Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6482
Har et familiemedlem som har kommet i et rusmiljø i utlandet. Noen som vet hva disse utrykkene betyr?

smoke and smash (som "I'm gonna smoke and smash")

To (å) dip

Har søkt på nettet og ringt rustelefonen, uten å få svar.
Smoke and smash høres ut som røyke og knulle i mitt hode
Hahaha denne familiemedlemmen din skal rett og slett kose seg som han over nevnte. Og du skrev to å dip betyr at han skal dyppe kuken sin skikkelig hahaah. Som den omsorgsfulle familimedlemmen du er hadde jeg rådet han til å bruke kondom i samme slengen
"Dip" ble ikke brukt i sammenheng med "smash and smoke". Jeg er sikker på at det har en annen betydning.

Men det ruskelusk sier, stemmer kanskje.
Sist endret av Antonym225; 5. januar 2020 kl. 19:49.
"Dip" kan bety å stikke/dra/forlate.
Sitat av Blixen Vis innlegg
Som den omsorgsfulle familimedlemmen du er hadde jeg rådet han til å bruke kondom i samme slengen
Vis hele sitatet...
Eller, for å bygge videre på lingoen: «wrap it before you tap it».
Sitat av zykonaut Vis innlegg
"Dip" kan bety å stikke/dra/forlate.
Vis hele sitatet...
Kanskje det. Det ble brukt i sammenheng med alkohol, dvs de kunne drikke alkohol, "or we can dip" (altså å velge mellom å drikke eller "dip").
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Kanskje det. Det ble brukt i sammenheng med alkohol, dvs de kunne drikke alkohol, "or we can dip" (altså å velge mellom å drikke eller "dip").
Vis hele sitatet...
Dip er snus
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dip i den sammenhengen er nok stikke/reise en annen plass.

Smoke and smash er nok et uttrykk for å røyke seg høy og knulle
Dippinga han snakka om var mest sannsynlig bare å reise et annet sted enn festen.
Ellers har jeg hørt newgens kalle drypping/dropping for dipping, trolig bare misforståelser med språket som har ført til det.
Går uansett all inn på at han mente å dra et annet sted
Slutt å snok i familiemedlemmers meldinger, og så måtte ty til internet når du ikke skjønner hva som står i dem.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Slutt å snok i familiemedlemmers meldinger, og så måtte ty til internet når du ikke skjønner hva som står i dem.
Vis hele sitatet...
Takk for beskjeden.
Vedkommende vet at jeg har snoket, men det betyr ikke nødvendigvis at personen gir meg alle opplysningene. Ellers kjenner du ikke til hele historien, så du kan droppe moraliseringen. Omstendighetene er mer alvorlig, enn det som kommer frem her!
Sist endret av Antonym225; 6. januar 2020 kl. 17:35.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Takk for beskjeden.
Vedkommende vet at jeg har snoket, men det betyr ikke nødvendigvis at personen gir meg alle opplysningene. Ellers kjenner du ikke til hele historien, så du kan droppe moraliseringen. Omstendighetene er mer alvorlig, enn det som kommer frem her!
Vis hele sitatet...
Men det kommer jo ikke frem her, naturligvis. På generelt basis så vil jeg si det er jævlig ekkelt å snoke i noens private meldinger uten ens egen vilje, nærmest uansett situasjon.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Takk for beskjeden.
Vedkommende vet at jeg har snoket, men det betyr ikke nødvendigvis at personen gir meg alle opplysningene. Ellers kjenner du ikke til hele historien, så du kan droppe moraliseringen. Omstendighetene er mer alvorlig, enn det som kommer frem her!
Vis hele sitatet...


Hvorfor i alle verdens dager forventer du at vedkommende skal fortelle deg noe som helst når du utviser null tillit selv og må snoke i meldinger?
Jeg kjenner ikke til hele historien, og jeg driter i den. Jeg svarer basert på det du skriver her, og du har snoka i meldinger og skjønner ikke hva som står i dem.

Samtidig så forventer du tydeligvis at den som har blitt snoket på skal fortelle deg det du ikke klarer å snoke deg til, og når du ikke får det du vil ha så blir du så frustrert at du spør på fremmede på internet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men det kommer jo ikke frem her, naturligvis. På generelt basis så vil jeg si det er jævlig ekkelt å snoke i noens private meldinger uten ens egen vilje, nærmest uansett situasjon.
Vis hele sitatet...
Ekkelt kanskje, særlig for den som har noe å skjule, men enkelte ganger bra, hvis det kan hindre barn/ungdom i å velge en ruskarriere.
Sist endret av Antonym225; 6. januar 2020 kl. 18:03.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Ekkelt kanskje, særlig for den som har noe å skjule, men enkelte ganger bra, hvis det kan hindre barn/ungdom i å velge en ruskarriere.
Vis hele sitatet...
Skjønner synspunktet ditt, men ærlig talt den støtter jeg ikke. En om det ikke det var noen meldinger ang rus? Hva er unskyldningen da
Sist endret av esselte12; 6. januar 2020 kl. 18:06.
Kan si det sånn at tillitsbrudd går begge veier. Dersom du vil ha ungdomen vekk fra knark, så er det 100 ganger mer effektivt å skape tillit som oppfordrer til kommunikasjon om problemer og vanskelige ting, istedet for å ta den feige veien å snoke seg til den sannheten man forventer. Du er ikke bedre selv.

