Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5813
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Jeg er, som sikkert flere, vegetarianer, dvs. at jeg hovedsakelig lever av matvarer fra planteriket. Det har jeg vært en god stund, men nå har jeg planer om å gå over til et vegansk kosthold, altså jeg skal kun spise plantebasert mat.
Det får meg til å stille spørsmål ved rusmidler, og hva man kan anse som vegansk.
Kan tenke meg at produksjonen bak flere rusmidler ikke er helt etisk riktig, så om man er veganer pga det etiske så er vel det en grunn nok til å holde seg unna?
De fleste rusmidler kan jo også tenkes at de mest sannsynlig har blitt testet på dyr, noe som igjen gjør de ikke-vegansk.
Er det noen andre veganere (og ikke-veganere) der ute som vet litt om dette, og har faktisk dokumentasjon/bevis?
Har prøvd å gjøre research, men fant ikke noen bra svar. Fant en tråd her på freak fra 2007, og tenker at det har forandret seg litt siden den tid.
Takk på forhånd.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Alt gatedop er uetisk, det er ulovlig

Tviler på at de som lager ulovlige rusmidler gidder å teste på dyr, men kjøper du fra apotek vil jeg tro de er testet. Ser ingen hindring i å ta gatedop som veganer, så lenge du holder deg unna piller så er du nok trygg.
Sist endret av Mekkern; 25. juli 2019 kl. 21:15.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Alt gatedop er uetisk, det er ulovlig

Tviler på at de som lager ulovlige rusmidler gidder å teste på dyr, men kjøper du fra apotek vil jeg tro de er testet. Ser ingen hindring i å ta gatedop som veganer, så lenge du holder deg unna piller så er du nok trygg.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å si at alt som er ulovlig er uetisk?
Det er ikke det jeg skal fram til.
Produksjonen bak ulike rusmidler er uetisk, et eksempel er dyrking av cannabis hvor bønder blir utnyttet til maximum.

Da blir vel spørsmålet hvor grensen ved veganisme går. Det er jo mange som mener at veganisme handler om at man ikke skal skade eller utnytte ikke-menneskelige dyr. Og med det i bakhodet så vil ikke uetisk produksjon av rusmidler gjøre det ikke-vegansk.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva får deg til å si at alt som er ulovlig er uetisk?
Det er ikke det jeg skal fram til.
Produksjonen bak ulike rusmidler er uetisk, et eksempel er dyrking av cannabis hvor bønder blir utnyttet til maximum.

Da blir vel spørsmålet hvor grensen ved veganisme går. Det er jo mange som mener at veganisme handler om at man ikke skal skade eller utnytte ikke-menneskelige dyr. Og med det i bakhodet så vil ikke uetisk produksjon av rusmidler gjøre det ikke-vegansk.
Vis hele sitatet...
Uetisk ovenfor loven.

Hvis du er enig i den grensen, så er det vel bare å fyre løs?
R.i.p 23.04.2021
Kapsler inneholder som regel gelatin som er laget av div kokte dyredeler. Styr unna kapsler 'vanlige tabletter inneholder ikke noe animalsk. Ja ting som lir godkjent på bruk av mennesker er som regel testet i laboratoriet først på mus osv for og få en oversikt over hva stoffet gjør og hva ld50 er osv..
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Uetisk ovenfor loven.

