Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 28817
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Er ikke kjøpet bindene siden jeg/vi har fått ordrebekreftelse? Telenor og MPX har jo gått på sånne smeller tidligere, og endt opp med å måtte sende ut varene til "avtalt" pris. Mulig jeg har missforstått, men må ikke kjøper samtykke om kjøpet skal heves sånn uten videre? Jeg kansellerer ihvertfall ikke ordren min uten kamp.
De har kanselert min ordre uten jeg har blitt informert og jeg har sendt mail til forbrukerrådet om hva de har lov til her.
Tilbudet er ikke jo ikke for godt til å være sant.
Gi dere nå. Det er jo tydelig at dette er en feil og vi (ja, jeg har også bestilt) har ingenting å si. Koden skulle opprinnelig gi 100 kr i avslag pr 300 kr brukt på spill/film/musikk. Når man da legger noe helt annet i handlekurven og ser at rabattkoden gir et svimlende avslag må man forstå at det er hyggelig om det går gjennom, men at man ikke kan klage og hyle om orderen skulle bli kansellert..
Å sende kundeservice melding om det er vel litt som å spørre om du får beholde femtilappen du fikk igjen for mye på rema.
cdon har jo ulike rabattkoder opptil 72%! Sjekk bla denne som sier at den koster 2349 med kode, men prisen blir 1790.
Sist endret av jpano; 23. november 2013 kl. 19:03.
Sitat av xtraa Vis innlegg
De har kanselert min ordre uten jeg har blitt informert og jeg har sendt mail til forbrukerrådet om hva de har lov til her.
Tilbudet er ikke jo ikke for godt til å være sant.
Vis hele sitatet...
Legg gjerne ut svaret fra forbrukerrådet her. Denne bindende avtalen skal CDON få lov til å holde
Sist endret av CaZpaH; 23. november 2013 kl. 21:14. Grunn: Skrivefeil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men med eit par vesentlege skilnader. For det første så har dei for vane å ha dyre produkter til sals for 1,-, med abbonementsordning. Det gjer at ein ikkje umiddelbart reagerer om ein ser det når det gjeld den type produkt.

For det andre, så var det ingen stader indikert at prisen var feil, eller teikn som burde få kunder til å stusse. Her er det nettopp det: Som eg påpeikte står det -100kr på teksten, som bør vere indikasjon. I tillegg er rabattkoden annonsert med 100,- i rabatt.
Vis hele sitatet...
Som nevnt - saka her er ikkje direkte avskrift frå andre saker, og det er vanskeleg å sei noko definitivt nokon veg, med mindre ein er jurist med kunnskap om avtalerett og forbrukerrett. Så for all del, fornuftig å kontakte forbrukarombodet, men ikkje ver alt for optimistiske
Noen andre som får opp "informasjon mangler" på sin ordre? (Bestilte ikke PS4)
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Noen andre som får opp "informasjon mangler" på sin ordre? (Bestilte ikke PS4)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg og. På en ordre som ikke er fra kampanjen. Om du har handlet før så kan du se at feilen kommer på alle tidligere ordre også. Så er nok bare nedetid i ordresystemet deres.
Da fikk jeg svar fra Forbruker rådet.


Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Jeg forstår det slik at du har spørsmål som gjelder netthandel der selger ikke vil levere som avtalt.

Dersom avtale om forbrukerkjøp er inngått, vil dette som utgangspunkt være bindende for begge parter. Selger har sågar ikke avbestillings- eller angrerett, som forbruker har. Den mulighet en selger har for å fri seg fra en inngått avtale følger av avtaleloven § 32: Dersom avtalen har fått et feilaktig innhold på grunn av feilskrift eller lignende, og forbruker innså eller burde innse dette, er ikke selger bundet av avtalen etter sitt innhold. I praksis har denne regelen blitt tolket strengt, og det kreves typisk at prisingen er åpenbart feil. Jeg kan ikke se at det skal være tilfelle i din sak.

Når en vare ikke blir levert til avtalt tid, eller ikke levert i det hele tatt, sier vi at varen er forsinket.

Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold som du er ansvarlig for, kan du:

- holde kjøpesummen tilbake,
- kreve at varen blir levert,
- kreve erstatning for utgifter du blir påført som følge av forsinkelsen, og/eller
- heve kjøpet (få pengene igjen). For å heve kjøpet, må forsinkelsen være vesentlig. Hvorvidt en forsinkelse er vesentlig, må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Dersom butikken ikke vil levere som avtalt, vil det være aktuelt å foreta et dekningskjøp. Det vil si at du bestiller samme vare i en annen butikk (rimeligst mulig), og deretter krever at selger erstatter beløpet som overstiger avtalt pris.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Vent et år etter CDON kansellerte ordren om en PS4, så sender du ett krav på utgifter du ble påført hele det året som følge av forsinkelsen (kjøpte Xbox One istedet/masse dødtid grunnet venting som du kunne brukt på å jobbe osv....)
Sitat av xtraa Vis innlegg
Da fikk jeg svar fra Forbruker rådet.
Vis hele sitatet...
Så mao. så mener forbrukerrådet på generelt grunnlag at cdon ikke har anledning til å fraskrive seg avtalen.

Leser det med at dette ikke er en endelig konklusjon, men kan jo absolutt ses på som en veileder foreløpig. Jeg har enda ikke hørt noe fra CDON og ordren står enda. Så kan jo hende vi har vært heldige her.
Sitat av zlagther Vis innlegg
og du hadde vært fornøyd med dette hvis du oppdaget det og gikk tilbake til butikken og forklarte det, men de nektet å gi tilbake pengene?
Vis hele sitatet...
jeg er forbruker de er selger. De sin oppgave å holde sitt på stell. Er ikke min oppgave å passe på at de tjener mest mulig penger, det får de klare selv.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så det er greit for CDON å tjene mest mulige penger på oss, men det blir galt når vi ønsker å gjøre det samme?
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger det nødvendigvis ikke å være. Heck jeg kunne godt hatt en billig PS4 jeg også, men noen ganger trenger man kanskje å løfte blikket å se litt lenger en sin egen nesetipp? Man vet at man stiller dårlig rent juridisk i denne saken her, og at enkelte da (eventuelt) velger å bruke tiden sin på å kjempe en tåpelig kamp mot CDON gjør meg litt irritert. Jeg syns ikke det er riktig å utnytte noen andre sin feil, det være seg et stort selskap som CDON eller en enkeltperson. Og man kommer langt med litt goodwill. Hvis man tilnærmet seg feilen til CDON ca sånn som dette "Hei, ser det er en feil med rabattkoden deres, hvordan foreslår dere at vi skal løse dette?" Så ser jeg ikke det som helt utenkelig at svaret kunne vært noe alá dette: "Takk for at du sier ifra om dette. Vi kan tilby oss å slå av 600kr på den opprinnelige prisen av varen, og håper å ha deg som kunde videre." Slik trenger det nødvendigvis ikke å arte seg, men da har man hvertfall samvittigheten sin ren.


Sitat av CaZpaH Vis innlegg
Har ikke tenkt å kjempe i det hele tatt. Foreløpig har ikke cdon sagt noenting og ordren står enda. Så er ingenting som tyder på at dette blir noen kamp :-p
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skrev enkelte av en grunn. Det gjelder selvsagt ikke alle. Mange reagerer nok bare med "meh, fikk ikke PS4 billig, jaja."