Høy hest du rir her, pass deg så du ikke faller av.
To dip = Å stikke

Smoke = Røyke noe
- WEED (Mest sannsynlig, uten tvil.)
Kanskje Metamfetamin, da dette røykes før, 12-24 timers (noen ganger enda lenger) seksuelle MARATON.
Dette kalles Chemsex.

Smash = Knulle.

Og du har å slutte å snoke! Faen så irriterende sånne greier er!
Mind your own fucking business! Snoking er creepy! Snoking utføres av sykelige sjalu mennesker, sinnsykt overbeskyttende foreldre, eller noen sjelden ganger folk som har et så kjedelig liv at de må vite hva alle andre driver med.
Om det er det siste får du ta grep i livet, vær så snill.
Om det er de to første forslagene får du også ta grep! Ta grep!
Sist endret av krystallkongen; 6. januar 2020 kl. 18:26.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Kan si det sånn at tillitsbrudd går begge veier. Dersom du vil ha ungdomen vekk fra knark, så er det 100 ganger mer effektivt å skape tillit som oppfordrer til kommunikasjon om problemer og vanskelige ting, istedet for å ta den feige veien å snoke seg til den sannheten man forventer. Du er ikke bedre selv.

Høy hest du rir her, pass deg så du ikke faller av.
Vis hele sitatet...
Tror ikke dialog hjelper i min sak, dessverre, det tar dessuten for lang tid. Tillit og kommunikasjon kan fort bli en sovepute for ikke å handle eller gjøre noe. Synes av og til slike begreper kan være intetsigende. Jeg er dessuten ikke opptatt av å være bedre eller verre enn noen. Jeg er opptatt av at min unge skal være trygg, og det er h#n ikke nå. Jeg har fått innsikt i noe som bekymrer meg veldig.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
To dip = Å stikke

Smoke = Røyke noe
- WEED (Mest sannsynlig, uten tvil.)
Kanskje Metamfetamin, da dette røykes før, 12-24 timers (noen ganger enda lenger) seksuelle MARATON.
Dette kalles Chemsex.

Smash = Knulle.

Og du har å slutte å snoke! Faen så irriterende sånne greier er!
Mind your own fucking business! Snoking er creepy! Snoking utføres av sykelige sjalu mennesker, sinnsykt overbeskyttende foreldre, eller noen sjelden ganger folk som har et så kjedelig liv at de må vite hva alle andre driver med.
Om det er det siste får du ta grep i livet, vær så snill.
Om det er de to første forslagene får du også ta grep! Ta grep!
Vis hele sitatet...
Takk for opplysningen

Sitat av esselte12 Vis innlegg
Skjønner synspunktet ditt, men ærlig talt den støtter jeg ikke. En om det ikke det var noen meldinger ang rus? Hva er unskyldningen da
Vis hele sitatet...
Det var flere meldinger som dreide seg om forskjellige typer rusmidler. MYE fokus på rus og rusmidler.
Sist endret av Antonym225; 6. januar 2020 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Antonym225;3554541]Tror ikke dialog hjelper i min sak, dessverre, det tar dessuten for lang tid. Tillit og kommunikasjon kan fort bli en sovepute for ikke å handle eller gjøre noe. Synes av og til slike begreper kan være intetsigende. Jeg er dessuten ikke opptatt av å være bedre eller verre enn noen. Jeg er opptatt av at min unge skal være trygg, og det er h#n ikke nå. Jeg har fått innsikt i noe som bekymrer meg veldig.


Dialog tar For lang tid? Du har juridisk ansvar for ungen i 18 år, minst! Rollen som forelder varer enda lenger!
Klarer du ikke få den type tillit på plass på den tiden, så er det DU som er problemet.


Ikke være bedre enn noen? du som argumenterer med at den som ikke har noe å skjule gjerne bør la seg overvåke? Du er verre enn maaaange andre.

Innsikt har du fått, men selvinnsikt mangler du tydeligvis. Hva med å legge ut mail og passordet til denne her så folk kan ta en titt? Du har vel ingenting å skjule??
Til alle dere som har svart meg saklig, uten å skjelle og smelle. Takk!

Det er helt greit å være uenig, men ikke så ok når det blir usaklige kommentarer, kjefting og personangrep.
Sist endret av Antonym225; 6. januar 2020 kl. 20:29.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Tror ikke dialog hjelper i min sak, dessverre, det tar dessuten for lang tid. Tillit og kommunikasjon kan fort bli en sovepute for ikke å handle eller gjøre noe. Synes av og til slike begreper kan være intetsigende. Jeg er dessuten ikke opptatt av å være bedre eller verre enn noen. Jeg er opptatt av at min unge skal være trygg, og det er h#n ikke nå. Jeg har fått innsikt i noe som bekymrer meg veldig.