Hvis du er enig i den grensen, så er det vel bare å fyre løs?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvor ulike rusmidler kommer fra, om noen vet om et spesifikt rusmiddel kommer fra noe ikke-vegansk.
Tror det er ganske vanskelig å spise mat i det hele tatt om man skal ta hensyn til produksjon og tenke at det skal være 100% etisk. Derfor lurer jeg også på om noen vet hvor lite etisk produksjonene er, om det i det hele tatt er mulig å vite.
R.i.p 23.04.2021
Rusmidler kommer fra planteriket og den syntetiske verden. Gift derimot blir distrahert fra giftige dyr for og lage motgift.. aldri hørt om et dyr som har rusmiddel i seg.var vel en tråd back in the day der noen prøvde og røyke skorpion gift for og bli stein. Men såvidt jeg vet er det ingen rusmidler som blir synthisert av dyr.
Skal du være veganer så styr unna alt som røykes, alt av benzo og stimulerende. Du sitter igjen med plantepsykedelila som oppbyggelig rusmiddel, alt annet vil være uetisk på et eller annet plan. Plantepsykedelila er også mer enn nok ��
Sist endret av Bearass; 25. juli 2019 kl. 22:06.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det er nok best å styre unna alt du ikke kan gro selv. Må nok regne med at mange av kjemikaliene som for eksempel blir brukt i forskjellige synteser er antageligvis testet på dyr.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det er nok best å styre unna alt du ikke kan gro selv. Må nok regne med at mange av kjemikaliene som for eksempel blir brukt i forskjellige synteser er antageligvis testet på dyr.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også tenker, men har for eksempel hørt at kokain skal være ganske vegansk. Dog lest mye annet rart son ikke stemmer også. Finnes det noe kilder/dokumentasjon pp det?

Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Plukk flein
Vis hele sitatet...
Har aldri gjort det før, men jeg får vel begi meg ut på en jakt en eller snnen gang.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Skal du være veganer så styr unna alt som røykes, alt av benzo og stimulerende. Du sitter igjen med plantepsykedelila som oppbyggelig rusmiddel, alt annet vil være uetisk på et eller annet plan. Plantepsykedelila er også mer enn nok ��
Vis hele sitatet...
Alt er jo for så vidt uetisk på en eller annen måte. Nå er det ikke-menneskelige dyr jeg ikke vil utnytte på noen som helst måte. På hvilken måte utnytter feks produksjon av mdma dyr?

Sitat av Tarm Vis innlegg
Rusmidler kommer fra planteriket og den syntetiske verden. Gift derimot blir distrahert fra giftige dyr for og lage motgift.. aldri hørt om et dyr som har rusmiddel i seg.var vel en tråd back in the day der noen prøvde og røyke skorpion gift for og bli stein. Men såvidt jeg vet er det ingen rusmidler som blir synthisert av dyr.
Vis hele sitatet...
Noen som har kilder på dette? Siden det er så forskjellig svar.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
.

Det er det jeg også tenker, men har for eksempel hørt at kokain skal være ganske vegansk. .
Vis hele sitatet...
Kokain. Lol. Hogge ned regnskauen, masse kjemikalier, karbonfootprint, også masse menneskeliv som går dukken i tillegg (men er kanskje ok?).

Du får bare spørre deg om motivasjonen til å "gå vegan". Du gav i første post inntrykk av å bry deg om etikk og å ikke gjøre noe som skader natur (mennesker er også natur) . Skader du deg selv så går jo hele etikken fløyten (derav benzo og stimulans nekt). Syntetiske rusmidler bruker syntetiske løsningsmidler som nok alle en eller annen gang er testet på dyr. Da er d lurest å holde seg til oppbyggelig plantepsykedelika, evnt en hasjbrownies. Om du egentlig ikke bryr deg så bare kjør på. For all del.
Sist endret av Bearass; 25. juli 2019 kl. 22:54.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt er jo for så vidt uetisk på en eller annen måte. Nå er det ikke-menneskelige dyr jeg ikke vil utnytte på noen som helst måte. På hvilken måte utnytter feks produksjon av mdma dyr?
Vis hele sitatet...
Tja, det finnes forskjellige synteseringsmetoder for MDMA, men minst en av de involverer sassafras olje som precursor. Oljen kommer fra sassafrastrær som noen fugler, samt andre dyr, kalte for sine hjem en gang, før de ble kuttet ned.

Hva med utnyttelse av mennesker da? Ligger ikke det tungt på din samvittighet? For produksjon av en hel rekke populære rusmidler innebærer utnyttelse av mennesker på flere plan - bønder, mules osv.
Sist endret av Stray Wanderer; 25. juli 2019 kl. 22:56.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Tja, det finnes forskjellige synteseringsmetoder for MDMA, men minst en av de involverer sassafras olje som precursor. Oljen kommer fra sassafrastrær som noen fugler, samt andre dyr, kalte for sine hjem en gang, før de ble kuttet ned.