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
jeg er forbruker de er selger. De sin oppgave å holde sitt på stell. Er ikke min oppgave å passe på at de tjener mest mulig penger, det får de klare selv.
Vis hele sitatet...
Nei det har du helt rett i Men vi har jo lover som beskytter både selger og forbruker/kjøper. Så at du ikke vil ta ansvar er forsåvidt helt greit, men det kan fort slå negativt tilbake på deg. Feks i form av at selger kan komme å slå i bordet med en eller annen lov som i det tilfellet beskytter selger. Og da sitter du med svarteper. Da kunne jo du heller tatt litt ansvar og spart selskapet for unødvendig tidsbruk for å rette opp i feilen sin.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Så det er greit for CDON å tjene mest mulige penger på oss, men det blir galt når vi ønsker å gjøre det samme?
Vis hele sitatet...
Dere som har bestilt med denne koden har da virkelig utnyttet en feil. Så om dere deretter klager fordi dere ikke får lov til å få varen billig av den grunn tar feil. Dere har bevisst utnyttet en feil og fortjener heller ikke å få varen til denne prisen.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Dere som har bestilt med denne koden har da virkelig utnyttet en feil. Så om dere deretter klager fordi dere ikke får lov til å få varen billig av den grunn tar feil. Dere har bevisst utnyttet en feil og fortjener heller ikke å få varen til denne prisen.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde de bare hadde en kampanje? Er jo tross alt bare 600kr lavere enn elkjøp.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Jeg trodde de bare hadde en kampanje? Er jo tross alt bare 600kr lavere enn elkjøp.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Var en kampanje på spillseksjonen som var delt ut på Facebook. Men de tok vel ikke høyde for ps4 og xbox one.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Dere som har bestilt med denne koden har da virkelig utnyttet en feil. Så om dere deretter klager fordi dere ikke får lov til å få varen billig av den grunn tar feil. Dere har bevisst utnyttet en feil og fortjener heller ikke å få varen til denne prisen.
Vis hele sitatet...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ra...e-7384370.html
Poenget her at alle her inne bestilte med denne koden etter å ha blitt oppmerksom på at den funket å bruke uansett hva man bestilte. Hadde dere ikke lest her inne så hadde dere ikke fått den til den prisen og det vet dere selv. Poenget er; ja dere er kanskje heldige og får den til den prisen. Men kom ikke å klag om dere ikke gjør det, da dere vet dere har utnyttet en feil.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Nå har min ordre fått status "Ikke sendt".
Angående svaret fra Forbrukerrådet så hadde det vært veldig fint å se mailen som ble sendt til de, interessant å vite om du fortalte de at du visste at koden ga feil pris og ønsket å utnytte dette da det er et klart eksempel på å være i ond tro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xtraa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikkje samanliknbar sak. Lågprisbilletter er rimeleg velkjent fenomen, og ulike former for kampanjer er ikkje uvanleg, så det skal mykje til før kunder skal kunne reagere på det. Dessutan var det ingen informasjon om at noko mangla e.l.

I CDON-tilfellet sto det -100kr i infoen om rabattkupong, og det er indikasjon på feil. I tillegg sto det i kampanjemateriellet at kampanja gjaldt spel, ikkje konsoller, og at rabatten var 100,- ei bestilling på 300,-, altså ikkje det som vart resultatet om koden vart nytta på PS4.

Stridsspørsmålet her er strengt tatt utelukkande om det var nok bjeller som burde ringe hos den som kjøpte om at det ikkje var rett pris eller ikkje. Det er ikkje om seljar generelt sett er bundne av feilprising.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje samanliknbar sak. Lågprisbilletter er rimeleg velkjent fenomen, og ulike former for kampanjer er ikkje uvanleg, så det skal mykje til før kunder skal kunne reagere på det. Dessutan var det ingen informasjon om at noko mangla e.l.

I CDON-tilfellet sto det -100kr i infoen om rabattkupong, og det er indikasjon på feil. I tillegg sto det i kampanjemateriellet at kampanja gjaldt spel, ikkje konsoller, og at rabatten var 100,- ei bestilling på 300,-, altså ikkje det som vart resultatet om koden vart nytta på PS4.

Stridsspørsmålet her er strengt tatt utelukkande om det var nok bjeller som burde ringe hos den som kjøpte om at det ikkje var rett pris eller ikkje. Det er ikkje om seljar generelt sett er bundne av feilprising.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig med deg her. Ikke for å være noen "buzzkill", men trådstarter legger ut denne tråden med en "ha-ha se her har cdon gjort feil" holdning. I tillegg er kampanjen veldig klar, det er -100 kroner på spill osv. Kampanjen var ikke ment for konsoller, og ihvertfall ikke utover 100 kroner.. Her har folk utnyttet noe de åpenbart har oppfattet som en feil fra selgers side.