Det var flere meldinger som dreide seg om forskjellige typer rusmidler. MYE fokus på rus og rusmidler.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du er bekymra for sønnen din/dattera di.

Men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå. Hva hjelper det deg å få vite hva disse uttrykkene betyr?

Tenker du at "barnet" ditt kommer slutte med rus når du konfronterer ham/henne med at du vet om rusbruken og at du har "bevis"?
Tror du at du kan true ham/henne til å slutte ved f.eks. true med å kutte økonomisk støtte?
Tror du at hvis du bare får ham/henne hjem og bort fra dette rusmiljøet i utlandet så vil rusbruken opphøre?

Mulig jeg misforstår hele saken her, men poenget mitt er at man slutter ikke med rus hvis man ikke vil det selv.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Til alle dere som har svart meg saklig, uten å skjelle og smelle. Takk!

Det er helt greit å være uenig, men ikke så ok når det blir usaklige kommentarer, kjefting og personangrep.
Vis hele sitatet...
Vi er uenige.
Objektivt sett det er ikke OK å snoke. En god forelder ville møtt ungen sin med spørsmål, bekymring og samtale, ikke de syke greiene her.
Jeg kjefter med glede på deg for det.
Sist endret av krystallkongen; 6. januar 2020 kl. 20:48.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jeg skjønner at du er bekymra for sønnen din/dattera di.

Men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå. Hva hjelper det deg å få vite hva disse uttrykkene betyr?

Tenker du at "barnet" ditt kommer slutte med rus når du konfronterer ham/henne med at du vet om rusbruken og at du har "bevis"?
Tror du at du kan true ham/henne til å slutte ved f.eks. true med å kutte økonomisk støtte?
Tror du at hvis du bare får ham/henne hjem og bort fra dette rusmiljøet i utlandet så vil rusbruken opphøre?

Mulig jeg misforstår hele saken her, men poenget mitt er at man slutter ikke med rus hvis man ikke vil det selv.
Vis hele sitatet...
Du har noen gode poenger. Skal prøve å svare på noe.
H#n har ingen omsorgspersoner i utlandet. H#n bor helt alene. Hvis noe skulle skje, er det ingen familie eller voksne som kan ivareta h#n. Hva hvis det skjer noe, som gjør at vi ikke får tak i h#n? Dette handler også om dealing av dop. Politi er kontaktet.

Nei, h#n slutter kanskje ikke med rus, selv om h#n flytter tilbake til Norge, men her har h#n familie og omsorgspersoner i nærheten, samt et større hjelpeapparat, enn i utlandet.
Vi har konfrontert/snakket med h#n, men opplever at h#n benekter ting som kan tilbakevises.
Jeg har ikke sagt noe om å kutte øk.støtte, men ønsker heller ikke at øk.bidrag fra meg skal brukes til å kjøpe rusmidler.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Ekkelt kanskje, særlig for den som har noe å skjule, men enkelte ganger bra, hvis det kan hindre barn/ungdom i å velge en ruskarriere.
Vis hele sitatet...
Ekkelt er det uansett hva du har å skjule eller ei. Jo, også lurer jeg veldig på hva du tenker å gjøre for dette familiemedlemmet for at personen skal komme seg ut av ett liv med rus? Dette har jeg selv prøvd på utallige ganger uten hell, og min konklusjon er at man kan ikke få en person ut av noe uten at den personen genuint vil selv, være det hva som helst, men spesielt rus
Sitat av Alge Vis innlegg
Ekkelt er det uansett hva du har å skjule eller ei. Jo, også lurer jeg veldig på hva du tenker å gjøre for dette familiemedlemmet for at personen skal komme seg ut av ett liv med rus? Dette har jeg selv prøvd på utallige ganger uten hell, og min konklusjon er at man kan ikke få en person ut av noe uten at den personen genuint vil selv, være det hva som helst, men spesielt rus
Vis hele sitatet...
Mener du at jeg skal bare gi opp? Og at det er det samme om h#n ruser seg i utlandet eller i Norge? Skal jeg bare overse bekymringsmeldinger jeg får og har fått fra andre? Bare håpe på at det går bra?
Hva kan jeg selv gjøre? Jeg kan ihvertfall ivareta ungen min bedre her enn i utlandet og har bedre tilgang til hjelp også.
Kanskje lurt å starte før rusen blir en enda viktigere del av livet til h#n, istedenfor å vente på at det skal bli så ille at h#n ønsker å slutte. Og, vær forsiktig med å bruke deg selv og dine erfaringer som en fasit.

Det er for øvrig ikke helt uvanlig at foreldre sjekker meldinger til barna, spesielt hvis det er grunn til å være bekymret, noe det var i dette tilfellet. Dette er altså ikke en hobby jeg har, eller noe jeg har drevet med over tid.
Du er desperat. Jeg forstår deg.
Hvor gammel er h#n?
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Og, vær forsiktig med å bruke deg selv og dine erfaringer som en fasit.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør ikke det, det er derfor jeg er så voldsomt spent på hvilke handlinger du muligens kan gjøre som kan fungere eller ihvertfall ikke gjøre ting verre. Du har ikke nevnt noe konkret hva du tenker å gjøre for å få denne personen til å gi seg, men det du har gjort er å snoke rundt i tingene til andre som antageligvis bare blir sett på som ett stort tillitsbrudd for vedkommende. Og når vedkommende til slutt ikke stoler på deg så kan du ihvertfall bare drite i å hjelpe han. Det er ihvertfall det jeg tenker...
Jeg kan forsåvidt dele min erfaring da jeg var i nesten samme båt som din sønn/datter. For mange mange år siden hadde jeg foreldre som snoket i mine private saker på rommet å fant en veldig liten mengde hasj. Ble et helvette uten like å det gjorde meg bare enda mer irritert å mindre samarbeidsvillig.

