Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Valg 2013
Rødt 39 5,86%
SV 20 3,01%
AP 38 5,71%
SP 18 2,71%
Venstre 136 20,45%
KRF 5 0,75%
Høyre 111 16,69%
FRP 122 18,35%
Piratpartiet 83 12,48%
Blankt 35 5,26%
Andre 58 8,72%
Stemmegivere: 665. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  153 22336
Jo nærmere valget 9. september 2013, jo flere meningsmålinger kommer i avisene. Det kunne være spennede å se på statusen fra freakere.

Det har nylig vært pågått en diskusjon her om begrunnelser om hvorfor man velger å stemme hva, men ingen oppsummering.

Hva vil du stemme på stortingsvalget 2013?
Du kunne i det minste hatt en "Annet" der. "Blankt" og "ingen" er jo egentlig det samme. Tenker da for å dekke folkene som stemmer på de små partiene som Miljøpartiet de grønne og DLF som flere her på forumet sympatiserer med.

Blir litt morro å se hvordan dette er til forskjell fra valget i 2009.
Sist endret av etse; 27. mai 2013 kl. 16:00.
Sitat av etse Vis innlegg
Du kunne i det minste hatt en "Annet" der. "Blankt" og "ingen" er jo egentlig det samme. Tenker da for å dekke folkene som stemmer på de små partiene som Miljøpartiet de grønne og DLF som flere her på forumet sympatiserer med.
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort unna, 'ingen' skulle selvfølgelig vært 'andre'. Spør om endring.
Neutral Good
Mith's Avatar
Dessuten er det fortsatt lenge til valgkampen tar av, så ting kan jo forandre seg veldig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dessuten er det fortsatt lenge til valgkampen tar av, så ting kan jo forandre seg veldig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, dette er ment som en meningsmåling rundt dags dato.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dessuten er det fortsatt lenge til valgkampen tar av, så ting kan jo forandre seg veldig.
Vis hele sitatet...
sant, kunne kanskje hatt en ny avstemming med "Hva stemte du" etter valget og sammenlignet med denne avstemminga da - og sett hvor stor påvirkning valgkampen hadde på freakforum sine medlemmer. Jeg er f.eks. en person som er i en litt vippe-situasjon mellom 3 partier - og valgkampen kan derfor få meg til å bytte mening.
Sist endret av etse; 27. mai 2013 kl. 16:07.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Selvfølgelig, dette er ment som en meningsmåling rundt dags dato.
Vis hele sitatet...
Avstemningen vil bli stengt på 17. september 2013 kl 14:55 bør jo forandres da.
Sist endret av Mith; 27. mai 2013 kl. 16:08.
Jeg kommer til å stemme Rødt. Jeg er ikke akkurat noen tilhenger av den kjønnsløse kollektivismen man kan merke tendenser til i visse av de kretsene, men det finnes ingen andre solidariske partier (ettersom de fleste solidariske ikke passer inn i den parlamentariskdemokratiske tvangstrøyen). Det er rett og slett de eneste anstendige, og bare det viser jo hvor høyreorientert vårt samfunn egentlig er, når vanlig anstendighet og menneskelighet oppfattes som venstrevridd.

Jeg får innimellom dog litt lyst til å stemme Høyre, Arbeiderpartiet eller Fremskrittspartiet, for å fremskynde prosessen litt (ting vil jo gå til helvete, ganske snart, økonomisk og klimatisk), men jeg klarer ikke. De gjør meg kvalme.

