Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9548
Hei.
Jeg sitter i en tidsbestemt husleiekontrakt. Det er meg og en annen som har signert som leietakere i kontakten. Den går ut 1.7.20 uten mulighet for oppsigelse i denne perioden. Venninnen min sa opp og flyttet ut 16.09.19, utleier skrev «ok» på hennes oppsigelse. Da jeg sa opp dagen etter fikk jeg nei. Jeg har ikke mulighet til å betale hele leien på 12500, kun 6250 da jeg er student. Jeg sitter da igjen med leiligheten å betaler halv. Dette liker han ikke, noe som er forståelig. Nå, 2 måneder senere kontakter utleier venninnen min å etterspør husleie, men hun sitter jo nå med ny leilighet i en annen by. Mye diskusjon med utleier første til at utleier ba meg si opp på SMS. Dette gjorde jeg, men han har ikke belreftet meldingen eller gitt lyd fra seg siden, 2 uker nå. Hva gjør jeg? Forliksråd?

Har forresten lagt meg helt flat for utleier at dette har skjedd, var jo ikke meningen. Dumhet fra vår side å ikke lese kontrakten også. Jeg fra min side har hvertfall vært behjelpelig så langt det har latt seg gjøre.
Hvor har huseier signert OK ? Han gikk vel utifra at du skulle ta over hele husleien da? Er vel iallefall ikke huseier's feil da dere 2 har signert en kontrakt som sier dere skal leie til 1.7.20.. Hva med å finne en ny person som du kan dele husleien med? Men hadde jeg vært deg så ville jeg krevd venninnen for husleie..
Sliter med å forstå hva du egentlig ønsker her. Korriger meg om jeg tar feil.

Du og din venninne leide sammen, og var dermed solidarisk ansvarlige for husleien. Din venninne sier opp og flytter. Du får nå krav fra utleier på hele leien, siden din venninne ikke bor der?

Du har sagt nå sagt opp kontrakten. Hva er det du ønsker å bruke forliksrådet til? Det virker jo som utleier har en vanntett sak. Om dere er solidarisk ansvarlig for leien så er det faktisk blitt ditt problem at hun har flyttet. Men du kan jo da søke etter ny "samboer" og ta inn en ny leietaker slik at du får en å dele husleien med. Selv om du flytter vil du nok måtte betale den skyldige leien samt evt. leie fremtil nye leietakere er på plass.

Tror det som lønner seg mest for din del er å få til en nedbetaling på det du skylder også få inn en person slik at du får delt leien.
Eneste som har en sak er huseier. Dere har signert en kontrakt frem til en viss tid og signert på at det ikke er mulighet å si opp. Når den ene flytta ut er det du og henne som er ansvarlig for at kontrakten overholdes, og det huseier forventa at dere hadde ordnet opp i når han/hun skrev ok til at ene flytta. En av dere er skyldig den andre halvdelen av husleia, og rimelig er da at hun som flytta ut står for det inntil hun skaffer en ny som kan ta hennes plass i bofellesskapet deres. For at det ikke skal bli større problemer og større gjeld for dere begge så bør du også stå på for å finne nye leieboere. Ellers er det dere som fortsetter å være ansvarlige for husleia. Det er ikke huseiers problem at dere ikke har råd fordi dere plutselig bestemte dere for å få en annen bolig til tross for bindende kontrakt..
Forstår hva du mener. En kontrakt er bindene og den står sterkest. Både hun og jeg har signert samtidig som leiekontrakten skal forsikre at ingen går i økonomisk tap fotsår jeg ikke hvorfor utleier bekrefter en utflytting og ikke begge, loven burde jo gjelde for alle. Så om jeg er bindet til å betale husleie, må vel hun være like pliktig da hennes navnt er signert.

Jeg har lagt ut leiligheten til fremleie i oktober, men ingen napp. Har også gitt beskjed om at jeg skal tilrettelegge visninger så godt jeg kan om utleier finner ny leietaker. Forbrukerrådet mener dette er en sak for forliksråd, men før jeg går til sak vil jeg ha alle sider frem i saken. Den er ganske innviklet da andre utleier har søkt advokat. Tar det med en klype salt, men ifølge hennes advokat har det blitt brudd i kontrakt når hennes oppsigelse ble godtatt. Det har gått to måneder siden sist kontakt med utleier og dette tilsier at oppsigelsen er godkjent. Er oppsigelsen godkjent, er det deretter brudd i kontrakten.

Jeg har heller ingen problem med å måtte betale min del av leien, det er den andres del jeg vil løse opp i om er min eller hennes ansvar, juridisk sett.
Sist endret av Amine123; 2. desember 2019 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke så lett å forstå hele sammenhengen her, men har dere signert kontrakt med utleier sammen eller hver for dere? Hvis utleier har blitt enig med venninen din om å terminere kontrakten hennes, kan ikke utleier kreve at du skal betale hele husleien. Har dere derimot signert sammen har du noe som kalles solidaritetsansvar. Da må du betale, og venninen din har buttfucket deg.
Nå har jeg ikke mulighet til å søke rundt på nettet, men det er et prinsipp om at man ikke kan avtale dårligere betingelser enn hva utleieloven (eller hva navnet er på den) setter. Og der er det vel slik at man ikke har lov til å sette opp tidsbestemte kontrakter uten oppsigelsestid på ett år(?).