Jeg syntes det var totalt mangel på respekt og sleipt som fan.

Så med andre ord, ikke forvent noe som helst positivt utfall fra arvingen din. Fort gjort det blir vondt værre.
Sist endret av esselte12; 6. januar 2020 kl. 23:11.
Glem alt du har lest å prøv å få vedkommende til å åpne seg selv heller, hadde foreldrene mine drevet på slik hadde det blitt et stort fuck you før jeg smalt ytterdøra igjen bak meg for så å dra dit jeg kunne dra for å slippe mer mas, du driter deg selv på leggen med å konfrontere vedkommende med private meldinger
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Jeg kan forsåvidt dele min erfaring da jeg var i nesten samme båt som din sønn/datter. For mange mange år siden hadde jeg foreldre som snoket i mine private saker på rommet å fant en veldig liten mengde hasj. Ble et helvette uten like å det gjorde meg bare enda mer irritert å mindre samarbeidsvillig.

Jeg syntes det var totalt mangel på respekt og sleipt som fan.

Så med andre ord, ikke forvent noe som helst positivt utfall fra arvingen din. Fort gjort det blir vondt værre.
Vis hele sitatet...
Takk for at du delte det. Som jeg tenker nå, er hasj en bagatell i forhold til de andre stoffene som jeg vet er i omløp blant vennene til h#n
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En venninne var i samme båt da hun var ung. Hun brukte ulovlig rus og ble fersket. Moren fortrengte episoden og ble 100% apatisk i forhold til rus. Men faren tok tak i problemet, hun ble flyttet til en annen del av landet og startet på ny skole og fikk nye venner. Var masse kaos i den familien i den perioden. Foreldrene hadde et tungt samlivsbrudd, moren var ikke helt stabil og rusen ble vel en flukt og en venn som alltid var der. Venninnen min ruset seg langt mer enn andre og ofte i skjul også for sine venner og var nok langt nærmere en ruskarriere enn vi ante. At hun måtte flytte skapte skapte mer kaos og hun fikk hjemmeundervisning nesten et helt semester før far og datter fant tonen og fikk bygget opp tilliten til hverandre. Alternativet hennes var barnevernet, omsorgsbolig eller fosterhjem. Så hun innså vel til sist at å bo med far var det beste alternativet. Hun kuttet rus og det går veldig bra med henne. Vet ikke om noen andre historier som har endt på denne måten, med så mye drama, tvangsflytting og ny landsdel men det virket. Om du kan gjøre noe tilsvarende vet jeg ikke, og det er ikke sikkert noe slikt ville blitt godtatt idag heller. Men jeg liker veldig godt at du vil være der for ungen din. Og det er kanskje det som blir det aller viktigste fremover. Uansett hva som skjer så vil det være stort å vite at du er der og at du bryr deg. Kanskje har de rett de som sier at brukeren må selv ville slutte. Men da er de kanskje ikke foreldre selv?
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke så lett å komme her å spørre om råd da de fleste som svarer på forumet nå om dagen selv er sinte ungdom som har problemer med narkotika.

Synes det er veldig bra at du ikke gir opp og prøver så godt du kan å hjelpe ,trådstarter. Tror det er mange her som ikke forstår at man ikke klarer å snu seg vekk å lage som ingenting som foreldre. Håper det løser seg for deg og H*n. Er ikke alle som har godt av å studere i utlandet med alt det bringer med seg av frihet og fristelser. Meg selv på den alderen hadde antagelig skeiet ut. Andre er mer utviklet og klarer seg helt fint på egenhånd fra ung alder...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En venninne var i samme båt da hun var ung. Hun brukte ulovlig rus og ble fersket. Moren fortrengte episoden og ble 100% apatisk i forhold til rus. Men faren tok tak i problemet, hun ble flyttet til en annen del av landet og startet på ny skole og fikk nye venner. Var masse kaos i den familien i den perioden. Foreldrene hadde et tungt samlivsbrudd, moren var ikke helt stabil og rusen ble vel en flukt og en venn som alltid var der. Venninnen min ruset seg langt mer enn andre og ofte i skjul også for sine venner og var nok langt nærmere en ruskarriere enn vi ante. At hun måtte flytte skapte skapte mer kaos og hun fikk hjemmeundervisning nesten et helt semester før far og datter fant tonen og fikk bygget opp tilliten til hverandre. Alternativet hennes var barnevernet, omsorgsbolig eller fosterhjem. Så hun innså vel til sist at å bo med far var det beste alternativet. Hun kuttet rus og det går veldig bra med henne. Vet ikke om noen andre historier som har endt på denne måten, med så mye drama, tvangsflytting og ny landsdel men det virket. Om du kan gjøre noe tilsvarende vet jeg ikke, og det er ikke sikkert noe slikt ville blitt godtatt idag heller. Men jeg liker veldig godt at du vil være der for ungen din. Og det er kanskje det som blir det aller viktigste fremover. Uansett hva som skjer så vil det være stort å vite at du er der og at du bryr deg. Kanskje har de rett de som sier at brukeren må selv ville slutte. Men da er de kanskje ikke foreldre selv?
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du delte det!