Angående å fremskynde prosessen, så er det naturligvis i betydningen (det statlige) samfunnet slik det ser ut idag, med håp om en tilbakevending til mere autonome, agrare tilstander, hvor ingen har en herre de ikke vil ha. Føydalkommunisme?
Sitat av prenix Vis innlegg

Hva vil du stemme på stortingsvalget 2013?
Vis hele sitatet...
Foreløpig ser det ut til at jeg kommer til å stemme Venstre, men er litt usikker på om jeg er enig i de forskjellige sakene i klimapolitikken deres.
Dette må jeg se nærmere på før jeg tar en endelig avgjørelse.
Kunne kanskje vært en idé og hatt et alternativ som het "annet" for alle de mindre partiene, og kanskje et alternativ for de som ikke vet?
Overraskende stor andel Venstre her i år. Venstre har jo alltid stått sterkt her på nFF men i år ligger den på over 20%. Ganske overraskende. Gjenspeiler det seg i resten av befolkningen så vi kan se for oss et venstre godt over sperregrensa denne gangen?
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Jeg kommer til å stemme Høyre, til tross for at jeg ligger i grenseland mellom H og Frp, grunnet ønske av mer valgfrihet i hverdagen og mindre statlig innblanding i mitt liv, raskere utbygning av infrastruktur, lavere tollmurer og en bedre økonomisk politikk.

Med andre ord; Jeg kommer til å stemme Høyre fordi nevnte parti har en flott og kunnskapsrik politikk forankret på en god og fornuftig ideologi.

(Er det noen hensikt med kursiv-bruken i pollen?)
Sist endret av Sexarz; 28. mai 2013 kl. 15:33.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kommer til å stemme Miljøpartiet De Grønne Hadde vært spennende om mods kunne lagt til MDG i pollen.
For meg er det bare SV, solidaritet og miljø men med en del realisme også.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Jeg kommer til å stemme Høyre, til tross for at jeg ligger i grenseland mellom H og Frp, grunnet ønske av mer valgfrihet i hverdagen og mindre statlig innblanding i mitt liv, raskere utbygning av infrastruktur, lavere tollmurer og en bedre økonomisk politikk.

Med andre ord; Jeg kommer til å stemme Høyre fordi nevnte parti har en flott og kunnskapsrik politikk forankret på en god og fornuftig ideologi.

(Er det noen hensikt med kursiv-bruken i pollen?)
Vis hele sitatet...
Kursiv viser hvilket alternativ du har stemt.

Selv kommer jeg til å stemme på Venstre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Shady Banana
Quix's Avatar
Hadde egentlig i år tenkt å stemme blankt, men ser ut til at regjeringen har fått meg til å stemme på Piratpartiet.
Jeg har vært FrP'er hele tiden nå, men begynner å bli veldig lei alle løgnene og lovnadene. Spesielt nå som jeg ikke er politisk aktiv lenger og begynner å få litt perspektiv på ting. Har tenkt litt på Piratpartiet eller å stemme blankt, men tror nok jeg går for gode gamle FrP til slutt uansett. Det er vel slik stemmen min får mest mulig betydning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg stemmer blankt, helt til noen har baller nok til å legalisere (statlig regulert, skattebelagt og aldersgrense) eller avkriminaliserer Hasj/Marihuana.

Turismen hadde nok økt en god del, og norge kunne tjent penger på skatt, foreksempel..!

(Og politiet kunne gjort noe som faktisk var viktigt istedenfor å kjøre rundt å stjele godteri fra barn!)
Sist endret av winkeesalami; 2. juli 2013 kl. 20:51.
jeg skal ivertfall stemme frp i år.. mye som trekker frem.. blant annet økt minstefradrag og økning av grensen når toppskatten slår inn på inntekt. lukkede asylmottak inntil identifikasjon er lagt frem, og mindre innvandring. økt satsing på maritim sektor. mer infrastruktur uten bompenger som tjener folket, gjør det enklere for folk flest, industri blir mer effektiv pga. raskere transport for næringslivet. kutt i skatt og avgifter, og skatter så folk blir mer innovasjonsrike og fremmer næringslivet. tillatelse for å ha private aktører i offentlige ansvarsområder, blant annet i helsesektoren, der folk kan velge hvor de vil bli behandlet og får å ta vekk helsekøer som koster penger på lang sikt. mange gode grunner godt valg! )
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Jeg stemmer blankt, helt til noen har baller nok til å legalisere (statlig regulert, skattebelagt og aldersgrense) eller avkriminaliserer Hasj/Marihuana.

