Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3755
Freakforum app til mobilen hadde vært fantastisk. Eller er det bare jeg som går å venter?
Det ser jeg egentlig ikke helt poenget med. Siden funker utmerket på mobil, så jeg tror det finnes bedre ting for crew å bruke tiden sin på.
Godt forslag. Freak.no er ett synkende skip fordi crewet har ikke fulgt med på "endringene i markedet". De har vel ikke hatt tid eller store nokk ambisjoner.
Siden er tung å lese på mobilen da linjene blir for lange for skjermen. Må forstørre ganske mye for å lese teksten, og da må jeg skyve fram og tilbake for hver linje jeg leser. Behøver ikke være en app, men at nettsida kan tilpasse seg bredden på skjermen jeg bruker.
en app for et forum? Høres utrolig unødvendig ut. Litt bedre responsivt design er jeg enig i at kunne gjort seg, slik at siden ble litt bedre å bruke på små skjermer. Men å måtte laste ned en app er å gå litt langt.

Nå har jo også fornuftige mobiltelefoner støtte for ting som pust-notifications o.s.v. fra nettsider. Så man kan fint få til funksjonalitet som å få notifications ved PM eller nye innlegg i tråder du abonnerer på uten å måtte lage en app for det.
Sist endret av etse; 5. mars 2017 kl. 11:08.
Tingen er at den programvaren nFF kjører på nå gjerne ble funnet opp før mobiltelefoner egentlig var noe man brukte til websurfing, og dermed ikke passer helt til det, men ting er under utvikling og forbedring og fornying, så det vil komme noe, og heldigvis ikke som "app".
Har brukt nFF de siste 4 år på mobil, med daglig aktivitet, så å bruke tid på en app er i mine øyne helt unødvendig. Siden funker bra på mobil fra før, og burde ikke endres i stor grad.
Sitat av Jee Vis innlegg
Godt forslag. Freak.no er ett synkende skip fordi crewet har ikke fulgt med på "endringene i markedet". De har vel ikke hatt tid eller store nokk ambisjoner.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt mer?
Sist endret av Conflicted; 5. mars 2017 kl. 21:46.
At siden fungerer "utmerket" eller "bra" på mobil synes jeg er en sterk overdrivelse. Siden er et herk å bruke på telefon. Bruker uansett freak på telefon en del, men å lese poster, samt skrive poster kan være rimelig irriterende da man må zoome ut og inn hele tiden.

Nei til app, ja til responsivt design!
Hiver meg på seroto9n her, på alle synspunkter og forslag til løsninger. Ser over hodet ikke på mobil som den primære plattformen til freak.no , men den kunne vært bedre på flere(alle?) områder. For eksempel, på fremsiden kunne hele høyre kolonne blitt fjernet, kategoriene i tekst fjernet, trådene kunne også vært mer dynamiske..

Selvsagt er ikke alt dette gjort på en ettermiddag, men tråden er i diskusjons- kategorien, så kommer bare med noen synspunkter.
Sist endret av DenNorskeste; 5. mars 2017 kl. 22:29.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Siden funker bra på mobil fra før, og burde ikke endres i stor grad.
Vis hele sitatet...
Da er du en av de som enten lar en mobil som takler mye rart, eller som krever du kanskje ikke så mye av oss. Jeg tror mest på det siste, eller så har du en jævla stor skjerm. Sikker på at det er en mobil du har?

Programvaren som blir brukt her, vBB 3.ettellerannet, spytter ut sidene i tabeller. Det var en "god" oppfinnelse i nettets barndom, da man hadde blinkende buttons og bannere på siden som der man kunne fortelle at siden ble "best sett med netscape 3 og 800x600 oppløsning", og selv om man til en viss grad kunne bruke tabeller til å lage flotte ting, så var det litt som å hugge ting i stein og heller si at det er slik alle skal se denne siden, Har de ikke akkurat den størrelse skjermen jeg har, så er det DERES problem.

Siden den tid er det kommet måter å strukturere ting på nettsider som er adskillig bedre og mer tilpasset de myriader av skjermoppløsninger som finnes. Jeg "lagde" nettsider den gang da, og hadde problemer nok med alt over 1024x768, selv med kreativ bruk av tabeller og kunstnerisk frihet. Heldigvis, en harddisk som gikk i gulvet stoppet meg fra videre katastrofer innenfor det faget.

Bare for å si hvor utdatert tabeller er, jeg har nettopp sjekket dagbladet og vg's sider. De bruker ikke tabeller. Deres sider ser ikke så veldig moderne ut(*), men de har kvittet seg med tabellene.

Da vBB 3.ettellerannet kom ut var ikke disse flotte nye funksjonene heeeeelt blitt til standarder ennå, så de gikk for det som var de-facto standard for å strukturere informasjon noenlunde likt på alt av skjermer, nemlig tabeller.

Løsningen på dette problemet vil være å bytte til programvare som ikke bruker tabeller for å vise innhold. (bytter fane for å dobbeltsjekke at vBB 4.ettellerannet ikke gjør slikt, og det ser stort sett ut til å stemme).

Tabeller er ikke djevelens verk slik som blinkende knapper eller "under construction"-bannere var, men et nyttig verktøy som ble overbrukt og misbrukt til å bli noe det ikke var. Jeg var en av de slemme som gjorde slikt




*. Jeg er klar over at de har adskillig flere og bedre betalte kodere enn nFF tilgjengelig og at sidene deres ser eksakt så moderne ut som de trenger.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
En av tingene som står først i prioriteringslisten vår (og som testes nå) er å få til bedre mobilstøtte. App står veldig langt bak i listen, om den er der i det hele tatt. Meitemark burde prøvd å besøke den andre fanen sin med mobil, så vil han se at det ser betraktelig bedre ut =)
Sist endret av nso; 6. mars 2017 kl. 07:14.
Ok, jeg skal slutte å vente. Takk for svar og meninger!