Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2544
Hei.

Har hele livet mitt hatt ekstremt stygge og dårlige tenner, og livskvaliteten er noget svekket pga dette.

Nå kjennes det ut som det er 2 visdomstenner som presser seg frem og jeg må vel snart innse at jeg må til en tannlege..

Jeg har ikke all verdens økonomi, og er redd for hva det vil koste pluss at jeg generelt har noia for å reise til en tannlege og vise frem det jeg har...

Er det noen som har vært igjennom noe lignende, og vet f.eks hvordan man kan få støtte til tannlege? Jeg vet om ei som fikk fikset veldig mye på tennene sine for noen år siden, og fikk dette dekket, og hun hadde IKKE så dårlige tenner som meg.

Anbefaling på tannleger som er flinke med henvisninger og tannlegeskrekk er jeg også takknemlig for.
Snakk med legen din og tannlegen om dette. Mulig du kan få dekket noe pga tannlegeskrekk. Men er litt usikker på hvordan reglene er i dag �� Eventuelt kan du søke til Nav også..
Hvis du ringer og spør får du jo fort noe benzo-shizzle for tannlegeskrekk, eventuelt lystgass.
Jeg får rohypnol ved tanntrekking. Det funker fjell mot frykten, og trekkinga i seg selv gjør ikke noe vondt.
Vel, dess lenger du venter jo dyrere blir det.
Gå å snakk med en tannlege. Første timen blir der bare undersøkelse og tatt bilder. Deretter diskuterer hva som skal/trengs å gjøres samt pris og evnt tilskudd. Husk at du får bedøvelse.
Vet ikke hvor gammel du er men å gå til tannlege i 2019 er en litt annen (og hyggeligere) historie enn vi som er vokst opp med å få boret opp kjeften for å få plass til mengder med Amalgam.

Gå til tannlege for undersøkelse og ta det derfra. Det er en bra begynnelse!

En måte å få støtte er om du tar medisiner som påvirker slimhinner.
mitt enkle tips er å ta en ferie til polen, ungarn eller no, og i samme slengen som du er på ferie og koser deg, så tar du en tur til tannlegen der nede og fikser alt som trengs, til syvende og sist så blir det billigere enn å gjøre alt her Dette er det jeg gjør hver gang jeg drar på ferie til hjemlandet mitt, og funker fjell
Sist endret av random512377; 25. mars 2019 kl. 11:44.
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av giroud2 Vis innlegg
mitt enkle tips er å ta en ferie til polen, ungarn eller no, og i samme slengen som du er på ferie og koser deg, så tar du en tur til tannlegen der nede og fikser alt som trengs, til syvende og sist så blir det billigere enn å gjøre alt her Dette er det jeg gjør hver gang jeg drar på ferie til hjemlandet mitt, og funker fjell
Vis hele sitatet...
Som jeg skriver har jeg sikkert ikke råd til å fjerne 2 visdomstenner i Norge en gang, så reise, opphold, kost/losji PLUSS behandling der nede, blir vel ikke så billig kanskje?
Jeg sliter med det samme som deg (Ts) Motet meg opp for og ta en prat om behandlingen og eventuelt lystgass/medisin for frykt. Vipps så var det 300kr for en liten prat Så hør med legen din om han kan hjelpe deg deg med det. Men du MÅ uansett til tannlegen og få en oversikt over tenna som du må levere på nav. Og det koster fort 1000/1500 her i byen :/
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Jeg sliter med det samme som deg (Ts) Motet meg opp for og ta en prat om behandlingen og eventuelt lystgass/medisin for frykt. Vipps så var det 300kr for en liten prat Så hør med legen din om han kan hjelpe deg deg med det. Men du MÅ uansett til tannlegen og få en oversikt over tenna som du må levere på nav. Og det koster fort 1000/1500 her i byen :/
Vis hele sitatet...
Takk for info!

Du mener da 300 for kontroll/første time, hva mener du koster 1500? Bilder og rapport til Nav?
Dette er noe du rett og slett bare må ordne. Stikk ned til nærmeste tannlege så fort som mulig og få en oversikt over hva som må gjøres og hva det vil koste. Hør deretter med NAV for å sjekke om de kan bidra med noe. Om du ikke får noe der må du krype til korset å spørre familie/venner om støtte eller lån. Det å gå rundt med verk og råtne tenner er et helvete uten like, og det er heller ikke noe som går over av seg selv. Tar du tak i problemet nå vil du være sjeleglad for det i ettertid.
Om du bor i omsorgsbolig eller har hjemmesykepleie har du gratis tannlege. Er i allefall sånn her jeg bor.
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Takk for info!

