Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4633
Er det bare å kutte å samle alle gule/rød ledninger å de sorte for å få noe 12v strøm til bil forsterker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. 12V er gul. Svart er 0V. Men straumforsyning kan ha fleire skinner, og det er ikkje gitt at den kan levere nok straum. Det er heller ikkje lurt å ukritisk koble sammen ledninger.
Så lenge ikke sikringen går så er det jo bra, så jeg skal koble gule ledninger på + på forsterker å sort på - +
Altså.. Skal du har kontinuerlig strøm ifra batteriet ? eller skal strømmen slåes på når du vrir om nøkkelen på bilen ?

Tror du skal høre med noen som har gjort dette før.
Såvidt jeg forstår ønsker han altså å bruke en strømforsyning fra PC slik at han kan drive et bilanlegg innendørs. Jeg vet det går an, men jeg kjenner ikke til fremgangsmåten. Her er en kar på YouTube som har gjort det. https://youtu.be/9s7i-HBv4lk
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. 12V er gul. Svart er 0V. Men straumforsyning kan ha fleire skinner, og det er ikkje gitt at den kan levere nok straum. Det er heller ikkje lurt å ukritisk koble sammen ledninger.
Vis hele sitatet...
Problemet er? At sort er 0v er det samme som at den er - i dc verden så har man bare en strømførende "fase" strømmen går fra positiv, gjennom lasten og så til negativ

Du skal kobble sammen alle de gule (pass på å kapp alle så nerme like lange du kan) samle disse og gjøre det samme med de sorte, de gule er +12vdc, de sorte er 0v altså - de røde må du ikke kobble til da disse er +5vdc, dette fynker, husk å legg en lask (kabelstump) mellom +12v og GND på forsterkeren din slik at den slår seg på
Sist endret av freebird; 18. november 2019 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freebird Vis innlegg
Du skal kobble sammen alle de gule (pass på å kapp alle så nerme like lange du kan) samle disse og gjøre det samme med de sorte, de gule er +12vdc, de sorte er 0v altså - de røde må du ikke kobble til da disse er +5vdc, dette fynker, husk å legg en lask (kabelstump) mellom +12v og GND på forsterkeren din slik at den slår seg på
Vis hele sitatet...
Det finst PSUer med fleire 12V-skinner, og å koble dei sammen kan gi spennande oppførsel.
Nå er ikke jeg i det minste flink på bil, men elektrisk kan jeg sånn nogenlunde. For meg høres dette ut som en veldig dårlig ide egentlig. Masse tap i form av varme siden du først må steppe spenningen opp (varmetap her) for så å rett etterpå måtte transformere den (masse varmetap). Er det ikke bedre her å bruke det bilen har å by på fra før av. Om jeg ikke er helt ute å kjører så skal jo batteriet være 12V? TS: Dette virker det som du ikke har peiling på. Snakk med en kompis som kan bil som er villig til å hjelpe deg litt.
Jeg lodda sammen alle ledningene i en psu og brukte den som 12v strømforyøsyning av og på i ca 2 år aldri noe problemer.
Den dreiv en vifte som brukte ca 10A.
Den psu jeg brukte var eldgammel en.
Ville vurdert noe alla disse, du kan også bygge dei om selv. Koster noen hundrelapper normalt sett.
https://www.banggood.com/HP-DC-12V-4...r_warehouse=CN
Takk freebird, får se om det blir noe av prosjektet senere idag
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det finst PSUer med fleire 12V-skinner, og å koble dei sammen kan gi spennande oppførsel.
Vis hele sitatet...
Har vanskelig for å tro dette blir noe problem, strømforsyningen består i alle de jeg har sett av 3 transformatorkretser, en 12v en 3,3v (glemte denne i forige innlegg) og en 5v, alle de forskjellige ledningene er der for at den skal være modulær og kunne supplere alle komponentene (skjermkort, hdd, hovedkort ++) store skjermkort krever flere av pluggene fra strømforsyningen tilkoblet for å få tilstrekkelig med strøm, bak på psu en står det hvor mange ampere man kan trekke fra hver enkelt krets

Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Nå er ikke jeg i det minste flink på bil, men elektrisk kan jeg sånn nogenlunde. For meg høres dette ut som en veldig dårlig ide egentlig. Masse tap i form av varme siden du først må steppe spenningen opp (varmetap her) for så å rett etterpå måtte transformere den (masse varmetap). Er det ikke bedre her å bruke det bilen har å by på fra før av. Om jeg ikke er helt ute å kjører så skal jo batteriet være 12V? TS: Dette virker det som du ikke har peiling på. Snakk med en kompis som kan bil som er villig til å hjelpe deg litt.
Vis hele sitatet...
Hele poenget her er jo at han skal bruke en bilforsterker inne, du skriver også at det blir masse varmetap og selv om dette ikke er mye relevant her så er jeg ganske sikker på at psu en hans er en switch mode psu og da har man ikke mye varmetap, forsterkeren kan det være litt varmetap i hvis det er en klasse AB forsterkerkrets og ikke en klasse D men førstnevnte låter i gjenngjeld som regel bedre
Sist endret av freebird; 18. november 2019 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja satt bare å funderte litt etter noen pils da jeg skrev dette :P
Men vært litt morro å fått noe futt i stua her, men en 550w psu gir den nok strøm til en 550w amp, eller har jeg misforstått litt. Har en 1800w amp, men det er i 1ohm å det skal ikke jeg drive, havner vel på 2 ohm 900w.
Det er ofte rimeligere å kjøpe en pa forsterker enn en skikkelig psu til en bil forsterker.
Har så mye gamle pc deler liggende, kom på noe nytt nå, kan jeg spleise sammen 2 psuer? Burde gå det eller? ��
Fungerer nok dårlig å bruke PA forsterker på en bilsub. Da subben ikke har innebygd delefilter. Du må isåfall kjøpe det i tillegg.

Brukte selv et bilbatteri med en "smart" batterilader tilkoblet hele tiden, for å bruke bilforsterker innendørs.
Vet ikke helt hvor trygt det er å bruke blybatteri da det kan avgi gass.
Sist endret av Vinkelrett; 24. november 2019 kl. 10:00.
Sitat av Vinkelrett Vis innlegg
Fungerer nok dårlig å bruke PA forsterker på en bilsub. Da subben ikke har innebygd delefilter. Du må isåfall kjøpe det i tillegg.
Vis hele sitatet...
Får masse pa forsterkere med innebygget dsp. Så filter delen er ikke noe problem

Men ja blir fort litt lav motstand i elementet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Å bruke PA forsterker på bilsub kan jeg bekrefte at fungerer aldeles utmerket. Brukt det i flere år nå. Har en Interm R500 PLUS som driver to Rockford T1 12" med dobbel 4 ohms spoler. Spolene er koblet i serie så hver har en impedans på 8 ohm. Angående delefilter problematikken, så har det for meg funket bra både med og uten delefilter. Delefilteret jeg brukte var bare et enkelt et jeg kjøpte fra ebay som jeg koblet inn på signallinjen mellom pc og forsterker. Delefilteret jeg kjøpet var et aktivt filter som kunne forsterke signalet noe selv, som en forforsterker. Dette anlegget trøkker bedre en kompisen min sitt CV XLS-215 oppsett til.