Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1047
Har følt en mild men irriterende depresjon tror jeg.

Hva som er grunnen? Vet faktisk ikke. har bare kommet gradvis ut av det blå, men nå begynner det å bli slitsomt og tærer på humøret

Hvor lenge det har vart? Kanskje halvt år, men gradvis blitt verre kanskje.

Hvordan jeg føler jeg?
Dyster, ser ikke positive ting i livet, ganske svingete humør (glad eller nedfor), har det godt i senga, gir mer faen rundt meg, trenger bekreftelser, er sikkert mye mer, men det jeg kom på nå.

Har ikke så veldig lyst til å gå til psykolog da jeg føler det ikke hjelper for jeg er veldig lukka person. Har noen tips til å ta kontroll over tanker, eller noe som helst tips? For det begynner å bli slitsomt.

Hvorfor jeg valgte å dele det her er fordi jeg gleder meg faktisk ikke til å feire jul med familien. Er slitsomt å være med mennesker når man er sånn her.

Har noen tips og triks så tar jeg i mot
Husk ar det er mørketid og de fleste av oss påvirkes av det. Ikke bruk ordet depresjon når du er litt nedfor og har en dårlig periode i livet. Du spytter i trynet på folk som faktisk er deprimerte og kjemper hver dag for å finne en grunn til ikke å ta livet av seg. Så har ingen "tips og triks" til deg. Det får du spørre en psykolog om, noe som er lurt selv om du ikke vil.

Hvis du tror du er den eneste som ikke gleder seg til å feire jul med familien tar du veldig feil.
Du den der var i overkant vel? Veldig vanskelig å avgjøre hva som feiler trådstarter etter å ha lest noen linjer. Dagen idag er en ting men at det har blitt stadig mørkere det siste halve året er noe annet. Min tanke er at alle som føler at noe er feil burde be om å få det utredet. Snakk først med fastlage og gå evt. til psykolog. Psykisk helse er viktig å ta tak i heller enn å neglisjere eller bare avfeie som å "føle seg nedfor". Det kan være en depresjon eller det kan være en tung periode, det vet ikke vi. Og heller ikke trådstarter. Men det vi vet er at ubehandlet depresjon kan i verste fall føre til varige endringer i hjernen og bør unngåes. Depresjoner som ikke blir behandlet kan også gå fra ille til verre om folk bare "venter å ser".

Ts ja du er lukket men det er hjelp å få. Men det krever at du faktisk snakker med noen. Start med fastlegen. Alle kan få en depressiv periode i livet, og det kan komme helt ut av det blå. Faktisk viser undersøkelser at vel over 40% av oss vil ha minst en periode i livet som kvalifiserer til diagnosen depresjon, og da bør den behandles. Selve behandlingen og hva de velger får bli opp til fagfolk. De finner ut av det. Ta deg en prat med legen over nyttår og si det som det er.

Lykke til. Dette er ikke noe du skal vente med. Dette skal du ta tak i før det bli verre.
Sist endret av _abc_; 24. desember 2019 kl. 19:33.
Frisk luft, dagslys, trening, sunn mat, sosial omgang, og gå til legen om det ikke hjelper. Ikke avskriv psykolog om du ikke har prøvd, og helst ikke etter å ha prøvd en dårlig en heller.

Og det er lov å være alene om det er det du vil, selv om det er jul.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Husk ar det er mørketid og de fleste av oss påvirkes av det. Ikke bruk ordet depresjon når du er litt nedfor og har en dårlig periode i livet. Du spytter i trynet på folk som faktisk er deprimerte og kjemper hver dag for å finne en grunn til ikke å ta livet av seg. Så har ingen "tips og triks" til deg. Det får du spørre en psykolog om, noe som er lurt selv om du ikke vil.

Hvis du tror du er den eneste som ikke gleder seg til å feire jul med familien tar du veldig feil.
Vis hele sitatet...
Haha usaklig kommentar hører ikke hjemme her😂
Sikkert bare mørketid blues, kan hjelpe med vitamintilskudd eller solarium. Spis litt ordentlig hvis det har gått mye i drittmat i det siste. Hvis det går videre nedover så ville jeg gått til hjernekrymperen.
@Purgatorio for noe piss du lirer av deg "Ikke bruk ordet depresjon når du er litt nedfor og har en dårlig periode i livet. Du spytter i trynet på folk som faktisk er deprimerte og kjemper hver dag for å finne en grunn til ikke å ta livet av seg."

Jeg er kjemper hver eneste dag for å ikke ta livet av meg, men det er ikke GodMorgenJuices kommentar som spytter på noen her, det er din. Slutt å oppføre deg som en pikk. Smerte er smerte, hvis TS er fortvilet, undrende og har det vondt så skal man godt holde seg for god til å ri rundt på sin høye hest og si STFU det er jo vinter!

@TS Det er veldig typisk at man ikke har lyst til å snakke med psykolog, søke hjelp eller samhandle med andre, samtidig er man ofte nødt til det for at ting skal bli bedre. En stor del av prosessen er å forsone seg med at sånn er det, det må man og ta fatt på den jobben det er å bli bedre. Det finnes like mange dårlige psykologer som det gjør håndtverkere, så ikke forvent underverker og bruk litt tid på å finne noen som passer for deg.

Det er bedre å motvillig sluntre til psykologen når man ikke har lyst enn å krype inn døra når man absolutt MÅ.
Sorry, skulle gjerne ha fjernet kommentaren min, var in a bad place i går, og posten min ble farget av det. Beklager.