Hva med utnyttelse av mennesker da? Ligger ikke det tungt på din samvittighet? For produksjon av en hel rekke populære rusmidler innebærer utnyttelse av mennesker på flere plan - bønder, mules osv.
Vis hele sitatet...

Jo, selvfølgelig bryr jeg meg om utnyttelse av mennesker også. Men det var ikke det jeg lurte på. Jeg forstår at produksjon bak flere rusmidler fører til utnyttelse av mennesker, samt at det er skadelig for miljø på flere måter. Det jeg lurte på var om det finnes ikke plantebaserte stoffer, og evt hva det inneholder.
R.i.p 23.04.2021
En du kan extrahere heroin og andre narkotiske stoffer fra nyrene til misbrukere på gata vis der er det du mener.vis du er ute etter et naturlig rusmidler så har man et par eksemplarer i Brasil i frosker. Meo-dmt og en annen frosk har noe som ligner på et syntetisk Opiat vis du sjekker ut vice dokumentaren på youtub..
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor ofte trur du slikt skjer?
Trur du dyr blir testa med xanax daglig?

Nei. Du kan ta alt du vil av syntetiske midler uten noen som helst form for dårlig samvittighet, testinga på dyr skjedde for flere tiår siden.

Om du virkelig er opptatt av det her så har du jo rusmidler som cannabis eller flein du kan plukke uti skogen om et par måneder.

Er du virkelig seriøs?
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Herregud, virker som om folk glemmer at ulovlige rusmidler uansett produksjon stort sett styres av svart økonomi som igjen fører med seg mye negativt om man tenker på det etiske, om du absolutt skal være etisk, men anskaffe ett ulovlig rusmiddel som 100 % sikkert er laget etisk så skaffes det vell enten av noe man har dyrket selv, som sopp, valmue, kaktus, eller cannabis. etc... eller noe som er dyrket vilt uti naturen... å da er vell det enkleste å finne i norge flein på høsten

Grodd vilt uti naturen*
Sist endret av Veggen; 26. juli 2019 kl. 01:09. Grunn: Slo sammen innlegg
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Forstår dere ikke spørsmålet? Jeg lurte på om det var direkte spor av animalske produkter, som for eksempel på samme måte som det er gelatin i enkelte godterier.
Jeg forstår det etiske bak produksjonen av en rekke rusmidler, det er ikke det jeg lurte på derimot, ettersom det er masse informasjon om det på nettet og i form av ulike dokumentarer.
Har dog ikke funnet så mye om animalske stoffer i rusmidler.
Anonym bruker
"Moden Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen rusmidler som er mer veganske enn cannabis. Cannabis og vegans går hånd i hånd. (Finner sikkert et community ved å Google)
Annet enn det, tenker jeg at kanskje LSD er vegan.. ihvertfall vegan-fremkallende. Jeg kunne aldri spist kjøtt på LSD. Å spise vegan kommer naturlig med LSD-effekten.
Anonym bruker
"Moden Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan ikke tenke meg et eneste rusmiddel som inneholder animalske produkter.
røyk weed. Vokser rett opp av bakken, tørk, rull opp, fyr, nyt og et en salat :=)
R.i.p 23.04.2021
Herregud.... Kapsler er som regel laget av gelatin. Aka legemidler eller rusmidler som er i kapsel form kan være et animalsk produkt.ellers NEI. Med mindre noen har en frosk dem melker for 5-meo-dmt... jeezz
Sitat av Bearass Vis innlegg
Skader du deg selv så går jo hele etikken fløyten (derav benzo og stimulans nekt).
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke nødt til å ta skade av banzo og mange av stimulantene om du bruker det med litt vett? Vil faktisk påstå at psykedelika kan være vell så skadelige på sine måter de også.