Jeg kjenner igjen mye i den historien. Det gir meg tro på at det kanskje er mulig å gjøre noe, og i mitt tilfelle er det først og fremst snakk om å få h#n hjem til Norge igjen. Det er bedre å forsøke, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Tusen takk for at du forstår.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke så lett å komme her å spørre om råd da de fleste som svarer på forumet nå om dagen selv er sinte ungdom som har problemer med narkotika.

Synes det er veldig bra at du ikke gir opp og prøver så godt du kan å hjelpe ,trådstarter. Tror det er mange her som ikke forstår at man ikke klarer å snu seg vekk å lage som ingenting som foreldre. Håper det løser seg for deg og H*n. Er ikke alle som har godt av å studere i utlandet med alt det bringer med seg av frihet og fristelser. Meg selv på den alderen hadde antagelig skeiet ut. Andre er mer utviklet og klarer seg helt fint på egenhånd fra ung alder...
Vis hele sitatet...
Tusen takk for gode ord! Jeg setter enormt pris på det!

Sitat av esselte12 Vis innlegg
Hvor gammel er h#n?
Vis hele sitatet...
17 år
Sist endret av Antonym225; 7. januar 2020 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er over 25 år siden dette. Alt har endret seg. Ikke sikkert det er mulig å få til idag. Tror ikke det er like lett å bare flytte og ta barnet med seg når det er delt omsorg idag. Vi vet jo ikke hvorfor det gikk bra henne. Om det var farens innsats der og da eller om hun faktisk hadde fått så mye bra ballast inn med morsmelken at hun kunne flyte på det når alt rundt henne raknet. Men jeg har tenkt mange ganger at faren må ha hatt en enorm styrke og han var jo virkelig handlekraftig. Det blir viktig nå at du støtter heller enn å skyve barnet vekk. Ikke døm og husk at selv om du har det vondt nå og kjenner på angst, uro og masse bekymringer så er kanskje ikke ting helt greit på innsiden hos barnet heller.
Skjønner godt at sneipen flytta til utlandet, for å si det sånn
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke så lett å komme her å spørre om råd da de fleste som svarer på forumet nå om dagen selv er sinte ungdom som har problemer med narkotika.

Synes det er veldig bra at du ikke gir opp og prøver så godt du kan å hjelpe ,trådstarter. Tror det er mange her som ikke forstår at man ikke klarer å snu seg vekk å lage som ingenting som foreldre.
Vis hele sitatet...
Nå får du gi deg, det er en usaklig og ussel hersketeknikk å avfeie meningsmotstandere som sinte narkomane ungdommer. Jeg vil tro vi begge ønsker TS alt vel og lykke til med å hjelpe barnet sitt, men vi er visst dypt uenige i hva som er riktig strategi for å nå frem.

Til TS:
Et 17 år gammelt barn i startfasen av en potensiell ruskarriere trenger hjelp og støtte, og det er flott at du ønsker å hjelpe barnet ditt. Rusproblemer er ofte symptomer på andre problemer, ofte av psykisk art. Ungdomstiden kan være svært utfordrende, og hvis barnet har dratt på utveksling (min antagelse) kan dette også oppleves som en ekstra bør. Men her er en advarsel til deg som forelder: Ved å snoke i ditt barns privatliv, uansett hvor god intensjonen din er, så risikerer du at du ødelegger tilliten og båndet dere har dere imellom. Barnet ditt er 17 år gammelt. Enn så lenge har du forelderansvar. Idet h*n fyller 18 kan de velge å kutte deg ut av livet sitt. Med den erfaringen jeg har ville jeg mye heller anbefale deg å være åpen og ærlig. Si at du er bekymret, at du bryr deg, og at du ønsker å hjelpe så godt du kan. Fortsetter du med snoking risikerer du å miste den muligheten.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg

17 år
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg deg mye bedre. Jeg antok at h*n var student type 20-22 år. Selvfølgelig må du gjøre alt du kan. Lykke til!
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Nå får du gi deg, det er en usaklig og ussel hersketeknikk å avfeie meningsmotstandere som sinte narkomane ungdommer. Jeg vil tro vi begge ønsker TS alt vel og lykke til med å hjelpe barnet sitt, men vi er visst dypt uenige i hva som er riktig strategi for å nå frem.

