Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4185
Litt ironisk at regjeringen vil vedta det mest omfattende overvåkningsdirektivet i norsk histore på samme dag som fredsprisen skal deles ut?

http://stoppdld.no/2010/12/10/ap-vil...-befolkningen/
Sist endret av Dæng; 10. desember 2010 kl. 10:47.
Jeg er meget skuffet over hvordan dette situasjonen gikk. Overvåkning av lovlydige borgere kan ikke aksepteres.
Helt hårreisende, vil være med å støtte sivil ulydighet mot dette direktivet så lenge det er ibruk. At det vil bli tatt ibruk er det vel liten tvil om nå, det skal jo pløyes inn i lovverket mot alles vilje.
Sist endret av Omaha; 10. desember 2010 kl. 11:05.
Fra det øyeblikket dette faktisk implementeres så vil all min nettverkstrafikk gå via en server utenfor EU, og telefonen vil mest sannsynlig bli lagt vekk for min del. Grunnen til at dette skjer på samme dagen som utdelingen av fredsprisen er av praktiske årsaker, nemlig at de for en gangs skyld er samlet.
Tar sikkert ikke så lang tid før Wikileaks sitter på en hau av dokumenter om hva Statsministeren surfer på i privat-tiden sin om dette blir en realitet..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Send mail til AP om velgertap og til Høyre om velgervinning. Greit å gi en slags indikasjon på hva man mener om dette .
Må si jeg er skuffet ja, men nå er jo ikke dette en ny sak! Mange som jhar kjempet mot DLD lenge nå!

Det mest horible med dette er at DLD på en måte bryter med prinsippet om at man er skyldig til det motsatte er bevist.

Nei, press høyre til å stemme imot så kan vi bruke vår veto rett !
Er einig med AP i mange saker, til og med medlem, men her trur eg press frå EU har overskygga fornufta. Som Støre seier: "Ved å gjennomføre EUs datalagringsdirektiv i norsk rett ivaretar vi viktige internasjonale forpliktelser".

Eg trur at jamvel om AP støttar forslaget, så kjem det ikkje igjennom. Dette sidan både SV og SP er imot forslaget, og dermed er det opp til høgre om det skal bli fleirtal for saka. Høgre har før uttalt at dei ikkje vil ha DLD i Norge.

Trur eg skal sette av litt tid til å sette meg inn i dei positive sidene ved DLD. Har for det meste berre høyrt om dei negative.
Sitat av Sem Vis innlegg
Er einig med AP i mange saker, til og med medlem, men her trur eg press frå EU har overskygga fornufta. Som Støre seier: "Ved å gjennomføre EUs datalagringsdirektiv i norsk rett ivaretar vi viktige internasjonale forpliktelser".

Eg trur at jamvel om AP støttar forslaget, så kjem det ikkje igjennom. Dette sidan både SV og SP er imot forslaget, og dermed er det opp til høgre om det skal bli fleirtal for saka. Høgre har før uttalt at dei ikkje vil ha DLD i Norge.

Trur eg skal sette av litt tid til å sette meg inn i dei positive sidene ved DLD. Har for det meste berre høyrt om dei negative.
Vis hele sitatet...
Skjønner du virkelig ingenting? Hadde det vært noen positive sider så hadde du vel hørt om det allerede? Kriminelle, terrorister og alle med en halvhjerne greier fint å komme seg unna dette hvis man vil bedrive lubugre aktiviteter på nett.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Skjønner du virkelig ingenting? Hadde det vært noen positive sider så hadde du vel hørt om det allerede? Kriminelle, terrorister og alle med en halvhjerne greier fint å komme seg unna dette hvis man vil bedrive lubugre aktiviteter på nett.
Vis hele sitatet...
Dette går litt off topic, men det handler om å tenke kritisk, sjå saka frå alle perspektiv. Det er mange over heile Europa som støtter dette, noko bra må det vel føre med seg.

