Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3697
Jeg har lånt ut mye penger til en person jeg stolte på, og vi ble enige om en betalingsfrist og en rente. Dette er skrevet på facebook messenger.

Nå har det gått ett år mer en den avtalte datoen, og personen har ennå ikke betalt.

Jeg har kontakt, og vedkommende sier de ikke kan betale. Jeg har purret fra tid til annen, men vedkommende virker som om de prøver å vente til jeg "glemmer" dette. Jeg vet også at personen har fulltidsjobb, og er ute på restaurant og byturer stadig vekk.

Hva kan jeg gjøre for å få pengene tilbake?
Skaff deg en torpedo.
Vold og vaselin
Eventuelt
Øks og amfetamin så sitter du på lur
Trådstarter
37 5
Takk for svarene, men vil helst unngå vold.
Du kan jo prøve å selge kravet til ett firma som kjøper opp sånt, men med kun fb messenger kan det bli vanskelig.

Saksøk dem. evt anmeld, korrekt vei og gå

Møt opp hjemme og hent tv, pc og ipad. ulovlig i beste tilfelle gråsone

Lei en torpedo.... ulovlig
Inkasso for privatpersoner bør løse dette på en fornuftig måte. Uten bruk av vold&vaselin
https://hjelp.conta.no/kunnskapsside...rivatpersoner/
eller ljug som f og si at du har havnet i ett økonomisk uføre, finn på grunn mc gjenger, failed krypto investering, mor trenger operasjon og se om de thjelper og appelere til samvittigheten deres.
Sikkerhetsklarert
For å gjøre det lettere for han som har gjelden, tilby en nedbetalingsplan. De fleste klarer noen hundrelapper i mnd.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Du kan jo prøve å selge kravet til ett firma som kjøper opp sånt, men med kun fb messenger kan det bli vanskelig.
Vis hele sitatet...
Er ingen facebook man selv så kjenner ikke særlig godt til messenger. Men jeg regner med at en samtale på messenger blir lagret og kan leses senere? Om det er mulig er messenger mer en god nok dokumentasjon for å ta saken til privat inkasso. Sålenge det kommer fra at de har avtalt et lån, med fastsatt rente og løpetid så er avtalen klinkende klar og da har gjerne ts også en bankoverføring som støtter opp om at det er lånt ut penger. Utlånet må bare være troverdig nok til at inkassoselskapene ikke har grunn til å tro at dette er falskneri eller ukorrekte påstander og inkassoselskapene kan ta jobben med å kreve inn pengene. De vil forsøke på alle måter, inkludert å ta saken til forliksrådet, initiere lønnstrekk etc.

Da vil nok lånetaker brått skjønne alvoret og at lånet må tilbakebetale - når lånetaker heller brenner penger på byturer og tant og fjas så er det jo tydlig at lånetaker ikke har intensjoner om å hedre låneavtalen. Så da er det på sin plass med inkasso og all dritten som følger inkassosaker.

Se linken jeg la ut ovenfor.
Sist endret av _abc_; 3. februar 2020 kl. 12:43.
Trådstarter
37 5
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men jeg regner med at en samtale på messenger blir lagret og kan leses senere?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er mulig. Kan jeg bare velge forfallsdato etc tilfeldig?
Sitat av Amida Vis innlegg
Jepp, det er mulig. Kan jeg bare velge forfallsdato etc tilfeldig?
Vis hele sitatet...

Regner med dere har avtalt forfall på lånet den gang da når dere kommuniserte på messenger om lånet? Bare print ut til pdf og legg ved all dokumentasjonen du har om saken - inkludert forfallsdato.

Du kan ringe selskapet jeg linket til om du trenger mer hjelp eller hjelp med detaljer. Lykke til. Dette vil løse seg.
Trådstarter
37 5
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Regner med dere har avtalt forfall på lånet den gang da når dere kommuniserte på messenger om lånet? Bare print ut til pdf og legg ved all dokumentasjonen du har om saken - inkludert forfallsdato.

Du kan ringe selskapet jeg linket til om du trenger mer hjelp eller hjelp med detaljer. Lykke til. Dette vil løse seg.
Vis hele sitatet...
Forfall var vel for litt over et år siden. Skal ringe dem og høre.
Tusen takk for hjelpen!
For forfalte krav gjelder lover og regler for purring, inkassovarsel og inkasso. Inkassoloven.
Trådstarter
37 5
Hvorfor er denne "Conta" tjenesten gratis egentlig?
De tjener på gebyrer og salærer. Derfor.
Trådstarter
37 5
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan ringe selskapet jeg linket til om du trenger mer hjelp eller hjelp med detaljer. Lykke til. Dette vil løse seg.
Vis hele sitatet...
Snakket med de og de sa at de "ikke driver med inkasso" eller "innkreving av penger på vegne av andre".

