Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1196
Anonym bruker
"Farlig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En venn av meg bor halve året på canariøyene. Grunnen til at han bor der er at han får medisin av legen der som gir noenlunde livskvalitet.

Han pleier å være en måned i Norge om gangen, men nå skal han være lenger. Han er livredd for å bli stoppet om han har for mye med seg. Og han er også livredd for symptom forverring ene om han går tom.

Hva er det verste som kan skje om kofferten blir åpnet av tollerne på Gardermoen og han har for mye med.

Synes det er helt håpløst at folk skal lide så mye pga regelverket. Og dette bare pga at det ikke er forsket nok på sykdommen hans.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tollvesenet er egt nådeløst på sånt med mindre han kan fremlegge resept. Så lenge det er Schengen bør det vel gå greit? Evt. reaksjon kommer ann på mengde og hvilke medisiner det er snakk om
Anonym bruker
"Farlig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så lenge det er Schengen bør det vel gå greit? Evt. reaksjon kommer ann på mengde og hvilke medisiner det er snakk om
Vis hele sitatet...
Har resepter, men mener det bare er lov å ta med for en måneds bruk. Det er snakk om smertestillende b preparater for en ekstra måned
Sist endret av Dodecha; 27. desember 2019 kl. 16:37.
Er dette medikamenter som er umulige å gå tak i på norske apotek?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
[Quotes] Så lenge det er Schengen bør det vel gå greit? Evt. reaksjon kommer ann på mengde og hvilke medisiner det er snakk om
Vis hele sitatet...
Har resepter, men mener det bare er lov å ta med for en måneds bruk. Det er snakk om smertestillende b preparater for en ekstra måned[/quote]

Tror det er sånn at hvis han har resept og kan dokumentere sitt «forbruk» så kan man ta medikamenter inntil Norge tilsvarende et års forbruk av medisinene. Utafor EØS er det 3 måneder om jeg husker riktig
Anonym bruker
"Farlig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Er dette medikamenter som er umulige å gå tak i på norske apotek?
Vis hele sitatet...
Nei, men den norske legen skriver de ikke ut pga det ikke er dokumentert effekt eller forsket nok
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor ikke ta med lite til Norge og kjøpe resten her? Dritt enkelt å få stæsj her til landet uansett
Hvis du har resept så kan du fritt ta med deg ett års forbruk over grensen. Hvis det er A-preparat eller står på listen som krever det så må du ha en Schengen-attest, men det ordner de på apoteket i Spania. Som andre har påpekt så er det viktig at legen har forskrevet medisinen slik at det ikke overgår et års forbruk, men jeg kan ikke se for meg at det er et problem. Så ingen "som bruk ved avtale" som man gjerne har med en lege som kjenner deg.

Et unntak for grensen på ett års forbruk og det er "dopingmidler". Du kan se om det står på en slik liste på felleskatalogen.no eller bare høre med apoteket der du kjøper det. Jeg kan ikke se for meg at et B-preparat som du omtaler vil falle under det, men alltids lurt å sjekke.

Jeg resier alltid med medisinene som håndbagasje, og det ville jeg gjort om jeg var deg også. Da slipper du at det forsvinner underveis, og jeg tipper sannsynligheten for å bli stoppet er ganske mye større om de ser masse piller når den blir scannet inn. En Schengen-attest koster penger og varer utrolig kort, så jeg har bare satset på det beste, og enn så lenge har det gått helt fint.

Hvis du er veldig usikker så kan du alltids ringe et apotek i Norge og be de bekrefte reglene for deg. Da er du helt trygg på at legen og apoteket i Spania har gjort det riktig.

Dette ordner seg!