Her må gjerne folk komme og arrestere meg, men det er i alle fall et tips fra min side å søke litt rundt og se om kontrakten din faktisk er gyldig etter regelverket. For det er MANGE utleiere som prøver å omgå utleieloven.
Er du sikker på at solidaritetsansvar ligger ved privat utleie eller næringsdrivende? Trodde det kun gjaldt gjeld i form av inkasso. Her vil det gå til namsmann ift leiekontrakt. Men igjen, kontrakten sier at ingen av partere kan si opp kontrakten i leieperioden, samtidig ble hennes oppsigelse godkjent. Samtidig vil utleier at jeg skriver en oppsigelse. Jeg synes det er så mange tvister i denne saken at det tryggeste for meg å få fagfolk til å finne en løsning som
passer alle. Jeg er helt enig i at utleier ikke skal ha noen økonomiske tap, han skal ha husleien sin. Men jeg vil heller ikke ha økonomiske tap. Hennes utflytting skal ikke gi meg økonomiske problemer, noe det er i ferd med å gjøre. Kontrakten forsikrer meg om at det ikke skal skje, samtidig er det fler brudd i kontrakten så jeg føler ikke den står så sterkt lenger.

Når det kommer til tidsbestemt husleiekontrakt her, så viser det seg at han har lov om det er rettslige grunner til det, det kan være så mangt. Men han har hjemmel til eiendomsrett her, de som eide huset før han har borett , de bor under meg. De bor gratis og mottar husleie fra en annen dame i samme bolig. Føler alt står litt på hode.
Sist endret av Amine123; 2. desember 2019 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Når dere signerte står vel én av dere som ansvarlige?

Hvis det står i kontrakten din at din leie er på 6500,- er du good. Hvis dere har "felles" kontrakt, og du er uheldig med hvem som står ansvarlig er det ditt ansvar.

Hva slags kontrakt har du?
Har en kontakt hvor begge er like ansvarlig for hele summen. Men siden september har det kun kommet inn husleie fra min side. Jeg har vært redd jeg står delvis ansvarlig for hennes del, men da igjen går jeg i økonomisk tap. Jeg betalte også full husleie i september og oktober, men i november sa sparekontoen stopp og det ble halv leie fra min side. Drit ekkel situasjon der jeg håper vi kan komme til et forlik.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Lykke til. Husk at hvis ikke det er skriftlig, gjelder det ikke. Hold hodet kaldt!

Du kan kryssjekke kontrakten din mot dette, og se om du kan finne noe som gjør kontakten ugyldig.
Finner du ingen ulovligheter ser det ut til, ifølge denne at du sitter i saksa.
Takk for innspill og tips Skal ha is i magen.
Er du solidarisk ansvarlig i hht kontrakten? I så fall er du ille ute.

Det beste du kan gjøre da er å få betalt utestående sum så fort som mulig før inkasso og namsmann evt. måtte bli involvert.
Du eller personen som flyttet ut burde sørget for at dere hadde noen til å ta hennes plass umiddelbart hvis du ikke kunne betale selv.

Edit: så fremt kontrakten er gyldig, så klart. Solidaransvar er seigt.
Sist endret av Våtfisk; 3. desember 2019 kl. 00:31.
Må kontrakten spesifisere dette om solidarisk ansvar eller er dette da kun en paragraf/selvfølge? For det står i samme kolonne, at om en leietaker velger å flytte, må kontrakten i utgangspunkter sies opp i sin helhet. Føler det går punkt mot punkt. Jeg vet at det ikke er brudd i kontakten mtp at utleier belreftet hennes oppsigelse. Men å kreve leie av henne 2 mnd senere begynner å ligne på en annen paragraf i et annet ledd som tilsier at etter en viss periode uten kontakt med utleier og det har vært en oppsigelse, blir det sett på som godkjent. Dette fordi leietaker skal ha et feste. Om dette er tilfelle så er det brudd i kontakten og da er det jo spennende å se hva et forlik kommer frem til. Jeg føler kontrakten vår er ute å danser, dette også fordi jeg har noen meldinger med utleier som ikke går overens med det han har huket av i kontrakten. Hvor mye skal til før en kontakt bare er til gode for utleier og ikke leietaker, det bør gå en grense.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 00:43.
Jeg forstår situasjonen slik, rett meg hvis jeg tar feil:

- Dere har en kontrakt på 12500 der du og venninnen din er like ansvarlige.
- Dere kunne ikke si opp før et år var gått, men hun fikk lov av huseier å gjøre det likevel.
- Du og venninnen din trodde han sa ja til at hun kunne si opp sin del av kontrakten, på halve summen, han mente at hun fikk lov å flytte ut og overføre hele kontraktansvaret til deg.