Til TS:
Kan jeg spørre hvorfor du velger å bli veganer? Om det har noe å gjøre med at det er det beste for naturen og/eller at du ikke ønsker å skade dyr, så er det bare å glemme kokain ihvertfall, sikkert en haug med andre rusmidler også. Selv om dem ikke inneholder noe animalsk så blir det dobbelt moralsk bruke noe som skader dyr og naturen generelt, men ikke kan spise en gelatin kapsel eller spise ett egg.
Sist endret av Alge; 26. juli 2019 kl. 04:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Du har vel ikke nødt til å ta skade av banzo og mange av stimulantene om du bruker det med litt vett? Vil faktisk påstå at psykedelika kan være vell så skadelige på sine måter de også.

Til TS:
Kan jeg spørre hvorfor du velger å bli veganer? Om det har noe å gjøre med at det er det beste for naturen og/eller at du ikke ønsker å skade dyr, så er det bare å glemme kokain ihvertfall, sikkert en haug med andre rusmidler også. Selv om dem ikke inneholder noe animalsk så blir det dobbelt moralsk bruke noe som skader dyr og naturen generelt, men ikke kan spise en gelatin kapsel eller spise ett egg.
Vis hele sitatet...
Vil bli veganer mtp dyrene, miljøet og egen helse. Jeg vil jo ikke støtte opp under produksjon som ikke er bærekraftig eller dyrevennlig. Men det hadde i praksis vært mulig å produsere for eksempel kokain på en vegansk og etisk riktig måte? Eller andre type rusmidler ettersom de ikke inneholder animalske produkter?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil jo ikke støtte opp under produksjon som ikke er bærekraftig eller dyrevennlig. Men det hadde i praksis vært mulig å produsere for eksempel kokain på en vegansk og etisk riktig måte? Eller andre type rusmidler ettersom de ikke inneholder animalske produkter?
Vis hele sitatet...
Det gjør det nok, men hva så? Tenker du å produsere din egen kokain? (noe som forsåvidt er nærmest umulig å gjøre i Norge)
Anonym bruker
"Imponert Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Basert på spredningen på svarene tror jeg de fleste ikke helt vet forskjellen på veganer og vegetarianer engang.. hilsen vegetarianer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kokain skal være ganske vegansk
Vis hele sitatet...
Hahaha

Du får gro ting selv og plukke flein. Ellers kan du jo ruse deg litt ekstra på tæring ig sungazing
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenker man på produksjon av avokado så er ikke den heller veldig etisk riktig,
men avokado er fortsatt vegansk. Samme hjelper kaffebønner. Gjelder det derimot også rusmidler?
Tydeligvis så går det ikke å få svar her, ettersom dere ikke engang ser ut til å vite hva veganisme er.
Vil tippe at de aller fleste rusmidler KAN produseres vegansk, uten å egentlig ha peiling. Regner med du er godt klar over det brukes kjemikalier/ingredienser av animals opprinnelse til f.eks. å klarne alkoholholdig drikke som vin og øl (men det meste av norskprodusert øl er heldigvis vegansk, Solo derimot...). Siden narkotikaproduksjon stort sett foregår illegalt og uregulert er det umulig å få en oversikt over alt som tas i bruk under produksjon (uten nødvendigvis å ende opp i det ferdige produktet). Hjemmebrent og hjemmebrygg, selvdyrket cannabis og selvplukket flein er vel det som er enklest å kunne være sikker på er fullstendig vegansk hvis man går inn for at det skal være det.