Selv om dette tilbudet bare er litt billigere enn lefdal og elkjøp, så var prisen på PS4 fast fra CDON sin side. Og kampanjen hadde et tak på 100 kroner. Jeg unner alle dere å få en kjempebillig ps4, men tror ikke dette ville holdt i en rettsak, og det vet CDON.

Dette er da min mening om saken.
Tror det bare er å begrave stridsøksa. Vet av flere som har fått mer enn 100,- rabatt med koden og fått tilsendt varer. Så om cdon ikke gjør noen grep denne uka så går nok ordren som den skal. Med prisavslaget :-)
Ja begrav øksa, la dem få lov til å selge ps4 til overpris aka 800kr dyrere enn konkurenter. Uansett, dette gjør kundene mer bevisst på prisforskjellen, så go go cdon

Skulle egentlig ha redigert forrige post, kom litt feil fram. Meningen var pass på hva som var før pris før en går på en rabattert vare, som garantert kommer senere med cdon
Da var varene pakket og sendt.

Glad jeg ikke kansellerte
Funker ikke lengre
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Må si meg helt enig med deg her. Ikke for å være noen "buzzkill", men trådstarter legger ut denne tråden med en "ha-ha se her har cdon gjort feil" holdning. I tillegg er kampanjen veldig klar, det er -100 kroner på spill osv. Kampanjen var ikke ment for konsoller, og ihvertfall ikke utover 100 kroner.. Her har folk utnyttet noe de åpenbart har oppfattet som en feil fra selgers side.
Vis hele sitatet...
Heldigvis går ikke CDON konkurs pga av dette da, viss ett såpass stort selskap gjør en feil er det ikke noe galt i og utnytte det og hviske det videre.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Da var varene pakket og sendt.

Glad jeg ikke kansellerte
Vis hele sitatet...
Hva bestilte du?
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Nå er BF4 til PS4 sendt, men ikke PS4en. Satser på at den blir sendt så snart de får ny forsending.
Sitat av Broiler Vis innlegg
Nå er BF4 til PS4 sendt, men ikke PS4en. Satser på at den blir sendt så snart de får ny forsending.
Vis hele sitatet...
Tror det der går bra jeg :-) står på Playstation 4 siden på cdon nå at de får neste ladning i begynnelsen av 2014.
▼ ... over en uke senere ... ▼
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Fikk BF4 i posten i forrige uke, men selv om jeg valgte "Betal i februar" fikk jeg faktura nå, men innbetalingsfrist den 20.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har fått noe enda, eller som har peiling på når noe kan komme?
Sitat av Siggennn Vis innlegg
Noen som har fått noe enda, eller som har peiling på når noe kan komme?
Vis hele sitatet...
Jeg har fått alle 5 spillene jeg bestilte til den reduserte prisen jeg først fikk med koden. De kom maks 1 uke etter bestillingen.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg har fått alle 5 spillene jeg bestilte til den reduserte prisen jeg først fikk med koden. De kom maks 1 uke etter bestillingen.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke konsollen jeg bestilte men de som bestilte for <1k fikk vel det de bestilte
Sitat av Exonize Vis innlegg
Fikk ikke konsollen jeg bestilte men de som bestilte for <1k fikk vel det de bestilte
Vis hele sitatet...
rart det der.. når du er så smart som sender meldingen du gjorde.
Sitat av Siggennn Vis innlegg
Noen som har fått noe enda, eller som har peiling på når noe kan komme?
Vis hele sitatet...
Jeg bestilte en PS4, og ordren ligger fortsatt inne. Den kommer inn på lager 31.01. i følge CDON.
Når står utgivelsedato til 28.02
Sist endret av Oleee; 28. januar 2014 kl. 16:37.
anonymbruker
8 1
Her har jeg spurt. Skjønner ikke helt hva han mener jeg ... Kjøpte PS4 med rabatten, og er litt usikker. Vet alle butikker får inn leveranse nå de kommende dagene, så håper jeg får. Ordren ligger fortsatt inne, men det står bare "/Downloads", og ikke noe "Ikke sendt". Noen som kan forklare hva svensken sier nøyaktig? :P
Sitat av jooneris Vis innlegg
Her har jeg spurt. Skjønner ikke helt hva han mener jeg ... Kjøpte PS4 med rabatten, og er litt usikker. Vet alle butikker får inn leveranse nå de kommende dagene, så håper jeg får. Ordren ligger fortsatt inne, men det står bare "/Downloads", og ikke noe "Ikke sendt". Noen som kan forklare hva svensken sier nøyaktig? :P
Vis hele sitatet...
Han skrev jo flere ganger at du burde få den om kort tid (eller mer nøyaktig, "kommende uker"), men de er ikke helt sikre.
Sist endret av Xernox; 28. januar 2014 kl. 17:14.
Sitat av jooneris Vis innlegg
Her har jeg spurt. Skjønner ikke helt hva han mener jeg ... Kjøpte PS4 med rabatten, og er litt usikker. Vet alle butikker får inn leveranse nå de kommende dagene, så håper jeg får. Ordren ligger fortsatt inne, men det står bare "/Downloads", og ikke noe "Ikke sendt". Noen som kan forklare hva svensken sier nøyaktig? :P
Vis hele sitatet...
Han sier han forventer en ny leveranse om kort tid som da skal bli sendt ut til deg, men vet ikke akkurat når.