Du mener da 300 for kontroll/første time, hva mener du koster 1500? Bilder og rapport til Nav?
Vis hele sitatet...
Jeg betalte faktisk 300kr for at tannlegen satte seg ned og forklarte åssen medisiner osv han ville bruke på meg. Han var aldri i kjeften og så på meg, men kalte det en oppstartstime/ forklaringstime sånn at jeg kunne være litt forberedt Etter det så fikk jeg nerver fra hælvette igjen og satte alt på vent.
Igjen... Men det jeg mente med Nav var et overslagsskjema som du får hos tannlegen etter han har vært og kikket på tenna dine ( som regel et bilde de tar og litt gennerell kikk) Så vet tannlegen sånn delvis hvor mye det kommer til og koste og skriver det ned på overslagsarket som du igjen kan levere på Nav med søknad og alt som hører til Og hvis du går på medisiner som "tørker" ut munnen på deg eller tærer godt på tennene så kan det tenkes du har krav på gratis tannlege eller hvertfall kan få dekt ganske mye økonomisk Masse lykke til!
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Jeg sliter med det samme som deg (Ts) Motet meg opp for og ta en prat om behandlingen og eventuelt lystgass/medisin for frykt. Vipps så var det 300kr for en liten prat Så hør med legen din om han kan hjelpe deg deg med det. Men du MÅ uansett til tannlegen og få en oversikt over tenna som du må levere på nav. Og det koster fort 1000/1500 her i byen :/
Vis hele sitatet...
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Jeg betalte faktisk 300kr for at tannlegen satte seg ned og forklarte åssen medisiner osv han ville bruke på meg. Han var aldri i kjeften og så på meg, men kalte det en oppstartstime/ forklaringstime sånn at jeg kunne være litt forberedt Etter det så fikk jeg nerver fra hælvette igjen og satte alt på vent.
Igjen... Men det jeg mente med Nav var et overslagsskjema som du får hos tannlegen etter han har vært og kikket på tenna dine ( som regel et bilde de tar og litt gennerell kikk) Så vet tannlegen sånn delvis hvor mye det kommer til og koste og skriver det ned på overslagsarket som du igjen kan levere på Nav med søknad og alt som hører til Og hvis du går på medisiner som "tørker" ut munnen på deg eller tærer godt på tennene så kan det tenkes du har krav på gratis tannlege eller hvertfall kan få dekt ganske mye økonomisk Masse lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg tar ingen medisiner, og regner med at medisiner som skal telle på dette, må være skrevet ut av lege og være dokumentert? Kan liksom ikke finne på en over disk medisin som gjør dette?

Hvorfor satte du det på vent? Er redd jeg gjør det samme, hvis jeg føler at konsultasjonen bare er piss..
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Jeg tar ingen medisiner, og regner med at medisiner som skal telle på dette, må være skrevet ut av lege og være dokumentert? Kan liksom ikke finne på en over disk medisin som gjør dette?

Hvorfor satte du det på vent? Er redd jeg gjør det samme, hvis jeg føler at konsultasjonen bare er piss..
Vis hele sitatet...
Jeg feiget rett og slett ut desverre... Det er er helt på trynet gjort, men gjorde det uansett jeg tipper de medisinene må være reseptbelagt for og kunne være til "hjelp" mtp Nav.. Men det er et hav av forskjellige hjelpemidler som er mulig, men det koster jo noe så jævli med lystgass/ narkose osv :/
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Jeg feiget rett og slett ut desverre... Det er er helt på trynet gjort, men gjorde det uansett jeg tipper de medisinene må være reseptbelagt for og kunne være til "hjelp" mtp Nav.. Men det er et hav av forskjellige hjelpemidler som er mulig, men det koster jo noe så jævli med lystgass/ narkose osv :/
Vis hele sitatet...
Oris Dental på Aker Brygge skulle ha 1090 for en enkel konsultasjon.. Må se om jeg finner noen andre, for jeg kan ikke betale så mye bare for å snakke med noen...
Trekking av tenner er det refusjon fra folketrygden. Betaler ca 1000 PR tann. Dette er grunnen til at mange velger å trekke tenna istedenfor å fikse dem feks rotfylling da dette koster mange ganger mer
Du kan få gratis tannlege om du har gått til behandling hos vpp eller rus-konsulent i mer enn tre måneder, jeg fikk dekket 50k i tannlege med angst/rus som grunnlag.
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du kan få gratis tannlege om du har gått til behandling hos vpp eller rus-konsulent i mer enn tre måneder, jeg fikk dekket 50k i tannlege med angst/rus som grunnlag.
Vis hele sitatet...
Ikke vært i noen behandling.