Og til alle her som trekker inn ødelagte menneskeliv osv. så er dette på ingen måte unikt for narkotikabransjen, vi lever tross alt på en planet hvor de aller fleste av oss er både undertrykte og undertrykkere på en og samme tid, i forskjellig grad og ulike proporsjoner selvfølgelig. At vi her til lands befinner oss relativt høyt på strå i et økonomisk system som ikke kunne eksistert uten slavearbeid (bokstavelig talt for de lengst nede, mer diffuse former for utbytting jo høyere man står på rangstigen) er ingen grunn til å la være å endre kursen på sitt eget liv så den samsvarer bedre med ens indre moralske kompass om man føler det er nødvendig, snarere tvert i mot spør du meg. Med mindre noen har en måte å gjøre alt bra på på en gang de kan dele med oss andre, så er man jo rett og slett nødt til å begynne et sted, stort sett alltid i det små.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Vil tippe at de aller fleste rusmidler KAN produseres vegansk, uten å egentlig ha peiling. Regner med du er godt klar over det brukes kjemikalier/ingredienser av animals opprinnelse til f.eks. å klarne alkoholholdig drikke som vin og øl (men det meste av norskprodusert øl er heldigvis vegansk, Solo derimot...). Siden narkotikaproduksjon stort sett foregår illegalt og uregulert er det umulig å få en oversikt over alt som tas i bruk under produksjon (uten nødvendigvis å ende opp i det ferdige produktet). Hjemmebrent og hjemmebrygg, selvdyrket cannabis og selvplukket flein er vel det som er enklest å kunne være sikker på er fullstendig vegansk hvis man går inn for at det skal være det.

Og til alle her som trekker inn ødelagte menneskeliv osv. så er dette på ingen måte unikt for narkotikabransjen, vi lever tross alt på en planet hvor de aller fleste av oss er både undertrykte og undertrykkere på en og samme tid, i forskjellig grad og ulike proporsjoner selvfølgelig. At vi her til lands befinner oss relativt høyt på strå i et økonomisk system som ikke kunne eksistert uten slavearbeid (bokstavelig talt for de lengst nede, mer diffuse former for utbytting jo høyere man står på rangstigen) er ingen grunn til å la være å endre kursen på sitt eget liv så den samsvarer bedre med ens indre moralske kompass om man føler det er nødvendig, snarere tvert i mot spør du meg. Med mindre noen har en måte å gjøre alt bra på på en gang de kan dele med oss andre, så er man jo rett og slett nødt til å begynne et sted, stort sett alltid i det små.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Er jo dette jeg har tenkt selv, men så hører man jo alltid folk si og mene noe helt annet. Man får likevel ikke noe svar 100% korrekt i og med at det produseres illegalt.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Er dette kødd?
Vis hele sitatet...
Nei, har du ikke forståelse av hvor grensen mellom «kødd» og faktiske spørsmål går?
Takk for nyttig kommentar. Det hjelper veldig på andre som sitter med nølende tanker og ulike spørsmål men kanskje ikke tørr å stille de på grunn av folk som deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker man på produksjon av avokado så er ikke den heller veldig etisk riktig,
men avokado er fortsatt vegansk. Samme hjelper kaffebønner. Gjelder det derimot også rusmidler?
Tydeligvis så går det ikke å få svar her, ettersom dere ikke engang ser ut til å vite hva veganisme er.
Vis hele sitatet...
Klar over hva veganisme er. I bunn og grunn handler det om etikk og moral. Spørsmålet er - hvor langt skal man ta det?

Jeg forstår at du er interessert i å vite hvilke rusmidler innebærer animalske produkter enten som en del av produksjon eller innholdet i det ferdige produktet. Men som en veganer som er bekymret for dyrenes velferd, synes ikke du at ødeleggelse av habitatet ved f.eks. kokain-eller cannabisproduksjon (i stor skalla) er minst like jævlig for dyrene sin del, selvom kanskje animalske produkter ikke blir brukt direkte under produksjon?

Det mest etiske et menneske kan gjøre ovenfor dyr og miljø er å slutte å eksistere. På ett eller annet vis er vi alle med på å utnytte, drepe, pinne, forurense og ødelegge dyr, andre mennesker og miljøet generelt (hvis man lager lange nok tankerekker ang alt man holder på med i livet).
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Klar over hva veganisme er. I bunn og grunn handler det om etikk og moral. Spørsmålet er - hvor langt skal man ta det?

Jeg forstår at du er interessert i å vite hvilke rusmidler innebærer animalske produkter enten som en del av produksjon eller innholdet i det ferdige produktet. Men som en veganer som er bekymret for dyrenes velferd, synes ikke du at ødeleggelse av habitatet ved f.eks. kokain-eller cannabisproduksjon (i stor skalla) er minst like jævlig for dyrene sin del, selvom kanskje animalske produkter ikke blir brukt direkte under produksjon?