Er imot forslaget på det prinsipp at det bryt med personvernet, kan krenke ytringsfridomen, informasjon kan komme på avveie og sjølvsagt som du sa så fint, dei som vil bedrive "lubugre aktiviteter" vil finne ein veg rundt.
Sist endret av Sem; 10. desember 2010 kl. 13:00.
*Those that are willing to sacrifice freedom for safety deserves neither and will soon realise that indeed they have not one or the other*...
Eller sitatet slik det egentlig er formulert og gir mening:
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." - Benjamin Franklin

Men sitatkrig får oss ingen vei. Dette er ikke tapt enda, så vi får vente til Høyre har stemt på forslaget.
Sist endret av Mith; 10. desember 2010 kl. 14:13.
Leste at Høyre har døren på gløtt for at det skal komme
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
- WikiLeaks-avsløringene viser at det er stor fare for at sensitiv informasjon kommer på avveie, argumenterer Halvorsen.

Justisminister Knut Storberget (Ap) avviser dette, og mener det er underlig at Halvorsen drar denne parallellen.

- WikiLeaks handler om lekkasjer av innhold, men ifølge datalagringsdirektivet skal ikke innholdet lagres - kun trafikkdata, understreker Storberget.
Vis hele sitatet...
Ehm jaha. Skjønner ikke helt hva slags poeng han prøver å lage her men.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Ehm jaha. Skjønner ikke helt hva slags poeng han prøver å lage her men.
Vis hele sitatet...
Blir litt som "Jeg er ikke kriminell - jeg bare lar være å følge loven"
Det jævla direktivet kommer, om vi vil eller ikke... politistat er EUs våte drøm.

det er litt sånn for å "ta" normale ikke-kriminelle og vise dem hvem som er sjefen i fillesaker. EKTE badboys kommer seg unna og ler hele veien til narkopenga sine.

Staten tjener mer på å skape frykt blant vanlig folk. og resten blir sett på som naturlig svinn.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
Det jævla direktivet kommer, om vi vil eller ikke...
Vis hele sitatet...
Tull. Dette direktivet både kan vi, og bør vi, stoppe!
Jeg foreslår vi forfølger og overvåker enhver AP-politiker, slik at de får oppleve hvordan dette kan sammenliknes utenfor IT-området.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Leste at Høyre har døren på gløtt for at det skal komme
Vis hele sitatet...
Jamen, du vet vel at et parti består som regel av flere enn en person ? Det blir liksom ikke så spennende å ha en overskrift med: Uenighet om datalagringsdirektivet i Høyre. Da mener VG det er bedre å illustrere det med en dør som kan åpnes, eller blåse igjen. Totalt intetsigende overskrift.

Jeg synes det er veldig rart at det er Høyre som liksom skal ha det siste ordet i saken. Dette er ikke noe Høyre bestemmer, dette er det norske folk som kan avgjøre. For når det kommer til direktiver fra EU så virker det ikke som det er hensiktsmessig for politikerne å ha en folkeavstemning om det.

Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg foreslår vi forfølger og overvåker enhver AP-politiker, slik at de får oppleve hvordan dette kan sammenliknes utenfor IT-området.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke en så dum ide for å understreke poenget. Altså ikke hver eneste AP-politiker, men faktisk fotfølge en politiker som har innflytelse.

Sitat av Rejolo Vis innlegg
Tull. Dette direktivet både kan vi, og bør vi, stoppe!
Vis hele sitatet...
Dette direktivet skal stoppes. Dette har jeg bestemt meg for, like mye for å bevise for meg selv at jeg kan engasjere meg som det er for å faktisk stoppe det. Problemet er jo at hvis ingen engasjerer seg så flyter jo dette bare rett igjennom. Når selv justisministeren ikke ser ut til å evne å forstå hva dette er, så er dette alvorlig. Justisminister vil jeg ikke kalle ham.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg

Dette direktivet skal stoppes. Dette har jeg bestemt meg for, like mye for å bevise for meg selv at jeg kan engasjere meg som det er for å faktisk stoppe det. Problemet er jo at hvis ingen engasjerer seg så flyter jo dette bare rett igjennom. Når selv justisministeren ikke ser ut til å evne å forstå hva dette er, så er dette alvorlig. Justisminister vil jeg ikke kalle ham.
Vis hele sitatet...
Om du har noen forslag, slenger jeg meg på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Eller sitatet slik det egentlig er formulert og gir mening:
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." - Benjamin Franklin
.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje han henviste til et annet sitat enn deg, for sitatet hans gav mening. Den som er villig til å ofre frihet til fordel for sikkerhet, vil fort innse at han ender opp med ingen av delene. Så kan man jo diskutere hvorvidt redusert frihet som regel vil gi økt sikkerhet, men det er da aldeles ikke grunn til å være noe petimeter som skal korrigere andres sitater ved å komme med et annet.
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er ubehagelig å bli overvåket, enten dette blir virtuelt eller i det virkelige liv.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
Sitat av psilonaut Vis innlegg
Det jævla direktivet kommer, om vi vil eller ikke... politistat er EUs våte drøm.

det er litt sånn for å "ta" normale ikke-kriminelle og vise dem hvem som er sjefen i fillesaker. EKTE badboys kommer seg unna og ler hele veien til narkopenga sine.

Staten tjener mer på å skape frykt blant vanlig folk. og resten blir sett på som naturlig svinn.
Vis hele sitatet...
Les over. Kriminelle kan med SVÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆRT enkle grep kryptere og gjøre seg anonyme på nett uansett dld eller ikke. det stopper ikke kriminalitet overhodet. det gir bare myndighetene en måte å snoke i vanlige folks affærer.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
Og vi er jo lovlydige borgere, så hvorfor lagres ikke alle telefonsamtaler, og hvorfor kan ikke alle gå med en GPS-chip slik at politiet kan sjekke alibier og slikt?

Du forstår vel at det er en fin balanse mellom hva politi og PST skal ha lov til, og personvern? Denne "grensen" for hvor mye som skal overvåkes bør det i siste instans være folket som bestemmer, og slik jeg har forstått det er flertallet i mot dette.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Vet ikke helt hvor mye en kan håpe på at Høyre kan redde dagen når de kommer med uttalelsene om 12 måneders lagring kan vi aldri gå med på. En må ned til 6. Samtidig har jeg litt vanskelig for å tro at EU-elskende høyre skal være det partiet som vipper avstemningen til bruk av reservasjonsretten for første gang. Men som det blir sagt. Ingenting er spikret i stein, særlig da dette kan være en velgermagnet. (Men glem ikke partiene som har vært mot dette hele tiden: SP, SV, FRP, Venstre og KRF.
De som er for DLD fortjener nesten ikke livets rett spør du meg.

Ingen aner konsekvensene. Ignorate sosialdemokrater som skal redde verden fra alt som er fælt. Fy faen.
Sitat av prenix Vis innlegg
Om du har noen forslag, slenger jeg meg på.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg blir ganske forbanna og samtidig forbauset om dette forslaget, og særlig at det gikk gjennom så lett.Er så lei av den politikken AP har ført de siste årene. Det har utviklet seg til å bli et makt-kåt parti som har alt for mye kontroll.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres for å stoppe dette? Kan jo opprette en egen nettside hvor alle som er negative til dette kan "underskrive", og se hvor mange stemmer vi får. Eller så kan vi gå i fakkeltog nedover Karl Johan som demonstrasjon. Noen flere forslag?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Euforia Vis innlegg
Kjenner jeg blir ganske forbanna og samtidig forbauset om dette forslaget, og særlig at det gikk gjennom så lett.Er så lei av den politikken AP har ført de siste årene. Det har utviklet seg til å bli et makt-kåt parti som har alt for mye kontroll.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres for å stoppe dette? Kan jo opprette en egen nettside hvor alle som er negative til dette kan "underskrive", og se hvor mange stemmer vi får. Eller så kan vi gå i fakkeltog nedover Karl Johan som demonstrasjon. Noen flere forslag?
Vis hele sitatet...
http://www.stoppdld.no
http://www.facebook.com/StoppDLD

FYI: Det har ikke glidd gjennom ennå.
Det er trafikkdata og ikke innholdsdata som skal lagres. De som ikke skjønner dette eller er villige til å sette seg inn i forskjellen. Kan finne noe annet å gjøre enn å hyle over DLD.