Hvis noe skal behandles i forliksrådet må det være hva som egentlig var avtalen rundt den oppsigelsen. Det er jo lett for huseier å godkjenne at venninnen din strykes fra kontrakten og du overtar alene, men det burde vel du måtte godkjenne i såfall. Å løse henne fra leieavtalen burde innebære at kontrakten ikke gjelder, og du må skrive ny kontrakt alene hvis du skal fortsette å bo der. Det er tre personer som har inngått den kontrakten der det står at den ikke kan sies opp, og da burde ikke to av dem kunne bryte den uten at du som tredjeperson har noe du skulle ha sagt. Ikke bare får du ikke fortsette å bo der for halve leiesummen/ansvaret ut året slik avtalen deres var, men du får ikke si opp og flytte engang. Jeg er ikke jurist, men det er lett å se at det ikke er rimelig. Jeg forstår at du føler deg litt backstabbet her. Så er det selvsagt slik at å ikke ha separate kontrakter i kollektiv er veldig dumt, men det tipper jeg du har lært uten at vi trenger å gni det inn. Skjønner frustrasjonen din. Huseiere vil veldig ofte insistere på felleskontrakt, og det er ikke alltid like lett å stå opp for seg hvis man er ung og uerfaren på området.

Sitat av Amine123 Vis innlegg
For det står i samme kolonne, at om en leietaker velger å flytte, må kontrakten i utgangspunkter sies opp i sin helhet. .
Vis hele sitatet...
Da har ikke du en gyldig kontrakt med ham, og burde kunne flytte samtidig med henne.

Tror ikke jeg ville betalt noe mer før ting var avklart her...

Sitat av Amine123 Vis innlegg
Må kontrakten spesifisere dette om solidarisk ansvar eller er dette da kun en paragraf/selvfølge?
Vis hele sitatet...
Det gjelder dersom begge har skrevet under, mener jeg. Men det går jo begge veier. Hvis kontrakten gjelder for deg, så gjelder den for henne også, hennes navn står også på den. Utleier kan velge hvem han vil stille kravet mot, hvis du nekter å betale mer og han mener kontrakten er gyldig, så får han gå på venninna di. Hun er like solidarisk ansvarlig for deg som du er for henne, med mindre kontrakten er opphevet. Isåfall kan du bare flytte.
Sist endret av *pi; 3. desember 2019 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei. Ja, der fikk du egentlig sagt det. Jeg trodde det var klarsignal for meg også, ringte utleier å informerte om at jeg hadde funnet ny leilighet og ga skriftlig oppsigelse, ble ikke møtt på dette. Samtidig ble andre leietaker møtt på dette, skriftlig. Jeg sitter rett og slett i saksa nå, og kommer til stå hardt mot hardt å gå videre til forliksråd. Enten så får jeg mitt livs første og dyrebare lærepenge, ellers kommer vi faktisk til en enighet. En meget populær og sentral leilighet som hadde blitt leid ut på dagen om annonsen hadde blitt lagt ut på Finn.no. Hadde kontrakten blitt hevet i september, ville ingen av partene gått i økonomisk tap. Jeg forstår også at utleier synes dette er urimelig mot han, som ønsket en trygghet ved tidsbestemt leiekontrakt. Men i noen tilfeller skulle jeg ønske man hadde mer medmenneskelighet mot hverandre. Jeg er veldig fleksibel og hjelpsom, men her går det kun i kontakt og underskriv. Dette var ikke planlagt, men han synes vi har brutt en tillit mot han. Jeg synes dette er tungt og leit. Er egentlig veldig konfliktsky, men jobber veldig hardt nå for å få en rettferdig løsning for alle, det krever mye!

God natt
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Må kontrakten spesifisere dette om solidarisk ansvar eller er dette da kun en paragraf/selvfølge? For det står i samme kolonne, at om en leietaker velger å flytte, må kontrakten i utgangspunkter sies opp i sin helhet. Føler det går punkt mot punkt. Jeg vet at det ikke er brudd i kontakten mtp at utleier belreftet hennes oppsigelse. Men å kreve leie av henne 2 mnd senere begynner å ligne på en annen paragraf i et annet ledd som tilsier at etter en viss periode uten kontakt med utleier og det har vært en oppsigelse, blir det sett på som godkjent. Dette fordi leietaker skal ha et feste. Om dette er tilfelle så er det brudd i kontakten og da er det jo spennende å se hva et forlik kommer frem til. Jeg føler kontrakten vår er ute å danser, dette også fordi jeg har noen meldinger med utleier som ikke går overens med det han har huket av i kontrakten. Hvor mye skal til før en kontakt bare er til gode for utleier og ikke leietaker, det bør gå en grense.
Vis hele sitatet...
Hva sier egentilg huseier når du tar opp problemet med han?

Hadde jeg vært deg hadde jeg informert huseier om mitt syn på saken og fortsatt med å kun betale min halvdel av leien. Jeg ser du sier at du har betalt hele summen de to forrige månedene, men at du denne måneden kun har betalt din andel. Opprett en dialog med huseier og bli enig med han om hva dere gjør videre.

Og hvor er venninen din oppe i alt dette? Oppførselen hennes i denne saken er jo svært bedriten.
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Dette var ikke planlagt, men han synes vi har brutt en tillit mot han. Jeg synes dette er tungt og leit. Er egentlig veldig konfliktsky, men jobber veldig hardt nå for å få en rettferdig løsning for alle, det krever mye!
Vis hele sitatet...
DU har ikke brutt noen tillit mot noen her. Du har tvert imot betalt mer enn din del. Hvem som har vært sleip her er ikke helt godt å si, men deg er det ikke.

