke, rynker og solbrenthet? Det ville solgt som bare det på alle solrike destinasjoner på kloden, og vi fra norden samt britter ville stått i kø og betalt i hue og derduvet. /joke

Du har en fin måte å forklare ting på Pi, og du holder hodet kaldt der andre kanskje ville utagert eller skrevet sidesvis med forklaringer. Liker det.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg tar også selvkritikk, fordi jeg kritiserte deg for å ikke forstå meg - samtidig som jeg selv misforstod deg.
Vis hele sitatet...
Det er sånt som skjer når man diskuterer, man blir lett litt mer opphengt i å formulere sine egne tanker enn å forstå andres

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du har en fin måte å forklare ting på Pi, og du holder hodet kaldt der andre kanskje ville utagert eller skrevet sidesvis med forklaringer. Liker det.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Det hender jeg henfaller til banning og tung sarkasme, men jeg prøver å unngå det. Litt.
Sist endret av *pi; 31. desember 2020 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ts jeg har ingen god resept å skrive ut for at du skal ta ditt valg. Men kanskje kan du ha det som en plan B at dersom du ikke har landet på et endelig valg så kan du vente noen måneder med vaksinen og se om det blir noe alvorlig? Jeg kan på en måte skjønne bekymringen, og vidarlo, myoxo og Pi og alle forklarer jo veldig godt. Men de som ble alvorlig syke av andre vaksiner, vel de vaksinene de var jo testet de også. De hadde gått gjennom de samme testregimene, og likevel ble noen folk alvorlig syke av vaksinen. Jeg krysser fingrene for at det vidarlo nevner om den nye typen vaksine som her brukes rdna er et fremskritt også tar jeg bare vaksinen. Du kan godt vente litt om du føler deg utrygg. Og imens kan du jo tenke for og imot, lese deg mer opp, vurdere info osv.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men de som ble alvorlig syke av andre vaksiner, vel de vaksinene de var jo testet de også. De hadde gått gjennom de samme testregimene, og likevel ble noen folk alvorlig syke av vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det da, det er ingen som påstår at ingen kommer til å bli syk av vaksinen. Bare at flere kommer til å bli det om vi ikke tar den.
Det kan hende jeg har røyka nå, og at dette er litt uinteressant. Men, det slår meg hvor sykt takknemlig jeg er for å kunne gå på nettet, og tilegne meg en realisering som gjør livet litt lettere! Tiden dere brukte på meg var ikke bortkastet
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo nettopp det da, det er ingen som påstår at ingen kommer til å bli syk av vaksinen. Bare at flere kommer til å bli det om vi ikke tar den.
Vis hele sitatet...
Ja jo du har jo et poeng der, men å ikke hoppe på vaksine ved aller første anledning er jo ikke det samme som å ikke ta vaksine, ever. Personer i risikogrupper skal vel prioriteres, slik at akkurat nå så er det en evig strøm av folk som skal få seg en injeksjon. Om ts avventer noen uker eller måneder og fortsetter å forholde seg til corona reglene så godt han kan så vil han neppe påføre andre smitte eller selv komme i høy risiko. Kan jo hende at han etter å ha fått fintenkt litt velger å få seg en sprøyte.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja jo du har jo et poeng der, men å ikke hoppe på vaksine ved aller første anledning er jo ikke det samme som å ikke ta vaksine, ever. Personer i risikogrupper skal vel prioriteres, slik at akkurat nå så er det en evig strøm av folk som skal få seg en injeksjon. Om ts avventer noen uker eller måneder og fortsetter å forholde seg til corona reglene så godt han kan så vil han neppe påføre andre smitte eller selv komme i høy risiko. Kan jo hende at han etter å ha fått fintenkt litt velger å få seg en sprøyte.
Vis hele sitatet...
Nettopp. At folk tilegner meg meninger og standpunkt som ikke tilhører meg er helt greit, men jeg har holdt meg til å lese denne samtalen en stund nå for når denne tråden ble opprettet hadde jeg i tankene at jeg ville lære. Det handler om å samle inntrykk og informasjon. Jeg vet da ikke alt som er å vite jeg. Gjør alle dere andre det?

