Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8089
Var så uheldig at jeg klarte å knuse min Samsung S10 plus i forrige uke, men jeg så ikke så mørkt på det likevel fordi jeg hadde forsikret telefonen med PlusforsikringSWAP for 79 kroner i måneden.
Dette skulle angivelig sikre meg en ny telefon neste virkedag.
Jeg logget meg inn på Telenor og meldte inn et krav som ble godkjent og betalt 29.11. Egenandel på 1000 kroner.

Nå viser det seg at telefonen jeg har fått innvilget som erstatning ikke har blitt sendt og ei heller er statusen på forsendelsen oppdatert siden jeg betalte egenandelen på fredag.
Det er tredjepartselskapet Brightstar som skulle stå for denne tjenesten, men de svarer ikke på klageskjema/mail heller.
Og ikke får jeg ringt fordi telefonen min er knust.

Jeg så at det var flere på Telenor sin facebook-side som hadde det samme problemet i en tråd som var blitt opprettet der, men tråden vi diskuterte i ble slettet, sannsynligvis pga. ren sensur.
Og det ble bare henvist til å ringe til Brightstar i noen minutter før tråden forsvant.

I denne sammenheng har jeg noen spørsmål:

Er virkelig denne tjenesten så dårlig og villedende som jeg har fått inntrykk av?
I så tilfelle - er det noen andre alternativer dere kan anbefale istedenfor?

Har jeg noen rettigheter mtp. villedende markedsføring og betaling for en tjeneste som ikke er blitt levert?
Når jeg brukte brightstar igjennom swap fikk jeg levert ny tlf neste dag til mitt nærmeste postkontor.

Betalte egenandel på 600kr, huawei p20 pro.
Jeg har brukt Brightstar en gang tidligere pga knust skjerm. Tror egenandelen var på 800 kroner og jeg satt og ventet mens de reparerte telefonen.
Uvaksinert 👍
Hvorfor forsikrer man telefonen? Er jo gjerne dekket i en eller flere andre forsikringer man har og ofte til en billigere egenandel også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvorfor forsikrer man telefonen? Er jo gjerne dekket i en eller flere andre forsikringer man har og ofte til en billigere egenandel også.
Vis hele sitatet...
Fordi folk ikkje kan matematikk.

Forsikring på billiggjenstander som telefoner lønner seg ikkje. Forsikring lønner seg grovt sagt i ett tilfelle: risikoen for skade er liten, men konsekvensen stor. Døme på det er ansvarsforsikring på bil. Risikoen er relativt liten, men konsekvensane er potensielt ti millioner kroner i kontantutlegg. Anna døme er husforsikring; risikoen er liten, men konsekvensen er enorm.

Forsikring på mobiltelefon er stortsett innanfor det folk kan akseptere i kontantutlegg utan store konsekvensar, eventuelt kjøpe billigmobil for å spare opp penger til ny (dyr) telefon. Du får levelege smarttelefoner for en drøy tusenlapp.

På mobiltelefoner er i tillegg skaderisikoen stor, så forsikringspremien er relativt høg ift. dekning. Telenor skal ha 1200,- i året og ein tusenlapp i eigenandel...
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvorfor forsikrer man telefonen?
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle gjorde jeg det fordi jeg knuste den forrige senest i sommer og opplevde et helvetes styr før jeg fikk tak i ny telefon èn uke senere.
Da tenkte jeg at jeg at dette aldri måtte skje igjen og så meg nødt til å få denne forsikringen fordi jeg trodde på markedsføringen og tenkte at det absolutt var verdt det for å slippe hodebryet.
Og tro meg; det var helt idiotisk frustrerende på så mange måter:

Kunne ikke ta lokalbussen fordi den eneste måten å kjøpe billett på er via appen deres, ingen kontakt med arbeidsgiver angående overtid eller sykefravær, folk begynte å bekymre seg over hva som hadde skjedd pga. two way authentication på facebook og koden ble sendt til min knuste telefon, muligheter for narkokjøp ble drastisk innskrenket , jeg måtte ha telefon for å bestille telefon via telenor sine nettsider (two way authentication, igjen), sporingsnummeret på pakken som inneholdt telefonen min ble selvfølgelig sendt til min knuste telefon og når den allerede hadde kommet frem til postkontoret klarte de å rote det til og sende pakken i retur og jeg hadde ingen mulighet til å ringe inn for å stoppe pakken heller etc. etc.

Jeg har aldri vært nærmere enn dette når det gjelder å hekle meg en solid biteklut for å unngå å miste vettet.


Er jo gjerne dekket i en eller flere andre forsikringer man har og ofte til en billigere egenandel også.
Vis hele sitatet...
Hva slags forsikring tenker du på?
Om swap er noe som helst likt svitsj ifra Telia så er det bare noe dritt man burde unngå så best som mulig.

Har vært igjennom ett helvete med Telia for å prøve å få til ett eierbytte.
Kundeservice ba meg sende inn ett skjema, spurte kundeservice om de kunne sende det skjemaet i posten og fikk da beskjed om at "nei, det var ikke mulig fordi fristen hadde gått ut." dette rett etter de sa jeg skulle sende inn skjemaet..
Dro så til en Telia butikk og prøvde å få det til der og fikk da beskjed om at det ikke var noe vits i å foreta ett eierbytte.

Alt dette gjør da at det ikke er jeg som får regningene, Telia nekter å sende disse til meg så får ikke betalt de i tide, noe som fører til en del ekstrakostnader i tillegg til de ekstra utgiftene som allerede hører med slike avtaler.