Har han bedt deg si opp på sms? Da hadde jeg flyttet og ikke betalt noe mer. Betal i alle fall ikke dobbel leie noe mer. Og flytt så fort det lar seg gjøre, for et jævla roteopplegg å forholde seg til.

Forresten: En app som tar opp telefonsamtaler fra utvalgte nummer har vist seg å være det mest geniale jeg har installert i det siste. Vurder det.
Sist endret av *pi; 3. desember 2019 kl. 01:35.
For det står i samme kolonne, at om en leietaker velger å flytte, må kontrakten i utgangspunkter sies opp i sin helhet. .
Vis hele sitatet...

Kan du gjengi dette ordrett eller ta et bilde å legge ut. Formuleringene i innleggene dine er for svevende og upresis til at det går an å forstå. Om det står slik du sier så har huseier allerede brutt kontrakten med deg og har ingen krav om at du skal innfri mer en din del av husleien.
Jeg kjørte ut til utleier en dag vi ble enige. La da alt på bordet, dette var i slutten av oktober, en stund etter at jeg hadde prøvd på å si opp leieforholdet (17 sept). Han ønsket da at jeg kontaktet hun jeg leide med for å finne en løsning på dette. Jeg ønsket at han tok kontakt med henne, men mtp at vi lagde floken, var det bare rett og rimlig at jeg tok kontakt. Jeg gjorde så dette uten å få tilbakemelding fra henne (leietaker). Samtidig lovet jeg da utleier å legge ut leiligheten for fremleie, jaktet på nye leietakere. Jeg hadde hvertfall da informert han om at i november hadde jeg ikke mulighet til full husleie, han svarte at det ikke er levbart for han og at jeg må finne en løsning før dette.
Fremleie har ikke fungert, virker som at fremleie er negativt ladet så ingen har tatt kontakt på annonsen.
Han ringer meg så da lørdag 23.11 å forteller at han nå har tatt kontakt med andre leietaker, hun hadde fortalt han at jeg ikke har prøvd å ta kontakt. Jeg har skriftlig bevis på dette, SMS og prøvd å ringe.
Det er vel her jeg bestemmer meg for at et forliksråd bør være et godt hjelpeapparat. Tror det er tryggere for meg å møte dem to rundt et bord med fagfolk enn privat i stuen hans.

Får ikke lastet opp filen med utskrivet rundt solidarisk ansvar og heving av kontrakt der leietaker flytter. Men boligmani.no, under kollektivt.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har vært for grei her.

Sitat av Amine123 Vis innlegg
Jeg kjørte ut til utleier en dag vi ble enige. La da alt på bordet, dette var i slutten av oktober, en stund etter at jeg hadde prøvd på å si opp leieforholdet (17 sept). Han ønsket da at jeg kontaktet hun jeg leide med for å finne en løsning på dette. Jeg ønsket at han tok kontakt med henne, men mtp at vi lagde floken, var det bare rett og rimlig at jeg tok kontakt.
Vis hele sitatet...
Du har ikke laget floken. Enten har han laget floken ved å løse henne fra kontrakten uten å ta det opp med deg og forvente at du bare tar over, ellers så har hun laget floken ved å gi ham inntrykk av at du var inneforstått med at du nå tok over hele ansvaret. Uansett burde han spurt deg og skrevet ny kontrakt med kun ditt navn før han lot henne si opp.

Jeg gjorde så dette uten å få tilbakemelding fra henne (leietaker).
Vis hele sitatet...
Han ringer meg så da lørdag 23.11 å forteller at han nå har tatt kontakt med andre leietaker, hun hadde fortalt han at jeg ikke har prøvd å ta kontakt. Jeg har skriftlig bevis på dette, SMS og prøvd å ringe.
Vis hele sitatet...
Dette viser i alle fall at hun bevisst har dolket deg i ryggen, og du bør nok slutte å omtale henne som venninne.

Samtidig lovet jeg da utleier å legge ut leiligheten for fremleie, jaktet på nye leietakere.
Vis hele sitatet...
Her har du gjort den innsatsen som kan forventes av deg.

Jeg hadde hvertfall da informert han om at i november hadde jeg ikke mulighet til full husleie, han svarte at det ikke er levbart for han og at jeg må finne en løsning før dette. [
Vis hele sitatet...
Hvorfor må du finne løsningen? Hun er like solidarisk ansvarlig for deg som du er for henne. Du har allerede betalt en del av hennes leie, nå kan han gå på henne for å drive inn resten. Han har selvsagt mer lyst å ta det inn fra deg, siden du er mer konfliktsky og lett å presse. Han har rett til å drive inn leien av den han vil, så kanskje på tide å bli litt vrang så han finner det lettere å mase på henne i stedet. Hennes tur nå.

Det er vel her jeg bestemmer meg for at et forliksråd bør være et godt hjelpeapparat. Tror det er tryggere for meg å møte dem to rundt et bord med fagfolk enn privat i stuen hans.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt tryggere, for de prøver å utnytte at du er konfliktsky og snill begge to.

Det jeg sannsynligvis hadde gjort, var å bare flytte. Du har allerede betalt er par husleier ekstra, han får ta det som oppsigelsestid, selv om dere ikke har det. Kan selvsagt hende han går til sak, men jeg hadde satset på at han ikke turte det med så rotete opplegg som det har vært. Tror uansett eksvenninnen din har mer å frykte isåfall.

