Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2836
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan oppføre seg i "ettertid" etter et dødsfall?
I dette tilfellet har kjæresten mistet sin bestefar, dog aldri møtt han.
Skrev en fin melding når han døde, 3 dager siden.

Hvordan kommunisere i de dagene som kommer etter? La hun ta kontakt? Eller jeg?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tenker det er greit å ta kontakt og spørre hvordan det går. Da viser du også at du bryr deg
Sist endret av Tias; 11. januar 2020 kl. 17:05.
Hvis det er kjæresten din, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skulle bli feil å ta kontakt med henne uansett omstendigheter. Pleier dere ikke snakke sammen? Det er vel bare å spørre henne hvordan hun føler seg.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis det er kjæresten din, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skulle bli feil å ta kontakt med henne uansett omstendigheter. Pleier dere ikke snakke sammen? Det er vel bare å spørre henne hvordan hun føler seg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig snakker vi sammen. Men når hun sliter litt fra før av med angst, og jeg vet dette går veldig inn på henne så vet jeg ikke hvordan jeg helt skal gå frem.
Det kan da umulig bli noe bedre av at du avviser henne. Du tar kontakt eller så gjør vel hun det Etterhvert for å dumpe deg.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Individuelt. Når jeg mistet mor ønsket jeg ikke masse fake love eller at folk plutselig forandret oppførsel. Merket tydelig når noen var som deg; usikker på hva man skal si men samtidig vil hjelpe. Jeg mener, hva skal man si? It is what it is..

Det jeg satt mest pris på var at venner sa kondolerer og forsikret meg om at jeg skulle si fra hvis det var noe. Kjapp samtale på 3 minutter. Det er common sense at man leser litt mellom linjene. Bare vær den du alltid har vært og la henne føle at hun kan snakke med deg
Start med en lang og god klem, det sier ofte mer enn 1000 ord hvis det er fra noen nære. Men sørg for at hu kan ligge i armkroken å grine seg tom. Det viktigste er at hu har noen og støtte seg på og kan gi en skulder når de værste knekkene kommer. Det skal ufattelig lite til for og fremkalle en knekk som vi kaller det, ett bilde, ett blad, en sang, reklame på TV, bare det å se samme bil er nok til at tårene spruter

Har selv vært i situasjonen der jeg har mista 2stk på under 2uker i det siste, merker stor forskjell på folk før og etter dette. Noen unngår meg på butikken, andre kommer bare bort med ett blikk som forteller det meste og en håndhilsen, andre kondolerer, svært mange gir en klem, noen damer skal absolutt sjekke deg opp og ta deg med hjem fra byen og noen idioter skal jo seff begynne og grave i hva som har skjedd.

Men det og ringe, er kansje litt håpløst. Jeg har merka det spesielt på en av de jeh mista, selv fra nærmeste venner har jeg sliti med og ta tlf, for det ringer jo alltid når man sitter i den værste knekken. Så sms har fungert bra egentli, da kan man svare, når man er klar for det.
Sist endret av gotta_love_dmt; 11. januar 2020 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan oppføre seg i "ettertid" etter et dødsfall?
I dette tilfellet har kjæresten mistet sin bestefar, dog aldri møtt han.
Skrev en fin melding når han døde, 3 dager siden.

Hvordan kommunisere i de dagene som kommer etter? La hun ta kontakt? Eller jeg?
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat dette du nesten må spørre henne om i stedet for oss. Det er forskjell fra person til person. Enkelte trenger kanskje litt tid mens andre igjen syns det er greit å finne på noe i stedet for å sitte inne å sture. Men du må spørre henne, fisk litt og hør. Det er ingen hjelp i oss i alle fall.

Hvis foreldrene hennes bor i nærheten kan du jo høre med de om de har noen bilder. Hadde jo vært flott om det hadde vært noen av de begge to. Lag så ett lite album, møt opp på døren til din kjære. Gi henne en stor klem samtidig som du sier at du har noe til henne. Så gir du henne albumet så tar en det videre derifra. Om du så blir avvist der og da så er dette uansett en fin ting å gjøre som hun kommer til å sette stor pris på
Sist endret av Jens1; 11. januar 2020 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke alle vil snakke, men jeg tror uansett ikke det er feil å spørre om de vil det. Ikke vær så redd for om det er klønete eller feil formulert. Det er litt klisjé, men det er faktisk når man har det tøft at man ser hvem som er der. At noen tar kontakt, selv om det lyser lang vei at de synes det er kjempekleint, det kan oppleves ganske sterkt. At du betyr nok for dem til at de faktisk gjør det, selv om de synes det er vanskelig. Heller det enn de som tar kontakt fordi de åpenbart eeeeelsker å flokke seg rundt alt av drama og misére. Det er noen av dem også.
Sist endret av *pi; 11. januar 2020 kl. 22:39.
Si at du er der 24/7 om hun trenger å snakke så lar du hun ta kontakt selv, folk sørger på veldig mange forskjellige måter, noen må ha sympati fra alle de treffer, noen vil være helt alene, noen tømmer ei høy med brennevin, noen setter seg i bilen å kjører avgåre uten noe mål, det er ikke så enkelt å gi en person i sorg nøyaktig det de trenger så det beste er nokk å minne vedkommende på at de ikke står alene