Har angst, men ikke behandlet.
Om du har problemer med tennene fordi du ikke har gått til tannlegen tidligere grunnet frykt, får du alt dekt via nav. Tannlegeskrekk regnes som en sykdom,og sykdommer tar staten regningen for. Snakk med legen din om det.

Da slipper du ihvertfall tenke på det økonomiske.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Om du har problemer med tennene fordi du ikke har gått til tannlegen tidligere grunnet frykt, får du alt dekt via nav. Tannlegeskrekk regnes som en sykdom,og sykdommer tar staten regningen for. Snakk med legen din om det.

Da slipper du ihvertfall tenke på det økonomiske.
Vis hele sitatet...
Hvor står denne informasjonen hen?
Sist endret av Jens1; 25. mars 2019 kl. 21:50.
Hei, har akkurat vært igjennom dette selv.

Har forklart fastlegen min i flere år at jeg sliter med tannlegeskrekk, mrn han har bare gitt meg beroligende, type rohypnol, valium osv. Ingen av disse funkrt for meg, så jeg fikk til slutt en henvisning til tannlege på sykehusrt, noe som tok ganske lang tid.

Hadde to knekte visdomstenner, en annen knekt jeksel rett bak ved en visdomstann, og har vært i umenneskelige smerter, lenge, fordi da jeg var yngre var jeg dårlig med munnhygienen.

Betalte nå 20k for å trekke alle visdomstennene, pluss den knekte jekselen, og fikset 6 små hull, i narkose.

Måtte selv betale da tannlegen ikke mente min angst var så ille.
Sitat av Kjelleba$$en Vis innlegg
Hei, har akkurat vært igjennom dette selv.

Har forklart fastlegen min i flere år at jeg sliter med tannlegeskrekk, mrn han har bare gitt meg beroligende, type rohypnol, valium osv. Ingen av disse funkrt for meg, så jeg fikk til slutt en henvisning til tannlege på sykehusrt, noe som tok ganske lang tid.

Hadde to knekte visdomstenner, en annen knekt jeksel rett bak ved en visdomstann, og har vært i umenneskelige smerter, lenge, fordi da jeg var yngre var jeg dårlig med munnhygienen.

Betalte nå 20k for å trekke alle visdomstennene, pluss den knekte jekselen, og fikset 6 små hull, i narkose.

Måtte selv betale da tannlegen ikke mente min angst var så ille.
Vis hele sitatet...
Du har skremt meg nå. Bedre tannhygiene mens jeg enda er ung bli mer prioritert heretter.

TS gå til fastlegen og nav og hør hvilken henvisninger de kan gjøre. Kanskje du får Turbo terapi for å få deg i stolen.
Lykke til
Søstera mi fikk trekket 4 visdomstenner i fjor og det kosta 2100 ish fordi man får sånn frikort hvis du har brukt x antall kroner på tannlege i et kalender år. Fungerer det ikke sånn a?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Søstera mi fikk trekket 4 visdomstenner i fjor og det kosta 2100 ish fordi man får sånn frikort hvis du har brukt x antall kroner på tannlege i et kalender år. Fungerer det ikke sånn a?
Vis hele sitatet...
Nei, det fungerer ikkje sånn. Tannhelsetenesta er privat i Noreg. Folketrygda dekkjer ein del typer inngrep (sjukdom), men ikkje ordinær tannbehandling.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Søstera mi fikk trekket 4 visdomstenner i fjor og det kosta 2100 ish fordi man får sånn frikort hvis du har brukt x antall kroner på tannlege i et kalender år. Fungerer det ikke sånn a?
Vis hele sitatet...
Da har søstra di en diagnose.
Noen tanndiagnoser går på egenandelskort 2 (samme som fysioterapi), men det er ikke så mange diagnoser. Det er noen medfødte tilstander. Og Hiv/AIDS av en eller annen grunn om jeg ikke husker feil.