(Og politiet kunne gjort noe som faktisk var viktigt istedenfor å kjøre rundt å stjele godteri fra barn!)
Vis hele sitatet...
Jeg skal stemme DLF for første gang siden det går i mitt fylke, eller så hadde jeg stemt blankt. DLF er vel det eneste partiet som fullt ut vil legalisere hasj, slik at politiet kan bli brukt til å fakke voldtektsforbrytere, svindlere etc (reell kriminalitet)
Syns det er litt morro at det ikke er noen som har stemt på KrF i skrivende stund.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Syns det er litt morro at det ikke er noen som har stemt på KrF i skrivende stund.
Vis hele sitatet...
Moro er det ja, men det er også (dessverre for dem) realiteten for et parti som er til de grader utdatert. Innen flere områder har de ikke en egen politikk, bare dilter etter andre borgelige, og jeg tror utfrossingen av liberale Inger Lise Hansen av han Høybråten satte spikeren i kista for mange.

Det som _nå_ er greia, er at de liberale velgerne i KrF går til Høyre(mest), SP(litt) og tildels FrP, imens de konservative har lagt seg til FrP(for det meste), Kristent Samlingsparti, Demokratene eller div andre norske kristenhøyre-partier.

KrF som parti har alltid hatt to sentrale fløyer, de liberale kristendemokratene, og de konservative lutheranerne vi finner mye av i Agder og på Vestlandet. Bondevik var den mellommannen som var ganske god i å samle disse to, og det resulterte i nesten hele to regjeringsperioder for KrF for over ti år siden.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juli 2013 kl. 02:36.
Morsomt er det også at ett "løk" parti som piratpartiet er ett av de partiene størst del av nff brukere kunne tenkt seg og stemt på, partiet har ikke engang ett partiprogram (de har dog en youtube kanal) og det eneste de står for er fjerning av DLD samt ;

Åpne for debatt angående liberalisering av sikkerhetskontroll: Fjerne forbudet mot å bære mer enn 100 ml væske i håndbagasjen og fjerne sikkerhetskontrollens praksis med tilfeldig etterkontroll.
Vis hele sitatet...
Som de så fint skriver.

Dette er populisme for kidsa satt i system.
Piratpartiet burde kanskje sammarbeida/slått seg sammen med venstre....
Men per dags dato hadde jeg stemt piratpartiet, da jeg mener vi trenger et slikt parti på tinget. Teknologi blir mer og mer viktig i alle sammenhenger, og da trenger vi politikere som har kunnskaper i annet enn økonomi, juss og tåkeprat
Men er det noen i Piratpartiet som har peiling på noe annet enn å sitte på forumer å fappe da? De har jo bare meninger om et fåtall av saker.
Sist endret av Sinken; 3. juli 2013 kl. 03:41.
Jeg kjenner ikke til kompetansen til kompetansen til de fremste i piratpartiet utover IT kompetansen. Og det var da jeg tenkte de kunne gjort lurt i å f eks slå seg sammen med venstre og kjempe for partiets kjernesaker der og i tillegg ha en formening i andre saker.
Sp er også ett parti jeg håper havner under sperregrensa, de har for flerfoldige år siden sluttet og være ett politisk parti og er nå kun en interesseorganisasjon for Norsk Landbrukssamvirke (Gilde, Prior, Tine etc)
Sitat av packman Vis innlegg
Piratpartiet burde kanskje sammarbeida/slått seg sammen med venstre....
Men per dags dato hadde jeg stemt piratpartiet, da jeg mener vi trenger et slikt parti på tinget. Teknologi blir mer og mer viktig i alle sammenhenger, og da trenger vi politikere som har kunnskaper i annet enn økonomi, juss og tåkeprat
Vis hele sitatet...
Kan skje i nær fremtid, men til dét så trenger Piratpartiet mye mer politisk modning. Jeg tror likevel det kan være et lurt strategisk skritt å ta for P.P.(i nær framtid, gjerne sammen også med andre itillegg), fordi jeg tipper Venstre vil vokse i de kommende årene, og da vil anti-overvåkning og personvernsakene få mye større gjennomslagskraft.