Hva du enn gjør, ikke betal mer leie for eksvenninnen din.
Kort svar herfra hvis utleier godkjent oppsigelse og du har sagt opp og meddelt dette på en grei måte, epost/brev/SMS så trenger ikke den oppsigelse noen videre bekreftelse. Den er gyldig. Ferdig.

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.
Sist endret av Dough; 3. desember 2019 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for alle gode råd. Har følt på mye motvind siden september, men jeg begynner å kjenne mer og mer på at det er urettferdighet her. Jeg er som sagt konfliktsky og det har han nok brukt for alt det er verdt. Jeg skal ned til forliksrådet på torsdag, skal legge frem hele saken da og da blir det nok tatt videre.

Jeg er hvertfall enig og ganske bestemt på at jeg kun står for min del av leien og at han får ta resten med henne.
Vi får se, jeg kan oppdatere her videre hva som skjer. Igjen, setter pris på alle råd.
Partene i denne saken er huseier på den ene siden og leietaker på den andre siden (du + venninnen din). Det vil si at det er inneforstått at når venninnen flytter ut blir du fult ansvarlig for husleien. Juridisk kan ikke venninnen din si opp avtalen, men huseier har nok godtatt at hun flytter ut mot at du er fult ansvarlig/dere finner en annen. Det er faktisk venninnen din du har en sak mot.
Forliksråd for hva?

Når du regner på din del av skyldig husleie ut oppsigelsetiden hva blir det og hva er din del av depositum?

Er vel ikke sånn at huseier skylder deg en masse penger. Det er jo ingen av dere som har noen sak.

Sjekk om det er husleietvistutvalg i din by, geagrafi. Da er det stedet ikke forliksrådet.
Fant ikke noe kontraktsforslag på boligmani.no men jeg kom over dette;https://www.boligmani.no/gode-tips/r...utleieren/7481

Les hele sitatet under.

Når alle leietakerne signerer på samme kontrakt blir de solidarisk ansvarlige for kontraktens innhold. Det betyr eksempelvis at hvis romkameraten din ikke betaler leie, kan utleieren kreve deg for hele beløpet. Som utgangspunkt kan utleier rette hele utestående beløpet mot alle.

Dersom dere i kollektivet har en innbyrdes avtale om hvem som skal betale hva, kan du selvsagt kreve regress av de som du har måttet ”legge ut for”. Da må imidlertid du sørge for inndrivelse av pengekravet, som kan bli mye mer arbeid samtidig som det er mulig du ikke får penger.

Viktig! Oppsigelse av leiekontrakten er et annet tema som burde vurderes når kontrakt skal signeres. Dersom utleieren ønsker at kun én av leietakerne skal flytte ut, eller kun én av leietakerne ønsker å flytte ut, må kontrakten i utgangspunktet sies opp i sin helhet. Viktig!

Utleier og de resterende leieboere kan selvsagt forhandle om ny kontrakt på nye vilkår samtidig som den gamle kontrakten termineres. Mange utleiere vil nok imidlertid passe på tidspunktet for når ny kontrakt forhandles. Dersom det skjer på et tidspunkt med stor etterspørsel kan leietaker ende opp med dårligere kontraktsvilkår enn man hadde i forrige kontrakt.
Vis hele sitatet...


Se spesielt siste punkt i fet skrift. Kontrakten dere har, er ifølge boligmani.no ugyldig siden utleier har godkjent at en av dere flytter. Utleier kan dermed ikke kreve deg for hele leien, og jeg ville straks gitt beskjed om dette til utleier, og forsøkt å komme til en løsning.

Siden du har betalt dobbelt i sept og oktober kan du feks bo gratis ut oppsigelsen. Eller rett og slett kreve pengene tilbakebetalt. Om dere har betalt depositum vær nøye når du flytter ut og ikke lever fra deg nøkler før du har fått depositum slik at ikke utleier forsøker å utnytte deg.

Om du har mulighet til å snakke med advokat ville jeg lagt fram saken der evt. ta dette opp i forliksrådet. Vis gjerne til din kontrakt, samt hva som står på boligmani.no. Nå kjenner jeg ikke til boligmani, og vet ikke hvilke juridiske vurderinger de har tatt i forkant av publisering men dersom en stoler på det de skriver så er kontrakten din ugyldig siden utleier godkjente at co-leietaker sa opp.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 12:44.
At dere sier ifra til huseier at venninnen din flytter ut er ikke det samme som å heve avtalen. Det er du og venninnen din som avtaler hvordan dette skal gjøres med tanke på husleie. Det mest fornuftige hadde vært om hun hadde vært ansvarlig for å finne ny leietaker og betale til dere finner en ny. ifølge huseieloven vil ikke huseier kunne nekte dere å finne nye leietakere som kan ta over forpliktene i deres avtale. Det vil si at du + venninnen din begge er fult ansvarlige for leien frem til dere får noen andre til å ta over deres forpliktelser.