Ser også at inkassobyrå ofte tar en (litt for stor) del av kaka. Hva gjør jeg da? Anmelder som tyveri?
Man kan spørre seg selv om hvor stort beløp det er snakk om hvis du mener at de tar for stor andel av kaka.
Trådstarter
37 5
De tar i prosent, de jeg har sett på. Så beløp er ikke relevant.
Disse ser ut til å ha et standardbeløp på 495 kr, ikke finlest all info men du kan jo lese gjennom og kontakte de. Virker som de tar inkasso også fra privatpersoner.

https://www.debet.no/artikkel/privatinkasso
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Min erfaring med slike krav er at de er umulig å oppdrive.
du trenger ikke å ty til vold, men er jo bare å møte på døra til personen med en kompis eller alene og si at nå blir du med bort til en minibank og tar ut penger. si det som det er hallo i luken, nå er det et år siden du lånte pengene, veit du er ute å spiser på restaurant osv
Sitat av Amida Vis innlegg
De tar i prosent, de jeg har sett på. Så beløp er ikke relevant.
Vis hele sitatet...
Beløp er LITT relevant da.

Om du har en kompis som skylder deg noen hundrelapper eller et par tusen så vil mitt råd være å stryke han som kompis og ta det som en dyr lærepenge.

Snakker vi om større pengebeløp fra 10k og oppover så blir det fort mer verdt innsatsen. For det krever jobb. Og det er ikke garantert at du kommer noen vei.

Først og fremst må du avklare om du har dokumentasjon nok på at kompisen din skylder deg penger. Har du utskrift fra kontoen som viser at du har overført han pengene? Lagre samtalen dere har på messenger så snart som mulig. Som et minimum få med at dere snakket om et lån, avtalte sum og avtalte nedbetalingstid og rente. Alt dette vil totalt sett være en god dokumentasjon på at du har lånt han penger, hvor mye og når det skulle betales tilbake.

Neste steg blir å ta ut forliksklage og møte vedkommende i forliksrådet. Dette koster deg ca 900 kr som du naturligvis kan kreve at kameraten din dekker om du vinner frem. Men du må kreve det, det er ingen automatikk der. I forliksrådet møter dere hverandre og skal komme til en enighet. Deretter blir det avsagt en dom i saken, og denne er rettskraftig med mindre motparten klager saken videre i systemet. I forliksrådet er det ikke nødvendig å ha med advokat, men går saken videre bør du vurdere det.

Dersom dommen faller i ditt favør kan du nå kreve at motpart betaler det han skylder deg. Her må du gi noen forfallsdatoer litt frem i tid(noen uker). Om vedkommende nå ikke betaler så kan du ta saken videre til namsmannen, som så vil kreve utlegg i lønn, ytelse eller eiendeler som vedkommende eier. Dersom det er noe å ta fra.

Og det er dette som er litt avgjørende når det kommer ann på beløpets størrelse. For i denne prosessen må du bruke tid på å gjøre alt korrekt. Du har ingen gjeldsbrev signert av vedkommende, og må da dokumentere forløpet ekstra godt så du sikrer deg. Frister må overholdes og vedkommende må få tjangs til å gjøre opp for seg med rimelige frister. Om ikke vil du risikere å få avvist kravet ditt.

Og når det da kommer til stykket så er spørsmålet om vedkommende faktisk har eiendeler, lønn eller ytelser å ta utlegg i? Dersom han skylder andre penger og allerede har inkassoer og lønnstrekk så stiller du sist i køen, og det kan være mange forran deg.

Og før du begynner på prosessen, sett deg inn i hva du gjør. Det jeg listet opp over er en grov oversikt over det du må gjøre.

Lykke til.
Du kan jo lage kvalm på jobben hans, eller snakke stygt om han til kollegaene sine. Slemt, men...
Eller oppsøke han på byen og lage litt ugagn....
Forliksråd er vel starten.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Min erfaring med slike krav er at de er umulig å oppdrive.
Vis hele sitatet...
Ja slik krav er jo det i utgangspunktet vanskelig å kreve inn - når de en låner til helt tydlige gir faen i å hedre avtalen da blir det vanskelig. Er det et fillebeløp eller et beløp en ser seg råd til å tape så får en bare ta tapet og finne nye og bedre venner. Om ikke må en gå videre med saken.

Og da er det lurt å bruke privat inkasso, for da slipper man å ta kontroll over hele prosessen og en slipper masse unødig tidsbruk og en hel del stress og kleine situasjoner. En kompis som ikke gjør opp gjeld er jo faktisk ingen kompis. Så like greit å bare benytte inkassoselskaper til å kjøre prosessen. Da tar de saken til forliksrådet, de kontakter namsmann eller gjør det som skal til for å få igangsatt tvangstrekk etc.
Trådstarter
37 5
Takker for godt svar, nomore.
Følger nok denne planen, da summen er godt over 10k.