Til TS:
Et 17 år gammelt barn i startfasen av en potensiell ruskarriere trenger hjelp og støtte, og det er flott at du ønsker å hjelpe barnet ditt. Rusproblemer er ofte symptomer på andre problemer, ofte av psykisk art. Ungdomstiden kan være svært utfordrende, og hvis barnet har dratt på utveksling (min antagelse) kan dette også oppleves som en ekstra bør. Men her er en advarsel til deg som forelder: Ved å snoke i ditt barns privatliv, uansett hvor god intensjonen din er, så risikerer du at du ødelegger tilliten og båndet dere har dere imellom. Barnet ditt er 17 år gammelt. Enn så lenge har du forelderansvar. Idet h*n fyller 18 kan de velge å kutte deg ut av livet sitt. Med den erfaringen jeg har ville jeg mye heller anbefale deg å være åpen og ærlig. Si at du er bekymret, at du bryr deg, og at du ønsker å hjelpe så godt du kan. Fortsetter du med snoking risikerer du å miste den muligheten.
Vis hele sitatet...
Ang sinte narkomane ungdommer:
Etter selv å ha fått flere mildt sagt ufine og lite reflekterte kommentarer her, synes jeg ikke uttrykket ille. Det får de tåle, de som føler seg truffet eller krenket av det.

For å avklare følgende: dette dreier seg ikke om et ordinært utvekslingsprogram via norsk vgs.

"Rusproblemer er ofte symptomer på andre problemer, ofte av psykisk art. Ungdomstiden kan være svært utfordrende, og hvis barnet har dratt på utveksling (min antagelse) kan dette også oppleves som en ekstra bør. [...... osv.]" Bla bla bla ...

Tror du at du har noen originale tanker jeg ikke har tenkt eller gir meg råd om hva meg skal gjøre, som jeg ikke har gjort eller tenkt over?

Som sagt tidligere; Snoking er ikke en hobby jeg har eller har drevet med over tid. Jeg var meget bekymret i forkant, og disse meldingene bekreftet bekymringen. Det var til og med verre enn jeg forestilte meg. Det var en tilfeldighet som gjorde at jeg fikk se dem.

Mange her tror visst dere har monopol på hva som er rett og galt og hva som er sant eller ikke. Etikk og moral må vanligvis vurderes etter kontekst eller konsekvens, ikke bare av selve handlingen. Det må gå an å være litt ydmyk i forhold til det.
Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Ang sinte narkomane ungdommer:
Etter selv å ha fått flere mildt sagt ufine og lite reflekterte kommentarer her, synes jeg ikke uttrykket ille. Det får de tåle, de som føler seg truffet eller krenket av det
Vis hele sitatet...
Ja, og du må tåle å høre at folk syns det er bedritent gjort å snoke rundt i andre sine saker. Ikke bare syns jeg det er dårlig gjort, jeg mener også at det er en dårlig strategi for å nå igjennom til en tenåring med mulige problemer. Ang "sinte narkomane ungdommer" så kan jeg love deg at ikke det gjelder alle som er uenig i din snoking.


Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Tror du at du har noen originale tanker jeg ikke har tenkt eller gir meg råd om hva meg skal gjøre, som jeg ikke har gjort eller tenkt over?
Vis hele sitatet...
Woaw, virkelig? Skal du angripe en person her inne for å prøve å komme med noe saklig? Det han skriver er ikke feil, så om du har tenkt den tanken eller ikke må vel være samme faen for oss? Han prøver bare å hjelpe.


Sitat av Antonym225 Vis innlegg
Mange her tror visst dere har monopol på hva som er rett og galt og hva som er sant eller ikke.
Vis hele sitatet...
Deg om det...

Jeg har vært i lignende situasjon selv som tenåring og jeg vet ihvertfall med meg selv at det ikke hjalp mye da min far reagerte med sinne og straff da han fant hasjen min. Min far gikk også igjennom alle tingene mine fra tid til annen og når han først ville snakke rolig og åpent om saker og ting så hadde jeg null tillit til han og hadde ingen intensjoner om å dele noe sårt og seriøst med han i det hele tatt, han fikk en kald skulder for å si det mildt.. Tolk det som du vil, men jeg hadde brukt en annen strategi mot mine barn ihvertfall.
Det betyr vel røyke og pule, Håper du er sikker på hva resten av meldingene betyr siden du fremstiller det slik.

Jeg forstår veldig godt at du er bekymret, og det er utrolig bra at du bryr deg! Spesielt med en 17 åring i utlandet og lugubre meldinger.

Men det høres dessverre ut som du mangler forståelsen av hvordan det å snoke i meldinger og ringe politi på ditt eget barn kan føre h*n lenger fra deg og dypere inn i miljøet og rusbruken du frykter, noe jeg tror ingen egentlig ønsker. Håper virkelig du har prøvd alle andre alternativer før du gjorde dette.

Det er for øvrig ikke helt uvanlig at foreldre sjekker meldinger til barna, spesielt hvis det er grunn til å være bekymret, noe det var i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Om det er vanlig eller uvanlig veit jeg ikke 100% sikkert, men det gjør det vel ikke så mye bedre for den som blir utsatt for det? Kanskje det stemmer, noe som evt høres ut som en helt forferdelig utvikling spør du meg. Jeg skjønner at du begynner å bli desperat, men veit du hvordan det føles at noen plutselig har vært på e-posten/telefon/facebook din og plutselig begynner å bruke slike opplysninger mot deg?