Huseier driter i hvem av dere som bor i leligheten i perioden dere har bundet dere. Men dere er uansett forpliktet til å betale.
Witchcraft, ifølge linken jeg la ved tar du feil. Huseier har godkjent flytting, og har dermed selv vært med på å terminere gjeldende kontrakt. Dersom det skulle vært forbehold rundt oppsigelsen måtte det vært nedfelt og det er det ikke. Trådstarter fikk jo heller ikke komme med innspill eller ble informert om dette av huseier.

For meg virker det som huseier har klønt det til det for seg selv her og ikke har skjønt rekkevidden av å godkjenne utflytting uten å sikre ny kontrakt og konkret avtale hvem som er ansvarlig for hva på den nye kontrakten. Slik jeg forstår det nå så er ikke trådstarter ansvarlig for andre enn seg selv, og hun har således betalt for mye inn til utleier. Penger hun har krav på å få tilbake. Enten cash eller ved å fortsette å bo der uten leie til de ajour.

Men dette vil jo en advokat raskt kunne avklare.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 13:08.
Uansett om du går til forliksråd eller advokat, eller bare flytter og skriver beskjed: Bruk litt tid på å lage en ryddig og kortfattet oversikt over hva som har skjedd, punktvis og med datoer.
Jussformidlingen ringte meg akuratt nå, har lagt frem saken for dem. Jeg får saksbehandler på torsdag. Det han kunne si per nå er at jeg kunne kreve regress av leietaker som har flyttet da bekreftelsen fra utleier på hennes oppsigelse trenger ikke anses som godkjent. Da må jeg selvsagt betale hennes del av leien. Jeg må ta opp lån for å bo her med full leie noe som fører til økonomisk tap for min del, kontrakten forsikrer meg om at det ikke skal skje. Så da håper jeg isåfall vi kan få til en nedbetalingsplan.

Mange virker skråsikre i sin sak fra tid til annen, men til og med her ble han usikker når utleier ber meg skrive oppsigelse da situasjonen har blitt slik at det går i økonomisk tap for både leietaker og utleier. Kontrakten står fast på at ingen kan si opp under leieperioden, hvorfor ber han meg da si opp?
Hva gjelder av skriftlig bevis når selve utleier går vekk fra avtaler i kontrakten?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Witchcraft, ifølge linken jeg la ved tar du feil. Huseier har godkjent flytting, og har dermed selv vært med på å terminere gjeldende kontrakt.
Vis hele sitatet...
Enten det, eller så har venninnen gitt inntrykk overfor husverten av at det var greit for ts at h*n overtok hele ansvaret. Det er jo litt snodig at hun ikke tar telefonen, hun skjønner nok at hun har kastet ts under bussen her. Men huseier skulle selvsagt avklart det med ts uansett, og skrevet ny kontrakt.

Enten er kontrakten gyldig, og da har venninnen ansvar også, ellers er den ugyldig og da har ingen ansvar.
Poenget her er jo at å si ifra til utleier at man flytter ikke er det samme som å heve kontrakten. Om venninnen bor der eller ikke er likegyldig for huseier. Kontrakten er ikke sagt opp i sin helhet, det som står i linken din er at det er viktig å heve kontrakten i sin helhet for at folk ikke skal komme i situasjoner som trådstarter.

I saker som dette er leietaker ansett som en aktør (altså både trådstarter og venninen) og hvis leiekontrakten skal heves må den sies opp av huseier eller enighet mellom leietakere. Avtalen er dermed fult gydlig, bare at trådstarter har godtatt (eller måtte vært inneforstått) med at han godtar å ta over alle forpliktelsene i avtalen.
Edit: utleier kan godkjenne oppsigelse, da leietaker kan bo fler steder. Men jeg er enig i, at jeg burde vært med på å bestemme om jeg kunne stå alene med leia eller ikke. Han burde jo forstått at det er umulig for min del når jeg er student. Men igjen, hva som er relevant er lite, her er det selve kontrakten som gjelder. Æsj.
Amine, legg ut leligheten på finn med en gang. Deretter sier du til huseier at du viderefører kontrakten og at han ikke kan nekte deg at noen andre tar over dine forpliktelser på like vilkår som du har i dag (du finner huseieloven på lovdata). Det kan være vanskelig å kreve inn penger fra venninnen din, så om du synes det er verdt det eller ikke må du nesten ta en vurdering på
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Poenget her er jo at å si ifra til utleier at man flytter ikke er det samme som å heve kontrakten.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke det samme, og derfor er det litt vesentlig hva som ble avtalt mellom venninnen og husverten. Sa han ja til at hun fikk lov å flytte ut, eller til at hun fikk si opp leieforholdet? Det første trenger hun vel ikke tillatelse til, det andre kan ikke han gjøre uten at kontrakten er opphevet i sin helhet.

Avtalen er dermed fult gydlig, bare at trådstarter har godtatt (eller måtte vært inneforstått) med at han godtar å ta over alle forpliktelsene i avtalen.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel helt an på hva h*n ble fortalt av husverten og/eller venninnen.
Når ble denne tidsbestemte avtalen inngått? Det er ikke lov å inngå tidsbestemte leieavtaler med varighet under 3 år. En avtale inngått på et slikt grunnlag er dermed ikke gyldig. En tidsbestemt avtale med varighet under 3 år går automatisk over til å bli en tidsubestemt avtale med gjensidig oppsigelsestid på 3 mndr. Dette helt uavhengig av hva huseiers personlige meninger eller forsøk på å overtale dere skulle tilsi.