DLD -Kronikk av Bjørn Jarle Røberg-Larsen

DLD -Kronikk av Arne Klapp

For eller mot? hvem, jeg?
Sist endret av javaFreak; 10. desember 2010 kl. 20:21.
Om dette går gjennom melder jeg meg 100% ut fra samfunnet, sug meg.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
Med den logikken er det jo greit å ha en politimann i huset døgnet rundt. Når du går på do kan jo han være med, fordi du har jo ikke noe å skjule. Eller om han leser posten din ? Du er jo en lovlydig borger.
Jeg mistenker at det er derfor så mange folk er for DLD, de kan jo aldri forestille seg å bli utsatt for overgrep av myndighetene. I Norge idag har jo ingen måtte kjempe lenge for frihet, derfor bruker de heller ikke noe energi på å tenke over sånne ting.

Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.

Virkelig ? Du tror virkelig at det ikke er noen fare for at lovlydige borgere blir overvåket ?

Ved å innføre DLD ser man jo på alle mennesker som potensielle lovbrytere.

Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Det kan jo hende at du en gang begår en kriminell handling en dag, hvorfor ikke holde deg under oppsikt døgnet rundt ?

Sitat av Euforia Vis innlegg
Kjenner jeg blir ganske forbanna og samtidig forbauset om dette forslaget, og særlig at det gikk gjennom så lett.Er så lei av den politikken AP har ført de siste årene. Det har utviklet seg til å bli et makt-kåt parti som har alt for mye kontroll.

Noen som har forslag til hva som kan gjøres for å stoppe dette? Kan jo opprette en egen nettside hvor alle som er negative til dette kan "underskrive", og se hvor mange stemmer vi får. Eller så kan vi gå i fakkeltog nedover Karl Johan som demonstrasjon. Noen flere forslag?
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre ingen konkrete forslag. Men å underskrive noe på nett har jeg ingen tro på. Da kommer folk til å sitte igjen med en god følelse fordi de tror de har gjort noe når de skrev seg på. Og hvis det går igjennom kommer de til å tenke: Jaja, vi prøvde ihvertfall.

Mitt beste forslag er å dele ut flygeblad foran stortinget med gode grunner om hvorfor man bør være imot det. Man bør gjøre noe sånn at man er synlig så folk ser at det er mennsker som er imot det. Har ingen tro på en facebookgruppe der konkuransen er å få flest medlemmer.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du er under 16 år...
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Vis hele sitatet...
Hva heter barna dine, hvor går de på skole og hva er favorittgodteriet deres?
Dette blir jo helt jævlig hvis de får det som de vil.. trenger vel neppe gi noen grunn hvorfor?
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som er galt med DLD. Vi som er lovlydige borgere, har jo intet å skjule.
Vis hele sitatet...
Uskyldig til det motsatte er bevist er et grunnleggende prinsipp for alle rettsstater. DLD er effektivt en mistillitserklæring og kriminalisering av samtlige nordmenn.
Bare fordi jeg ikke har noe å skjule, betyr ikke det at jeg ønsker at gud og hvermann skal ha innsyn i privatlivet mitt.

Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Om direktivet kan brukes til å løse kriminalitet er det verdt det.
Og når politiet knapt har resurser og tid til å løse opplagte saker, er det vel ingen fare for at lovlydige borgere skal bli overvåket.
Vis hele sitatet...
1) DLD er veldig enkelt å omgå - for meg, for deg og for terrorister. Det vil kun ende med at man vil sitte på gigantiske mengder data om Ola Nordmann, mens kriminelle bruker tjenester ikke underlagt DLD, eller enkle metoder for å omgå det.

2) Etter min kunnskap er det ingen land hvor DLD allerede er implementert som kan skryte av statistikk som viser at DLD er verdt det. Oppklaringsprosenten viser liten til ingen forandring i saker hvor DLD kunne vært benyttet.

3) Hvem betaler? DLD vil koste hundrevis av millioner å gjennomføre og opprettholde. Dette er et punkt som jeg mener blir kraftig oversett i debatten: Hvis vi ser på investering/gevinst, er det verdt det? Finnes det ikke andre elver å helle penger i som vil være mer kostnadseffektive?
Resultatene fra DLD høres veldig lovende ut, dersom vi ignorerer virkeligheten her.