Men *nå* snakker jeg om et 10-20års perspektiv, vel og merke, derfor nettopp et *strategisk skritt* av P.P.

Sitat av danseku Vis innlegg
Sp er også ett parti jeg håper havner under sperregrensa, de har for flerfoldige år siden sluttet og være ett politisk parti og er nå kun en interesseorganisasjon for Norsk Landbrukssamvirke (Gilde, Prior, Tine etc)
Vis hele sitatet...
Applaus, HELT enig! Kunne neppe ha sagt det bedre selv. De er så til de grader bakstreverske i enkelte ting, at man får helt hetta! Appåtil er de flinke til å manøvrere seg inn i maktposisjoner, derfor får et miniparti som dem mulighten til å være med i flere regjeringer. Gode på hestehandler de, vettu.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juli 2013 kl. 03:57.
Ender vel på Høyre i år som tidligere.
Ligger stort sett og vipper mellom Høyre og Venstre, men har konkludert med at å stemme på et parti som vipper på sperregrensen er lite taktisk - faller de under vil stemmen være rimelig bortkastet.
Piratpartiet har jeg ikke en gang vurdert. Dels fordi jeg kjenner personer i ledelsen som i mine øyne har et idealistisk verdenssyn på linje med NKP, men hovedsaklig fordi de fortsatt har mye igjen før de kan kalle seg et parti. Et partiprogram som i hovedsak legger opp til at man skal finne på noe etterhvert, gjerne med hjelp av internett, minner litt for mye om Det Politiske Parti. Har forøvrig sett litt på hva de har liggende på nettsiden sin, og det viser tydelig at dette er et parti med noen eldre, idealistiske ledere og ellers en haug fjortiser med relativt begrenset innsikt i hva et samfunn omfatter.

Forøvrig, om noen vurderer å stemme Abortmotstanderne kan de ta seg en tur hit så skal jeg kurere dem, med ballerøskmetoden.
Sitat av doseren Vis innlegg
Ender vel på Høyre i år som tidligere.
Ligger stort sett og vipper mellom Høyre og Venstre, men har konkludert med at å stemme på et parti som vipper på sperregrensen er lite taktisk - faller de under vil stemmen være rimelig bortkastet.
Vis hele sitatet...
Én stemme er uansett "bortkastet", én stemme vil aldri avgjøre valget. Stemmegivning er m.a.o. ren idealisme, det er umulig for én velger å drive taktikkeri
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser FRP kommer med nytt valgløfte: nrk-lisensen skal vekk. Det hele begynte bra når jeg leste artikkelen men nærmere slutten endte jeg igjen med å tenke "utrolig lite gjennomtenkt". I tillegg til at jeg synes forslaget er idiotisk er jeg veldig skeptisk til at han lager et valgløfte av det, uten å egentlig kunne garantere at de får det gjennom.

Jeg er selv for å finansiere NRK på andre måter - gjerne en måte der folk betaler etter evne, men å selge NRK og gjøre de til en ny og egen kommersiell aktør ødelegger jo hele poenget med kanalen. Det at de kan vise programmer som kanskje bare enkelte er interessert i uten å måtte tenke på tapte inntekter samtidig som de også viser programmer og serier for folk i alle aldre.
Sitat av etse Vis innlegg
Ser FRP kommer med nytt valgløfte: nrk-lisensen skal vekk. Det hele begynte bra når jeg leste artikkelen men nærmere slutten endte jeg igjen med å tenke "utrolig lite gjennomtenkt". I tillegg til at jeg synes forslaget er idiotisk er jeg veldig skeptisk til at han lager et valgløfte av det, uten å egentlig kunne garantere at de får det gjennom.