8 timer om dagen i strekk går dette trynet kledd i en maske, hver dag. Hendene mine faller snart av pga. spriten som omfavner dem. Det har jeg ikke noe problem med i det hele tatt, dette handler om fellesskapet.

Når du er ute på gaten og går uten maske vil jeg dere skal tenke på hvor mye belastning dere kan spare de som er i risikogruppene og bekymret for det her viruset med å bruke en maske. Ved dette tidspunktet (1. Januar 2021 - klokken 00:51) er dette ett tegn på respekt, om ikke noe annet.

Godt nyttår til dere alle, måtte dette året bringe dere fremgang, lykke og møte deres håp og drømmer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Personer i risikogrupper skal vel prioriteres, slik at akkurat nå så er det en evig strøm av folk som skal få seg en injeksjon.
Vis hele sitatet...
Nei for all del, jeg har ikke tenkt å snike i køen. Jeg forholder meg til anbefalingene.

Om ts avventer noen uker eller måneder og fortsetter å forholde seg til corona reglene så godt han kan så vil han neppe påføre andre smitte eller selv komme i høy risiko. Kan jo hende at han etter å ha fått fintenkt litt velger å få seg en sprøyte.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% for at vaksinering skal være frivillig, så han må gjøre akkurat hva han vil for meg. Jeg forklarer bare hvordan jeg tenker når jeg tar vurderingen.
Ja jeg ser den Pi, og jeg skal også få min dose vaksine etterhvert. For det ser jo ut som det blir eneste vei for å få verden tilbake til noe annet enn det vi har hatt så altfor lenge nå, og at denne nye typen vaksine også kan virke på mutasjoner er jo stort. Eller at de kan modifisere den slik at den vil virke på mutasjoner.
Leste akkurat en debattartikkel på dagbladet om covid vaksine. Du kan jo se på den om den gir noen nye tanker eller leder deg til å søke opp ny informasjon.

https://www.dagbladet.no/meninger/og...iltak/73241277
https://imma.gr/100989x5e38d

https://imma.gr/100990x1fa7b

https://imma.gr/100991x94b2d

Publisert 1981.

Jeg skal ikke ta vaksinen, nei.
Glemmesak å være prøvekanin! Tar i gjennomsnitt 13-15 år å utvikle og teste en vaksine, men nå har de liksom greid det på 8 mnd?
Sitat av wildthing Vis innlegg
https://imma.gr/100989x5e38d

https://imma.gr/100990x1fa7b

https://imma.gr/100991x94b2d

Publisert 1981.

Jeg skal ikke ta vaksinen, nei.
Glemmesak å være prøvekanin! Tar i gjennomsnitt 13-15 år å utvikle og teste en vaksine, men nå har de liksom greid det på 8 mnd?
Vis hele sitatet...
Hvordan stiller du deg til alt som ikke stemte vedrørende viruset i boka, og også forskjellene i utgaven publisert i 1981 og i 1989?
Jeg mener, du har undersøkt hva argumentasjonen din er bygd opp på, og ikke bare hørt en påstand/sett en flåsete konspirasjonspost på nett og spredt det videre?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av wildthing Vis innlegg
https://imma.gr/100989x5e38d

https://imma.gr/100990x1fa7b

https://imma.gr/100991x94b2d

Publisert 1981.

Jeg skal ikke ta vaksinen, nei.
Glemmesak å være prøvekanin! Tar i gjennomsnitt 13-15 år å utvikle og teste en vaksine, men nå har de liksom greid det på 8 mnd?
Vis hele sitatet...
Vel, i 1981 trodde man ikke at mRNA vaksiner var mulig, Katalin Karik ble nærmest latterliggjort når hun foreslo ideen, det er altså helt ny teknologi, en helt ny måte å lage vaksiner på.

Forøvrig burde du ta en titt i denne artikkelen om denne påstanden din om at en fiksjonskribent forutså COVID-19.