Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3574
Hei, hvordan ville dere ha håndertert en mentalt ustabil person? Personen er hjemmeværende og har ingen annet bedre å gjøre. Personen er en stalker og har absolutt vrangforestillinger. Oppsøker dine nærmeste kretser, samt jobb kretsen din. Og kommer med helt usanne påstander og løgner som sverter navn og ryktet ditt. Personen er ganske utspekulert også, ved å ikke kontakte deg direkte mtp. politiet.

Situasjonen er presist beskrivet uten å overdrivelse, eller pynting på noe mer.
Hva ville dere ha gjort? Hva er alternativene mot noe sånt?
Kontakter du politiet kan nok de komme med noe råd uasett.
Kjedelig råd, men etter min erfaring funker det best å overse det, og absolutt ikke gå inn i noen diskusjon hverken med eller om vedkommende. Kjipt med rykter, men sånne folk har en tendens til å ødelegge sin egen troverdighet på sikt, uten hjelp fra deg.

Er du redd, må du selvsagt kontakte politiet
Er ikke så mye politiet kan gjøre, da stalkern henvender ikke direkte til deg. Og sånne saker blir automatisk henlagt grunnet manglende ressurser.
Pensjonert Skaper
Kan du utdype litt? Er det slik at stalkeren egentlig har sluttet med å stalke deg, for å gå over til å stalke vennekretsen din? Og hva kan han/hun egentlig ha å tjene på å spre rykter om deg? Hørtes uansett forferdelig ut for din del.
Sitat av Iecore piscis Vis innlegg
Er ikke så mye politiet kan gjøre, da stalkern henvender ikke direkte til deg. Og sånne saker blir automatisk henlagt grunnet manglende ressurser.
Vis hele sitatet...
Det skal du ikke si sikkert. Det sier seg selv at en sak uten håndfaste bevis vil bli henlagt, men hvis man går til Politiet og informerer dem om saken vil nok dette bli loggført. Det er jo ingen automatikk i at man anmelder selv om man forteller om problemet. Hvis man da lar tiden gå, og fortsetter å holde dem orientert vil det nok omsider dukke opp noe som som kombinert med tidligere historie (som TS har informert dem om) vil kunne tilsi at vedkommende kan bli ilagt besøksforbud eller som gjør at Politiet kan ty til andre midler.

Det er ikke sånn at Politiet ikke kan gjøre noe med stalkers, med mindre vedkommende går helt bananas og blir voldelig - de trenger bare informasjon, gjerne over tid!
Sitat av Iecore piscis Vis innlegg
Er ikke så mye politiet kan gjøre, da stalkern henvender ikke direkte til deg. Og sånne saker blir automatisk henlagt grunnet manglende ressurser.
Vis hele sitatet...
Nå sa jeg kun at de sikkert kunne gi råd, nevnte ikke noe om at de kunne gjøre noe med det.

Men skader vel ikke ta en tlf til de uansett? De kan nok garantert gjøre mer enn det forumet kan.
Sist endret av KjellFresh; 17. november 2016 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må uansett få loggført dette hos politiet i tilfelle det utvikler seg.
Selv om det ikke blir en sak ut av det så tar ofte politiet en snakk med vedkommende om du har bevis på at det foregår ting som er litt kanten.
en jeg kjenner var i en situasjon lik. gikk til politiet, det var ikke så mye de kunne gjøre utenom å ta en alvorsprat med personen, de mente at noen ganger er det alt som skal til. men nei.


uansett mener jeg personlig at dette går under "særlig provoserende" og at noen her i verden bare fortjener rundjuling. upopulær opinion, men effektivt.
Sist endret av magnet; 17. november 2016 kl. 01:21.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Det skal du ikke si sikkert. Det sier seg selv at en sak uten håndfaste bevis vil bli henlagt, men hvis man går til Politiet og informerer dem om saken vil nok dette bli loggført. Det er jo ingen automatikk i at man anmelder selv om man forteller om problemet. Hvis man da lar tiden gå, og fortsetter å holde dem orientert vil det nok omsider dukke opp noe som som kombinert med tidligere historie (som TS har informert dem om) vil kunne tilsi at vedkommende kan bli ilagt besøksforbud eller som gjør at Politiet kan ty til andre midler.

Det er ikke sånn at Politiet ikke kan gjøre noe med stalkers, med mindre vedkommende går helt bananas og blir voldelig - de trenger bare informasjon, gjerne over tid!
Vis hele sitatet...
Kudos, veldig bra sagt.
Har vært i prat med politiet, men ja, kviet meg mot å anmelde saken. Grunnet, overveiet situasjonen, og kom frem til at vi har med en ustabil person å gjøre. Anmeldelsen kan være en katalysator, desverre.
Jeg tipper jeg startet tråden pga. følelse av håpløshet. Man har hele livet holdt seg på riktig side av loven, også føles det som loven ikke kan beskytte deg på noen måte. Forstå meg rett; i Norge så føles det som om loven er der mer for overgripern enn offeret. Man kan tenke seg i denne situasjonen, om denne personen velger å gjøre noe dumdristig, så vil straffen være minimalt, grunnet sin mentale helse.