Jeg er selv for å finansiere NRK på andre måter - gjerne en måte der folk betaler etter evne, men å selge NRK og gjøre de til en ny og egen kommersiell aktør ødelegger jo hele poenget med kanalen. Det at de kan vise programmer som kanskje bare enkelte er interessert i uten å måtte tenke på tapte inntekter samtidig som de også viser programmer og serier for folk i alle aldre.
Vis hele sitatet...
Syntes NRK burde kutte ned på noen kanaler og ha 1-2.... Da jeg ikke vil betale noe lisens som går til sponsor for NRK super.... Altså, dersom jeg skal måtte betale vil jeg ha mulighet til å velge hvilke kanaler jeg vil betale for...
men er det ikke nok penger til at det kan gå under skatten?

Sitat av Dogmatikk Vis innlegg
Én stemme er uansett "bortkastet", én stemme vil aldri avgjøre valget. Stemmegivning er m.a.o. ren idealisme, det er umulig for én velger å drive taktikkeri
Vis hele sitatet...
Dersom 10'000 tenker på den måten så nei. Men dersom de alle stemmer kan de vippe et parti opp på listen
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Syntes NRK burde kutte ned på noen kanaler og ha 1-2.... Da jeg ikke vil betale noe lisens som går til sponsor for NRK super.... Altså, dersom jeg skal måtte betale vil jeg ha mulighet til å velge hvilke kanaler jeg vil betale for...
men er det ikke nok penger til at det kan gå under skatten?
Vis hele sitatet...
kanskje. Men er litt skeptisk til dette, som nevnt i artikkelen så kan dette gå på bekostning av den politiske uavhengigheten til NRK - da de plutselig blir avnhengige av å måtte få størst mulig del av statsbudsjettet hvert år. Tror derfor det er viktig å finne en ordning hvor kanalen slipper unna dette (som var noe av poenget med å putte det på egen lisens).

Jeg har selv ikke et helt godt forslag for hvordan vi kan gjøre dette på en praktisk måte uten å skape ekstra mye byråkrati. Men det å ha lisens på TV er i hvertfall gammeldags når mange bruker NRK mer på nett enn via TV.

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Dersom 10'000 tenker på den måten så nei. Men dersom de alle stemmer kan de vippe et parti opp på listen
Vis hele sitatet...
Men poenger er at 1 stemme betyr egentlig ingenting. Selvfølgelig skal man fortsatt stemme - men ser folk som snakker om "tror jeg skal stemme taktisk i år". Med mindre man skaper et samarbeid med veldig mange andre mennesker så vil det å stemme taktisk ikke fungere. Derfor vil jeg heller anbefale å stemme ideologisk eller for det partiet de er mest enige med. Ikke prøve seg på taktikk.
Sitat av etse Vis innlegg
kanskje. Men er litt skeptisk til dette, som nevnt i artikkelen så kan dette gå på bekostning av den politiske uavhengigheten til NRK - da de plutselig blir avnhengige av å måtte få størst mulig del av statsbudsjettet hvert år. Tror derfor det er viktig å finne en ordning hvor kanalen slipper unna dette (som var noe av poenget med å putte det på egen lisens).

Jeg har selv ikke et helt godt forslag for hvordan vi kan gjøre dette på en praktisk måte uten å skape ekstra mye byråkrati. Men det å ha lisens på TV er i hvertfall gammeldags når mange bruker NRK mer på nett enn via TV.

Men poenger er at 1 stemme betyr egentlig ingenting. Selvfølgelig skal man fortsatt stemme - men ser folk som snakker om "tror jeg skal stemme taktisk i år". Med mindre man skaper et samarbeid med veldig mange andre mennesker så vil det å stemme taktisk ikke fungere. Derfor vil jeg heller anbefale å stemme ideologisk eller for det partiet de er mest enige med. Ikke prøve seg på taktikk.
Vis hele sitatet...
Ser det med politisk uavhengig TV kanal, men de må da være mulig å støtte noe uten å måtte styre det?