Det mest etiske et menneske kan gjøre ovenfor dyr og miljø er å slutte å eksistere. På ett eller annet vis er vi alle med på å utnytte, drepe, pinne, forurense og ødelegge dyr, andre mennesker og miljøet generelt (hvis man lager lange nok tankerekker ang alt man holder på med i livet).
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvorfor det har noe å si hva jeg syntes er viktig og etisk riktig. Jeg er selvfølgelig opptatt av å leve bærekraftig, og utnytte dyr og mennesker minst mulig. Spørsmålet mitt var om det var animalske produkter i rusmidler som det finnes dokumentasjon/bevis på. Jeg sa ikke om det var avgjørende for om jeg skulle gå inn for å bli veganer eller ikke. Virker ikke som det er noen som vet det heller, var det jeg regnet med.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor det har noe å si hva jeg syntes er viktig og etisk riktig. Jeg er selvfølgelig opptatt av å leve bærekraftig, og utnytte dyr og mennesker minst mulig. Spørsmålet mitt var om det var animalske produkter i rusmidler som det finnes dokumentasjon/bevis på. Jeg sa ikke om det var avgjørende for om jeg skulle gå inn for å bli veganer eller ikke. Virker ikke som det er noen som vet det heller, var det jeg regnet med.
Vis hele sitatet...
Alle gjør som dem vil selvfølgelig, men Stray_Wanderer har ett poeng og jeg tror du ser det selv også men av visse grunner unngår å svare på det fordi svaret er ikke like fint som du selv skulle ønske

Noen direkte og gode svar på spørsmål ditt har du fått av noen, resten må du nesten finne ut av selv fordi dem fleste vet ikke hvilke kjemikalier osv som brukes i narkotika produksjon av ett vært rusmiddel og hvor ingrediensene kommer ifra igjen osv.... Fjernt og avansert spørsmål
Sist endret av Alge; 26. juli 2019 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan tenke meg at produksjonen bak flere rusmidler ikke er helt etisk riktig, så om man er veganer pga det etiske så er vel det en grunn nok til å holde seg unna?
De fleste rusmidler kan jo også tenkes at de mest sannsynlig har blitt testet på dyr, noe som igjen gjør de ikke-vegansk.
Vis hele sitatet...
Det her prinsippet virker ikke helt gjennomtenkt, i ytterste konsekvens må veganere takke nei til medisinsk behandling.

Forsøkte å lese meg opp på emnet, fant noen artikler om alternativ til dyreforsøk.

Per i dag har vi ingen fullgode alternativ, men bioteknologien er lovende. Tenker spesielt på kjemoterapi hvor det gis x ganger dødelig dose, deretter motgift innen en gitt tid (som også er skummel i for store doser)

Hvordan skal man bestemme LD₅₀ uten at man faktisk tar livet av noe?

Det her ble jeg ikke klok på.

Rent bortsett fra at fundamentalisme er skummelt..
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilke rusmidler er det animalsk innhold i?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker ikke som det er noen som vet det heller, var det jeg regnet med.
Vis hele sitatet...
Når salg og produksjon av rusmidler er helt uregulert, og det finnes utallige metoder for produksjon og syntese (med ganske forskjellige ingredienser) av diverse rusmidler, så er det jo selvsagt at ingen kan svare på spørsmålet ditt.

Forresten - soppriket ligger biologisk nærmere dyreriket enn planteriket, og selv planter er til en viss grad "klare over" når de blir skadet, det kan man observere ved at dem sender ut signalstoffer til andre planter i nærheten.
De fleste rusmidler kan jo også tenkes at de mest sannsynlig har blitt testet på dyr, noe som igjen gjør de ikke-vegansk.
Vis hele sitatet...
Seriøst? hvorfor det? kan noen forklare meg logikken bak det? Ett stoff er jo bare ett stoff uavhengig om noen har testet stoffet på dyr tidligere. Med den logikken der så kan du nesten ikke røre noen stoffer! omtrent alt er blitt testet på mus eller rotter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker man på produksjon av avokado så er ikke den heller veldig etisk riktig,
men avokado er fortsatt vegansk. Samme hjelper kaffebønner. Gjelder det derimot også rusmidler?
Tydeligvis så går det ikke å få svar her, ettersom dere ikke engang ser ut til å vite hva veganisme er.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, du har fått flere gode svar. Du kan da heller definere hva veganisme er, da det florerer masse forskjellige oppfatninger om det.

