Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1435
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg har tenkt litt over et spørsmål i det siste… Hva er egentlig norsk kultur? Kultur er jo summen av det man lærer i samfunnet. Hva innebærer det å være norsk? Har norsk kultur endret seg mye etter Norge ble rikt med oljen, i så fall, hva har endret seg?

Det jeg tenker angående norsk kultur, er at vi er litt usosiale av oss, og at kulturen vår har veldig mange sider.
Å være norsk handler om å kunne blant annet norske normer og regler.
Norsk kultur har endret seg, noe som er naturlig med tiden. Lover, normer og regler har endret seg, folk oppfører seg annerledes enn før. Generelt trenger ikke nordmenn å bekymre seg for fremtiden pengemessig.

Hva tenker dere?
Kebab og byen hver torsdag, fredag og lørdag.
Søk litt rundt på Nff, jeg mener det har vært flere tråder innen samme tema her. (: Hvis du ikke nødvendigvis ser en spesifikk tråd, så har temaet <norsk kultur> og "hva som er norsk kultur, og ikke.." vært en del av de veldig mange innvandrings-trådene på Nff. Bare å søke!
I disse tider føler jeg at hulder, troll og skrømts-tradisjonen dør ut. For meg er dette dumt og kjedelig. Folketradisjon er en viktig del av alle land, og personlig synes jeg den er litt for lite fremtredende i Norge. Etter hva jeg har erfart, kan utlendingene mer om Norsk tradisjon enn vi Nordmenn kan selv :P
Sist endret av Avatar; 29. august 2013 kl. 20:59.
Sitat av Avatar Vis innlegg
I disse tider føler jeg at hulder, troll og skrømts-tradisjonen dør ut. For meg er dette dumt og kjedelig. Folketradisjon er en viktig del av alle land, og personlig synes jeg den er litt for lite fremtredende i Norge. Etter hva jeg har erfart, kan utlendingene mer om Norsk tradisjon enn vi Nordmenn kan selv :P
Vis hele sitatet...
Nordmenn har i alle fall glemt at "nordmenn" og"norsk" skrives med liten n i norsk.
Synes nordmenn er lett gjenkjennelige mennesker. Nordmenn oppfører seg veldig unikt, selv om det er litt vanskelig å sette ord på det. Noen ting man merker når man bor i Oslo:

-Nordmenn er utrolig introverte. Det gjelder på alle måter. Å snakke med fremmede er helt tabu, og om du så bare slenger ut et "hei!" til tilfeldige forbipasserende, så kan du så vidt forvente et sjenert "hei" tilbake, men som regel ser de bare ned i bakken og går videre.

-Nordmenn er sykelig opptatt av å følge køsystemer. Om det så er på butikken, inngangen til et sted, eller hva det måtte være, så skal køsystemet følges til punkt og prikke, og man skal ikke gjøre unntak. Man skal ikke slippe andre forbi om de har én vare, man skal stå stille og se samme vei som alle andre, og det festligste: hvis noen bryter køsystemet ved å snike, så tør ingen å si ifra.

-Nordmenn liker å tro at de er best i alt mulig. Vi er verdens rikeste land, vi får verdens beste utdanning, vi har de beste råvarene fra jordbruket, vi er best i all mulig idrett.

-Nordmenn elsker å slite seg ut og trosse vind og vær for ski- og hytteturer for å imponere naboene sine, for så å sutre over hvor jævlig det er de neste 3 ukene.

-Når noe går galt skylder man alltid på "Jensemann" og "APene i regjeringen".


Hilsen en med bakgrunn i 2 veldig forskjellige kulturer .
Flisespikker
32 7
Sitat av Ketenna Vis innlegg
-Nordmenn er utrolig introverte. Det gjelder på alle måter. Å snakke med fremmede er helt tabu, og om du så bare slenger ut et "hei!" til tilfeldige forbipasserende, så kan du så vidt forvente et sjenert "hei" tilbake, men som regel ser de bare ned i bakken og går videre.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å hilse på fremmede på gata et par ganger, bare for å se hva reasksjonen ble. De jeg sa "hei" til ble helt forfjamset, og skjønte ikke hvem jeg snakket til selvom jeg så dem rett inn i øynene Har opplevd å få et hei tilbake, men hun var ikke norsk.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
De lurer på hvorfor i alle dager du sier hei og hva du vil. De kjenner deg ikke og skjønner ikke hvorfor du prater til de.
Hva vil du? si hei, men hvorfor det? Hei hva da? De tenker -hei du mista lommeboka di, eller -hei du stopp en halv det der kan du ikke gjøre. Er det et slags eksperiment eller, hvorfor sier du hei, er du en gammel kjenning jeg ikke kjenner igjen eller hvor er skjult kamera?!
Sist endret av Bothrops; 29. august 2013 kl. 22:10.
Flisespikker
32 7
Sitat av Bothrops Vis innlegg
De lurer på hvorfor i alle dager du sier hei og hva du vil. De kjenner deg ikke og skjønner ikke hvorfor du prater til de.
Hva vil du? si hei, men hvorfor det? Hei hva da? De tenker -hei du mista lommeboka di, eller -hei du stopp en halv det der kan du ikke gjøre. Er det et slags eksperiment eller, hvorfor sier du hei, er du en gammel kjenning jeg ikke kjenner igjen eller hvor er skjult kamera?!
Vis hele sitatet...
Jeg er sosial av meg, og liker å blir kjent med nye folk. Derfor.
Sitat av Hempz Vis innlegg
Jeg er sosial av meg, og liker å blir kjent med nye folk. Derfor.
Vis hele sitatet...
Da går du på sosiale treff og plasser hvor du kan snakke med folk, ikke stirre folk i senk på gata mens du sier hei.
Anbefaler deg å lese "Kulturforskjeller i praksis" av Thomas Hylland Eriksen. Han har skrevet mye om dette, og har mange bøker om kultur, men dette er den eneste boken jeg har lest. Mye interessant.