Åja, men hvorfor brukes ordet taktisk? da det er umulig å "stemme" taktisk uansett.... Du kan ikke avlegge en stemme å ha en plan om hvordan stemmen skal virke på partiet... :S Det blir jo i slutten av dagen kun til nummer....
Det spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest forslaget fra Frp er hva som vil skje med resten av det norske reklamemarkedet hvis NRK slippes løs/tvinges over dit. Regner med at de kommer til å støvsuge store deler av reklameinntektene. For hvis de ikke har lisens/statsbudsjett-finansiering lenger må de vel over dit?
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Ser det med politisk uavhengig TV kanal, men de må da være mulig å støtte noe uten å måtte styre det?
Vis hele sitatet...
kom gjerne med gode forslag for hvordan man skal få til dette. Jeg kan ikke svare på dette (og har heller ikke noen mulighet for å legge frem noen forslag på steder hvor det vil påvirke noe da jeg har meldt meg ut av politikken midlertidig). Men det kunne vært interessant med en idèmyldring rundt hvordan man kunne finansiert NRK på en rettferdig og god måte som samtidig sørget for at kanalen var både politisk uavhengig og ikke-komersiell.
Sitat av etse Vis innlegg
kom gjerne med gode forslag for hvordan man skal få til dette. Jeg kan ikke svare på dette (og har heller ikke noen mulighet for å legge frem noen forslag på steder hvor det vil påvirke noe da jeg har meldt meg ut av politikken midlertidig). Men det kunne vært interessant med en idèmyldring rundt hvordan man kunne finansiert NRK på en rettferdig og god måte som samtidig sørget for at kanalen var både politisk uavhengig og ikke-komersiell.
Vis hele sitatet...
Penger sendt til NRK's konto fra regjeringen, konto holder på kanalen som de har gjort hele tiden. Doooone! :P Nei, men hva er det som stopper dette evt.?
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Penger sendt til NRK's konto fra regjeringen, konto holder på kanalen som de har gjort hele tiden. Doooone! :P Nei, men hva er det som stopper dette evt.?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som å putte det på statsbudsjettet. Da kan jo neste regjering bare si "nei, vi trenger litt ekstra penger til å bygge vei. La oss ta noen millioner fra andelen vi gir til NRK". Og da er NRK plutselig helt avhengig av at riktig regjering har makten for å kunne fortsette å drive som kanal.
Sist endret av etse; 30. juli 2013 kl. 13:07.
Sitat av etse Vis innlegg
Det høres ut som å putte det på statsbudsjettet. Da kan jo neste regjering bare si "nei, vi trenger litt ekstra penger til å bygge vei. La oss ta noen millioner fra andelen vi gir til NRK". Og da er NRK plutselig helt avhengig av at riktig regjering har makten for å kunne fortsette å drive som kanal.
Vis hele sitatet...
Sant det..... det burde bli innført en liste over ting som skal betales og ikke kan endres uten folkestemming... Da hadde det jo vært mulig...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Ser det med politisk uavhengig TV kanal, men de må da være mulig å støtte noe uten å måtte styre det?

Åja, men hvorfor brukes ordet taktisk? da det er umulig å "stemme" taktisk uansett.... Du kan ikke avlegge en stemme å ha en plan om hvordan stemmen skal virke på partiet... :S Det blir jo i slutten av dagen kun til nummer....
Vis hele sitatet...
Tror det de mener med å stemme taktisk er for eksempel at: Du hater Jens, er mest enig med piratpartiet, men vet at piratpartiet ikke har sjanks, derfor stemmer du FRP, for dette partiet har størst sjankse til å fjerne Jens fra godstolen.
Sist endret av DrOctagon; 30. juli 2013 kl. 13:41.
Hva faen var det med at Piratpartiet kom opp på lista her men ikke MDG?
ArbeidsledigProletar
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Tror det de mener med å stemme taktisk er for eksempel at: Du hater Jens, er mest enig med piratpartiet, men vet at piratpartiet ikke har sjangs, derfor stemmer du FRP, for dette partiet har størst sjangse til å fjerne Jens fra godstolen.
Vis hele sitatet...
Sitatet under gjelder fremdeles. Din ene stemme kommer ikke til å gjøre noe som helst forskjell for utkommet av valget.