Mange huseiere prøver seg med dette. De inngår f.eks tidsbestemte avtaler med 1-2 års varighet. Det går helt fint an å skrive under på papiret, men den gjelder som en tidsubestemt avtale fra det øyeblikket underskfiten kommer på papiret ettersom at avtalen ikke er korrekt.

For hus og leiligheter som ikke er utleiers egen bolig, er minstetiden ved tidsbestemt utleie tre år.

Hvis avtalen din ikke har en varighet over 3 år, så innebærer dette at oppsigelsen din er gyldig fra det tidspunktet du leverte den inn, og du skylder ikke huseier noe leie etter at de tre månedene har løpt.
Sist endret av Kisbigga; 3. desember 2019 kl. 18:01.
Hun skrev en kort og kontret oppsigelse på sms, han svarte «har dere ikke en kontrakt på et år?» Deretter hadde hun gitt han hennes grunn til hvorfor hun ikke ville bo her mer og følte seg nødt til å si opp, deretter svarte han «ok». Så hadde de ikke noe mer kontakt på 2 mnd, før nå. Jeg vet dem hadde tett dialog mens hun flyttet, men han ringte meg oppi det hele og lurte på hva planen var videre. Jeg svarte at planen var at jeg også skulle flytte, men det ble uaktuelt.

Men opp i alt, så ber han meg altså nå skrive en skriftlig oppsigelse siden vi ikke finner noen løsning. I min oppsigelse nå skriver jeg at jeg henviser til vår samtale hvor jeg, som avtalt sier opp mitt leieforhold i ...gate. Han svarte ikke og når jeg etterspurte bekreftelse så svarer han «må se igjennom noe først så får vi se». Hvor lenge må jeg vente? Og med tanke på at det står skriftlig i kontrakten at den ikke kan sies opp i leieperioden, hvorfor ber han meg da skrive oppsigelse?��

Min aller første skriftlige oppsigelse var 17.09.
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva står det i kontrakten vedrørende lengde på leieforholdet, og når ble kontrakten inngått?

Det er litt vanskelig å få oversikt her.

Har du sagt i fra tidligere pr sms / epost at du sier opp ? Altså, har du det skriftelig? I så tilfelle trenger du ikke å sende inn en ny oppsigelse nå.
Sist endret av Kisbigga; 3. desember 2019 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Amine123 > Tidsbestemt avtale under 3 år er bare gyldig hvis utleier bebor eiendommen (loft, sokkel, tomannsbolig etc) eller hvis det er noe konkret (oppussing, planlagt salg etc) som gjør at det må være en begrenset varighet på leieavtalen. NB - eventuell saklig grunn til tidsbegrensning må opplyses om skriftlig. Sjekk om det står noe om dette i kontrakten. Hvis ikke dette gjelder så kan du behandle leieavtalen som en tidsubestemt avtale, med vanlig oppsigelse på 3 mnd fra du sender inn oppsigelse. Du må da betale din del av leien fram til oppsigelsen + 3 mnd.

lettere også hvis du legger ut avtaleteksten her
Sist endret av Koldun; 3. desember 2019 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Slettes, umulig å nå gjennom her..
Vis hele sitatet...
Jeg leser dine meldinger, og tar dem til meg. Første gang jeg bruker freak.no så svarer så mange jeg kan i hurtigsvar. Men nå forstod jeg hvordan svare deg spesifikt.
Angående depositum, her var det 0,- i depositum, vi behøvde ikke betale det.

Sitat av Kisbigga Vis innlegg
Hva står det i kontrakten vedrørende lengde på leieforholdet, og når ble kontrakten inngått?

Det er litt vanskelig å få oversikt her.

Har du sagt i fra tidligere pr sms / epost at du sier opp ? Altså, har du det skriftelig? I så tilfelle trenger du ikke å sende inn en ny oppsigelse nå.
Vis hele sitatet...
Det står «leieforholdet varer fra 1.7. 2019 kl. 12.00- 1.7.2020 kl. 12.00, uten mulighet for oppsigelse innenfor denne tidsperioden».
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Det står «leieforholdet varer fra 1.7. 2019 kl. 12.00- 1.7.2020 kl. 12.00, uten mulighet for oppsigelse innenfor denne tidsperioden».
Vis hele sitatet...
Altså i utgangspunktet ein ulovleg avtale, med mindre du leiger del av annan person sin bustad.

Den er å sjå på som tidsbestemt, og du kan sei opp med tre månaders frist.
Sitat av Kisbigga Vis innlegg
Hva står det i kontrakten vedrørende lengde på leieforholdet, og når ble kontrakten inngått?

Det er litt vanskelig å få oversikt her.