Jada, legger ikke lokk på at dette blir veldig subjektivt og spissa i en retning, men det er i et forsøk på å skape forståelse for hvor nedbrytende og tillitsbrytende overvåkning, og i værste fall fysisk forfølgelse kan være. Veit ikke om dere har planer om å forfølge h*n eller sperre h*n inne. Men politiet er allerede involvert, og hovedoppgaven deres er å håndheve loven, samle inn beviser slik at h*n kan straffeforfølges for bruk og besittelse(evt salg som du nevnte). Dette har allerede blitt prøvd, ganske mange år nå og vist seg å feile gjentatte ganger. Derfor har de satt igang rusreformen for å finne bedre løsninger på et ekstremt raskt voksende problem. De kommer ikke til å kjøre h*n hjem til dere og lenke h*n til soverommet og spørre foreldrene om de ønsker hjemmebehandling eller fellende dom. Jeg mener ikke at det ikke bør handles, men hva tror du kommer ut av kontakten med politiet? Mere paranoia, mere mistillit, mindre dialog, mere rus for å håndtere den store disconnecten som gradvis utvikler seg nå som katta likevel er ute av sekken, foreldra ikke er til å stole på, skole står på vent og politiet følger med. Misforstå meg rett, jeg sier ikke at h*n begynte å ruse seg fordi du snoka, men trygghet, tillit og aksept fra din side tror jeg er viktig. Ikke se på dette som noe h*n gjør mot deg, dette er noe h*n gjør mot seg selv uansett hvor vondt det er. H*n kan mest sannsynlig få tak i de samme illegale substansene du frykter uavhengig av hvilket land h*n blir slept til.

Vi lever allerede i et samfunn med mye overvåkning i utgangspunktet. Man kan knapt bevege seg uten å bli filmet, selv om dette sjeldent blir tatt i bruk med mindre det har foregått kriminalitet eller ulykker som f.eks kollisjoner, tyveri, drap og voldtekt. Både rus, overvåkning og tillitsproblemer kan være med på å fremprovosere paranoia og angst. Dette kan bryte selv den største og sterkeste personen ned i årevis fremover. kanskje bare noen år, kanskje til h*n er 40-50 og i værste fall resten av livet... Det kan være farligere enn du tror å overkjøre privatlivet til de som er nær deg fordi du hadde en mistanke.

Skjønner at situasjonen er utrolig vanskelig, og at det er en grunn til at du startet å bekymre deg. Men det er akkurat nå godhet og omsorg er viktigere enn noen sinne. Om det f.eks er noen psykisk bakenforliggende årsak som ble nevnt tidligere, eller om det bare er ræva miljø h*n må ut av, er h*n avhengig av å stole på deg for å velge det vekk, eller for å åpne seg om det.
Jeg ser at en del her trekker raske slutninger, og tror de vet hvordan jeg opptrer overfor ungen min når det gjelder straff eller ikke og hvordan politiet er kontaktet og hvorfor. Jeg ser at jo mere opplysninger dere får, desto mer lages en historie rundt saken. Flere av dere trekker feile slutninger, og jeg synes en god del kommentarer er nedlatende og bedrevitende.
Jeg tenker nå at det er best å avslutte denne tråden for min del, så får dere tolke det som dere vil.

Takk til dere som har svart saklig på innlegget min uten å fordømme og til dere som har kommet med støtte og oppmuntring og har sett og reflektert over foreldreperspektivet i saken. Det er jeg veldig takknemlig for!
Sist endret av Antonym225; 7. januar 2020 kl. 17:04.
Hei TS, kanskje du skal justere holdningen din til andre mennesker litt.

Du kan ikke bare avfeie alt som "nedlatende" og "uoriginalt" fordi du tror du vet best.

Du gir oss ikke all informasjonen, og folk prøver å hjelpe deg i beste mening - på godt og vondt.
Vondt fordi du nekter å ha en diplomatisk innstilling.

Kanskje dette også er en del av problemet.
Sensur er sjeldent vellykket. Også ovenfor barn. Du oppnår gjerne det motsatte resultatet pga ren trass. Når jeg var barn var det jo morsomst å gjøre det jeg ikke fikk lov til. Og det gjelder vel de fleste.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Sensur er sjeldent vellykket. Også ovenfor barn. Du oppnår gjerne det motsatte resultatet pga ren trass. Når jeg var barn var det jo morsomst å gjøre det jeg ikke fikk lov til. Og det gjelder vel de fleste.
Vis hele sitatet...
Skal ikke mene noe om barneoppdragelse og hva som er riktig i denne saken for det vet ikke noe om og det er neppe en fasit som passer best.

