Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2491
Hei!

I regi av en IT jobb som jeg har søkt krever de plettfri vandel. For 2 år siden ble jeg tatt i å kjøre for fort og påvirkelse av THC. Fikk da 3 uker betinget og selvsagt dom i bruk av narkotika.

Vil disse forholdene dukke opp på vandels attesten mtp at dette er for en IT jobb? De mente alt ville dukke opp, til og med en bot for trafikkforseelse.

Takker for svar.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det vil vise. Plettfri vandel betyr at du ikke kan ha noe som helst på vandelsattesten.
Det er er begrenset hva slags attest de har lov å be om avhengig av jobben.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det vil vise. Plettfri vandel betyr at du ikke kan ha noe som helst på vandelsattesten.
Vis hele sitatet...
Men jeg har lest at så lenge det ikke er relevant for jobben, vil det ikke vises. Snakket med politiet og de sa at alle forhold bortsett fra narkotika, som de var usikre på, ville ikke vises. Det er vel dette forholdet jeg er mest bekymret for også.

Sitat av Darkbull Vis innlegg
Det er er begrenset hva slags attest de har lov å be om avhengig av jobben.
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet, men enten så gir du det eller så får du ikke jobben. Det er vel sånn "kravet" fungerer.
Sist endret av lemon99; 14. august 2019 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei det vil ikke vises. Til en vanlig IT jobb kreves det ikke uutømmelig attest. Alt eldre enn 2 år vil ikke vises. Inkludert narkotika, så her tar politiet feil (ikke første gangen det!).

Det er kun spesielle jobber, og i spesiell situasjoner det kreves uutømmelig attest.

Dette er nedfelt i lovdata, med ganske klare regler.
Sist endret av Buksvoger12; 14. august 2019 kl. 21:17.
Trådstarter
Fuck, det var ifjor jeg fikk dommen. Da er det kjørt da :P
Hva slags jobb et dette, vanligvis vil det som vises være begrenset til ting som er relevant for arbeidet, i en IT jobb skulle en tro at trafikkforbytelser ikke vil vises. Er det uttømmende attest de ber om?
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om de ber om uttømmende politi attest, kommer alle ulovligheter som er registrert fra du er 16 år til dags dato. Det er imidlertid ikke alle som har lov å be om dette. Noen har begrenset og kan be om tilfredsstillende vandel. F.eks om du skal jobbe med barn, sikkerhet osv.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du søker om vandel er det politiet som bestemmer hvilken attest du får og hva de viser avhengig av yrke.

Jeg måtte også ha vandelsattest ifm firmadrift og selge forsikring gjennom firma, har flere trafikksaker, og en grov narkodom med samfunnsstraff på meg.

På attesten jeg fikk stod det 'intet å bemerke'.