Og din motivasjon for å stemme er hat ovenfor en politiker og ikke politikk i seg selv?

Du skriver ikke om "jensemann" på Vg.nos kommentarfelt vel? (ignorer denne)

Sitat av Dogmatikk Vis innlegg
Én stemme er uansett "bortkastet", én stemme vil aldri avgjøre valget. Stemmegivning er m.a.o. ren idealisme, det er umulig for én velger å drive taktikkeri
Vis hele sitatet...
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sitatet under gjelder fremdeles. Din ene stemme kommer ikke til å gjøre noe som helst forskjell for utkommet av valget.

Og din motivasjon for å stemme er hat ovenfor en politiker og ikke politikk i seg selv?

Du skriver ikke om "jensemann" på Vg.nos kommentarfelt vel? (ignorer denne)
Vis hele sitatet...
En stemme betyr mer enn du tror, ihvertfall om du ikke er den typen som bare sitter inne uten å kommunisere med folk. Dessuten vil en som tidligere har stemt AP som går over til H/FrP gi en mindre stemme til rødgrønt og en mer stemme til borgerlig. Differansen blir da 2 stemmer.

Og om du bor i Finnmark hvor stemmen din er verdt tilsvarende 2.45 stemmer så blir det faktisk hele 4.9 stemmer i differanse.

Jeg kjenner flere folk som driter i politikk og bare stemmer hva de fleste av vennene deres stemmer. Uansett... Om man bytter side politisk eller ikke så vil en stemme bety mye om du gjør innflytelse på andre stemmemyndige.

En stemme er aldri bortkastet - tenk om alle hadde tenkt slik?
Sitat av danseku Vis innlegg
(...) samt ;
Åpne for debatt angående liberalisering av sikkerhetskontroll: Fjerne forbudet mot å bære mer enn 100 ml væske i håndbagasjen og fjerne sikkerhetskontrollens praksis med tilfeldig etterkontroll.
Vis hele sitatet...
Som de så fint skriver.
Vis hele sitatet...
Og der har man et problem i seg selv. Norge kunne helt sikkert bestemt seg for å droppe den regelen, men da ville man måtte gå gjennom nye sikkerhetssjekker så fort man lander på en flyplass i utlandet som praktiserer denne regelen, samt man får problemet med "kan ha det med på vei ut, men ikke på vei inn" (dette har med "ren sone" å gjøre på flyplassene). Ergo er det per i dag (så lenge det praktiseres såpass mange andre plasser) null vits å fjerne regelen. I tillegg til dette er dette regler som kontinuerlig er under revurdering, så debatten er allerede åpen.
tror jeg per dags dato hadde stemt venstre rett og slett fordi jeg føler det er det eneste partiet som faktisk har lyst til å oppretholde privatliv på nett. tar jeg ikke feil var det bare venstre som stemte nei til forandringene i åndsverksloven blant annet. husker noe om at frp hadde lyst på en annen ordning, men hadde aldri stemt frp av flere grunner.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av materi Vis innlegg
tror jeg per dags dato hadde stemt venstre rett og slett fordi jeg føler det er det eneste partiet som faktisk har lyst til å oppretholde privatliv på nett. tar jeg ikke feil var det bare venstre som stemte nei til forandringene i åndsverksloven blant annet. husker noe om at frp hadde lyst på en annen ordning, men hadde aldri stemt frp av flere grunner.
Vis hele sitatet...
Piratpartiet er for privatlivets fred.
sant nok, men som flere tidligere har sagt må piratpartiet bli noe mer utviklet før jeg ser på det som et reelt alternativ.
ArbeidsledigProletar
Sitat av MBTI Vis innlegg
En stemme betyr mer enn du tror, ihvertfall om du ikke er den typen som bare sitter inne uten å kommunisere med folk. Dessuten vil en som tidligere har stemt AP som går over til H/FrP gi en mindre stemme til rødgrønt og en mer stemme til borgerlig. Differansen blir da 2 stemmer.
Vis hele sitatet...