Vet om ganske mange veganere som røyker ulandsbønne som om dommedagen pustet dem i nakken.

Hvor langt strekker moralismen din seg? Du kan kjøpe av noen du vet gror organisk, men groutstyret er gjerne industrielt produsert og huset er bygd på et kaninhull. Hva skjer da?

Du får plante et frø og røyke noe ræva weed hvis det er så utrolig viktig, eller plukke deg en sopp og få litt makroperspektiv.
Eller så kan du jo slutte å ruse deg.

Og nei, det er ikke animalske produkter i cannabis eller sopp, men det kan ligge utnytting av dyr i biprodukter etc og _spesielt_ mennesker bak enhver narkooperasjon
Sist endret av Våtfisk; 26. juli 2019 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Det mest etiske et menneske kan gjøre ovenfor dyr og miljø er å slutte å eksistere. På ett eller annet vis er vi alle med på å utnytte, drepe, pinne, forurense og ødelegge dyr, andre mennesker og miljøet generelt (hvis man lager lange nok tankerekker ang alt man holder på med i livet).
Vis hele sitatet...
Om tankerekken blir lang nok så er faktisk mennesket løsningen på å bevare artsmangfoldet.

Om noen hundre millioner år (muligens tidligere) vil ikke jorda være beboelig for annet enn ekstremofile organismer. Vi er den eneste arten som har mulighet til å redde andre arter (enn så lenge).

Til syvende og sist vil alle arter på jorda gå under om vi ikke reiser ut blant stjernene.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, med mindre du er særdeles interessert i å prøve Bufotenin (5-HO-DMT, det skilles ut i porer i huden på en padde), eller neurotoksiske fisker så inneholder ingen rusmidler animalske produkter.

Det er heller i et større bilde at narkotikaproduksjon påvirker dyreliv som flere har nevnt, ved at folk ødelegger dyrehabitat for å klargjøre jord for dyrking.
Nå har jeg ikke tid for et dypdykk i organisk kjemihistorie, men det kan tenkes at det er kunnskap der som har kommet på bekostning av dyrevelferd via eksperimenter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Plukk flein
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er ikke plantebasert så det kan vel ikke være vegansk?
Sitat av Tarm Vis innlegg
Rusmidler kommer fra planteriket og den syntetiske verden. Gift derimot blir distrahert fra giftige dyr for og lage motgift.. aldri hørt om et dyr som har rusmiddel i seg.var vel en tråd back in the day der noen prøvde og røyke skorpion gift for og bli stein. Men såvidt jeg vet er det ingen rusmidler som blir synthisert av dyr.
Vis hele sitatet...
Det er en bitteliten subkultur i forhold til gift fra tarantella og enkelte slanger hvor folk skyter det, man KAN argumentere for at det blir et slags rusmiddel.

En kamerat av meg hadde tarantella og bli bitt når han skulle tømme for gift og han sa det var egentlig ganske likt det å være fjern
For ikke å nevne at narko og menneskehandel ofte går hånd i hånd når man kommer kommer opp til de store kvantumene og pengene.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen rusmiddel produksjon er etisk med mindre du dyrker eller fremstiller selv eller har en kompis som gjør det i bygda. Så fort det er import,smugling, masseproduksjon og utnytting av billig arbeidskraft i fattigere land inne i bildet å gjøre så blir det en dirty business.

Kokain produksjonen er ekstra ille hvordan fattige bønder som ikke har andre måter å brødfø familien sin på utsetter seg for faren for livstid i fengsel og puste inn masse drit farlige kjemikalier dagen lang. Se dokumentaren til Gordon ramsey om det, veldig innsiktsfull.