Mitt tips: betal ut hele telefonen så fort det lar seg gjøre og styr unna slike avtaler.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Mitt tips: betal ut hele telefonen så fort det lar seg gjøre og styr unna slike avtaler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Fordi det ikke lønner seg, som Vidarlo skriver?

Penger og lønnsomhet er noe jeg bryr meg særdeles lite om. Det praktiske derimot...
Hvis denne forsikringen hadde fungert som den skulle så hadde avtalen passet meg perfekt bare fordi det hadde vært så utrolig praktisk.
Eierbytte er uaktuelt for meg så det spiller ingen rolle.
Sist endret av Knask; 3. desember 2019 kl. 22:22.
Ja det er lite lønnsomt selv om du bryr deg lite om det. Mobilforsikring får du gjerne også med andre forsikringer som nevnt av noen andre.
Sjekk ut hva tv2 hjelper deg og tek.no har å si om swap, finnes ikkenoe positivt.

Det med eierbytte var bare ett eksempel på ekstremt dårlig kundebehandling, det er det ikke akkurat det du klager over i tråden her?
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja det er lite lønnsomt selv om du bryr deg lite om det. Mobilforsikring får du gjerne også med andre forsikringer som nevnt av noen andre.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis noen kan henvise meg til en forsikring som kan gi meg ny telefon tilnærmet umiddelbart etter at skaden er skjedd så er det bare å gi beskjed.
Det er akkurat det jeg er ute etter!

Sjekk ut hva tv2 hjelper deg og tek.no har å si om swap, finnes ikkenoe positivt.
Vis hele sitatet...
Med mindre det er skrevet noe om hvorvidt markedsføringen er lureri mtp. erstatningstelefon neste virkedag er jeg ikke spesielt interessert i dette.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det med eierbytte var bare ett eksempel på ekstremt dårlig kundebehandling, det er det ikke akkurat det du klager over i tråden her?
Vis hele sitatet...
Det var ikke samme firma, avtale eller problemstilling det var snakk om så jeg kan ikke se hvordan dette var relevant for spørsmålene mine i den første tråden.
Brukt denne forsikringen 3 ganger, og 3 ganger har ny tlf vært i kassa dagen etter. Jeg har til nå vært meget fornøyd ihvertfall.
Anbefaler alle som vurderer egen mobilforsikring å sjekke innboforsikringen før dem gjør det. Vurderte selv å tegne skjermforsikring på min nye Note 10+, men fant ut at jeg allerede hadde dette inkludert i innboforsikringen, 1000kr i egenandel opp til 2 ganger året.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Brukt denne forsikringen 3 ganger, og 3 ganger har ny tlf vært i kassa dagen etter. Jeg har til nå vært meget fornøyd ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Da har jeg sikkert bare vært uheldig denne gangen.
Det er et par andre ovenfor som også har gode erfaringer med denne forsikringen.

Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Anbefaler alle som vurderer egen mobilforsikring å sjekke innboforsikringen før dem gjør det. Vurderte selv å tegne skjermforsikring på min nye Note 10+, men fant ut at jeg allerede hadde dette inkludert i innboforsikringen, 1000kr i egenandel opp til 2 ganger året.
Vis hele sitatet...
Mange takk for tipset.
Skal sjekke det ut på klubbkontoret på jobb i morgen. Kommer garantert til å knuse telefonen igjen.

Edit: Erstatningstelefonen er heldigvis på vei også.
Sist endret av Knask; 4. desember 2019 kl. 16:20.
Sitat av Knask Vis innlegg
Da har jeg sikkert bare vært uheldig denne gangen.
Det er et par andre ovenfor som også har gode erfaringer med denne forsikringen.



Mange takk for tipset.
Skal sjekke det ut på klubbkontoret på jobb i morgen. Kommer garantert til å knuse telefonen igjen.

Edit: Erstatningstelefonen er heldigvis på vei også.
Vis hele sitatet...
Får satse på at det bare var litt systemhikke som du var uheldig å lande midt i.

Min erfaring med innboforsikring er at egenandelen i noen tilfeller kan være høyere. Det var tilfellet hos meg, men på tlf forsikringen min hadde jeg bare 500,- i egenandel, ikke 1000,- som jeg ser flere har nå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, hvis noen kan henvise meg til en forsikring som kan gi meg ny telefon tilnærmet umiddelbart etter at skaden er skjedd så er det bare å gi beskjed.
Det er akkurat det jeg er ute etter!
Vis hele sitatet...
Litt foreldet tråd men... knuste TLF min nå, har swap og telenor. De fikk seg nytt forsikringsselskap nå på nyåreet. Jeg meldte telefon skadet i 16-17 tiden i ukedag, kliss ny, lik telefon ble levert på døren rundt 09-10 tiden dagen etter.

Så her har de helt klart blitt bedre nå med Squaretrade kontra Brightstar.

Jeg swappa på slutten av 2019 via brightstar, men ødela den nye tlf før jeg fikk sendt inn den gamle. Denne hadde knust skjerm så den måtte innom brightstar før swap ble avsluttet. Ettersom de byttet selskap, jeg fikk ikke det jeg trengte for å sende inn tlf og andre små ting så ble telefonen først sendt nå for litt siden, så har nå betalt swap månedes avbetaling på 2 telefoner i flere måneder, forsikring på begge, og utlegg av egenandel på begge. Fy faen så mye rør, å så jævlig dyrt at kunne driti i alt som heter swap og forsikring å heller kjøpt 3 nye note10+.


Virker heldigvis som ting går smoothere nå med Squaretrade.