Bestilte selv i november, så vi får håpe
anonymbruker
8 1
Ok, takk for svar var bare det at jeg er ganske sikker på de får inn en leveranse nå de kommende dagene, både for alle andre får, og i tillegg til at det stod på CDON sine sider. Det er nå skiftet til 28 februar, og håper alle som bestilte før den nye datoen, får den nå snart.
Hos meg skjer det ting nå . Ser ut som min blir sendt i dag og jeg får en PS4 neste uke. Gleder meg litt nå å får vel ta å skaffe meg noen spill til den kanskje slik at jeg har noe å teste på den.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Min har ankommet lager, så jeg regner med å ha den i neste uke.
anonymbruker
8 1
YESS! "Mottatt av lageret" Noen som vet om de bruker å sende på lørdager, eller er det kun på hverdager? Jeg får faktura med, så om den er på 2800kr er jeg spent på å se.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Om den er mottatt av lageret idag så får dere den nok på Onsdag. Fikk min PS4 forrige Onsdag, den ble merket "Sendt" tidlig fredag men fikk den ikke før onsdag.

Elendig, men kan ikke klage om prisen blir 2,8k
Sist endret av Exonize; 31. januar 2014 kl. 16:02.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Exonize Vis innlegg
Om den er mottatt av lageret idag så får dere den nok på Onsdag. Fikk min PS4 forrige Onsdag, den ble merket "Sendt" tidlig fredag men fikk den ikke før onsdag.

Elendig, men kan ikke klage om prisen blir 2,8k
Vis hele sitatet...
Var ikke din ordre avbestilt?

Sitat av Exonize Vis innlegg
http://i.imgur.com/tPNcy3s.png

Morten: Jeg fjerner ordren nå.
Morten: Vi beklager dette.

----

Synd.. anbefaler alle å kansellere, ikke vits å kjøpe noe hos dem når Elkjøp både har raskere frakt og bedre priser.
Vis hele sitatet...
Mottat av lageret står det hos meg også, jeg betalte i november.
Hos posten står det at den er mottatt, og ligger i Oslo. Regner med at den sendes mandag. Pakken er på 4,6kg. Har bestilt en bok også, men den kan vel umulig veie 4,6kg. Har også fått faktura på e-post.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Var ikke din ordre avbestilt?
Vis hele sitatet...
Jo men CDON hadde Knack bundelen på lager i noen timer så rakk å bestille.