4) Hva skjer når noen som egentlig ikke skulle ha tilgang til informasjonen får tilgang? Det er ingen som gitt et tilfredsstillende svar på hvordan dette skal unngås, og jeg bruker "når" bevisst, for det vil skje. Selv om vi antar at teknologien er feilfri, vil det fortsatt være en menneskelig faktor involvert, og da er det bare et spørsmål om tid før det ligger en skremmende mengde informasjon om Ola og Kari tilgjengelig for politiet såvel som kriminelle.

5) Teleselskapene sier nei. Datatilsynet sier nei. Majoriteten av fagfolk sier nei. Majoriteten av media sier nei. Det er kun et fåtall organisasjoner og partier som ønsker å banke dette direktivet gjennom - koste hva det koste vil.

Ærlig talt, "Den som ikke gjør noe ulovlig har ingenting å frykte" blir tynt som faen i denne sammenhengen.
Sist endret av sqrt; 11. desember 2010 kl. 17:56.
Fy faen æ blir kvalm .
Blir jo så mye forbud.
Video overvåking, datalagrings direktivet, strengere våpenlover, strengere flyplasser, selvmords bombere, jalla tårn, ikke lov til å ronke på flyet.
Takk skal du faen meg ha Bin Laden.
Hvordan er mulighetene for å plante bevis? Er ikke så datakyndig, men har på følelsen at det ikke skal mye til for å gi seg selv alibi, mens man kan plante datatrafikk hos andre? Det er ingenting som heter et feilfritt system. I tillegg er vi fortsatt bare mennesker, og mennesker er uærlige. Det ser vi både med fifa-skandalen, NAV, PST-saken, WikiLeaks osv. Skumle greier.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Fy faen æ blir kvalm .
Blir jo så mye forbud.
Video overvåking, datalagrings direktivet, strengere våpenlover, strengere flyplasser, selvmords bombere, jalla tårn, ikke lov til å ronke på flyet.
Takk skal du faen meg ha Bin Laden.
Vis hele sitatet...
The Hangover fanboy? ;-)
Det er relativt mange som argumenterer med at DLD ikke
vil få noen direkte konsekvenser for "lovlydige borgere", og
at det bare er "kriminelle" som har noe å frykte. Javel.

En ting er at kriminelle mest sannsynlig vil finne sine
omveier rundt overvåkingen, på samme måte som at hackere
som regel klarer å knekke de fleste sikkerhetstiltak i cyberspace.

Men, det største problemet med DLD er at dette innføres
uten forankring i demokratiske prinsipper. Vi snakker
altså om et politisk diktat fra EU, under sterkt press
fra ordensmakten. Skal politiets interesser settes over
demokratiets?

I teorien har det jo vært sånn at politiet ikke har rett til
å pågripe/ ransake en person før vedkommende er under
mistanke for en bestemt forbrytelse.

Nå vil man altså overvåke et helt samfunn ut i fra en
generell mistanke til hele befolkningen. Det lukter
politistat av sånt. Hvordan noe slikt som DLD skal
kunne benyttes i praksis er jo en annen sak. Men
det provoserer voldsomt at denne autoritære holdningen
drives frem av de folkevalgte.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Det er trafikkdata og ikke innholdsdata som skal lagres. De som ikke skjønner dette eller er villige til å sette seg inn i forskjellen. Kan finne noe annet å gjøre enn å hyle over DLD.

DLD -Kronikk av Bjørn Jarle Røberg-Larsen

DLD -Kronikk av Arne Klapp

For eller mot? hvem, jeg?
Vis hele sitatet...
Trafikkdata = f.ex. hvilke sider du har besøkt... altså er innholdsdata i mange tilfeller totalt overflødig hvis man har trafikkdata.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2376
Storberget svarer på spørsmål
Sist endret av Ond^Sofa; 13. desember 2010 kl. 23:25.
Et av de viktigste prinsippene i rettstaten er at man er "uskyldig inntil det motsatte er bevist", dette tiltaket vil på mange måter gjøre om alle i Norge med internett-tilkobling til "mistenkte", jeg har svært lite å skjule. Snakker om litt røyking av marihuana over facebook-chat, og det er det. Men det er selve prinsippet som jeg synes blir helt feil, det blir som "The Patriot act" i USA, som jeg, igjen, synes er helt gal.

