Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 678
Nylig vært i rettsak. Det skal forhandles en dom nå i løpet av en ukes tid. Så den kommer vel mest sannsynligvis i løpet av fredag neste uke.

Jeg lurer på om dommen kan bli mindre enn det aktor eller min bistandsadvokat ber om? Her er det snakk om 11 mnd dom, med 3 mnd betinget og resten ubetinget. Han har sitti snart 4 mnd alt, så det blir jo trekt i fra.
Det er dommeren som bestemmer. H*n kan velge hva som helt mellom min og max, inkludert frifinnelse. Bare spør advokaten din. Den bør kunne svare på slikt.
Retten er en slags budrunde. Strafferamme er maks de kan gi. Så sier aktor hva de vil ha, og så kommer forsvaret med det de mener er riktig. Aktor ber om mer enn det hen vet hen får. Advokaten ber om minst mulig, som er å forsvare. Så avgjør dommeren(e) hva de syns er rimelig. Du kan bli slått i bakken av aktors påstand uten at det trenger å ha en dritt med resultatet å gjøre. Spør advokaten din. De vet ofte å svare på omtrent hva det blir. Ihvertfall traff min greit bestandig……
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Retten er en slags budrunde. Strafferamme er maks de kan gi. Så sier aktor hva de vil ha, og så kommer forsvaret med det de mener er riktig. Aktor ber om mer enn det hen vet hen får. Advokaten ber om minst mulig, som er å forsvare.
Vis hele sitatet...
Det er ingen automatikk i at aktor ber om mer enn de får. Aktor vil bla gjennom bunken av lignende saker (rettspraksis) og finne en straff som passer ut i fra eksisterende historikk, samt skjerpende og formildende omstendigheter. I mange typer saker kan man omtrent bla opp i en tabell og finne straffen, fordi de har dømt i tusenvis av lignende saker opp gjennom tidene. Aktor kommer til å plukke denne og argumentere godt for hvorfor de anser den som korrekt.

Forsvarer vil så påpeke formildende omstendigheter og saksbehandlingsfeil, liggetid eller omtale rettspraksis med mildere straff. Deres oppgave er å passe på at reglene følges, at den de forsvarer har sine rettigheter ivaretatt, og påpeke alt som taler i mot skyld eller streng straff (avhengig av om personen nekter straffeskyld eller ikke).

Men det er riktig at det til syvende og sist er dommeren (og eventuelle meddommere, som er helt vanlige mennesker) som tar stilling til skyld og straff, og de vil kunne gjøre sin egen research for å finne riktig straffereaksjon.
Ingen automatikk….. Riktig. Sånn du forklarer det høres det knapt ut som jeg vet forskjellen på aktor og forsvarer og dommere. Men statistisk og rent faktisk så ser du hvis du leser dommer at nesten alltid ber aktor om mer enn det de får, advokaten ber om mindre. Det ligger i aktoratets, forsvarets natur å «stride» mot hverandre. Derfor kalte jeg det en «budrunde». Jeg har 16 dommer selv og har vært i andres rettssaker. Jeg har sittet over seks år i norske fengsler fra Oslo til innlandet og et stykke ned på Østlandet. Har snakket med hundrevis av medinnsatte og fulgt deres rettssaker. Kjenner nesten til enhver tid til et eller annet menneske som er i retten. Og i den verden jeg lever i er det slik jeg forklarte. Men det virker som uansett hva man kommer med her inne er det om å gjøre å vite bedre eller få rettet på det jeg har sagt enn å få forklart noen noe……
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Ingen automatikk….. Riktig. Sånn du forklarer det høres det knapt ut som jeg vet forskjellen på aktor og forsvarer og dommere. Men statistisk og rent faktisk så ser du hvis du leser dommer at nesten alltid ber aktor om mer enn det de får, advokaten ber om mindre. Det ligger i aktoratets, forsvarets natur å «stride» mot hverandre. Derfor kalte jeg det en «budrunde». Jeg har 16 dommer selv og har vært i andres rettssaker. Jeg har sittet over seks år i norske fengsler fra Oslo til innlandet og et stykke ned på Østlandet. Har snakket med hundrevis av medinnsatte og fulgt deres rettssaker. Kjenner nesten til enhver tid til et eller annet menneske som er i retten. Og i den verden jeg lever i er det slik jeg forklarte. Men det virker som uansett hva man kommer med her inne er det om å gjøre å vite bedre eller få rettet på det jeg har sagt enn å få forklart noen noe……
Vis hele sitatet...
Jeg antydet ikke at du ikke kan systemet, men forsøkte å korrigere én bit av sammenfatningen din, ettersom trådstarter tydeligvis er usikker på emnet og du kom med noe som kan bidra til å gi falske forhåpninger. Trådstarter spør om dommen kan bli mildere enn aktors påstand, og du fremstiller det som om det nærmest er aktors oppgave å be om for høy straff - og at de gjør dette med vilje.

Så svaret til trådstarter er at ja, straffeutmålingen kan bli mildere enn den aktor ber om, men den kan også bli strengere. Advokaten din burde ha en god forståelse over den reelle rammen i saken, men til syvende og sist er det opp til dommeren.
11 mnd i fengsel er i realiteten 7,3 mnd eller 220 dager. Alle som ikke er dømt til forvaring kommer ut etter 2/3 soning så lenge de oppfører seg normalt. 220 - 120 - 90 = 10 dager soning om han blir dømt til 11 mnd.
du kom med noe som kan bidra til å gi falske forhåpninger. Trådstarter spør om dommen kan bli mildere enn aktors påstand, og du fremstiller det som om det nærmest er aktors oppgave å be om for høy straff - og at de gjør dette med vilje.
Vis hele sitatet...
Bestem deg. Jeg skrev
Du kan bli slått i bakken av aktors påstand uten at det trenger å ha en dritt med resultatet å gjøre. Spør advokaten din. De vet ofte å svare på omtrent hva det blir
Vis hele sitatet...
Falske forhåpninger og for høy straff……….