Jeg lo litt. Var det et flaut forsøk på personangrep eller har du ikke begrep om hva som står der?

Det det står, SVART PÅ HVITT er at du SOM ENKELTPERSON IKKE KAN STEMME TAKTISK DA DET IKKE HAR NOE Å SI.

La oss analysere hva du sier, du sier at en taktisk stemme fungerer siden den kan være verdt TO stemmer, TO STEMMER. Det vil si at du tror at TO personer, ja kanskje FIRE, ja, deg og din venn kan gjøre en forskjell ved å stemme taktisk.

Gi deg da. Å stemme "taktisk" fungerer bare ikke i praksis, kanskje om du da ikke sitter inne, men mobiliserer en hel bevegelse. Noe jeg betviler sterkt at de fleste her, inkludert du klarer.

Jeg tror ikke du helt fatter hvor mye som skal til for å endre et valgresultat.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Gi deg da. Å stemme "taktisk" fungerer bare ikke i praksis, kanskje om du da ikke sitter inne, men mobiliserer en hel bevegelse. Noe jeg betviler sterkt at de fleste her, inkludert du klarer.
Vis hele sitatet...
Det er heller hva jeg vil kalle et personangrep.

Om du ikke har troen på at din stemme har noe å si så får du bare la være å stemme og la resten av folket bestemme. Selvfølgelig forstår jeg at det å stemme er aller mest et idealistisk system, men om alle tenker slik kommer vi ingen vei i med det demokratiet vi har igjen.

1, 2 eller 4 stemmer kommer ikke til å avgjøre valget, men i enkelte tilfeller kan det ha litt og si. Spesielt om du stemmer Rødt, hvor de få rødt-sympatisørene gjør det de kan for å få EN mandat inn på Stortinget.

I kommunevalg har det vært betydningsfullt med enkeltstemmer. I artikkelen "Bare 19 Frp-stemmer manglet" står det om et tilfelle hvor EN stemme har avgjort at Høyre/FrP ikke fikk flertall i kommunestyret.

Du får heller sitte inne med den frekke tonen din og drite i å stemme, ettersom at du ikke får det som du vil uansett.
Ifølge aftenposten's valgomat så hadde jeg veldig, veldig, veldig jevn fordelig av partiene.
Jeg tenkte egentlig å printscreene greia for det var så sært. Lå vel på rundt 18% på alle partiene.
Det var visstnok miljøpartiet de grønne som jeg skulle stemme på ifølge aftenposten, men jeg klarer ikke tenke noe annet enn at de er en gjeng wannabe hippier uten noen _egentlig_ politikk. Derfor stiller jeg meg heller nøytral så lenge. Tenkte jeg skulle lese gjennom partiprogrammet deres og se om det er noe jeg finner fornuftig i det hele tatt.
Ellers så blir det vel blankt tenker jeg. Om jeg er så splittet mellom partiene som jeg er så klarer jeg liksom ikke se vitsen.

Det er dog mulig at jeg stemmer rødt. Kun for at jeg kunne tenkt meg èn dude på tinget som sitter og stiller spørsmålstegn ved alt høyeresiden ønsker.
Jeg ønsker ikke Rødt som et regjerende parti, men en liten brems på høyeresiden er alltid kjekt(spesielt nå som frp og høyere står så sterkt som de gjør om dagen ).