Det at regjeringen vil endre på et av de viktigste prinsippene i rettsaken ser jeg på nesten som å gjøre en grunnlovsendring. Altså så burde ikke noe slikt kunne vedtas over natta, det nøyaktig samme forslaget burde bli godtatt av 3 forskjellige storting. Det er nå min mening.
Sitat av sqrt Vis innlegg
3) Hvem betaler? DLD vil koste hundrevis av millioner å gjennomføre og opprettholde.
Vis hele sitatet...
Det er nett-tilbyder som pålegges å betale for dette. Dvs man må hente penger som ellers ville ha gått til utbygging av bredbånd evt andre tjenester.

Sitat av loffe Vis innlegg
Hvordan er mulighetene for å plante bevis? Er ikke så datakyndig, men har på følelsen at det ikke skal mye til for å gi seg selv alibi, mens man kan plante datatrafikk hos andre?
Vis hele sitatet...
Holder i massevis å logge seg på (les cracke passordet hans/hennes) naboens nett. Da kommer myndighetene på døra til naboen og har "holdbare beviser" for de snuskete websidene DU har vært inne på.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nå vil man altså overvåke et helt samfunn ut i fra en
generell mistanke til hele befolkningen. Det lukter
politistat av sånt. Hvordan noe slikt som DLD skal
kunne benyttes i praksis er jo en annen sak. Men
det provoserer voldsomt at denne autoritære holdningen
drives frem av de folkevalgte.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med overvåking å gjøre? Om noen overvåker deg så følger de med på hva du gjør over en periode. Det gjør ingen.

Politiet kan bare få tilgang til dataene hvis de overfor en domstol kan begrunne skjellig grunn til mistanke for at det er begått et alvorlig straffbart forhold. Dataene kan bare brukes i bekjempelsen og oppklaringen av alvorlig kriminalitet.

Jeg forstår ærlig talt ikke et eneste argument mot dette. Det er jo en klausul om at politiet og finansmyndigheter kun har tilgang til dataene om de klarer å overbevise en dommer om at noe alvorlig straffbart er på gang eller har skjedd. Om politiet klarer å hekte en slik anklage på deg, ja, så vil jeg at du skal bli sjekket.

Vi har vel alle sittet og sett på The Wire og følt på frustrasjonen til McNulty som ikke klarer å hekte noe på de kriminelle han daglig ser at bryter loven. Vi heier alle på at han skal få dommeren til å godkjenne en "wire". I dag, i 2010, er de kriminelle enda mer mobile, enda dyktigere med teknologi. Er det ikke på tide at vi oppgraderer systemet og følger med i tiden?
Sist endret av Matthiesen; 14. desember 2010 kl. 00:35.
Sitat av atomet Vis innlegg
Trafikkdata = f.ex. hvilke sider du har besøkt... altså er innholdsdata i mange tilfeller totalt overflødig hvis man har trafikkdata.
Vis hele sitatet...
Finn for meg hvor det står at sider jeg besøker skal loggføres.

Dansk versjon av datalagringsdirektivet. Hvor jeg finner at kommunikasjonens bestemmelsested skal loggføres for epost og telefoni. Endepunktet for internett-tilgang skal ikke lagres. Så hvilke sider du besøker forblir anonymt. Så hvor du har din informasjon fra lurer jeg på? Synsing?

Hvis du lurer på hva som lagres se her, siden til stoppdld.
Sist endret av javaFreak; 14. desember 2010 kl. 01:27.
Sitat av Euforia Vis innlegg
The Hangover fanboy? ;-)
Vis hele sitatet...
Stemmer
10 gode argumenter mot DLD: http://carlchristian.net/2010/12/14/...ringsdirektiv/

Til nå så er det 4 partiledere og en nestleder som er imot DLD.
Og om jeg har skjønt det rett så avhenger alt på hva Høyre velger.