Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4885
Har nå fått min 2. Router/modem ødelagt av lynnedslag og vil prøve å hindre dette.

Noen som har noen overspenningsvern å anbefale?
Med inn og ut for telefonlinje, og 5-6 støpsel da jeg også vil ha strøm til tv,pc og forsterker tilkoblet.

Den bør ikke være stor og klumpete, og bør helst kunne skrus fast på vegg.

Noe lignende denne:
https://www.komplett.no/product/8399...rspenningsvern
Finvern som det også kalles er normalt ikke ment å fastmonteres, men flere typer har et "øye" på baksiden som du kan bruke til å henge på en skrue.
Har du i tillegg grovvern og/eller mellomvern?
Dersom du ikke har det, er det liten hensikt med finvern, da disse ikke er ment for å takle store overspenninger.
Her kan du lese litt om overspenningsvern.
Vi har montert et vern med 4 glassrørsikringer på telefonlinjen. Mulig dette er et finvern som MeTheWall nevner. Etter vi monterte dette, har ingen av våre modem/routere blitt skadet under tordenvær. Tidligere fikk vi skader på modem "hele" tiden.

Slik ser dette ut:



Disse sikringene går veldig ofte under tordenvær, så det er greit å ha noen i bakhånd.

Edit: Tror det kalles grensesnittboks. Denne ser identisk ut:

http://www.ikn.no/Produkter/alarm-og-vern/6901639
Sist endret av steili; 2. juli 2019 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av steili Vis innlegg
Vi har montert et vern med 4 glassrørsikringer på telefonlinjen. Mulig dette er et finvern som MeTheWall nevner. Etter vi monterte dette, har ingen av våre modem/routere blitt skadet under tordenvær. Tidligere fikk vi skader på modem "hele" tiden.

Slik ser dette ut:



Disse sikringene går veldig ofte under tordenvær, så det er greit å ha noen i bakhånd.

Edit: Tror det kalles grensesnittboks. Denne ser identisk ut:

http://www.ikn.no/Produkter/alarm-og-vern/6901639
Vis hele sitatet...
Finvern er en skjøteledning/forgrener som bare plugges i stikkontakten og har et innebygget overspenningsvern, men disse er bare beregnet til å ta det grovvernet og mellomvernet som sitter i sikringsskapet ikke greier å ta. Grovvern tar sikte på beskytte el-anlegget, finvern er ment for å beskytte tilkoblet utstyr som TV, PC m.m, men finvern er alene ikke tilstrekkelig. Står litt om det i denne artikkelen og er også bilde av av et typisk finvern av tilsvarede type som TS lenker til.

Vernet du har beskytter ikke mot overspnning fra el-nettet, og vil være noe som man kan montere i tillegg til grovern/mellomvern og finvern for å beskytte utstyr. Hvor man får overspenning er blant annet avhengig av hvor lynet slår ned. Slår lynet f.eks. ned i eller i nærheten av kraftledninger, blir det en spenningspuls som kan ødelegge utstyr i berørte husstander.

Her kan du lese en publikasjon fra NVE (PDF) som går litt dypere inn på emnet, dersom det er av interesse.
Trådstarter
Jeg har grovvern i sikringsskapet. Vet ikke om det finnes noe finvern for fastmontering? Det hadde jo vært det kjekkeste og fått i alle uttak bak tv benk.

Grensesnitt boksen som steili linker til kan jo bære aktuell på telefonlinjen, mulig disse fins med automatsikringer?
Sist endret av petter-s; 2. juli 2019 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av petter-s Vis innlegg
Jeg har grovvern i sikringsskapet. Vet ikke om det finnes noe finvern for fastmontering? Det hadde jo vært det kjekkeste og fått i alle uttak bak tv benk.

Grensesnitt boksen som steili linker til kan jo bære aktuell på telefonlinjen, mulig disse fins med automatsikringer?
Vis hele sitatet...
Bra du har grovvern, mange som ikke har det og da er finvern bare til "pynt".

Fant et finvern for fastmontering, men det må også byttes etter at det har løst ut. Så dersom du ikke har lov/har kunnskapen til å skifte selv, kan det fort bli dyrt å ringe elektriker hver gang det må byttes. Da er det antagelig like greit med løse som bare plugges i eksisterende kontakt, som for øvrig også må byttes når de har løst ut.
Sitat av petter-s Vis innlegg
Jeg har grovvern i sikringsskapet. Vet ikke om det finnes noe finvern for fastmontering? Det hadde jo vært det kjekkeste og fått i alle uttak bak tv benk.

Grensesnitt boksen som steili linker til kan jo bære aktuell på telefonlinjen, mulig disse fins med automatsikringer?
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg fikk en direktetreffer av lyn 6/6. Jeg har jobbet 20 år i
televerket og 20 år i alarmbransjen så jeg har LITT teknisk bakgrunn.

Det vernet du linker til og har bilde av er egentlig et lokalt totalvern for din tele-linje og er meget effektivt hvis det har god jordforbindelse.
Ett sånn vern vil kunne ta det som kommer på KOBBER-linjer!
Kommer overspenningen på strømnettet er det nok fastmontert vern som må til, men i tillegg sikrer du utstyret ekstra godt hvis du benytter en online UPS! Jeg har 5 sånne her hos meg, noe som reddet alt utstyret fra skader. Likevel kommer nok skaden opp i 150.000,- så det er lurt med forsikring!
Hvis du utelukkende har fått ødelagt utstyr som er koblet til telefonlinjen, er det vel rimelig å anta at grovvernet du har nå holder, og det vil være tilstrekkelig med et tilsvarende vern som jeg lenket til? Selvfølgelig kan et direkte treff av lyn føre til problemer, men det hører vel til sjeldenhetene.
Trådstarter
Ja det har kun gått utover modem så regner med det er overspenning via telefonlinje som har skjedd.

Det blir uansett å sette inn et vern på den, men også kjekt å få sjekket opp i kostnaden på sikring av annen dyr elektronikk.