Å plukke fleinsopp i din lokale skog skader derimot ingen.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
For ikke å nevne at narko og menneskehandel ofte går hånd i hånd når man kommer kommer opp til de store kvantumene og pengene.
Vis hele sitatet...
Ja den høres ikke så ille ut den bønna du røyker. Mann er nesten litt hippie.

Menn spoler du noen ledd bakover så er vi fortsatt i Europa, men da står du i en massiv mengde med dritt .
Unge Øst-Europeiske jenter og barn som blir solgt eller utnytta. Desperate folk som flykter fra Afrika.
Terror, våpen salg...

Å sitte i trygge Norge mens du kniper fiseringen hardt sammen og filosoferer
over hvor etisk og vegansk du er, det blir nesten litt komisk.

Men nok samfunnsfag nå, her er svaret mitt.
Dyrk selv!
Men kan veganere spise sopp, samme hva slag, da sopper ikke er fra planteriket. De er vel nærmere dyreriket. Skal ikke veganere ha et plantebasert kosthold?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Men kan veganere spise sopp, samme hva slag, da sopper ikke er fra planteriket. De er vel nærmere dyreriket. Skal ikke veganere ha et plantebasert kosthold?
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg et lite opphold hvor hjernen min slutta å funke, men du har jo egentlig et poeng, hehe
Sitat av 420master Vis innlegg
Nå fikk jeg et lite opphold hvor hjernen min slutta å funke, men du har jo egentlig et poeng, hehe
Vis hele sitatet...
Kjenner ingen veganere så jeg kan ikke spørre. Men de blir vel ofte ikke tvunget av noen til å spise vegansk, så de kan vel spise hva de vil.

Vet ikke hvem som fant opp vegan(isme?) jeg eller om det finnes en kodeks?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Å sitte i trygge Norge mens du kniper fiseringen hardt sammen og filosoferer
over hvor etisk og vegansk du er, det blir nesten litt komisk.

Men nok samfunnsfag nå, her er svaret mitt.
Dyrk selv!
Vis hele sitatet...
Ved å ikke handle importerte varer så bidrar man heller ikke til de tinga du sier med menneskehandel, sexslaveri, utnytting av arbeidskraft, utnytting av kurerer and all that crap. Syns det er fint noen bryr seg om det etiske og ønsker å ta bestemte valg for å ikke bidra til det uetiske!

Dyrke selv er definitivt best, men man kan sikkert dra den lenger å hate på kapitalismen som utnytter fattige kinesere til å lage dyrkelampene man kjøper også.

Sitat av Supperman Vis innlegg
Bare rus deg om du vil.. Hvorfor bryr du deg om det er uetiskt
Vis hele sitatet...
Hvorfor bryr du deg om noen bryr seg om ting er uetisk eller etisk? Det er veldig positivt om alle tenker litt lengre enn seg sjæl og lever mer etisk enten det har med rusmidler, miljø, holdninger osv å gjøre.
Dette er morsomt, som om ikke planter har samme vilje og ønske om å leve som en gris. Hva som er etisk er jo svært subjektivt. Jeg kan strekke det så langt som å si at planter er "renere" i forhold til det å ville overleve og dedikere sin vilje til liv.

Vet jeg drar tråden på sidelinja, men seriøst, tror veganere at det spiller noen rolle utenfor deres egen selvfølelse?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Dette er morsomt, som om ikke planter har samme vilje og ønske om å leve som en gris. Hva som er etisk er jo svært subjektivt. Jeg kan strekke det så langt som å si at planter er "renere" i forhold til det å ville overleve og dedikere sin vilje til liv.

Vet jeg drar tråden på sidelinja, men seriøst, tror veganere at det spiller noen rolle utenfor deres egen selvfølelse?
Vis hele sitatet...
Planter som all vekst vil overleve og spre seg. Men du mener seriøst ikke at en plante uten hjerne, følelser og fri vilje er det samme som et dyr eller menneske? Planter overlever på instinkt men har ikke en aktiv selvbestemt tanke eller evnen til å tenke og føle på det planet dyr og mennesker kan.