Var selv en av disse barna som elsket å gjøre alt jeg ikke fikk lov til, og til slutt gjorde jeg stort sett bare det. Skjønner ikke årsaken til at jeg ble slik men det er vel hovedgrunnen til at jeg henger her idag framfor å ha et aktivt sosialt liv, eller en spennende karriere eller andre lyspunkter. Kommer en inn i den rytmen om at alt ulovlig er konge så blir brått sluttregningen veldig stor. Vet ikke hva som kunne fått meg på rett spor før ting skeiet ut men fra her jeg står så ville nok enhver metode som kunne hjulpet med være verdt det.
Et nært forhold med åpen kommunikasjon er selvsagt det beste, men det er strengt tatt litt sent å etablere det når kiden er 17 og har startet karriere som dopdealer i utlandet. Jeg aner ikke hvasom var foranledningen til at det kunne skje, men nå er det situasjonen. Så lenge h*n er under 18 så kan du til en viss grad bestemme hva h*n skal få lov til, for eksempel hvor h*n skal få bo og gå på skole. Men den makten er snart over, og skal du ha noe som helst håp om å kunne være der for ungen din da, så er du 100% avhengig av h*n ønsker deg der. Du har ingen rett til å være en del av h*ns liv.

Jeg er forelder og skjønner veldig godt fortvilelsen som ligger bak metodene dine. Men det er ikke meg du skal overbevise, det er kiden din. Sånn sett er kanskje
sint ungdom som har problemer med narkotika
Vis hele sitatet...
nettopp de du bør prøve å forstå.

Håper oppriktig du klarer å hjelpe h*n.
Sist endret av *pi; 7. januar 2020 kl. 20:28.
Jeg tenker at hvis du allerede har nådd et nivå av bekymring der du vurderer å snoke i din sønns private meldinger, så bør du fremfor å faktisk snoke heller ta en alvorlig samtale med poden der du forklarer bekymringene du har. Kom det noe godt ut av at du leste disse meldingene, egentlig? Du fikk bekreftet bekymringene dine, men hva om det ikke stod noe der som bekreftet mistanken din? Jeg vil tippe at du hadde fortsatt å være nøyaktig like bekymret selv om du ikke fikk noe bekreftelse i akkurat de få meldingene du leste.

Poenget mitt er at det virker som om du allerede har nådd et nivå av bekymring og at innholdet i disse meldingene egentlig ikke har noe å si. Du blir uansett nødt til å ta en alvorsprat med din sønn og jeg tror den praten ville fått et langt bedre utfall om du ikke hadde brutt tilliten hans ved å innvadere privatlivet hans.

Jeg forstår den håpløse følelsen du sitter med, med en mindreårig sønn alene i utlandet som ruser seg. Men husk; det er tross alt veldig mange mennesker som har gjort akkurat det samme din sønn gjør nå. Det er slikt tenåringer i dag gjør. Og det går helt finfint med de aller, aller fleste. Om ti år vil dere antakeligvis se tilbake på dette som en bagatell. Det som antakelig vil være mest vondt når dere mimrer er tillitsbruddet mor begikk da hun trosset privatlivet til hennes helt alminnelige tenåring.
Sist endret av Sjølvaste; 7. januar 2020 kl. 22:00.
Skriver ikke dette for å være ekkel, men jeg syntes det er helt jævlig å lese hvordan et familiemedlem forsvarer seg med argumentet om at "dere veit ikke alt". Du gjør desperate handlinger, og har mest sansynlig noen som backer handlingene, men hva hjelper det for h*n? Nekter jo å lese dette med et åpent sinn fordi vi ikke veit hvor utpå kjøret h*n er og hva slags metode du har brukt for å kontakte politiet? Mener virkelig at det hadde vært interessant få høre om hvordan man kontakter politiet slik at de ikke trenger å håndheve loven. Har aldri hørt om noe sånt før, om det så er gjennom et familiemedlem som jobber i politiet eller et veldig spesielt nummer. Men kanskje dealing av narko i utlandet ikke får så store konsekvenser om man kjenner de rette politifolkene. Du har fortsatt snoka i private meldinger og ringt politiet på ungdommen som nevnt tidligere snart er 18. Håper du i det minste har prøvd andre, mere tillitsvekkende metoder først?
Forøvrig kommer ingen opplysninger om det er gjort noe som faktisk er fornuftig i forkant av disse to tiltakene, som i hvert fall ikke er noe hobby, og du reagerer på at vi dømmer deg for det?

Jeg brukte mye tid på å prøve å skape en hvis forståelse for hvorfor dette ikke er lurt, hvordan det føles og hva utfallet kan bli. Uten å oppgi mere info kan du like greit bare kopiere og lime inn svarene du allerede har fått for hvert innlegg. Det eneste som går igjen er at forståelse for dine handlinger blir tatt imot med jubel og alle andre veit ikke nok om situasjonen.
Jeg spør igjen; veit du hvordan det føles å vite at noen har vært inne på innboksen din? Evt uten å ha prøvd å snakke med deg om det de fryktet først?
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Antonym225, lytt til folkene her, så kan du kanskje klare hjelpe h#n.
Her er folk med usannsynlig mye bedre kunnskap om tema enn noen som helst klovn på rustelefon, eller offentlig etat.

Om ikke er eg redd du bare blir en av disse foreldrene som klarer drive stakkarene lengre inn i faenskapet enn nødvendig. Og det vil du ikke!