Har du sagt i fra tidligere pr sms / epost at du sier opp ? Altså, har du det skriftelig? I så tilfelle trenger du ikke å sende inn en ny oppsigelse nå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Koldun Vis innlegg
@Amine123 > Tidsbestemt avtale under 3 år er bare gyldig hvis utleier bebor eiendommen (loft, sokkel, tomannsbolig etc) eller hvis det er noe konkret (oppussing, planlagt salg etc) som gjør at det må være en begrenset varighet på leieavtalen. NB - eventuell saklig grunn til tidsbegrensning må opplyses om skriftlig. Sjekk om det står noe om dette i kontrakten. Hvis ikke dette gjelder så kan du behandle leieavtalen som en tidsubestemt avtale, med vanlig oppsigelse på 3 mnd fra du sender inn oppsigelse. Du må da betale din del av leien fram til oppsigelsen + 3 mnd.

lettere også hvis du legger ut avtaleteksten her
Vis hele sitatet...
Skal hente leiekontrakten etterpå, har «gjemt» den hos foreldrene mine (små paranoid). Men det står ingenting om begrunnelse for tidsbestemt kontakt, har lest den 499 ganger nå tipper jeg, hehe.
Sitat av Koldun Vis innlegg
@Amine123 > Tidsbestemt avtale under 3 år er bare gyldig hvis utleier bebor eiendommen (loft, sokkel, tomannsbolig etc) eller hvis det er noe konkret (oppussing, planlagt salg etc) som gjør at det må være en begrenset varighet på leieavtalen.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Jeg har vært befattet med tre forskjellige utleieselskaper (to som leietaker og ett som utleier), og hos alle tre har det vært vanlig praksis å ha tidsbestemte avtaler, der avtalen avsluttes 1. juli/aug. hvert år, og må sies opp innen utgangen av mars/april, ellers løper den et nytt år. I alle tilfellene har huseier ikke bodd i nærheten av eiendommen.
Veldig rart hvis tre så store, profesjonelle aktører alle driver med ulovlige kontrakter.
Men jeg er åpen for at du har rett! Har du kilder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Men jeg er åpen for at du har rett! Har du kilder?
Vis hele sitatet...
Husleieloven
§ 9-1.Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler
En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt.
[...]
§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig
Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.
[...]
Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Du har ein kompliserande faktor i §9-4, som til en viss grad avgrensar leigetakars rett til å sei opp. I ditt tilfelle høyrest det i realiteten ikkje ut som du har hatt tidsbestemt avtale, men tidsubestemt med avgrensingar i retten til å sei opp avtalen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I ditt tilfelle høyrest det i realiteten ikkje ut som du har hatt tidsbestemt avtale, men tidsubestemt med avgrensingar i retten til å sei opp avtalen.
Vis hele sitatet...
Ah. Så det er rett og slett bare tidsubestemt, med avtalt tidsbegrensning. Den er grei!
Han har ikke opplyst om noen grunn til tidsbestemt kontrakt på 1 år. Verken skriftlig eller muntlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Han har ikke opplyst om noen grunn til tidsbestemt kontrakt på 1 år. Verken skriftlig eller muntlig.
Vis hele sitatet...
Så lenge du insisterer på å dele ut informasjon bit for bit, utan å greie å framstille ein samanhengande tekst, både kronologisk og saksmessig, så er det vanskeleg å gi deg gode råd - utover at du bør vurdere å kontakte advokat/rettshjelper for å få hjelp til å gå gjennom situasjonen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så lenge du insisterer på å dele ut informasjon bit for bit, utan å greie å framstille ein samanhengande tekst, både kronologisk og saksmessig, så er det vanskeleg å gi deg gode råd - utover at du bør vurdere å kontakte advokat/rettshjelper for å få hjelp til å gå gjennom situasjonen.
Vis hele sitatet...
Har lagt ut hele saken. Men spesifikt til kontrakten ift om det er adgang for å inngå tidsbestemt leiekontrakt eller ikke, så er det ikke oppgitt noen grunn til dette fra utleier sin side. Har møte med jussformidlingen 05.12, der finner jeg ut hva jeg kan ta med videre til forliksrådet og dit skal jeg 06.12, kun for å høre med dem om jeg har en sak.

Men jo fler tips jeg får jo klokere blir jeg jo, leser paragrafer opp og ned som aldri før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amine123 Vis innlegg
Har lagt ut hele saken. Men spesifikt til kontrakten ift om det er adgang for å inngå tidsbestemt leiekontrakt eller ikke, så er det ikke oppgitt noen grunn til dette fra utleier sin side. Har møte med jussformidlingen 05.12, der finner jeg ut hva jeg kan ta med videre til forliksrådet og dit skal jeg 06.12, kun for å høre med dem om jeg har en sak.
Vis hele sitatet...
Fornuftig.

Sett opp all kommunikasjon med alle parter kronologisk i tillegg, slik at det er lett for jusshjelpa å settje seg inn i saka.

Mykje her kan vere avgjort av korleis utleigar oppførte seg, t.d. om han godtok oppseiing. Difor er dokumentasjon av det svært viktig for deg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så lenge du insisterer på å dele ut informasjon bit for bit, utan å greie å framstille ein samanhengande tekst, både kronologisk og saksmessig, så er det vanskeleg å gi deg gode råd - utover at du bør vurdere å kontakte advokat/rettshjelper for å få hjelp til å gå gjennom situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg skal hente kontrakten snart, så kan jeg notere ned det som står som jeg mener er viktig å legge til. Råd settes så stor pris på for meg nå på dette tidspunktet
Sist endret av Amine123; 3. desember 2019 kl. 20:20.