Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4848
Så, kjære med-freaker, går turen til Marokko. Jeg er forholdsvis fersk i reising, men har forberedt meg godt. Dette er en finn-deg selv reise, så jeg reiser solo og er opptatt av kulturforskjellene. Trenger å se og oppleve nye sider ved verden.

Tar fly til Marrakech, men det er for nedtrampet av turister, forstår det sånn at det kan bli veldig slitsomt der? Tar derfor første tog til Casablanca. Blir der et par dager før jeg får leiebil og vil fortsette turen til Chefchaouen. Jeg har også planlagt å innom Féz og Merzouga (dersom jeg tåler varmen greit).

Søker gode råd for turen, og mulig jeg avlegger full rapport etter turen. Den turen her er jævla viktig for meg der jeg er i livet nå, og jeg vil oppleve så mye som mulig, men samtidig kunne slappe av. Jeg har god tilgang på penger, men for sjarmen og opplevelsen vil jeg prøve å bruke så lite som mulig, selv om jeg kommer til å shoppe en del. Føler de mest ekte opplevelsene ikke trenger å koste så mye.

Noen reisetips?
Mitt reisetips er drit i store byer. Er forøvrig mitt reisetips til ca alle noe mer eksotiske reisemål. By er waste (of time) . Dra på bøgda. Dra til fjellene, ørkenen eller små landsbyer ved kysten.

Har selv reist i Atlasfjellene og kan anbefale det
Sist endret av Bearass; 2. juli 2019 kl. 23:39.
Har hørt det er mye koselige folk i atlasfjellene, verdt en tur innom.
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mitt reisetips er drit i store byer. Er forøvrig mitt reisetips til ca alle noe mer eksotiske reisemål. By er waste (of time) . Dra på bøgda. Dra til fjellene, ørkenen eller små landsbyer ved kysten.

Har selv reist i Atlasfjellene og kan anbefale det
Vis hele sitatet...
Tenker det samme, men jeg vil da vel treffe på disse lansdbyene underveis? Valgte Riffjellene da jeg også er litt interessert i å se plantelivet landet er kjent for, og leste meg frem til at den delen av landet har mest av dette.
litt off topic tips, men ville tatt utvendige / innvendige bilder av leiebilen før du leier den, så de ikke kan skylde eventuelle skader på deg
Trådstarter
Sitat av xghost Vis innlegg
litt off topic tips, men ville tatt utvendige / innvendige bilder av leiebilen før du leier den, så de ikke kan skylde eventuelle skader på deg
Vis hele sitatet...
Ja, har med både kamera og telefon, kommer til å være nøye der
Ja. Du bare ramsa opp endel større byer som om dette var et mål. Vit at det er det ikke. Det er ikke fett i noen marokkansk storby. Vær max en natt for opplevelsen skyld og du har da opplevd storby i Marokko, og ferdig med det. Du vil ha det 10 ganger fetere ute i natur eller i mindre masete omgivelser.

Tror ikke det bare er å oppsøke hasjfarmer som turist. Er nok mer tricky og godt mulig skummelt om du beveger deg inn i hardcore mafialand. Eller er det garantert en opplevelse uansett hva slags fjell du ønsker å oppleve. Men god fersk marokk er overalt uansett.
Sist endret av Bearass; 4. juli 2019 kl. 00:08.
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ja. Du bare ramsa opp endel større byer som om dette var et mål. Vit at det er det ikke. Det er ikke fett i noen marokkansk storby. Vær max en natt for opplevelsen skyld og du har da opplevd storby i Marokko, og ferdig med det. Du vil ha det 10 ganger fetere ute i natur eller i mindre masete omgivelser.

Tror ikke det bare er å oppsøke hasjfarmer som turist. Er nok mer tricky og godt mulig skummelt om du beveger deg inn i hardcore mafialand. Eller er det garantert en opplevelse uansett hva slags fjell du ønsker å oppleve. Men god fersk marokk er overalt uansett.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg er ikke så godt kjent med landet, og heller ikke en erfaren reisende, så tar gjerne imot konkrete tips.

Jeg kommer nok ikke til å oppsøke en farm, men er jeg heldig å komme innpå en lokal som kan hjelpe meg med det tar jeg den muligheten. Men jeg kommer nok ikke til å hoppe inn i første bilen som åpner døra
Moro. Lag en litt ordentlig "reiseblogg" a? Hvor du markerer på kart som viser hvor du er og skal, laster opp bilder og skriver "dagbok"?

Jeg har gjort noe ala det samme i et halvt år, bare mer mot Somalia. Dritfett. Mitt beste tips er å alltid ha gode forhåndsregler, da kan man gjøre mye "småshady". Søk etter tips fra de som vet hva de snakker og fra flere kilder. Sluk de aldri rått, men ta de med i betrakrningene dine. Hvis det skulle gå galt da, vet du i alle fall at du gjorde ditt og gjør det litt lettere å stryke med, med god samvittighet.

Igjen; ta masse bilder og film som du kan mimre til når du er eldre. Lagre de på skytjeneste så du ikke mister de / frastjålet. Film også "ubetydelige" øyeblikk. Utrolig hvor mye man setter pris å ha film av dette i ettertid.
Halla. Jeg føler vi har noe til felles da jeg også har reist på tur alene for å komme meg vekk fra situasjonen min hjemme i Norge.
Jeg har vært på veien i 1 måned nå. Kjører motorsykkel og er for øyeblikket i Spania.
Det er lite jeg kan om Marokko, men det virker som ett spennende sted.
Jeg liker å ta en dag om gangen og ikke legge for mye planer.
Anyways.. God tur og lykke til
Marokko er et stort land så det er garantert utrolig nye å oppleve. Jeg landet i Agadir og kjørte sørover. Flere laidback plasser langs kysten sør for Agadir også. Sjekk ut Legzira Beach. En plass jeg fant helt tilfeldig ved å utforske Google maps. Fantastisk landskap med "klippe buer" man kan vandre gjennom ved havet.

Ellers så var Tafroute i Atlas fjellene og området rundt magisk. Det finnes garantert en haug med andre like spektakulære og magiske plasser i Marokko. Dra litt utenfor allfarvei for eventyrfølelsen og tidløshet.

Skulle gjerne dradd sørover til ørkenen i Tuaregland. Mye å oppleve
Sist endret av Bearass; 5. juli 2019 kl. 01:41.
Trådstarter
Takk for alle svar! Har landa i Chefchaouen nå, fy søren for en kul kjøretur hit fra Casablanca, de landsbyene i fjella var helt rå!

Har tatt en del bilder og skrevet hver dag, så godt mulig det kommer et eller annet på nett når jeg kommer hjem ��